Guest Isan Lover Inlagd November 5, 2016 Dela Inlagd November 5, 2016 22 minuter sedan, skrev Fritz: Utan att ha nån som helst kunskap i ämnet så gissar jag att om att om ett företag vill investera utomlands så föredrar det ett land med en stabil militärdiktatur framför ett med en bräcklig demokrati. Därför inte sagt att jag gillar diktaturer är det väl bäst att tillägga. Fritz.. Hej Visst finns det företag som hellre investerar i diktaturer än demokratier, men det verkar inte hjälpa Thailand så mycket, dom utländska investeringarna ifrån demokratiska länder sjunker när landet är en diktatur, men vissa diktaturer som Nord Korea, Ryssland och Kina brukar flytta fram sina positioner och investera mer när demokratierna drar sig ur, men totalt slutar det nästan alltid med en minskning. Mvh isan lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
turisten Inlagd November 5, 2016 Dela Inlagd November 5, 2016 12 minuter sedan, skrev spooncreek: Fast kör du med den den där argumentationen ägnar du dig själv åt de allra grövsta av förenklingar. Tråkigt. På vilket sätt är detta en förenkling? Har du någon sorts mer realistiska fakta att komma med i det avseendet? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
leifen Inlagd November 5, 2016 Dela Inlagd November 5, 2016 4 minuter sedan, skrev Isan Lover: Hej Visst finns det företag som hellre investerar i diktaturer än demokratier, men det verkar inte hjälpa Thailand så mycket, dom utländska investeringarna ifrån demokratiska länder sjunker när landet är en diktatur, men vissa diktaturer som Nord Korea, Ryssland och Kina brukar flytta fram sina positioner och investera mer när demokratierna drar sig ur, men totalt slutar det nästan alltid med en minskning. Mvh isan lover Är det allmänt känt eller har du statistik och några länkar. Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd November 5, 2016 Trådstartare Dela Inlagd November 5, 2016 (ändrad) 18 minuter sedan, skrev spooncreek: Fast kör du med den den där argumentationen ägnar du dig själv åt de allra grövsta av förenklingar. Tråkigt. Jag blir så sne på att visa bara kör på i samma spår hela tiden och inte kan visa minsta tendens att växa ur detta idi*tiska rapande om samma samma hela tiden. Hur många ggr har man inte hört det här rapanden gång på gång! Det är väl där dom vill hamna! They drag you down to their level and beat you by experience! Ändrades November 5, 2016 av Wangthong Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd November 5, 2016 Dela Inlagd November 5, 2016 3 minuter sedan, skrev spooncreek: Thailand har haft i princip samma "utveckling" i 70 år eller mer om vi pratar politisk "utveckling". Inte mycket nytt under solen, Trots detta en betydligt bättre ekonomiskt tillväxt än det stora flertalet av grannländerna. Hej Visst har utvecklingen varit ganska bra jämfört med grannländerna, men då tar du inte hänsyn till att grannländerna först har varit kolonaliserade och plundrade, sedan sönder bombade under andra världskriget, Indokina kriget och Vietnamkriget. Jag väljer nog ändå att som den fria demokratiska omvärlden och människorättsorganisationerna se vissa demokratiska framsteg i grannländerna samtidigt som Thailand går rakt motsatt väg och ser ut att kunna sluta som en ren och skär militärstat. Mvh isan lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd November 5, 2016 Dela Inlagd November 5, 2016 3 minuter sedan, skrev leifen: Är det allmänt känt eller har du statistik och några länkar. Hej Det är så allmänt känt som något någonsin kan bli, är förvånad över att du inte känner till detta. Mvh isan lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
turisten Inlagd November 5, 2016 Dela Inlagd November 5, 2016 Precis nyss, skrev Isan Lover: Hej Det är så allmänt känt som något någonsin kan bli, är förvånad över att du inte känner till detta. Mvh isan lover Antar att man i så fall knappast kan hävda att det är allmänt känt. En länk är nog på sin plats i detta fall. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spooncreek Inlagd November 5, 2016 Dela Inlagd November 5, 2016 2 minuter sedan, skrev turisten: På vilket sätt är detta en förenkling? Har du någon sorts mer realistiska fakta att komma med i det avseendet? Så oväntat att du var snabb på den, du som också alltid langar in "barnadödande" när andra argument tryter. Vi har haft den diskussionen för Turisten, som du vet, och nej, jag tänker inte veva om den igen. Du får vifta dina "Thaksin dödar barn" argument mot någon annan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
turisten Inlagd November 5, 2016 Dela Inlagd November 5, 2016 1 minut sedan, skrev spooncreek: Så oväntat att du var snabb på den, du som också alltid langar in "barnadödande" när andra argument tryter. Vi har haft den diskussionen för Turisten, som du vet, och nej, jag tänker inte veva om den igen. Du får vifta dina "Thaksin dödar barn" argument mot någon annan. Ok, rent skitsnack alltså. Som vanligt när det skall argumenteras med fakta... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fritz Inlagd November 5, 2016 Dela Inlagd November 5, 2016 11 minuter sedan, skrev Isan Lover: Hej Visst finns det företag som hellre investerar i diktaturer än demokratier, men det verkar inte hjälpa Thailand så mycket, dom utländska investeringarna ifrån demokratiska länder sjunker när landet är en diktatur, men vissa diktaturer som Nord Korea, Ryssland och Kina brukar flytta fram sina positioner och investera mer när demokratierna drar sig ur, men totalt slutar det nästan alltid med en minskning. Mvh isan lover Om det finns nåt som får mig att bli på dåligt humör så är det när man medvetet misstolkar mina inlägg, precis som du nu gjorde. Jag skrev att att om ett företag vill investera utomlands så föredrar det ett land med en stabil militärdiktatur framför ett med en bräcklig demokrati och inget annat. Ids du inte ens läsa igenom inlägg du kommenterar innan du klickar på publiceraknappen ? Fritz.. Det är aldrig försent att ge upp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Persistant Inlagd November 5, 2016 Dela Inlagd November 5, 2016 4 minuter sedan, skrev Isan Lover: Hej Det är så allmänt känt som något någonsin kan bli, är förvånad över att du inte känner till detta. Mvh isan lover Hej Måste få säga några ord till dig Bojkott , när har en sådan fungerat ? Vi vill inte sälja vapen till Saudi , Frankrike har under 2015 ALDRIG sålt så mycket vapen Thailand är ett Uland och behöver infrastruktur investeringar , vem står i farstun , jo tex Japan Borde INTE ett demokratiskt land som Japan begripa bättre ? Att Kina gör vad som helst det är ingen nyhet I framtiden kommer Thailand att behöva mycket investeringar bla inom energisektorn Skall vi stoppa kineserna ? Det finns mycket mer att säga men det biter inte på alla Persistant Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spooncreek Inlagd November 5, 2016 Dela Inlagd November 5, 2016 24 minuter sedan, skrev Wangthong: Jag blir så sne på att visa bara kör på i samma spår hela tiden och inte kan visa minsta tendens att växa ur detta idi*tiska rapande om samma samma hela tiden. Hur många ggr har man inte hört det här rapanden gång på gång! Det är väl där dom vill hamna! They drag you down to their level and beat you by experience! Point taken! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd November 5, 2016 Trådstartare Dela Inlagd November 5, 2016 1 timme sedan, skrev spooncreek: Fast kör du med den den där argumentationen ägnar du dig själv åt de allra grövsta av förenklingar. Tråkigt. 1 timme sedan, skrev turisten: På vilket sätt är detta en förenkling? Har du någon sorts mer realistiska fakta att komma med i det avseendet? 1 timme sedan, skrev spooncreek: Så oväntat att du var snabb på den, du som också alltid langar in "barnadödande" när andra argument tryter. Vi har haft den diskussionen för Turisten, som du vet, och nej, jag tänker inte veva om den igen. Du får vifta dina "Thaksin dödar barn" argument mot någon annan. Tråkigt att du triggar in på det spåret som du inte tycker att andra ska ta. Vänd det istället mot den som alltid drar in dödandet av oskyldiga obeväpnade civila. Tråkigt att du också lurar ner dig själv i "beat you by experience" fällan. Du hade så många bra inlägg innan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd November 5, 2016 Dela Inlagd November 5, 2016 1 timme sedan, skrev Fritz: Utan att ha nån som helst kunskap i ämnet så gissar jag att om att om ett företag vill investera utomlands så föredrar det ett land med en stabil militärdiktatur framför ett med en bräcklig demokrati. Därför inte sagt att jag gillar diktaturer är det väl bäst att tillägga. Fritz.. Skulle jag investera i nåt vill jag att det ger avkastning, skiter väl i landet, money, money varför jobba annars Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd November 5, 2016 Dela Inlagd November 5, 2016 1 timme sedan, skrev Fritz: Om det finns nåt som får mig att bli på dåligt humör så är det när man medvetet misstolkar mina inlägg, precis som du nu gjorde. Jag skrev att att om ett företag vill investera utomlands så föredrar det ett land med en stabil militärdiktatur framför ett med en bräcklig demokrati och inget annat. Ids du inte ens läsa igenom inlägg du kommenterar innan du klickar på publiceraknappen ? Fritz.. Ett inlägg till , stabil militärdiktatur, hur vet du att dom inte gör som dom vill, en diktatur gör ju så, vad dom vill det hoppas du har fattat Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spooncreek Inlagd November 5, 2016 Dela Inlagd November 5, 2016 (ändrad) 27 minuter sedan, skrev Wangthong: Tråkigt att du triggar in på det spåret som du inte tycker att andra ska ta. Vänd det istället mot den som alltid drar in dödandet av oskyldiga obeväpnade civila. Tråkigt att du också lurar ner dig själv i "beat you by experience" fällan. Du hade så många bra inlägg innan. "Beat you by experience" ? Där hänger jag inte med på vad du menar? I ett av de inlägg från mig som som du citerar avböjde jag för övrigt vidare diskussion med en person här som ofta "drar in dödandet av oskyldiga obeväpnade civila" ...var det fel för att det råkade vara någon annan än just den som du upprör dig över? Ändrades November 5, 2016 av spooncreek Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd November 5, 2016 Dela Inlagd November 5, 2016 1 timme sedan, skrev Fritz: Om det finns nåt som får mig att bli på dåligt humör så är det när man medvetet misstolkar mina inlägg, precis som du nu gjorde. Jag skrev att att om ett företag vill investera utomlands så föredrar det ett land med en stabil militärdiktatur framför ett med en bräcklig demokrati och inget annat. Ids du inte ens läsa igenom inlägg du kommenterar innan du klickar på publiceraknappen ? Fritz.. Hej Det förändrar inte mycket i sak, större internationella företag ifrån demokratiska länder drar sig nästan alltid för att investera i militärdiktaturer oavsett om dessa är stabila eller ej, det är helt enkelt inte ok och man vill inte kopplas ihop med diktatur, brott mot mänskliga rättigheter och förtryck, det ger dålig PR, dom första att dra ned på investeringarna efter kuppen var ex.vis stora Japanska företag som då valde andra alternativ i regionen, Kineserna och Ryssarna gjorde tvärtom och satsade mer. Mvh isan lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd November 5, 2016 Dela Inlagd November 5, 2016 1 timme sedan, skrev Persistant: Hej Måste få säga några ord till dig Bojkott , när har en sådan fungerat ? Vi vill inte sälja vapen till Saudi , Frankrike har under 2015 ALDRIG sålt så mycket vapen Thailand är ett Uland och behöver infrastruktur investeringar , vem står i farstun , jo tex Japan Borde INTE ett demokratiskt land som Japan begripa bättre ? Att Kina gör vad som helst det är ingen nyhet I framtiden kommer Thailand att behöva mycket investeringar bla inom energisektorn Skall vi stoppa kineserna ? Det finns mycket mer att säga men det biter inte på alla Persistant Hej Jag tycker att bojkott och isolation av regimen i Syd Afrika under apartheid tiden var effektiv och påskyndade regimens fall, likaså bojkotten av Franska viner när dom mot opinionen gick vidare med sina kärnvapenprov i Söderhavet, då började Svenskar och andra Européer köpa vin ifrån andra länder som Australien, Chile och Argentina o.s.v, Frankrike har väl aldrig tagit tillbaka det tappet fullt ut och vi lärde känna många nya vinländer. Så man ska nog inte dömma ut möjligheterna att påverka olika länder genom bojkotter. Mvh isan lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd November 5, 2016 Trådstartare Dela Inlagd November 5, 2016 7 minuter sedan, skrev spooncreek: "Beat you by experience" ? Där hänger jag inte med på vad du menar? I de inlägg från mig som som du citerar avböjde jag för övrigt vidare diskussion med en person här som ofta "drar in dödandet av oskyldiga obeväpnade civila" ...var det fel för att det råkade vara någon annan än just den som du upprör dig över? Det finns två personer i denna tråd som tagit upp oskyldigt dödande (bortsett från dig och mig). Bland de första inläggen så ville IL trigga igång det hela med att peka ut inriktningen. Lite längre ner i tråden hoppar Trekkor på IL's igångtriggning. Den som du upprör dig över har inte ens varit inne på den linjen som du tycker det är helt ok att dra in i något som tydligen förekommit i andra trådar. Beat you by experience har att göra just med detta att någon hela tiden triggar igång det i den riktning som denna person vet får andra upprörda. På så sätt kan man förstöra många fina trådar. Jag blir förbannad på mig själv för att jag dras med i detta trådförstörande. Den här tråden har många bra inlägg, varav du stått för många av dom. Sedan får du fundera själv. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd November 5, 2016 Trådstartare Dela Inlagd November 5, 2016 16 minuter sedan, skrev Isan Lover: Hej Jag tycker att bojkott och isolation av regimen i Syd Afrika under apartheid tiden var effektiv och påskyndade regimens fall, likaså bojkotten av Franska viner när dom mot opinionen gick vidare med sina kärnvapenprov i Söderhavet, då började Svenskar och andra Européer köpa vin ifrån andra länder som Australien, Chile och Argentina o.s.v, Frankrike har väl aldrig tagit tillbaka det tappet fullt ut och vi lärde känna många nya vinländer. Så man ska nog inte dömma ut möjligheterna att påverka olika länder genom bojkotter. Mvh isan lover Det fungerar nog i vissa fall. Men när det gäller thailändare så kan jag nog säga det att varken juntan eller så många andra thailändare har något större öra för vad andra nationaliteter tycker. En bojkott skulle aldrig fungera mot t.ex USA eller Kina heller. När det gäller apartheid i SA så tog det enligt min minnesbild lång tid innan det blev något resultat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spooncreek Inlagd November 5, 2016 Dela Inlagd November 5, 2016 2 minuter sedan, skrev Wangthong: Det finns två personer i denna tråd som tagit upp oskyldigt dödande (bortsett från dig och mig). Bland de första inläggen så ville IL trigga igång det hela med att peka ut inriktningen. Lite längre ner i tråden hoppar Trekkor på IL's igångtriggning. Den som du upprör dig över har inte ens varit inne på den linjen som du tycker det är helt ok att dra in i något som tydligen förekommit i andra trådar. Beat you by experience har att göra just med detta att någon hela tiden triggar igång det i den riktning som denna person vet får andra upprörda. På så sätt kan man förstöra många fina trådar. Jag blir förbannad på mig själv för att jag dras med i detta trådförstörande. Den här tråden har många bra inlägg, varav du stått för många av dom. Sedan får du fundera själv. Du får ännu ett karma för detta inlägg Wangthong, jag håller delvis med dig, särskilt apropå vårt kollektiva ansvar för att trådar spårar ur. Ett eventuellt längre svar från min del (med en och annan invändning) får dock vänta , det är ändå lördag och Walking Street pockar på min uppmärksamhet strax. Önskar dig en trevlig kväll, på återhörande. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Knasen Inlagd November 5, 2016 Dela Inlagd November 5, 2016 27 minuter sedan, skrev Isan Lover: Hej Jag tycker att bojkott och isolation av regimen i Syd Afrika under apartheid tiden var effektiv och påskyndade regimens fall, likaså bojkotten av Franska viner när dom mot opinionen gick vidare med sina kärnvapenprov i Söderhavet, då började Svenskar och andra Européer köpa vin ifrån andra länder som Australien, Chile och Argentina o.s.v, Frankrike har väl aldrig tagit tillbaka det tappet fullt ut och vi lärde känna många nya vinländer. Så man ska nog inte dömma ut möjligheterna att påverka olika länder genom bojkotter. Mvh isan lover Vilket vinland är lämpligast ur ett rent rödvins bolsjevikiskt synpunkt att handla vin ifrån? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd November 5, 2016 Dela Inlagd November 5, 2016 Precis nyss, skrev Raggmunken: Vilket vinland är lämpligast ur ett rent rödvins bolsjevikiskt synpunkt att handla vin ifrån? Hej En klurig fråga som inte har något givet svar, men Australien är väl hyfsat lämpligt? Mvh isan lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd November 5, 2016 Trådstartare Dela Inlagd November 5, 2016 43 minuter sedan, skrev spooncreek: Du får ännu ett karma för detta inlägg Wangthong, jag håller delvis med dig, särskilt apropå vårt kollektiva ansvar för att trådar spårar ur. Ett eventuellt längre svar från min del (med en och annan invändning) får dock vänta , det är ändå lördag och Walking Street pockar på min uppmärksamhet strax. Önskar dig en trevlig kväll, på återhörande. Låt inte detta förstöra din lördag. Ser hellre fram mot en rapport från Walking Street imorgon än en fortsättning på denna urspårning! Trevlig kväll själv! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MaiChai Inlagd November 5, 2016 Dela Inlagd November 5, 2016 3 timmar sedan, skrev Fritz: Utan att ha nån som helst kunskap i ämnet så gissar jag att om att om ett företag vill investera utomlands så föredrar det ett land med en stabil militärdiktatur framför ett med en bräcklig demokrati. Därför inte sagt att jag gillar diktaturer är det väl bäst att tillägga. Fritz.. Stabilitet är ju A och O för företag som ska investera i något land och Thailands historia har ju -tyvärr - visat oss att det är som lugnast och stabilast när militären styr. Kina är ju en diktatur men där finns det väl snart inget multinationellt företag som inte investerar där? Stabiliteten prioriteras. Tror i princip inga företag tar hänsyn till vem som styr när det handlar om pengar, det är politiska skäl som ibland kan fördröja vissa investeringar. Till exempel JAS försäljningen som inte kunde skrivas under så länge militären styrde Thailand men så fort valet var över och en civil regering fanns på plats signerades avtalet. Ett avtal som givetvis till stora delkar förhandlats fram under militärregimen. "It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience""Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson www.destinationasien.se Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu