MPR Nyheter Inlagd December 4, 2016 Dela Inlagd December 4, 2016 Den första vändan av 99 kinesiskt tillverkade gasdrivna bussar har anlänt i den thailändska hamnen Laem Chabang och kommer tas i drift på Bangkoks gator till nyår. Bestrin Group vann affären med ett bud på 3,39 miljarder baht och ska totalt producera 489 gasbussar till Bangkok Mass Transit Authority. Bussarna har monterats i Malaysia och enligt Bestrin Group kommer de testköras varje dag från och med lördag. Den andra vändan på 145 bussar anlända till Laem Chabang idag eller imorgon och resten senare under månaden. Samtliga bussar är luftkonditionerade och har plats för 60 passagerare. Bussarna kan inte köra iväg så länge de automatiska dörrarna är öppna, och till skillnad från resten av BMTA:s bussar kommer dessa även kunna användas av rullstolsbundna. Källa Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd December 7, 2016 Dela Inlagd December 7, 2016 Möjligen är det lite hämnd för att juntan stör tullen med regler om att man inte får stoppa pengarna i egen ficka. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Drivern Inlagd December 7, 2016 Dela Inlagd December 7, 2016 Vi får nog snart reda på vems felet är;) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd December 7, 2016 Dela Inlagd December 7, 2016 (ändrad) Om bussarna är tillverkade i Kina men påstås "tillverkade i Malaysia" av "skattetekniska skäl" är det ju väldigt bra att tullen sätter ner foten och hindrar skattebrott Skall bli intressant och få veta sanningen bakom denna händelse Ändrades December 7, 2016 av Tallviking Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
leifen Inlagd December 7, 2016 Dela Inlagd December 7, 2016 2 minuter sedan, skrev Tallviking: Om bussarna är tillverkade i Kina men påstås "tillverkade i Malaysia" av "skattetekniska skäl" är det ju väldigt bra att tullen sätter ner foten och hindrar skattebrott Skall bli intressant och få veta sanningen bakom denna händelse Läser man i Bangkok Post så verkar det vara slarvigt och klantigt om det är samma ID-nummer på containerna hela vägen från Kina via Malaysia, mycket enkelt att se detta med "trace and track" funktioner på internet samt hos speditören och rederier. Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd December 7, 2016 Dela Inlagd December 7, 2016 56 minuter sedan, skrev leifen: Läser man i Bangkok Post så verkar det vara slarvigt och klantigt om det är samma ID-nummer på containerna hela vägen från Kina via Malaysia, mycket enkelt att se detta med "trace and track" funktioner på internet samt hos speditören och rederier. Leverantören räknade väl med att muta någon tjänsteman på tullen för att "glömma" kolla detta Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evert 1 Inlagd December 7, 2016 Dela Inlagd December 7, 2016 Alla försöker luras. Har själv varit delaktig i något liknande. Transporterade tyg till Sverige, där kompletterades tyget med knappar för att sedan transporteras till Portugal. På detta sinnrika system kunde sedan de färdigsydda plaggen lagligt märkas MADE IN SWEDEN: M.a.o. kanske räcker med att containerna lossats och öppnats i Malaysia, bussen kompletteras med en ratt, därpå är tillverkning och slutmontering gjord i Malaysia Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
leifen Inlagd December 7, 2016 Dela Inlagd December 7, 2016 4 minuter sedan, skrev evert 1: Alla försöker luras. Har själv varit delaktig i något liknande. Transporterade tyg till Sverige, där kompletterades tyget med knappar för att sedan transporteras till Portugal. På detta sinnrika system kunde sedan de färdigsydda plaggen lagligt märkas MADE IN SWEDEN: M.a.o. kanske räcker med att containerna lossats och öppnats i Malaysia, bussen kompletteras med en ratt, därpå är tillverkning och slutmontering gjord i Malaysia Visst, men inte om sigill-nummren är lika, då är man klantig. Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SatanG Inlagd December 7, 2016 Dela Inlagd December 7, 2016 (ändrad) Ja det finns många sätt att fiffla på. "Back-loading" händer ibland på tankbåtar. Jag har t.ex.lastat bensin i Singapore och sedan fått stanna till i malaysia och lossa skiten, signat alla dokument och sedan lastat samma bensin för vidare färd till Bangladesh. Den gången var det inte skattetekniska skäl utan religösa. Vad jag förstod så handlade köparna endast från muslimska länder och det var ju då malaysisk bensin så det var ju ok. / SatanG Ändrades December 7, 2016 av SatanG "Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd December 7, 2016 Dela Inlagd December 7, 2016 38 minuter sedan, skrev evert 1: Alla försöker luras. Har själv varit delaktig i något liknande. Transporterade tyg till Sverige, där kompletterades tyget med knappar för att sedan transporteras till Portugal. På detta sinnrika system kunde sedan de färdigsydda plaggen lagligt märkas MADE IN SWEDEN: M.a.o. kanske räcker med att containerna lossats och öppnats i Malaysia, bussen kompletteras med en ratt, därpå är tillverkning och slutmontering gjord i Malaysia Tror inte dessa bussar går in i en container dock utan skeppas som "lösgods" Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tekkor Inlagd December 7, 2016 Dela Inlagd December 7, 2016 Volvo buss i Sverige skickar ut en massa monteringssatser på bussar ut i världen, dock så tillverkas väl karosserna på plats. Volvo´s grävmaskiner kan man hitta med made in Korea skyltar på, tråkigt när vi är kända för att vara ett metall exporterande land. Sen är det väl bra att Tullen stoppar fulgrejer i Thailand, händer aldrig i Svedala... Och absolut inte med ett neutral svensk medieuppbåd i hasorna. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
samet Inlagd December 7, 2016 Dela Inlagd December 7, 2016 4 timmar sedan, skrev Tekkor: Volvo buss i Sverige skickar ut en massa monteringssatser på bussar ut i världen, dock så tillverkas väl karosserna på plats. Volvo´s grävmaskiner kan man hitta med made in Korea skyltar på, tråkigt när vi är kända för att vara ett metall exporterande land. Sen är det väl bra att Tullen stoppar fulgrejer i Thailand, händer aldrig i Svedala... Och absolut inte med ett neutral svensk medieuppbåd i hasorna. Metall som vi importerat från Kina. Motvikterna till alla Volvo Construction Equipment som byggs i Arvika är gjutna i Kina och skickas till Sverige. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd December 7, 2016 Dela Inlagd December 7, 2016 4 timmar sedan, skrev Tekkor: Volvo buss i Sverige skickar ut en massa monteringssatser på bussar ut i världen, dock så tillverkas väl karosserna på plats. Volvo´s grävmaskiner kan man hitta med made in Korea skyltar på, tråkigt när vi är kända för att vara ett metall exporterande land. Sen är det väl bra att Tullen stoppar fulgrejer i Thailand, händer aldrig i Svedala... Och absolut inte med ett neutral svensk medieuppbåd i hasorna. Varför skriver du så när du inte vet nåt igentligen, läs dom två inläggena efter dej då förstår du, bara svammel av dej Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd December 7, 2016 Dela Inlagd December 7, 2016 (ändrad) 5 minuter sedan, skrev Boa52: Varför skriver du så när du inte vet nåt igentligen, läs dom två inläggena efter dej då förstår du, bara svammel av dej Vad menar du, byggs det inte Volvo grävmaskiner i Korea och Kina? Ändrades December 7, 2016 av Soengsang Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd December 7, 2016 Dela Inlagd December 7, 2016 2 minuter sedan, skrev Soengsang: Vad menar du, byggs det inte Volvo grävmaskiner i Korea? Jag svarade Tekkor, läs hans inlägg Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd December 7, 2016 Dela Inlagd December 7, 2016 5 timmar sedan, skrev Tekkor: Volvo buss i Sverige skickar ut en massa monteringssatser på bussar ut i världen, dock så tillverkas väl karosserna på plats. Volvo´s grävmaskiner kan man hitta med made in Korea skyltar på, tråkigt när vi är kända för att vara ett metall exporterande land. 8 minuter sedan, skrev Boa52: Varför skriver du så när du inte vet nåt igentligen, läs dom två inläggena efter dej då förstår du, bara svammel av dej 3 minuter sedan, skrev Boa52: Jag svarade Tekkor, läs hans inlägg Exakt, vad skriver han fel......byggs det inga Volvo anläggningsmaskiner i Korea och Kina menar du, han skriver ju helt riktigt! Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd December 7, 2016 Dela Inlagd December 7, 2016 Tänk om man visste ens 10 % av det som Kung Boa vet, då skulle livet bli lätt! Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd December 7, 2016 Dela Inlagd December 7, 2016 (ändrad) 2 minuter sedan, skrev audirs2: Tänk om man visste ens 10 % av det som Kung Boa vet, då skulle livet bli lätt! Fan vad skönt det skulle vara och leva i det blå, lyckligt ovetande...... typ "i en annan del av Köping" eller i en annan del av Tavelsjö. Ändrades December 7, 2016 av Soengsang Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
GreenValley Inlagd December 7, 2016 Dela Inlagd December 7, 2016 13 minuter sedan, skrev Soengsang: Fan vad skönt det skulle vara och leva i det blå, lyckligt ovetande...... typ "i en annan del av Köping" eller i en annan del av Tavelsjö. De är lyckliga däruppe i Inavelsjö! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd December 7, 2016 Dela Inlagd December 7, 2016 5 minuter sedan, skrev GreenValley: De är lyckliga däruppe i Inavelsjö! Det måste vara svampen i skogen dom äter! Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
frogfish Inlagd December 7, 2016 Dela Inlagd December 7, 2016 11 minuter sedan, skrev audirs2: Det måste vara svampen i skogen dom äter! Låter ju fiberrikt, men kanske lite träigt...... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khemmarat Inlagd December 8, 2016 Dela Inlagd December 8, 2016 Vanligt förfarande man kan köpa billigare svenska revben i Finland än i Sverige, dom exporteras (med stödpengar) till Finland som lägger dom i "marinad" salt/peppar/olja (förädling), och säljer dom till svenska båtar med exportstöd 55555 Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd December 8, 2016 Dela Inlagd December 8, 2016 12 timmar sedan, skrev Soengsang: Exakt, vad skriver han fel......byggs det inga Volvo anläggningsmaskiner i Korea och Kina menar du, han skriver ju helt riktigt! Helt otroligt, jag har fel , som försvar är ju det att det är skrivits på sörlännska Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Chan2014 Inlagd December 14, 2016 Dela Inlagd December 14, 2016 On 12/7/2016 at 19:54, skrev Tallviking: Tror inte dessa bussar går in i en container dock utan skeppas som "lösgods" 55555 Den var fin den, ja hur fan ska man få in en buss i en container, Leifen kanske har någon kommentar till detta eller "det tänkte jag inte på". Chan2014 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fritz Inlagd December 14, 2016 Dela Inlagd December 14, 2016 Var det inte nån mutskandal angående nya bussar i Bangkok för inte så många år sen ? Då skulle gamla bussar skrotas och nya leasas men projektet stoppades när någon räknade fram att det skulle bli billigare att köpa in nya bussar, skrota dom efter bara några år och sen köpa nya igen. Avgiften för service och underhåll på dom nya leasingbussarna skulle ha varit på 1000 THB/dag från och med dag ett ! Fritz.. Det är aldrig försent att ge upp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu