Jump to content
IGNORERAD

Kunga sorg

Boa52

Recommended Posts

10 minuter sedan, skrev audirs2:

"Ropar till frugan:in med 2 bira till och en påse schips! "Hon: är det nått bra på Tv? "Jag, nädå, kollar på en fars på MPR! :drunk:

HaHa men bara två bärs när det är fulltdrag på MPR Huva va lite

Dela på andra sajter

• Svar 183
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Boa52

25

• Tallviking

13

• leifen

12

• kitungmakmak

12

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

5 timmar sedan, skrev leifen:

Stå på dig, det är aldrig för sent.

Nyss fick Bob Dylan Nobels Litteraturpris, tidigare Arafat och Obama Fredspriset.

Plötsligt händer det bara :D 

Nästa år får Kim Jong-un fredspriset.

Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Alarik:

Nästa år får Kim Jong-un fredspriset.

Tror det blir du för det dummaste inlägget

Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Boa52:

Tror det blir du för det dummaste inlägget

De dummaste inläggen här på MPR är det du som står för.

Ändrades av Alarik

Dela på andra sajter

Du gör som alla

Men det innebär väl inte att de inte sörjer???

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Soengsang:

Men det innebär väl inte att de inte sörjer???

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

God natt på er

Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Boa52:

Du svarade inte på vad jag menade. Läs en gång till vad du skrev om thais tankar om Kungen. Det jag menar  att även din fru har det men det vill du inte medge

därför skriver jag du har inte mycket kontakt med din fru och thaifolk, om du hade det viste du

Jag svarade redan i mitt första inlägg. 

Kungen var inte nummer ett/störst/bäst för min fru. Det behöver du inte tolka som att hon inte alls älskade honom och det han symbolerade. Du behöver egentligen inte tolka alls, utan bara läsa innantill. 

Dela på andra sajter

Vem är det som loggat in som Boa52 och leker med oss, för han kan inte finnas på riktigt (hoppas jag) ... Nån av morötterna eller nån annan spelivink.

Ifrågasätta personer som bor 100% i Thailand när man själv är där i en månad per år är ju galet, hävda att 70 miljoner gör samma sak osv..

Mja, jag sitter ju för tillfället i Thailand men inte fan kan jag uttala mig så exakt om vad alla andra omkring mig tycker eller känner, men det kan Boa52 göra. Jag min dumme fan kollar på vad som händer omkring mig, och snackar med experten (tjejen) men jag får inte riktigt samma bild. Sörja är fel ord, ledsen skulle jag kalla det.

Fast så virrig som jag är så kanske jag inte ens är i Thailand... Möjligt att jag hamnade i Kambodja och då förklarar det ju varför dom inte sörjer den Thailändska regenten. Snöfritt är det i alla fall, så jag är inte kvar där jag brukar vara.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Dela på andra sajter

Hej, jag som farang förstår nog inte hur ansedd och vördad denna Kung är för många thailändare. Generationerna ( 0-50-60 år ) som fick följa hans liv,gärningar och sitt intresse för det fattiga i Thailand. Kungen blev som en vän för dem. Kungen var ute i landet och mötte thailändarna på samma nivå som de. Kungen deltog i olika projekt tillsammans med dem m.m. Dagens unga generationer har aldrig fått uppleva denna sida av Kungen. Jag lägger in en art från en f.d redaktör BP som skriver om Kungens mänskliga sidor under hans tid som kung.  http://www.bangkokpost.com/opinion/opinion/1110953/we-must-build-on-his-majestys-great-legacy mvh

Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev haan:

Hej, jag som farang förstår nog inte hur ansedd och vördad denna Kung är för många thailändare. Generationerna ( 0-50-60 år ) som fick följa hans liv,gärningar och sitt intresse för det fattiga i Thailand. Kungen blev som en vän för dem. Kungen var ute i landet och mötte thailändarna på samma nivå som de. Kungen deltog i olika projekt tillsammans med dem m.m. Dagens unga generationer har aldrig fått uppleva denna sida av Kungen. Jag lägger in en art från en f.d redaktör BP som skriver om Kungens mänskliga sidor under hans tid som kung.  http://www.bangkokpost.com/opinion/opinion/1110953/we-must-build-on-his-majestys-great-legacy mvh

Du skriver generationerna 0-50-60 år och sedan dagens unga generationer, vad/vem är 0-50-60 och unga?

Ändrades av uptoyou

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev kitungmakmak:

Vem är det som loggat in som Boa52 och leker med oss, för han kan inte finnas på riktigt (hoppas jag) ... Nån av morötterna eller nån annan spelivink.

Ifrågasätta personer som bor 100% i Thailand när man själv är där i en månad per år är ju galet, hävda att 70 miljoner gör samma sak osv..

Mja, jag sitter ju för tillfället i Thailand men inte fan kan jag uttala mig så exakt om vad alla andra omkring mig tycker eller känner, men det kan Boa52 göra. Jag min dumme fan kollar på vad som händer omkring mig, och snackar med experten (tjejen) men jag får inte riktigt samma bild. Sörja är fel ord, ledsen skulle jag kalla det.

Fast så virrig som jag är så kanske jag inte ens är i Thailand... Möjligt att jag hamnade i Kambodja och då förklarar det ju varför dom inte sörjer den Thailändska regenten. Snöfritt är det i alla fall, så jag är inte kvar där jag brukar vara.

Garanterat många människor som inte sörjer värdens rikaste Kung, vilket boa inte tror för att hans fru säger det.

Undrar varför boken blev förbjuden i Thailand? https://en.wikipedia.org/wiki/The_King_Never_Smiles

Ändrades av uptoyou

Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev uptoyou:

Du skriver generationerna 0-50-60 år och sedan dagens unga generationer, vad/vem är 0-50-60 och unga?

är den generation som var med tills Kungen var ca 60 år och lever fortfarande och de som föddes efter  hans 60-års dag är de unga (min ungefärliga tolkning).  OBS läs art så förstår du. mvh

Ändrades av haan
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Boa52:

Vad jag skriver är inte om era fruar utan ert vetande om thai folket. ALLA i thai sörjer Kungen även era fruar även om ni inte tror det,

Tur du är mera korkad än jag, jobbar inte du på en pråm

Nu säger du alla,tidigare visste du inte och avförde Pattaya flickor från de sörjande.

"Nu är jag mest uppe i Isan och där är, var Kungen den störste, som för 100 år här i Sverige. Kanske att nere i södern har inte all så stor sorg, vet inte.

Men det verkar som att alla kommer att åka till Bangkok för att sörja. Pattaya flickor har lärt sej för mycket av falanger, no thai thinking"

By the way,tror inte ngn från vår närmaste krets i byn tex i självaste Isaan  har dragit ner till Bangkok för att sörja.

Ändrades av Moipenyang
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev Boa52:

En tråd blev stängd där jag skrev innan Kungen dog att hela Thailand skulle sörja jätte mycket när han dog. Två st tyckte att jag var dum

och inte förstod att era fruar skulle inte sörja, inte förstod Thai tänk. Nu är det så att alla i Thailand sörjer och grinar också, ser på skype mina frus syskon.

Det trodde jag åxå skulle hända ända tills kungen verkligen dog. När jag berättade det för min hustru torsdag kväll så svarade hon ungefär OK och fortsatte sen med det hon höll på med. I fredags klädde både hon och hennes väninnor sig i svart men någon gråt och tandagnisslan var det definitivt inte frågan om utan det tjattrades på precis som vanligt. I går lördag var det vanlig klädsel igen och allt var precis som förr. Jag får samma intryck när jag knallar runt i stan, alltså att det i stort sett rullar på som vanligt.

Om det beror på att det är en myt att Kungen var så oerhört aktad och respekterad av folket eller att dom liksom jag tycker att det var en befrielse att han äntligen fick somna in och slippa lida vet jag inte, kanske en kombination båda.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev Fritz:

Det trodde jag åxå skulle hända ända tills kungen verkligen dog. När jag berättade det för min hustru torsdag kväll så svarade hon ungefär OK och fortsatte sen med det hon höll på med.

Om det beror på att det är en myt att Kungen var så oerhört aktad och respekterad av folket eller att dom liksom jag tycker att det var en befrielse att han äntligen fick somna in och slippa lida vet jag inte, kanske en kombination båda.

Fritz..

Fick liknande bemötande för jag har ju varit mer uppdaterad än frugan. Hon är mer orolig för framtiden än ledsen.

Så hon sa att han har alltid varit en trygghet som kommer saknas, Nu bor hon ju inte LOS sen 1995 så det blir lite annat då.

Vi åker ner nästa helg då kanske hon känner mer sorg tillsammans med familjen än vad hon känner nu. 

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

Dela på andra sajter

42 minuter sedan, skrev Fritz:

klipp..

Fritz..

Det tror jag inte på för en sekund att Thailändare tycker, inte med det jag vet om Thailand. Tjejen vill inte snacka om det, men att ha skulle dö var inte ens på tavlan för henne om man kastar dart. Hon hade nån föreställning om att han lever för alltid för han är sista kungen eller nåt sånt om jag fattat det rätt. Men min Thai är ganska begränsad till vad google translate kan hjälpa mig med så fan vet vad hon sa egentligen.

Mycket känsligt ämne att prata om har jag märkt dock.

ทีรัก

Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Men min Thai är ganska begränsad till vad google translate kan hjälpa mig med så fan vet vad hon sa egentligen.

Varför pratar ni thai när hon kan både engelska och svenska?

Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Dolle:

Närmast Kungafamiljen jag kommit var 7/2 2015 i Ayutthaya

R.I.P

Ursäkta dålig kvalite.

Var det allt? 

Du kunde ju nudda vid honom. :haha:

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev uptoyou:

Varför pratar ni thai när hon kan både engelska och svenska?

Hon är inte perfekt på nåt av Svenska eller Engelska (men pratar och förstår det mesta). Liksom jag inte kan mycket på Thai (kan fan knappt nåt).

Så när det blir lite känslosamt eller tjorvigt så kör hon på Thai. På samma sätt som hon kallar nästan alla äldre män "papa" (inte mig dock) så blir det liksom svårt att förstå. Mig kallar hennes ungar för farbror och det får jag dras med. Även om jag inte riktigt gillar att bli kallad Uncle.

Det blir bara tjorvigt...

Så för att gå förbi lite trassel med språket så använder jag ett översättningsprogram. Men det kan ju bli hur tokfel som helst i alla fall.

Men i grunden är det alltså att hon får använda det språk hon trivs med, och så får jag försöka klura ut vad hon menade. Funkar 9ggr av 10 i alla fall.

ทีรัก

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev kitungmakmak:

Det tror jag inte på för en sekund att Thailändare tycker, inte med det jag vet om Thailand. Tjejen vill inte snacka om det, men att ha skulle dö var inte ens på tavlan för henne om man kastar dart. Hon hade nån föreställning om att han lever för alltid för han är sista kungen eller nåt sånt om jag fattat det rätt. Men min Thai är ganska begränsad till vad google translate kan hjälpa mig med så fan vet vad hon sa egentligen.

Mycket känsligt ämne att prata om har jag märkt dock.

Ja du är som du är KMM. Först så tror du inte en sekund på det jag skriver och hänvisar till vad din tjej sagt i ämnet för att direkt efter säga att du kanske inte begripit vad hon egentligen sa. :dance1:

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Fritz:

Ja du är som du är KMM. Först så tror du inte en sekund på det jag skriver och hänvisar till vad din tjej sagt i ämnet för att direkt efter säga att du kanske inte begripit vad hon egentligen sa. :dance1:

Fritz..

Jag har inte påstått att jag är riktigt klok heller, jag går mer på känslan av hur personer reagerat. Och jag ser om hon är ledsen eller inte. Men vad hon säger ibland när det kommer till lite mer komplicerade saker har jag faktiskt inte en aning om. Då byter hon till Thai och jag fattar inte ett smack.

ทีรัก

Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Hon är inte perfekt på nåt av Svenska eller Engelska (men pratar och förstår det mesta). Liksom jag inte kan mycket på Thai (kan fan knappt nåt).

Så när det blir lite känslosamt eller tjorvigt så kör hon på Thai. På samma sätt som hon kallar nästan alla äldre män "papa" (inte mig dock) så blir det liksom svårt att förstå. Mig kallar hennes ungar för farbror och det får jag dras med. Även om jag inte riktigt gillar att bli kallad Uncle.

Det blir bara tjorvigt...

Så för att gå förbi lite trassel med språket så använder jag ett översättningsprogram. Men det kan ju bli hur tokfel som helst i alla fall.

Men i grunden är det alltså att hon får använda det språk hon trivs med, och så får jag försöka klura ut vad hon menade. Funkar 9ggr av 10 i alla fall.

Ta nu inte illa upp men att ha en relation där man man måste använda ett översättningsprog för att komunicera finns inte i min värld.

Det bästa är väl att du betalar en engelska kurs åt henne alt du lär dig thai.

Som sagt så vill jag inte klanka på dig utan bara ge min syn på det.

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

Dela på andra sajter

Googla meningen nedan.

Intresant läsning om hur man har spått tiden som kommer.

Lite hokus-pokus, men sånt går alltid hem i Thailand.

En spådom som man kan ha sin åsikt om.

"An old prophecy holds that the Chakri dynasty will last only nine generations"

Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev Jiipee:

Googla meningen nedan.

Intresant läsning om hur man har spått tiden som kommer.

Lite hokus-pokus, men sånt går alltid hem i Thailand.

En spådom som man kan ha sin åsikt om.

"An old prophecy holds that the Chakri dynasty will last only nine generations"

På ett sätt har den ju redan blivit sann eftersom en icke-Chakri nu sitter som regent i minst ett år framåt (Prem) och vad som händer sedan är ju inget vi vet på ett bra tag, bara att PM har sagt att kronprinsen då skall beträda tronen

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...