Maitan Inlagd Augusti 22, 2010 Dela Inlagd Augusti 22, 2010 Om man är över 50 år och kan visa att man har 65.000 baht per månad i pension, brutto, behövs inga Visa runs. Intyg från Svenska Ambassaden. Du söker Retirement Visa , på närmaste Migration Office, en gång om året, 1.900 baht. Helt rätt Bossej Maitan. Maitans i Pattaya Direktsändning via webcam Se även här på MaiPenRai.se för senaste nytt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Isaan Butterfly Inlagd Augusti 22, 2010 Dela Inlagd Augusti 22, 2010 (ändrad) Och varje år ska man ha nytt intyg från ambassaden som visar ens inkomst. Och detta intyg ska översättas och stämplas av utrikesministeriet. Vill man åka ut från Thailand måste man ansäöka om re-entry vilket kostar pengar. Etc etc.. I normalfallet kostar billigaste årsvisa förlängningar ca 6- 10 000 per år. Fel NoBuzz Svenska ambassaden skriver intyget på engelska vilket är ok att bifoga till ansökan en gång om året. Någon stämpel av utrikesministeriet krävs inte. Man skickar sina svenska papper till ambassaden i Bangkok som skickar intyget hem till dig. Kostnad 600 baht. Min totala årskostnad för retirementvisa är därmed 2500 baht/år, samt resekostnaden till Migrationskontoret. Ändrades Augusti 22, 2010 av Bossej Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jive Inlagd Augusti 22, 2010 Dela Inlagd Augusti 22, 2010 Jag åker ner till svenska konsulatet i Jomtien och visar mina papper med inkomstuppgifter från Fk och Alecta. Konsulattjänstemannen tar en kopia och två dagar senare är jag där igen för att hämta ett ambassadstämplat brev/intyg på engelska att lämna till Immigration. Kostnad 500 Thb. Förlängning av ettårsvisa på Immigration 1900 Thb. Stämpel för en utresa 1000 Thb. Summa kostnad för ettårsförlängning av visum samt en utresa/år blir alltså 3400 Thb. Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Maitan Inlagd Augusti 22, 2010 Dela Inlagd Augusti 22, 2010 Jag åker ner till svenska konsulatet i Jomtien och visar mina papper med inkomstuppgifter från Fk och Alecta. Konsulattjänstemannen tar en kopia och två dagar senare är jag där igen för att hämta ett ambassadstämplat brev/intyg på engelska att lämna till Immigration. Kostnad 500 Thb. Förlängning av ettårsvisa på Immigration 1900 Thb. Stämpel för en utresa 1000 Thb. Summa kostnad för ettårsförlängning av visum samt en utresa/år blir alltså 3400 Thb. Bättre kan det inte vara allt löst å klart. Så finns ju de som inte har dessa pengar å betalar nåt mellan 25,000 - 35,000bht inderekt till immigration för att få visat. Mvh Maitan. ingen skål smejlis såg du, Maitans i Pattaya Direktsändning via webcam Se även här på MaiPenRai.se för senaste nytt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Baa Inlagd Augusti 22, 2010 Dela Inlagd Augusti 22, 2010 Är väl ingen merit att vara fattigast på kyrkogården heller! Om man säger att man klarar sig på tex 25 000 Baht i månaden så gör man väl det eller? Om man då har 50 000 i månaden i tex pension så innebär det att man kan lägga undan 25 000 i månaden som kan användas till nyköp av bil, resor eller vad man vill.. Avskrivningar är ju en skatteteknisk sak som tex att man skriver av värdet på en bil under 5 år men det betyder inte att den inte är värd något efter 5 år. Vill man vara mera nogrann så kan man istället för att spara de 25 000 man får över på ett konto så kan man ju dela upp det på hur många konton som helst och döpa de till, ny TV, ny bil , Sverigeresa osv.. Men lik förbenat så spenderar man 25 000 i månaden på att bo där, du vet ju inte när din TV pajjar, du vet inte hur mycket du behöver betala för en ny den dagen osv.. (du aknske får grannens som vill köpa ny). Om nån säger att han behöver 200 000:- i månaden och en annan 20 000 i månaden så får jag väl tro på detta, det är ju vuxna människor, skulle de inte veta själva hur mycket pengar de gör av med på ett år. Jag har, och kommer ALDRIG att ha åsikter om en persons ekonomi, men om man nu levt i landet (Thailand) ett antal år så känns det som en ren och skär dröm att klara sig på 12´000 eller 20 000bath, ens om man har allting fritt med fru som inte konsumerar, gratis bil och sjukvård e.t.c. Så istället för att kallas domedagsprofet så stänger jag härmed min del av diskutionen... Beträffande rik eller fattig på kyrkogården så var det en humoristisk omskrivning av den kännda strofen " man kan inte ta med sig rikedom in i himlen, (eller hunden om Du så vill!)" En sista gång...LYCKA TILL och hoppas Ni har kul ute i risåkern. Vinter och snö gör sig bäst på vykort. Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fritz Inlagd Augusti 22, 2010 Dela Inlagd Augusti 22, 2010 Får väl passa på att göra det när han nån gång hoppar av sin röda cykel. Den är på långtidsparkering nu, men jag kan ta en Bathbuss till Aveny så kan vi träffas där och reda ut både stora och små problem är jag övertygad om Fritz.. Det är aldrig försent att ge upp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
phitsanulok Inlagd Augusti 22, 2010 Dela Inlagd Augusti 22, 2010 Mkt prat om bilkostnader, men om man som vi inte tänker ha någon bil i Thailand, vad blir besparingen på det, dvs vad kostar bilen förutom inköp och bensin, antar att det kommer till kostnader som försäkring, skatt osv? mvh walle Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jive Inlagd Augusti 22, 2010 Dela Inlagd Augusti 22, 2010 Den är på långtidsparkering nu, men jag kan ta en Bathbuss till Aveny så kan vi träffas där och reda ut både stora och små problem är jag övertygad om Fritz.. Kanske en liten visstund med Guttorm? Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Baa Inlagd Augusti 22, 2010 Dela Inlagd Augusti 22, 2010 Mkt prat om bilkostnader, men om man som vi inte tänker ha någon bil i Thailand, vad blir besparingen på det, dvs vad kostar bilen förutom inköp och bensin, antar att det kommer till kostnader som försäkring, skatt osv? mvh walle Knappast aktuellt om man ska bo uti i risfälten... Vinter och snö gör sig bäst på vykort. Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sek Losos uncle Inlagd Augusti 22, 2010 Dela Inlagd Augusti 22, 2010 Men stop nu, man kan stånga sig blodig...avskrivningstid på bil o MC då.håller skiten i evighet amen..det gör inte mina. En ny MC är väl inte hela världen, ska köpan en nu när jag kommer ner, mest för att det bekvämt (köpte en förra året så behovet är egentligen noll)...men bil, även en beg. kostar i drift och underhåll, samt skulle jag tro, behöver bytas var 5-6 år...från 4-500 000 upp till 2 mille beroende på tycke o smak...MEN DET SKALL BETALAS...Skönmåla inte tillvaron, var lite försiktigt slösaktig i tanken, och kom ihåg...Det är ingen merit att vara rikast på kyrkogården. 5-6 år? I Sverige har jag mest köpt bilar, som är 8-9 år, och så kör jag (hårt) med dem ett par år till de är skrot eller börjar fungera dåligt. Och i Sverige (och i Thailand nära oceanen) rostar de, vilket de inte gör i thailänska inlandet. Där brukar transmissionen oftast ta slut före motor och rost. Men iofs så spelar det inte så stor roll om du byter redan efter 5-6 år, för begagnatpriserna är höga i Thailand. På mindre bilar får man tillbaka ungefär hälften av nybilspriset då. Eftersom begagnatpriserna är så höga i Thailand, så blir det nog en ny bil för mig också. Jag trodde helt ärligt att du skojade lite med oss när du presentera din 12k Baht i månaden budget För egen del skulle jag inte ens försöka vilja bo i Thailand med budget under 50k/mån. Men jag önskar dig lycka till,givetvis kan du fixa det,men blir det inte lite tråkigt att inte kunna köpa nya kläder,gå på restaurang,resa,shoppa nya saker likt mobil,ny tv mm.Du kommer ju säkert hävda att du inte behöver nått sånt,men vill din fru verkligen leva ett så snålt och återhållsamt liv? Jag skrev 12000 (plus frugans 8000) per månad + bilkostnader + "farangkostnader" 10 000 SEK /år* efter att bil och hus är införskaffat och inrett F ö blir det inte så stor skillnad senare år, eftersom efter att hemmet är inrett så behöver man s g s bara byta ut det, som går sönder. Det jag markerade i din text är skillnaden mellan personer, som behöver mycket eller lite pengar. Kläder: Några uppsättningar thaifarmarkläder kostar inte mycket Dessutom tänkte jag skaffa en skräddarsydd kostym om jag inte kommer i de jag inte har. Det kostar ju lite och håller så länge man passar i dom. Restaurant: Tråkigt. Även frugan vill gå sällan. Resa: Jag har så mycket roligt/intressant att göra i hemtrakterna, så det är småpengar per månad. Jag köper nog biljard och kanske en liten segelbåt, men sådant hålle länge, så det blir småpengar utslaget per månad. Shoppa nya saker: Kanske den största skillnaden av totalkostnader för hög och låg levnadskostnad. Många köper nytt bara för att det kommit en ny modell, medan jag köper nytt då den gamla går sönder. T ex bytte jag mobil till en billig en förra året, den gamla var 8-10 år men batteriet slutade fungera, och den var för gammal för att hitta nytt batteri till. TVn köpte jag för c:a 10 år sedan för 1000 kr, och den fungerar bra, fastän den är en "tjock-TV" (F ö drar platt-TV mycket el.) Vadå "snålt och återhållsamt"? Nu i Sverige har jag bl a en 6-rumskåk för mig själv, liten segelbåt, musikinstrument, kanoter, husdjur, biljard... Trådlös grästrimmer, som jag aldrig använder (Appropå annan tråd). Nu är jag skadad, men före den spelade jag tennis och pingis i klubb, och var jag ute och dansade 1-3 gånger per vecka. Jag brukar ge en hel del gåvor, och bjuder ganska frikostigt då jag får gäster. Så snål - Nej, ekonomisk - Ja. Och blivande frugan är liknande - utom att hon vill ha en blank bil På 7 år har hon sparat ihop till laptop, motorcykel och betalt Masterutbildning kontant på sin lilla lärarlön. Och jag tänkte ju göra av med 12 000, vilket är 50% mer än vad hon gör av med nu Ett sparknep i Sverige är att köpa långt innan man behöver det, jag brukar kolla konkursbon, auktioner o d, och om jag tror jag kommer att behöva det inom 2 år så köper jag, så fort jag ser något billigt. T ex vinterklädrea då vinten tar slut - det blir snart vinter igen *>GammelDansken. Visa är inräknat i "farangkostnader". (((F ö tänker jag samordna behövliga resor , BKK då jag ändå åker till Sverige en gång per år, Immigrationskontoret då jag ändå åker till provinshuvudstaden 3,5 mil bort. F ö finns det billig minibuss till provinshuvudstaden, och därifrån finns det direktbuss ända till BKK för 900 baht. En t o r per år inräknad i "farangkostnader".))) Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Baa Inlagd Augusti 22, 2010 Dela Inlagd Augusti 22, 2010 5-6 år? I Sverige har jag mest köpt bilar, som är 8-9 år, och så kör jag (hårt) med dem ett par år till de är skrot eller börjar fungera dåligt. Och i Sverige (och i Thailand nära oceanen) rostar de, vilket de inte gör i thailänska inlandet. Där brukar transmissionen oftast ta slut före motor och rost. Men iofs så spelar det inte så stor roll om du byter redan efter 5-6 år, för begagnatpriserna är höga i Thailand. På mindre bilar får man tillbaka ungefär hälften av nybilspriset då. Eftersom begagnatpriserna är så höga i Thailand, så blir det nog en ny bil för mig också. Jag skrev 12000 (plus frugans 8000) per månad + bilkostnader + "farangkostnader" 10 000 SEK /år* efter att bil och hus är införskaffat och inrett F ö blir det inte så stor skillnad senare år, eftersom efter att hemmet är inrett så behöver man s g s bara byta ut det, som går sönder. Det jag markerade i din text är skillnaden mellan personer, som behöver mycket eller lite pengar. Kläder: Några uppsättningar thaifarmarkläder kostar inte mycket Dessutom tänkte jag skaffa en skräddarsydd kostym om jag inte kommer i de jag inte har. Det kostar ju lite och håller så länge man passar i dom. Restaurant: Tråkigt. Även frugan vill gå sällan. Resa: Jag har så mycket roligt/intressant att göra i hemtrakterna, så det är småpengar per månad. Jag köper nog biljard och kanske en liten segelbåt, men sådant hålle länge, så det blir småpengar utslaget per månad. Shoppa nya saker: Kanske den största skillnaden av totalkostnader för hög och låg levnadskostnad. Många köper nytt bara för att det kommit en ny modell, medan jag köper nytt då den gamla går sönder. T ex bytte jag mobil till en billig en förra året, den gamla var 8-10 år men batteriet slutade fungera, och den var för gammal för att hitta nytt batteri till. TVn köpte jag för c:a 10 år sedan för 1000 kr, och den fungerar bra, fastän den är en "tjock-TV" (F ö drar platt-TV mycket el.) Vadå "snålt och återhållsamt"? Nu i Sverige har jag bl a en 6-rumskåk för mig själv, liten segelbåt, musikinstrument, kanoter, husdjur, biljard... Trådlös grästrimmer, som jag aldrig använder (Appropå annan tråd). Nu är jag skadad, men före den spelade jag tennis och pingis i klubb, och var jag ute och dansade 1-3 gånger per vecka. Jag brukar ge en hel del gåvor, och bjuder ganska frikostigt då jag får gäster. Så snål - Nej, ekonomisk - Ja. Och blivande frugan är liknande - utom att hon vill ha en blank bil På 7 år har hon sparat ihop till laptop, motorcykel och betalt Masterutbildning kontant på sin lilla lärarlön. Och jag tänkte ju göra av med 12 000, vilket är 50% mer än vad hon gör av med nu Ett sparknep i Sverige är att köpa långt innan man behöver det, jag brukar kolla konkursbon, auktioner o d, och om jag tror jag kommer att behöva det inom 2 år så köper jag, så fort jag ser något billigt. T ex vinterklädrea då vinten tar slut - det blir snart vinter igen *>GammelDansken. Visa är inräknat i "farangkostnader". (((F ö tänker jag samordna behövliga resor , BKK då jag ändå åker till Sverige en gång per år, Immigrationskontoret då jag ändå åker till provinshuvudstaden 3,5 mil bort. F ö finns det billig minibuss till provinshuvudstaden, och därifrån finns det direktbuss ända till BKK för 900 baht. En t o r per år inräknad i "farangkostnader".))) En sak som förvånar mig en smula, Du har svarat själv på alla Dina frågor, så varför fråga överhuvudtaget när man i alla fall sitter på facit? Vinter och snö gör sig bäst på vykort. Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
noBuzz Inlagd Augusti 22, 2010 Dela Inlagd Augusti 22, 2010 Fel NoBuzz Svenska ambassaden skriver intyget på engelska vilket är ok att bifoga till ansökan en gång om året. Någon stämpel av utrikesministeriet krävs inte. Man skickar sina svenska papper till ambassaden i Bangkok som skickar intyget hem till dig. Kostnad 600 baht. Min totala årskostnad för retirementvisa är därmed 2500 baht/år, samt resekostnaden till Migrationskontoret. Fel? På inrådan av immigration beställde jag verifikation av inkomstintyg av ambassaden på engelska. Beställningen gjordes på konsulatet i Pattaya och kostade 500 - 600 baht. Intyget skulle sedan stämplas av utrikesministeriet, enligt immigration, för vilket jag betalade ca 1500 baht till en byrå i Pattis. Med ansökan följde sedan foton, kopior på passet, bilder på vår gemensamma bostad etc etc. Har för mig att jag betalade ca 4000 innan allt var klart. Nästa gång blir det säkert billigare eftersom jag ska säga till immigration att stämpeln inte behövs. För det har faktiskt Bossej sagt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fritz Inlagd Augusti 22, 2010 Dela Inlagd Augusti 22, 2010 Kanske en liten visstund med Guttorm? Jepp, träffar nog den glade norrmannen i morgon, misstänker att han är intresserad Fritz.. Det är aldrig försent att ge upp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fritz Inlagd Augusti 22, 2010 Dela Inlagd Augusti 22, 2010 Jag har, och kommer ALDRIG att ha åsikter om en persons ekonomi, men om man nu levt i landet (Thailand) ett antal år så känns det som en ren och skär dröm att klara sig på 12´000 eller 20 000bath, ens om man har allting fritt med fru som inte konsumerar, gratis bil och sjukvård e.t.c. Så istället för att kallas domedagsprofet så stänger jag härmed min del av diskutionen... Beträffande rik eller fattig på kyrkogården så var det en humoristisk omskrivning av den kännda strofen " man kan inte ta med sig rikedom in i himlen, (eller hunden om Du så vill!)" En sista gång...LYCKA TILL och hoppas Ni har kul ute i risåkern. Eller kanske denna ? En av mina favoriter Fritz.. Det är aldrig försent att ge upp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Augusti 22, 2010 Dela Inlagd Augusti 22, 2010 (ändrad) Mkt prat om bilkostnader, men om man som vi inte tänker ha någon bil i Thailand, vad blir besparingen på det, dvs vad kostar bilen förutom inköp och bensin, antar att det kommer till kostnader som försäkring, skatt osv? mvh walle Det innebär väl att du får betala någon annan för att skjutsa dig, eller dom grejor du behöver till huset. Bor du bra till så minskar behovet av egen bil men det finns alltid tillfällen då du behöver tillgång till en. Att bara snika på släkten och vänner hela tiden kommer inte att göra en populär. Det finns speciella thailändska uttryck för sådana falanger. Naturligtvis så går det spara en del på att vara utan bil, men bekvämlighetsfaktorn är också värd lite. Själv har vi huset efter en av de stora vägarna in till Pitsanulok, men förbindelserna dit är ändå inte så bra. Songtail går visserligen hela dagarna, men ska du till vissa ställen i stan är det inte så roligt med samlor och tuktuk inne i stan. Du gör inga större inköp på det sättet. Visserligen belamrar vissa songtail med hela flyttlas men som falang så vill åtminstonne jag inte göra på detta vis. Att köra motorcyckel in till stan skulle vara möjligt om du inte ska lasta en massa. För egen del så tycker jag att jag sitter säkrare och bättre i en bil, ska dessutom frugan och dottern med, är det ingen tvivel. Har en del erfarenhet av otrevliga olyckor med moped där nere. Ofta är det inte mopedistens fel, men det är ändå mopedisten som får sätta livet till eller blir allvarligast skadad. Ska man in på kvällen finns det inget alternativ än eget fortskaffningsmedel. Ändrades Augusti 22, 2010 av Wangthong Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest jlh66 Inlagd Augusti 22, 2010 Dela Inlagd Augusti 22, 2010 (ändrad) Edit:skulle citera ett inlägg men nått gick fel Jo enligt mig är bil nästan ett måste om jag skulle bosätta mig ute i byn.Har ca 30km till Si That och 35km till Wang Sam Mo.Det sätter jag mig inte på moppen och åker i 40+ värme och ingen möjlighet att storhandla.Skulle det det bli så att jag bosätter mig i Udon så blir det ju enklare men även där vill jag ha bil och då blir 20k budget svår att hålla.Men givetvis förstår jag att alla är vi olika och har olika behov.Men bo i Thailand med 20k budget skulle bli omöjligt för min del Ändrades Augusti 22, 2010 av jlh66 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khun Somtam Inlagd Augusti 22, 2010 Dela Inlagd Augusti 22, 2010 Har följt er diskussion och det är väl väldigt individuellt hur många battisar man behöver i LOS för att klara sig. Jag och frugan skulle också lätt kunna klara oss på mindre än 20K per månad men hur roligt skulle detta vara? Förmodligen skittrist men som sagt det är ju individuellt. Sedan har ju alla människor olika storlek på plånboken Ett thailändskt uttryck värt att tänka på: SIA NOI SIA YAAK, SIA MAAK SIA NGAI!!!!! Betyder ungefär att någon är för snål för att betala småkostnader och till sist växer "problemet" till en stor kostnad! //Khun Somtam Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Vaxet Inlagd Augusti 22, 2010 Dela Inlagd Augusti 22, 2010 (ändrad) Uppmanar alla som inte levt i Thailand själva att inte lura sig själv och framförallt andra att det går att leva på nästan inget i Thailand. Ett genomående tema i alla diskusioner som denna är nämligen att de som inte ännu bott i Thailand har en låg planerad månadskostnad emedan de som bott/bor i Thailand har en betydligt högre månadskostnad. Bara tråkigt om någon får för sig att livet i Thailand kostar lite och flyttar dit med denna tro, jag har sett dem, de överlever, men de lever inte, och ojojoj vad de så småningom längtar tillbaka till Sverige. Tyvärr så tenderar deras största kostnad att bli kostnaden för den dagliga rätt stora dosen av alkohol. Ändrades Augusti 22, 2010 av Vaxet VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Baa Inlagd Augusti 22, 2010 Dela Inlagd Augusti 22, 2010 Uppmanar alla som inte levt i Thailand själva att inte lura sig själv och framförallt andra att det går att leva på nästan inget i Thailand. Ett genomående tema i alla diskusioner som denna är nämligen att de som inte ännu bott i Thailand har en låg planerad månadskostnad emedan de som bott/bor i Thailand har en betydligt högre månadskostnad. Bara tråkigt om någon får för sig att livet i Thailand kostar lite och flyttar dit med denna tro, jag har sett dem, de överlever, men de lever inte, och ojojoj vad de så småningom längtar tillbaka till Sverige. Tyvärr så tenderar deras största kostnad att bli kostnaden för den dagliga rätt stora dosen av alkohol. AMEN Förutom den sista raden är jag beredd att instämma till 200% om det vore möjligt..Du har Dina erfarenheter i BKK, jag har mina i och omkring Udon (provat båda) och Du har familj och arbetar, jag är pensionär, visserligen med Thaifru (inte helt gratis ) men man måste landa med båda fötterna på jorden..trist men sant. Vinter och snö gör sig bäst på vykort. Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sek Losos uncle Inlagd Augusti 22, 2010 Dela Inlagd Augusti 22, 2010 Jag och frugan skulle också lätt kunna klara oss på mindre än 20K per månad men hur roligt skulle detta vara? Förmodligen skittrist men som sagt det är ju individuellt. Många verkar tro att det måste vara tråkigt bara för att det kostar lite ! Iofs stämmer det om man bara är intresserad av sådant, som kostar mycket, som t ex resor, men ovan har jag ju skrivit många exempel på intressanta/roliga saker, som knappt kostar något per månad om man skaffar egen utrustning. Förrut jobbade jag med spelutveckling, och en del av jobbet var att spela konkurrentspel, så då var t o m en stor del av jobbet nöje. Låg lön men roligt. En av mina kompisar kallar mig t o m "nöjesnarkoman", för han tycker att jag gör roligt/intressant så mycket tid, och det alltså för små kostnader... Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khun Somtam Inlagd Augusti 22, 2010 Dela Inlagd Augusti 22, 2010 Många verkar tro att det måste vara tråkigt bara för att det kostar lite ! Iofs stämmer det om man bara är intresserad av sådant, som kostar mycket, som t ex resor, men ovan har jag ju skrivit många exempel på intressanta/roliga saker, som knappt kostar något per månad om man skaffar egen utrustning. Förrut jobbade jag med spelutveckling, och en del av jobbet var att spela konkurrentspel, så då var t o m en stor del av jobbet nöje. Låg lön men roligt. En av mina kompisar kallar mig t o m "nöjesnarkoman", för han tycker att jag gör roligt/intressant så mycket tid, och det alltså för små kostnader... Som sagt, individuellt var ordet! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sek Losos uncle Inlagd Augusti 22, 2010 Dela Inlagd Augusti 22, 2010 Uppmanar alla som inte levt i Thailand själva att inte lura sig själv och framförallt andra att det går att leva på nästan inget i Thailand. Ett genomående tema i alla diskusioner som denna är nämligen att de som inte ännu bott i Thailand har en låg planerad månadskostnad emedan de som bott/bor i Thailand har en betydligt högre månadskostnad. Bara tråkigt om någon får för sig att livet i Thailand kostar lite och flyttar dit med denna tro, jag har sett dem, de överlever, men de lever inte, och ojojoj vad de så småningom längtar tillbaka till Sverige. Tyvärr så tenderar deras största kostnad att bli kostnaden för den dagliga rätt stora dosen av alkohol. Men jag behöver inte dricka, för jag är tokig ändå så jag har inga sådana kostnader. F ö är den risken för personer, som inte har en massa hobbies, vilket jag har överflöd av. Vet inte om det jag skrev ska räknas som "planerade månadskostnader". Jag jämförde bara med vad blivande frugan behöver för hennes nuvarande levnadsstandard, och la på 50% plus "farangkostnader". Och jag tänkte inte tjäna bara 12 000 utan minst 50 000 plus eventuella aktieinkomster. Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd Augusti 22, 2010 Dela Inlagd Augusti 22, 2010 Uppmanar alla som inte levt i Thailand själva att inte lura sig själv och framförallt andra att det går att leva på nästan inget i Thailand. Ett genomående tema i alla diskusioner som denna är nämligen att de som inte ännu bott i Thailand har en låg planerad månadskostnad emedan de som bott/bor i Thailand har en betydligt högre månadskostnad. Bara tråkigt om någon får för sig att livet i Thailand kostar lite och flyttar dit med denna tro, jag har sett dem, de överlever, men de lever inte, och ojojoj vad de så småningom längtar tillbaka till Sverige. Tyvärr så tenderar deras största kostnad att bli kostnaden för den dagliga rätt stora dosen av alkohol. Jag får, precis som Baa, instämma i det du författat. Efter millennieskiftet var jag och frugan borta i 7 månader och bodde mycket på öarna. Jag ägnade stor del av tiden åt att snorkla av kusten efter fiskedrag, lina, frigolit och sådant jag kunde agna med. Gjorde egna fiskefällor och fiskade mycket. Jätteskoj - hade nog kunnat hålla på med det i hundra år till, kruxet är väl enbart att det inte ramlade in några kulor på kontot undertiden.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BaBoo Inlagd Augusti 22, 2010 Dela Inlagd Augusti 22, 2010 Jag har, och kommer ALDRIG att ha åsikter om en persons ekonomi, men om man nu levt i landet (Thailand) ett antal år så känns det som en ren och skär dröm att klara sig på 12´000 eller 20 000bath, ens om man har allting fritt med fru som inte konsumerar, gratis bil och sjukvård e.t.c. Så istället för att kallas domedagsprofet så stänger jag härmed min del av diskutionen... Beträffande rik eller fattig på kyrkogården så var det en humoristisk omskrivning av den kännda strofen " man kan inte ta med sig rikedom in i himlen, (eller hunden om Du så vill!)" En sista gång...LYCKA TILL och hoppas Ni har kul ute i risåkern. Tar hellre hunden med mig om jag får välja http://frisomfan.bloggsida.se/ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BaBoo Inlagd Augusti 22, 2010 Dela Inlagd Augusti 22, 2010 Inte flipflopsen du köper på Big C. Dom för 1år är betydligt dyrare! Handlar mest på Super Cheap på Phuket (brukar vara glest med faranger där)! http://frisomfan.bloggsida.se/ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu