Guest Isan Lover Inlagd November 16, 2016 Dela Inlagd November 16, 2016 12 timmar sedan, skrev Hemska Sven: Livet är inte så enkelt att man redan i unga år kan välja yrke som ger en hög pension. De flesta under trettio år tänker nog sällan så långt som trettiofem år framåt i livet. Det borde finnas ett skolämne på gymnasiet som lär ut detta. Alltför många har valt yrke och arbetsgivare som ger en usel lön och pension. Brukar fundera på poliser och vårdpersonal som klagar på lönen, tog de inte reda på förutsättningarna innan de sökte in på respektive utbildning? Skickat från min Redmi Note 4 via Tapatalk Hej Det är nog inte själva lönen som är ett problem utan den pension som lönen ger eller snarare inte ger. Mvh isan lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd November 17, 2016 Dela Inlagd November 17, 2016 10 timmar sedan, skrev apknug: Fast lön och pension går väl hand i hand? Lägre lön lägre pension och motsatt (upp till att ingen pension tjänas in). Vid låg absolut lön blir pensionen låg i absoluta tal då pensionen är proportionell. Högre lön högre penison! Men först en rejäl guldklocka? Sent from fiskebyn using Tapatalk HD Hej Nej det är pensionssystemet som det är fel på, vilket kritikerna påpekade redan vid pensionsreformen, det var inte en överraskning för alla att pensionerna sjönk när man bytte ifrån ATP systemet till det nuvarande systemet. Dom som låg bakom pensionssystemets konstruktion och politikerna som talade sig varma för detta visste säkert också hur det skulle sluta men höll ändå masken för att lura folket. Mvh isan lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
måne Inlagd November 17, 2016 Dela Inlagd November 17, 2016 1 timme sedan, skrev Isan Lover: Hej Nej det är pensionssystemet som det är fel på, vilket kritikerna påpekade redan vid pensionsreformen, det var inte en överraskning för alla att pensionerna sjönk när man bytte ifrån ATP systemet till det nuvarande systemet. Dom som låg bakom pensionssystemets konstruktion och politikerna som talade sig varma för detta visste säkert också hur det skulle sluta men höll ändå masken för att lura folket. Mvh isan lover Menar du att svenska regeringar lurar svenska folket? Måne Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
leifen Inlagd November 18, 2016 Dela Inlagd November 18, 2016 7 timmar sedan, skrev Isan Lover: Hej Nej det är pensionssystemet som det är fel på, vilket kritikerna påpekade redan vid pensionsreformen, det var inte en överraskning för alla att pensionerna sjönk när man bytte ifrån ATP systemet till det nuvarande systemet. Dom som låg bakom pensionssystemets konstruktion och politikerna som talade sig varma för detta visste säkert också hur det skulle sluta men höll ändå masken för att lura folket. Mvh isan lover Det gamla ATP systemet var förmånligare men också så dyrt att pengarna tagit slut innan 2010. Orsaken var att det var förmånsbaserat men hade inte regleringar och spärrar mot att folk levde längre, ekonomin inbromsades mm. Pensionens nivå var redan bestämd genom prisindex men premierna följde inte med och räckte inte. När premierna inte räckte till ATP så man gjorde om det till ett premiebaserad pensionssystem för tilläggspensionen. Pensionen baseras på din livsinkomst och beror på flera saker – hur länge du arbetar, hur mycket du tjänar och hur det går för dina premiepensionsfonder och för Sveriges ekonomi. Känner du att det är fel och vill tillbaka till gamla förmånsbaserade ATP så hade vi haft flera procent högre skatter. Nu har du ändå stora möjligheter att ordna en bättre tilläggspension genom att du börjat arbeta igen, ta och växla bort en del av lönen till premier med en förhandling. Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd November 18, 2016 Dela Inlagd November 18, 2016 8 timmar sedan, skrev måne: Menar du att svenska regeringar lurar svenska folket? Hej Inte bara regeringen, mig veterligen var pensionsreformen en blocköverskridande reform med dom flesta om inte alla partier bakom sig, kanske reserverade sig Vänster Partiet som var mest kritiska, men övriga var med. Mvh isan lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
GreenValley Inlagd November 18, 2016 Dela Inlagd November 18, 2016 2 minuter sedan, skrev Isan Lover: Hej Inte bara regeringen, mig veterligen var pensionsreformen en blocköverskridande reform med dom flesta om inte alla partier bakom sig, kanske reserverade sig Vänster Partiet som var mest kritiska, men övriga var med. Mvh isan lover Själklart var V det emot, varför skulle just denna fråga vara ett undantag? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd November 18, 2016 Dela Inlagd November 18, 2016 (ändrad) 11 timmar sedan, skrev leifen: Det gamla ATP systemet var förmånligare men också så dyrt att pengarna tagit slut innan 2010. Orsaken var att det var förmånsbaserat men hade inte regleringar och spärrar mot att folk levde längre, ekonomin inbromsades mm. Pensionens nivå var redan bestämd genom prisindex men premierna följde inte med och räckte inte. När premierna inte räckte till ATP så man gjorde om det till ett premiebaserad pensionssystem för tilläggspensionen. Pensionen baseras på din livsinkomst och beror på flera saker – hur länge du arbetar, hur mycket du tjänar och hur det går för dina premiepensionsfonder och för Sveriges ekonomi. Känner du att det är fel och vill tillbaka till gamla förmånsbaserade ATP så hade vi haft flera procent högre skatter. Nu har du ändå stora möjligheter att ordna en bättre tilläggspension genom att du börjat arbeta igen, ta och växla bort en del av lönen till premier med en förhandling. Hej När pengarna tar slut i ett pensionssystem beror naturligtvis på hur mycket pengar man tillför, och det borde vara lika lätt för en regering och riksdag att sätta in pengar i systemet som att ta ut ifrån det. Man kunde välja att satsa mindre på ex.vis försvar, flyktingar och behållt dom nivåer som var inom det gamla pensionssystemet, dessutom kunde man ha sänkt nivåerna inom en massa områden för dom nyanlända som inte har bidragit till vårt välfärdssystem, kontroversiella förslag kanske men fullt realistiska och genomförbara om folket vill ha det så. Mvh isan lover Ändrades November 18, 2016 av Isan Lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hemska Sven Inlagd November 18, 2016 Dela Inlagd November 18, 2016 Det finns många ställen att få pension ifrån, beroende på vilka avtal och arbetsgivare man arbetat under. Själv har jag utbetalningar från sju olika ställen. Avtalspensioner kan vara alltifrån femåriga till livslånga. Det gäller att kontrollera att allt är registrerat i tid innan det är dags att börja ta ut sin pension. De som har haft egen verksamhet och tagit ut låg lön och inte sparat får det knapert minst sagt. Även om de arbetat och slitit hela livet. Skickat från min Redmi Note 4 via Tapatalk Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nemo Inlagd November 18, 2016 Dela Inlagd November 18, 2016 23 minuter sedan, skrev Isan Lover: Hej Man kunde välja att satsa mindre på ex.vis försvar, flyktingar och behållt dom nivåer som var inom det gamla pensionssystemet, dessutom kunde man ha sänkt nivåerna inom en massa områden för dom nyanlända som inte har bidragit till vårt välfärdssystem, kontroversiella förslag kanske men fullt realistiska och genomförbara om folket vill ha det så. Mvh isan lover Jamen det är ju så synd om dem...... Du måste lära dig att öppna ditt hjärta. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
masse46 Inlagd November 18, 2016 Dela Inlagd November 18, 2016 Jag tycker det finns en skyldighet mot sig själv och sina nära att planera för framtiden,Att förvänta sig att samhället skall betala ut en nivå man är nöjd med, är enl mig en orimlighet, att man däremot har ett system som ger ett sk bas uttag som vi har idag och egentligen alltid haft, är rimligtAllt extra måste man ta hand om själv, jag tror de allra flesta sitter på ett bra sparkapital i form av banksparande fastigheter mm, sälj använd kapitalet till att dryga ut pensionenFår ofta höra att man tjänar för lite, ställer nästan alltid motfrågan vad är då en bra lön väldigt få kan svara på det, men att man tjänar för lite vet de flesta. Skickat från min iPhone med Tapatalk Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
John Khonken Inlagd November 18, 2016 Dela Inlagd November 18, 2016 9 minuter sedan, skrev masse46: Jag tycker det finns en skyldighet mot sig själv och sina nära att planera för framtiden, Att förvänta sig att samhället skall betala ut en nivå man är nöjd med, är enl mig en orimlighet, att man däremot har ett system som ger ett sk bas uttag som vi har idag och egentligen alltid haft, är rimligt Allt extra måste man ta hand om själv, jag tror de allra flesta sitter på ett bra sparkapital i form av banksparande fastigheter mm, sälj använd kapitalet till att dryga ut pensionen Får ofta höra att man tjänar för lite, ställer nästan alltid motfrågan vad är då en bra lön väldigt få kan svara på det, men att man tjänar för lite vet de flesta. Skickat från min iPhone med Tapatalk Ditt resonnemang bygger på att skatterna är rimliga så man kan investera/spara själv. Det incitamentet finns inte I Sverige idag. Utan man tar I båda ändar. Annars har du rätt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
FF Inlagd November 18, 2016 Dela Inlagd November 18, 2016 Nu är man i problemet med pension, har en ganska bra pension i 10 år. Men eftersom frugan kommer att sannolikt kommer att leva längre än mig. Så nu är det hur ska jag göra??? Jag skulle gärna avsluta min karriär nu.. Leva gott i 10 år, men sen är den större slanten slut, ska man leva på barnen då? Men morse så klev jag i alla fall från mitt arbete, nu finns det en hel del beslut som man ska göra. Igentligen känns det bra, men samtidigt måste man tänka på frun som fortfarande jobbar.. FF www.easi.nu Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
leifen Inlagd November 18, 2016 Dela Inlagd November 18, 2016 57 minuter sedan, skrev Isan Lover: Hej När pengarna tar slut i ett pensionssystem beror naturligtvis på hur mycket pengar man tillför, ovh det borde vara lika lätt för en regering och riksdag att sätta in pengar i systemet som att ta ut ifrån det. Man kunde välja att satsa mindre på ex.vis försvar, flyktingar och behållt dom nivåer som var inom det gamla pensionssystemet, dessutom kunde man ha sänkt nivåerna inom en massa områden för dom nyanlända som inte har bidragit till vårt välfärdssystem, kontroversiella förslag kanske men fullt realistiska och genomförbara om folket vill ha det så. Mvh isan lover Nu tillför man sina pensionspengar själv och via skatter. Det är ens livsinkomst som är basen i systemet. Vad gäller flyktingar som fanns väl ingen som trodde på den utvecklingen då senaste pensionssystemet infördes på nittiotalet. Försvaret är ju nästan nerlagt dessutom. Inga nyanlända får något från våra pensioner, och utan flyktingar så hade pensionerna blivit likadana, möjligt att värdena på pensionsfonderna hade varit högre utan krig i världen. Jag har gjort min pensionsprognos och det verkar som jag för nästan på kronan samma i brutto per månad som när jag jobbade. Ganska bra pensionssystem tycker jag. Grundpension ca 60% och tjänstepensioner 40% Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
masse46 Inlagd November 18, 2016 Dela Inlagd November 18, 2016 Ditt resonnemang bygger på att skatterna är rimliga så man kan investera/spara själv. Det incitamentet finns inte I Sverige idag. Utan man tar I båda ändar. Annars har du rättHåller inte med alls, vi har de senaste minst 10 åren haft en enorm ekonomisk bom Räntan nära noll skatterna har sänks börsen går upp, jag personligen har aldrig tjänat så mycket som nu på arbete fastighet och sparkapital. Nu representerar jag inte alla, men vi är väldigt många som fått det väldigt mycket bättre Skickat från min iPhone med Tapatalk Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd November 18, 2016 Dela Inlagd November 18, 2016 1 timme sedan, skrev Hemska Sven: Det finns många ställen att få pension ifrån, beroende på vilka avtal och arbetsgivare man arbetat under. Själv har jag utbetalningar från sju olika ställen. Avtalspensioner kan vara alltifrån femåriga till livslånga. Det gäller att kontrollera att allt är registrerat i tid innan det är dags att börja ta ut sin pension. De som har haft egen verksamhet och tagit ut låg lön och inte sparat får det knapert minst sagt. Även om de arbetat och slitit hela livet. Skickat från min Redmi Note 4 via Tapatalk Hej Jag tillhör inte heller dom som kommer att drabbas personligen, men som gammal fackrepresentant tänker man ju även på och uttalar sig med omtanke om övriga och systemet som helhet. Mvh isan lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
masse46 Inlagd November 18, 2016 Dela Inlagd November 18, 2016 Fast att den enskilde har råd att betala själv för sin egen välfärd är ett dåligt argument. Vi har ett samhällskontrakt som säger att genom de höga skatterna så skall staten ombesörja välfärden. Gäller annat får man tala om det.Men vi kommer oundvikligen gå mot ett samhälle med endast en grundtrygghet som ombesörjs via staten vi har redan kommit en bra bit på vägen i det tysta. Hade uppskattat en öppenhet kring det hela bara, pensionerna är ett bra exempel.....Och kom ihåg.. 1/3 del av skatten går till Vård, skola och omsorg. Sent from fiskebyn using Tapatalk HDDåligt argument eller inte, sanningen är att trygghetssystemen inte bygger på 100 % avkastning utan på en grundutbetalning Vill man ha mer måste man göra egna avsättningar, men att tycka att någon Annan skall betala är enl mig inget bra.Sen måste man lära sig att mätta mun efter matsäck, vi kanske har lite för stora krav på pappa staten idag, du får inte i några system ut full ersättning typ à- kassa f-kassa även försäkringar täcker inte fullt ut, men de täcker de enkla och basala i livet Skickat från min iPhone med Tapatalk Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd November 18, 2016 Dela Inlagd November 18, 2016 Dåligt argument eller inte, sanningen är att trygghetssystemen inte bygger på 100 % avkastning utan på en grundutbetalning Vill man ha mer måste man göra egna avsättningar, men att tycka att någon Annan skall betala är enl mig inget bra.Sen måste man lära sig att mätta mun efter matsäck, vi kanske har lite för stora krav på pappa staten idag, du får inte i några system ut full ersättning typ à- kassa f-kassa även försäkringar täcker inte fullt ut, men de täcker de enkla och basala i livet Skickat från min iPhone med TapatalkDet är ju staten som betalar för dom iallafall som inte har sköt om sitt eget hus. Medans dom som planerat får dessutom betala för dom som inte planerat. Betala dubbelt. Det är värdelöst. Pensionssystemet ska ge trygghet även åt folk som inte planerar för det blir annars likförbannat en kostnad som hamnar på skattsedeln hos dom skötsamma. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evert 1 Inlagd November 18, 2016 Dela Inlagd November 18, 2016 Självklart är vi bortskämda inte minst vi som gått i pension eller nästan är där, vi har nämligen haft en standardförbättring som inte liknar något annat. P.g.a.d. förväntar vi oss inget annat än att denna förbättring ska fortsätta. Värre, minst 7 ggr värre (djävligare) blir det för alla nyinkomna och ungdomar, de kan troligtvis inte få räkna hem samma gynnsamma utveckling som vi gamlingar har kunnat gjort. För övrigt har nog de flesta av oss en "liten" slant undanlagd för att kunna få "lite" guldkant på tillvaron nu på ålderns höst. Ingen mening att spara eller ha sparat för mycket för när man hamnar på hemmet - om man nu hinner dit, plockar det kommunala av en överflödet (100 tkr sedan rycker det allmänna resten på kort eller lite längre sikt). Många av oss ska nog strunta i att mata barn och barnbarn, betydligt bättre att de få lära sig äta själva men tids finnes. Är nog världens otjänst vi gör när vi skämmer bort dem. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
John Khonken Inlagd November 18, 2016 Dela Inlagd November 18, 2016 4 timmar sedan, skrev masse46: Håller inte med alls, vi har de senaste minst 10 åren haft en enorm ekonomisk bom Räntan nära noll skatterna har sänks börsen går upp, jag personligen har aldrig tjänat så mycket som nu på arbete fastighet och sparkapital. Nu representerar jag inte alla, men vi är väldigt många som fått det väldigt mycket bättre Skickat från min iPhone med Tapatalk Det är bara att grattulera dig. Nu tänkte jag på väldigt manga som inte gjort det som du. Vilka skatter har sänkts. Börsen går upp. Vad vet vi om det. fastigheter brukar vara säkert. Men vad sager om värdet när du ska realisera din vinst. Att spara på något sätt är vad vi måste göra. Hur manga tror att staten ska lösa våra problem när vi går I pension. Frågorna manga svaren få Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
masse46 Inlagd November 18, 2016 Dela Inlagd November 18, 2016 Det är bara att grattulera dig. Nu tänkte jag på väldigt manga som inte gjort det som du. Vilka skatter har sänkts. Börsen går upp. Vad vet vi om det. fastigheter brukar vara säkert. Men vad sager om värdet när du ska realisera din vinst. Att spara på något sätt är vad vi måste göra. Hur manga tror att staten ska lösa våra problem när vi går I pension. Frågorna manga svaren fåHej ja i vårt fall har jobbskatteavdraget som genomförts i flertal steg gjort att vår disponibla inkomst har ökat, i samma takt som räntan har gått från typ 10% till idag typ 1-2% ett sk miljonlån har blivit många tusenlappar billigare samt att de flesta investeringarna på börsen har under perioden stigit, så visst har vi fått det bra.Detta gäller för oss etablerade i samhälletDen yngre generationen har lite tuffareSå har man jobb o inkomst sunda värderingar gällande spenderingen av sina pengar bör det bli en hel del över även om man inte har super lön.Av framtiden vet man lite, men vår historia de sista 10 åren har varit goda när det gäller ekonomin iafSkickat från min iPhone med Tapatalk Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
John Khonken Inlagd November 18, 2016 Dela Inlagd November 18, 2016 masse Där har du helt rätt. Du svarar också på dom påståenden jag hade. Vi har det bra just nu. Vi är tyvärr på fel väg. För att våra barn ska få det drägligt så måste vi fundera och ta beslut som förhoppngsvis gynnar alla medborgare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd November 18, 2016 Dela Inlagd November 18, 2016 Självklart är vi bortskämda inte minst vi som gått i pension eller nästan är där, vi har nämligen haft en standardförbättring som inte liknar något annat. P.g.a.d. förväntar vi oss inget annat än att denna förbättring ska fortsätta. Värre, minst 7 ggr värre (djävligare) blir det för alla nyinkomna och ungdomar, de kan troligtvis inte få räkna hem samma gynnsamma utveckling som vi gamlingar har kunnat gjort. För övrigt har nog de flesta av oss en "liten" slant undanlagd för att kunna få "lite" guldkant på tillvaron nu på ålderns höst. Ingen mening att spara eller ha sparat för mycket för när man hamnar på hemmet - om man nu hinner dit, plockar det kommunala av en överflödet (100 tkr sedan rycker det allmänna resten på kort eller lite längre sikt). Många av oss ska nog strunta i att mata barn och barnbarn, betydligt bättre att de få lära sig äta själva men tids finnes. Är nog världens otjänst vi gör när vi skämmer bort dem.Ja det är världens otjänst att vingklippa sina barn och inte lära dom flyga. Men försök förklara det för en thai tant. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd November 18, 2016 Dela Inlagd November 18, 2016 masse Där har du helt rätt. Du svarar också på dom påståenden jag hade. Vi har det bra just nu. Vi är tyvärr på fel väg. För att våra barn ska få det drägligt så måste vi fundera och ta beslut som förhoppngsvis gynnar alla medborgare.Vi knarkar tillväxt, kvartals-ekonomi. Bra för industrin halvbra för en del medborgare.Kissa i sängen. Blir blött och kallt på sikt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd November 18, 2016 Dela Inlagd November 18, 2016 8 timmar sedan, skrev GreenValley: Själklart var V det emot, varför skulle just denna fråga vara ett undantag? Hej Håller med dig där, V är ju i princip alltid emot alla försämringar som drabbar vanligt folk och utsatta grupper. Mvh isan lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd November 18, 2016 Dela Inlagd November 18, 2016 2 timmar sedan, skrev evert 1: Självklart är vi bortskämda inte minst vi som gått i pension eller nästan är där, vi har nämligen haft en standardförbättring som inte liknar något annat. P.g.a.d. förväntar vi oss inget annat än att denna förbättring ska fortsätta. Värre, minst 7 ggr värre (djävligare) blir det för alla nyinkomna och ungdomar, de kan troligtvis inte få räkna hem samma gynnsamma utveckling som vi gamlingar har kunnat gjort. För övrigt har nog de flesta av oss en "liten" slant undanlagd för att kunna få "lite" guldkant på tillvaron nu på ålderns höst. Ingen mening att spara eller ha sparat för mycket för när man hamnar på hemmet - om man nu hinner dit, plockar det kommunala av en överflödet (100 tkr sedan rycker det allmänna resten på kort eller lite längre sikt). Många av oss ska nog strunta i att mata barn och barnbarn, betydligt bättre att de få lära sig äta själva men tids finnes. Är nog världens otjänst vi gör när vi skämmer bort dem. Hej För yngre generationer än dom födda på 30-40 tal väntar nog klara försämringar ex.vis dom födda på 60-70 tal, dom generationer som nu är barn och ungdomar lär förmodligen inte bli vare sig bortskämda eller speciellt bra omhändertagna som pensionärer. Mvh isan lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu