Jump to content
IGNORERAD

Varför tar många till sig av thailändskt levende?


stefan5300

Recommended Posts

Guest Isan Lover
11 minuter sedan, skrev leifen:

Även bordsskicket, sitta och stoppa en sked i munnen och sen gräva i skålar efter mer mat med samma sked. :) Inga serveringsbestick alls.

men de flesta gräver med fingrarna direkt ur serveringsskålarna :( Det som inte dödar det härdar....nu dör ju många i byarna av åkommor direkt relaterade till mat eller brist på mathygien. Försvara mat i flera dagar i värmen under en flughuv ger den extra kryddningen men tar även kål på många.......

Hej

Var själv skeptisk till förvaring av mat under en "flughuv" en gång i tiden, men numera äter jag det utan att tveka om den ser ok ut och inte luktar illa, blir inte magsjuk av detta, tror bestämt att dåligt renad sprit, besprutning, fermenterad fisk, rökning och användandet av formalin på marknader är ett betydligt större problem.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 311
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • stefan5300

    26

  • kitungmakmak

    19

  • Boa52

    19

  • Alarik

    17

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

3 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Var själv skeptisk till förvaring av mat under en "flughuv" en gång i tiden, men numera äter jag det utan att tveka om den ser ok ut och inte luktar illa, blir inte magsjuk av detta, tror bestämt att dåligt renad sprit, besprutning, fermenterad fisk, rökning och användandet av formalin på marknader är ett betydligt större problem.

Mvh isan lover

Håller väl med om det mesta men jag tycker att det är inställningen till mathygien, besprutning, mm. som ger en dominoeffekt.
Kyckling och fisk är det vanligaste som äts men också det mest känsliga.

I Sverige får inte färdig-rätter som innehåller fisk eller kyckling ens säljas som gammal och får en märkning med sista förbrukningsdag.

Mjölk och charkprodukter får märkningen bäst före och får säljas efter detta datum, oftast till reducerat pris.

 

Fisk eller kyckling under en flughuv är jag försiktig med där räcker det inte med om den luktar illa, men fläsk eller kött oroar mig inte för det känner man på lukten när den är dålig.

 

 

Ett kylskåp innehåller för det mesta bara vattenflaskor i Thailand. 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Mathygienen är nog inget problem egentligen, har ju med bakteriefloran i magen att göra. Så är en vanesak.

 

Däremot bekämpningsmedel, rökning och dålig sprit som alla är kemiskt framställda produkter som kroppen egentligen inte tål, de skördar nog sin offer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tiotals miljoner pers är nog av annan åsikt haha!



Många från isan / lanna som föredrar kryddorna/pastan från södra Thailand.

Dom som någonsin har provat iallafall.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Nicholas:

 


Många från isan / lanna som föredrar kryddorna/pastan från södra Thailand.

Dom som någonsin har provat iallafall.
 

 

Det tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev samet:

Mathygienen är nog inget problem egentligen, har ju med bakteriefloran i magen att göra. Så är en vanesak.

 

Däremot bekämpningsmedel, rökning och dålig sprit som alla är kemiskt framställda produkter som kroppen egentligen inte tål, de skördar nog sin offer.

Finns några elaka bakterier som producerar mycket staka nervgift som inte kroppen blir van vid och inte finns i tarmfloran. Finns främst i felaktigt hanterad fisk.

 

Clostridium botulinum, en bakterie som bildar ett livsfarligt nervgift. Flera dödsfall har inträffat och giftet är ett av de starkaste man känner till. Överlever kokning och det kan ta flera dagar innan symptomen märks.

 

Tycker man har hört om många som dött av ont i magen efter bara några dagar, från 35år och uppåt.

Inte alla av dessa har cancer som också är vanligt.

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Att farang er har svårt med Thai Isaanmat vet man ju men det är även ömsesidigt.

Hamnade på en västerländsk restaurang i Bkk för många år sedan.

Bordet bredvid satt en farang med fru/tjej och hennes 2 barn i i yngre tonåren som just fått in biffstek o pommes med troligtvis pepparsås.

Farangen frågade om det var gott ,hörde mamman sa nåt till barnen och dom nickade glatt .

Såg att ena pojken tuggade o tuggade o maten växte i munnen på honom.

Efter nån minut reste sig farangen och gick något ärende.

Mamman ropar in servitören och in i köket åkte biffarna o pommes med rasande fart,efter ca 10 minuter kom farangen tillbaka och frågade om det var gott ,ungarna nickade och klappade sig på magen.

Så det var nog ingen favorit hos dom även om vi inte förstår att nån inte gillar biffstek o pommes.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev kenneth073:

Att farang er har svårt med Thai Isaanmat vet man ju men det är även ömsesidigt.

Hamnade på en västerländsk restaurang i Bkk för många år sedan.

Bordet bredvid satt en farang med fru/tjej och hennes 2 barn i i yngre tonåren som just fått in biffstek o pommes med troligtvis pepparsås.

Farangen frågade om det var gott ,hörde mamman sa nåt till barnen och dom nickade glatt .

Såg att ena pojken tuggade o tuggade o maten växte i munnen på honom.

Efter nån minut reste sig farangen och gick något ärende.

Mamman ropar in servitören och in i köket åkte biffarna o pommes med rasande fart,efter ca 10 minuter kom farangen tillbaka och frågade om det var gott ,ungarna nickade och klappade sig på magen.

Så det var nog ingen favorit hos dom även om vi inte förstår att nån inte gillar biffstek o pommes.

 

Jag skämmer bort ungarna ibland med pannkakor o sylt men då kommer vuxna grannarna också och äter hehe, gjort nån gång råstekt potatis med mkt vitlök och bacon,gillar dem också :)

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev kenneth073:

Att farang er har svårt med Thai Isaanmat vet man ju men det är även ömsesidigt.

Hamnade på en västerländsk restaurang i Bkk för många år sedan.

Bordet bredvid satt en farang med fru/tjej och hennes 2 barn i i yngre tonåren som just fått in biffstek o pommes med troligtvis pepparsås.

Farangen frågade om det var gott ,hörde mamman sa nåt till barnen och dom nickade glatt .

Såg att ena pojken tuggade o tuggade o maten växte i munnen på honom.

Efter nån minut reste sig farangen och gick något ärende.

Mamman ropar in servitören och in i köket åkte biffarna o pommes med rasande fart,efter ca 10 minuter kom farangen tillbaka och frågade om det var gott ,ungarna nickade och klappade sig på magen.

Så det var nog ingen favorit hos dom även om vi inte förstår att nån inte gillar biffstek o pommes.

 

 

Många av mina kollegor som har småungar säger att köttet växer i munnen på dem, gäller då svenska ungar, men vad jag kan se så gillar ungarna därnere snabbmaten (hamburgare, pommes, läsk) eftersom dom fetats på sig rätt rejält de senaste 20 åren.

Sen att de var så hövliga att de gjorde som de gjorde, men de smakade iallafall, det ska de ha ett stort + för.

 

Fö. var jag för länge sedan kompis med ett par Svenska tjejer som hade en restaurang i Lamai, och då hade deras kock gjort köttbullar med mos till en grupp tjejer som träffat någon Thai kille och ville ge honom det, men han gillade inte det alls, konstigt tyckte jag och jag smakade och såsen var sur helt oätligt var det.....

Ja allt kan ju hända men man får ge det ett chans ibland....

 

Som "Som Tam" som kan vara från riktigt god till vedervärdig.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev SatanG:

 

Finns viktigare saker än mat :-)

Snuskylen.JPG

 

SatanG

 

Dambindor!!!:P Var har du den riktiga snusen;)

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-08-20 at 16:47, skrev Boa52:

Mångfalden i Pattaya, du menar det är Thailand, Har du en fru om är från Pattaya eller nära så förstår jag dina tankar eller jag förstår inte hon kan vara jätte bra men har hon varit i Pattaya länge så OJ oj. Du är väl som jag läst i ett annat forum en asfaltgubbe och måste ha 20 m till puben

Pattaya ligger i Thailand. Som de flest normalfuntade förstår bor där också många Thai även om det är en turiststad. Vidga dina vyer lite. Thailand har mycket mer att erbjuda än din bygata i issan. 

 

Vad menar du egentligen med asfaltgubbe? Vissa trivs på landet andra trivs bättre i Stadsmiljö. Jag är själv en storstadsmänniska och uppskattar mångfalden av restauranger, affärer och nöjen. Är man en sämre människa då?

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev Mankan:

Pattaya ligger i Thailand. Som de flest normalfuntade förstår bor där också många Thai även om det är en turiststad. Vidga dina vyer lite. Thailand har mycket mer att erbjuda än din bygata i issan. 

 

Vad menar du egentligen med asfaltgubbe? Vissa trivs på landet andra trivs bättre i Stadsmiljö. Jag är själv en storstadsmänniska och uppskattar mångfalden av restauranger, affärer och nöjen. Är man en sämre människa då?

Du är inte en sämre människa, du är en asfalt gubbe

Link to comment
Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev Boa52:

Du är inte en sämre människa, du är en asfalt gubbe

Jag är uppvuxen längre norrut än du.

 

Jag flyttade ner till satellit kommun utanför fjollträsk. Jag har bott utanför tullarna i 22 år men kommer aldrig att bosätta mig i stan. Jag kan inte tänka mig att bo i BKK och inte i risbyn heller. 

 

Hua hin eller liknande vill jag bo i.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Rillex:

 

Sen kom jag tänka på en sak, jo han satt och klämde stickyricet i handen till en boll också och skulle doppa de så där thaimässigti chilli/namplaha sörjan, undrar bara var han hade petat dessa fingrar innan :sick:, det är nog sånna små detaljer jag kan reta mig på! När det ska vara så himla riktigt som Thaiarna gör!!!

Men sån är jag !!!! När det går till ytterligheter ;)

 

 

Man får väl förmoda att du och även några andra här aldrig har grävt i samma chipsskål eller dylikt som andra redan stoppat handen i när ni varit på fest. Eller det kanske inte räknas som lika äckligt då det ju är en sån där förträfflig västerländsk sedvänja? 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Raggmunken:

 

Man får väl förmoda att du och även några andra här aldrig har grävt i samma chipsskål eller dylikt som andra redan stoppat handen i när ni varit på fest. Eller det kanske inte räknas som lika äckligt då det ju är en sån där förträfflig västerländsk sedvänja? 

 

Tanken slog mig faktiskt när jag åt några, ja några jordnötter faktiskt på en bar i helgen, säkert hade någon som petat sig i "skruven" ätit dessa också.

Men bara det att sitta och rulla riset i låt säga en minut i handen och knåda och gegga det är inte sed vi har här längre, men vill man vara "Thaiwannebe" så gör man så, det var det som var poängen med det hela, jag ska inte stoppa hans riskula i min mun iallafall.

 

http://www.svd.se/varsta-bakteriefallorna#sida-1

Ändrades av Rillex
Link to comment
Dela på andra sajter

Är uppväxt under liknande förhållanden som nu råder i Isaan. Vi hade varken kylskåp eller rinnande vatten. Maten var kanske inte helt fri från bakterier men man var van och några magproblem kan jag inte minnas. Det enda jag minns väl var att  maten inte var god, smakade mest salt och vitpeppar, de enda kryddorna som användes.

Isaanmaten är ungefär lika dålig dock en helt annorlunda smak - eller brist på smak. 

Annars bör man i alla fall försöka ta seden dit man kommer = försöka käka isaanslafset i alla fall.

Isaanslafset har den stora fördelen att man på sikt i alla fall går ned i vikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Moipenyang:

Tiotals miljoner pers är nog av annan åsikt haha!

Hundratals miljoner håller nog inte med!

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Wangthong:

Hundratals miljoner håller nog inte med!

Snarare miljarder håller inte med. 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Var själv skeptisk till förvaring av mat under en "flughuv" en gång i tiden, men numera äter jag det utan att tveka om den ser ok ut och inte luktar illa, blir inte magsjuk av detta, tror bestämt att dåligt renad sprit, besprutning, fermenterad fisk, rökning och användandet av formalin på marknader är ett betydligt större problem.

Mvh isan lover

Det största problemet för mig är den fermenterade fisken. Om de skulle ge tusan att blanda in den i både det ena och det andra. Tänk om vi svenskar skulle börja blanda in surströmming i det ena och det andra. Pölsa, kalops, ärtsoppa, pannkaka, kroppkakor och köttbullar smaksatta med surströmming vilken katastrof.

 

Till exempel moc kai eller moc plaa är riktigt gott, och det är väl Isaan mat utan plaa ra?

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Rillex:

 

Många av mina kollegor som har småungar säger att köttet växer i munnen på dem, gäller då svenska ungar, men vad jag kan se så gillar ungarna därnere snabbmaten (hamburgare, pommes, läsk) eftersom dom fetats på sig rätt rejält de senaste 20 åren.

Sen att de var så hövliga att de gjorde som de gjorde, men de smakade iallafall, det ska de ha ett stort + för.

 

Fö. var jag för länge sedan kompis med ett par Svenska tjejer som hade en restaurang i Lamai, och då hade deras kock gjort köttbullar med mos till en grupp tjejer som träffat någon Thai kille och ville ge honom det, men han gillade inte det alls, konstigt tyckte jag och jag smakade och såsen var sur helt oätligt var det.....

Ja allt kan ju hända men man får ge det ett chans ibland....

 

Som "Som Tam" som kan vara från riktigt god till vedervärdig.

 

Yello Mello ?

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev Rillex:

Äter allt du nämner också, men gillar man det inte så gör man det inte, lika illa med Thai/Lao som snörper på munnen åt falang mat, som de aldrig har testat, gjorde köttbullar med mos och lingonsylt som jag tog med mig hemifrån, det gick åt.... Men sen fanns det Laoiter (oftast tjejer faktiskt) om håll sig för halsen och vägrade men sen berättade deras kompisar hur gott det var, sen tog det slut fortare än kvickt.

Och nu vill de att jag lagar det nära jag kommer ner igen, så något gott fick jag med mig iallafall, men skulle aldrig tvinga i någon någonting.

Vill de sitta och tjura kan man ju göra det!

 

Finns oätligt i alla kategorier enligt min smak, att diskutera mat är som att diskutera politik, färg, fotboll, hockey eller vad man vill.

Men har man inte testat kan man ju inte säga att det gillar jag inte.

 

Nja, det händer att jag äter med ögonen också.

 

Detta skulle jag aldrig stoppa i mig.

 

Kycklingfötter.

545035_388258707866109_293448756_n.jpg528819_551074051584573_1069923267_n.jpg

 

Orm.

555497_388156524542994_413928682_n.jpg

 

Har provat myrägg, tyckte att det smakade mjöl.

483838_386854668006513_1967633376_n.jpg

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Raggmunken:

 

Man får väl förmoda att du och även några andra här aldrig har grävt i samma chipsskål eller dylikt som andra redan stoppat handen i när ni varit på fest. Eller det kanske inte räknas som lika äckligt då det ju är en sån där förträfflig västerländsk sedvänja? 

 

Man behöver väl inte gräva i chipsskålen, det gör jag inte ens om jag har en egen påse, brukar att använda tummen och pekfingret, det fungerar utmärkt.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev Rillex:

Äter allt du nämner också, men gillar man det inte så gör man det inte, lika illa med Thai/Lao som snörper på munnen åt falang mat, som de aldrig har testat, gjorde köttbullar med mos och lingonsylt som jag tog med mig hemifrån, det gick åt.... Men sen fanns det Laoiter (oftast tjejer faktiskt) om håll sig för halsen och vägrade men sen berättade deras kompisar hur gott det var, sen tog det slut fortare än kvickt.

Och nu vill de att jag lagar det nära jag kommer ner igen, så något gott fick jag med mig iallafall, men skulle aldrig tvinga i någon någonting.

Vill de sitta och tjura kan man ju göra det!

 

Finns oätligt i alla kategorier enligt min smak, att diskutera mat är som att diskutera politik, färg, fotboll, hockey eller vad man vill.

Men har man inte testat kan man ju inte säga att det gillar jag inte.

Släkten min byter gärna ut thaimat mot min rotsaksgryta.

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev samet:

 

Att dra all mat över en kam på det sättet säger ju mer om hur trångsynt du är.

Smaken är som baken... delad

Visst finns det saker som inte är så gott enligt min mening också.

Men papayasallad, friterat kött, äggsallad, sticky rice osv... är ju kanongött. Äter det ofta!

Är det isaanmat? Sticky rice hur nyttigt är det? Nu har ju inte det med smaken att göra men vissa andra har talat om hur nyttig isaanmaten är.

16 timmar sedan, skrev samet:

 

Oja! Nästan dagligen tänker jag den tanken!

Som Tam Dam Thai med extra jordnötter!

Som tam thai är definitivt inte isaanmat. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...