Jump to content
IGNORERAD

Kunskaper

Batting

Recommended Posts

För att göra det ännu mer komplicerat så ser ju väldigt många sydamerikaner europeiska ut, i brasilien till exempel finns stora populationer med ljusa personer. När deras ekonomi var på topp för ca 10 år sedan vimlade det av brasilianare i Bangkok, de kallades också för falang. Allt har ju med utseendet att göra.

Nej, thailändarnas historia och geografikunskaper är överlag dåliga för att inte säga rudimentära. Försök dig på att förklara kolonialhistorien så ska du få se hur långt du (inte:big_smile:)kommer.

När jag var och hälsade på sist så frågade jag tjejen hur de kunde veta att jag var Farang? När vi betalade inträdesavgiften på olika sevärdheter så kostade det ofta mer för mig och då undrade jag hur de kunde vara så säkra på att jag inte var Thailändare? Hon himlade med ögonen och sade nått i stil med, "Det ser dom ju dummer!"

Då påpekade jag att det i Sverige fanns många som ser ut som henne och hennes vänner, och att jag t.o.m. hade en arbetskamrat som ser klart asiatisk ut så spärrade hon upp ögonen i ren misstro, "Lealyyyy?!"

Jag menar. Det måste ju finnas Thailändare med Europeiskt ursprung. Hur har dom det, får de betala dyrt överallt? Och hur är det med t.ex. Indier, får de också betala "Farangpriser"?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Dela på andra sajter

• Svar 172
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• stefan5300

19

• Batting

18

• Havet

14

• Tommy

8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

41 minuter sedan, skrev Batting:

När jag var och hälsade på sist så frågade jag tjejen hur de kunde veta att jag var Farang? När vi betalade inträdesavgiften på olika sevärdheter så kostade det ofta mer för mig och då undrade jag hur de kunde vara så säkra på att jag inte var Thailändare? Hon himlade med ögonen och sade nått i stil med, "Det ser dom ju dummer!"

Då påpekade jag att det i Sverige fanns många som ser ut som henne och hennes vänner, och att jag t.o.m. hade en arbetskamrat som ser klart asiatisk ut så spärrade hon upp ögonen i ren misstro, "Lealyyyy?!"

Jag menar. Det måste ju finnas Thailändare med Europeiskt ursprung. Hur har dom det, får de betala dyrt överallt? Och hur är det med t.ex. Indier, får de också betala "Farangpriser"?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Hazip Hazip. 

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Själv imponeras jag av bybornas kunskaper om naturen, dom vet precis vad som går att äta, vad vissa växter går att använda till o.s.v, dom kan blixtsnabbt fläta en korg eller en skål av några blad, fånga olika fiskar och djur med mycket enkla redskap som dom ofta har tillverkat själv, kan hantera ormar, skorpioner, fiskar och andra giftiga djur, dom har mycket att lära oss.

Mvh isan lover

Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Själv imponeras jag av bybornas kunskaper om naturen, dom vet precis vad som går att äta, vad vissa växter går att använda till o.s.v, dom kan blixtsnabbt fläta en korg eller en skål av några blad, fånga olika fiskar och djur med mycket enkla redskap som dom ofta har tillverkat själv, kan hantera ormar, skorpioner, fiskar och andra giftiga djur, dom har mycket att lära oss.

Mvh isan lover

Dom har mycket att lära sig av oss, 

Köra bil,moped med hjälm, nykter vid körning, ställa sig i kö, inte vara berusad på jobbet. Osv. 

Pattaya

Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Stoneys:

Köra bil,moped med hjälm, nykter vid körning, ställa sig i kö, inte vara berusad på jobbet. Osv. 

Kan inte annat än att hålla med, vet inte vad en thai skulle kunna lära mig som jag är intresserad av.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
47 minuter sedan, skrev Stoneys:

Hej

Sant, men dom har även mycket bättre än oss på att ha roligt, har tid för varandra, inte oroar sig så mycket, inte planera allt, dom flesta har nog dessutom ett bättre och större socialt umgänge än dom flesta Svenskar, sen kan dom ju umgås på ett naturligt sätt över generationsgränserna vilket inte är så vanligt längre i Sverige.

Mvh isan lover

Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Herluf:

Vad svenskarna bör lära sig av thai är att älska sitt eget land.

Men utan att gå till överdrift och ha tunnelsyn.

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
21 minuter sedan, skrev stefan5300:

Men utan att gå till överdrift och ha tunnelsyn.

Hej

Utan fanatism och osund nationalism som jag tycker är direkt negativ och farlig.

Det har skapat många konflikter och t.o.m krig.

Mvh isan lover

Dela på andra sajter

1 minute ago, Isan Lover said:

Hej

Utan fanatism och osund nationalism som jag tycker är direkt negativ och farlig.

Det har skapat många konflikter och t.o.m krig.

Mvh isan lover

Men att inte respektera sitt land leder tillsist till undergång, se sverige. Balans.

Dela på andra sajter

46 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Sant, men dom har även mycket bättre än oss på att ha roligt, har tid för varandra, inte oroar sig så mycket, inte planera allt, dom flesta har nog dessutom ett bättre och större socialt umgänge än dom flesta Svenskar, sen kan dom ju umgås på ett naturligt sätt över generationsgränserna vilket inte är så vanligt längre i Sverige.

Mvh isan lover

Dessa saker du skriver om är ju dock inte så viktiga och att de har ett stort socialt umgänge är ju inte så lustigt då hela byar verkar att vara släkt med varandra på något sätt.

Tycker att du förskönar livet i byn rätt så mycket, har sett otroligt mycket dumheter i byn och de verkar ju att ligga minst 50 år efter de större städerna.

Grannen har en skolbuss som är trögstartad nu i kylan men när den väl startar så är det nästan fullgas och hur bra är det för motorn, väntar på att den ska rasa vilken morgon som helst.

Hur idi*tiskt är inte detta, tvinga ett litet spädbarn som inte kan säga ifrån att andas in rök från en lägereld som oftast tänds med någon form av plast.

Har förklarat att andas in denna rök inte alls är bra för hälsan men inte bryr de sig, nästa morgon sitter de vid samma lägereld med barnet i famnen, tragiskt att de är så outbildade.

post-3132-0-08115200-1387705652_thumb.jpg

Dela på andra sajter

14 minutes ago, stefan5300 said:

Dessa saker du skriver om är ju dock inte så viktiga och att de har ett stort socialt umgänge är ju inte så lustigt då hela byar verkar att vara släkt med varandra på något sätt.

Tycker att du förskönar livet i byn rätt så mycket, har sett otroligt mycket dumheter i byn och de verkar ju att ligga minst 50 år efter de större städerna.

Grannen har en skolbuss som är trögstartad nu i kylan men när den väl startar så är det nästan fullgas och hur bra är det för motorn, väntar på att den ska rasa vilken morgon som helst.

Hur idi*tiskt är inte detta, tvinga ett litet spädbarn som inte kan säga ifrån att andas in rök från en lägereld som oftast tänds med någon form av plast.

Har förklarat att andas in denna rök inte alls är bra för hälsan men inte bryr de sig, nästa morgon sitter de vid samma lägereld med barnet i famnen, tragiskt att de är så outbildade.

Ett gott råd från en falang är de inte intresserade av, men de är ganska bra på att apa efter....

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Mvh isan lover

Bättre på ha roligt ?, hur mäter man det. Oroar sig? 555, hur ska vi göra nu? Moppe, kyl, sönder för mycket, lite regn,. 

Personligen umgås jag både här i Thailand och Sverige med människor som är allt från 24-67 och ibland festar jag med mossan och farsan 72 respektive 77bast 

Pattaya

Dela på andra sajter

Två filer för bilar och en smalare för moppar. Men vi faranger vet inte hur man parkerar vid marknader. Men I L tycker väl som vanligt att detta är en sed I Thailand. DSC_0147.JPG

Pattaya

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
22 timmar sedan, skrev Herluf:

Men att inte respektera sitt land leder tillsist till undergång, se sverige. Balans.

Hej

Här är vi överens, en viss respekt över sitt hemland bör man nog ha, det borde för övrigt gälla Nysvenskar också, samt Svenskar som vistas utomlands t.ex i Thailand, här tycker jag att många brister.

Både utlänningar som vistas i Sverige och Svenskar som vistas i ex.vis Thailand verkar vilja flytta med sig sin egen kultur, traditioner och etik till det nya landet, viljan att lära sig språket i det nya landet är kanske inte alltid heller så stor, med en parabol och internet kan man ju fortsätta se på hemlandets TV och läsa tidningar.

Mvh isan lover

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
21 timmar sedan, skrev stefan5300:

Hej

Det här går väl under rubriken kulturkrockar och nivå på utveckling.

Mvh isan lover

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
14 timmar sedan, skrev Stoneys:

Två filer för bilar och en smalare för moppar. Men vi faranger vet inte hur man parkerar vid marknader. Men I L tycker väl som vanligt att detta är en sed I Thailand. DSC_0147.JPG

Hej

Ja detta är nog att kategorisera som sed och vana, har aldrig hört en Thailändare klaga på något sånt här, vita streck och skyltar är nog bara något som falanger bryr sig om.

Såg för övrigt på TV att dom cykelbanor som anlades i Bangkok nu har blivit parkeringsplatser för bilar och mc, ingen verkade längre respektera skyltning eller markering i vägbanan, detta var väl helt väntat, tanken på att reservera filer för cyklar var nog dödsdömd ifrån början.

Mvh isan lovet

Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det här går väl under rubriken kulturkrockar och nivå på utveckling.

Mvh isan lover

Ja de borde lyssna på dem som vet mycket bättre, hade gammelmormor på 105 år i byn sagt det jag skrev så hade de lyssnat men lyssna på farangen, inte. Vet inte hur många gånger jag sagt till frugan och andra i byn, som nam na nu hade farangen rätt igen med ett leende.

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
29 minuter sedan, skrev stefan5300:

Ja de borde lyssna på dem som vet mycket bättre, hade gammelmormor på 105 år i byn sagt det jag skrev så hade de lyssnat men lyssna på farangen, inte. Vet inte hur många gånger jag sagt till frugan och andra i byn, som nam na nu hade farangen rätt igen med ett leende.

Hej

Håller med dig och själv har jag slutat försöka förändra dom, jag har insett att det bara är dom själva som kan ändra sig om och när dom vill.

Mvh isan lover

Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Håller med dig och själv har jag slutat försöka förändra dom, jag har insett att det bara är dom själva som kan ändra sig om och när dom vill.

Mvh isan lover

Jag vill inte heller direkt ändra på dem som missionärer vill för de verkar att vara rätt lyckliga i byn som min fru är men de kunde ju lyssna, fundera lite och ta emot enkla tips för deras eget bästa.

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
6 minuter sedan, skrev stefan5300:

Jag vill inte heller direkt ändra på dem som missionärer vill för de verkar att vara rätt lyckliga i byn som min fru är men de kunde ju lyssna, fundera lite och ta emot enkla tips för deras eget bästa.

Hej

Det kan man tycka och en viss förändring i inställningen sker nog trots allt, men det tar lång tid.

Kommer ihåg när jag satte in byns första toalett i europeisk stil som man kan sitta på och med en vattenbehållare för spolning, det var för 18 år sedan och folk vallfärdade för att titta på detta märkliga och helt onödiga, men efter något år var det ytterligare någon som satte in en o.s.v, numera har nog ca 50% av husen här en riktig toalett, men det byggs samtidigt nya hus med ståtoalett så förändringen går långsamt.

Man blir nästan lite full i skratt när man läser inlägg där falanger ondgör sig över och försöker påverka Thailändarna att inte köra fulla, börja använda hjälm, ta körkort, ha bälte, inte åka på flaket o.s.v, det är lika framgångsrikt som att försöka bogsera ett hangarfartyg med en eka.

Ta det här med cykelhjälm för barn, det är två barn av ca 150 som använder det i byn, min son och frugans systers son ifrån Danmark, min son bär dessutom alltid en reflexväst kvällstid när han är ute och cyklar eller springer runt i byn på kvällstid, inte någon annan förälder har några som helst tankar på att skaffa en hjälm till sina barn.

Men det verkar som om man har blivit lite seriösare med körkorten här uppe numera, frugans systers man och dotter tog mc och bilkörkort för någon vecka sedan, dom fick gå på körskola i en vecka innan dom fick sina körkort, men det roliga var väl att mannen tog sin pick up till körskolan fast han då saknade körkort, ingen på skolan klagade på detta, lite märkligt kan tyckas.

Dom båda fick sina körkort och förhoppningsvis lärde dom sig något på trafikskolan.

Mvh isan lover

Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det kan man tycka och en viss förändring i inställningen sker nog trots allt, men det tar lång tid.

Kommer ihåg när jag satte in byns första toalett i europeisk stil som man kan sitta på och med en vattenbehållare för spolning, det var för 18 år sedan och folk vallfärdade för att titta på detta märkliga och helt onödiga, men efter något år var det ytterligare någon som satte in en o.s.v, numera har nog ca 50% av husen här en riktig toalett, men det byggs samtidigt nya hus med ståtoalett så förändringen går långsamt.

Man blir nästan lite full i skratt när man läser inlägg där falanger ondgör sig över och försöker påverka Thailändarna att inte köra fulla, börja använda hjälm, ta körkort, ha bälte, inte åka på flaket o.s.v, det är lika framgångsrikt som att försöka bogsera ett hangarfartyg med en eka.

Ta det här med cykelhjälm för barn, det är två barn av ca 150 som använder det i byn, min son och frugans systers son ifrån Danmark, min son bär dessutom alltid en reflexväst kvällstid när han är ute och cyklar eller springer runt i byn på kvällstid, inte någon annan förälder har några som helst tankar på att skaffa en hjälm till sina barn.

Men det verkar som om man har blivit lite seriösare med körkorten här uppe numera, frugans systers man och dotter tog mc och bilkörkort för någon vecka sedan, dom fick gå på körskola i en vecka innan dom fick sina körkort, men det roliga var väl att mannen tog sin pick up till körskolan fast han då saknade körkort, ingen på skolan klagade på detta, lite märkligt kan tyckas.

Dom båda fick sina körkort och förhoppningsvis lärde dom sig något på trafikskolan.

Mvh isan lover

Men det är ju ett tydligt bevis på att väldigt många thai inte tänker alls om de nu har något att tänka med.

Nä varför skulle en thai sätta en cykelhjälm på deras barns huvud då de inte behöver använda mopedhjälm eller använder barn som krockkuddar.

Dela på andra sajter

Eller taxichaufförerna som skyndar sig att ta på bil bältet om de ser en poliskontroll, sedan skyndar sig att ta av det när de passerat. Jag har slutat försöka prata folk till rätta, de lyssnar ändå inte på en falangs råd.

Eller föräldrarna som har sitt 3-4 åriga barn i framsätet MED bilbälte! Bättre än att sitta på flaket på pickuppen....Eller stå mellan mamma och pappa på motorcykeln! Barnbilstol??? Hahaha, du skojar.

Har sett en falang som har sin dotter på samma skola som oss, han har adapterat sig till thaikulturen, hans dotter(4-5år) sitter framför honom på motorcykeln och så swishar de ut i trafiken utan hjälmar. Tror många slappnar av lite väl mycket i Thailand och följer efter beteendet här.

Dela på andra sajter

Många som har rätt här, jag har i mångt o mycket ofta gett upp.
Det är uppenbart att grunden till det hela är dålig upplysning samt en hel del lathet hos gemene man i Thailand.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Soengsang:

Många som har rätt här, jag har i mångt o mycket ofta gett upp.
Det är uppenbart att grunden till det hela är dålig upplysning samt en hel del lathet hos gemene man i Thailand.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Varför ta emot upplysning då de redan kan allt, vore väl dumt.

Från det ena till det andra så kommer vi nog till Surin den 9 Februari, vill ha lite egentid:big_smile:.

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...