Sek Losos uncle Inlagd Augusti 22, 2010 Dela Inlagd Augusti 22, 2010 Fler och fler skriver att det går bra att leva på de nivåer, som jag skrev att jag räknar med, men då hävdade flera att det var omöjligt och några skitsnackade om mig. (Kallade mig mytoman e d, kommer inte ihåg ordvalet). Vad säger ni nu då?... Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Isaan Butterfly Inlagd Augusti 22, 2010 Dela Inlagd Augusti 22, 2010 (ändrad) Har nu bott i Thailand på heltid i nästan sju år. Från mina försäkringar i Sverige har jag haft mellen 70.000 och 90.000 baht per månad, beroende av kursförändringarna. Löpande utgifter för mat ,bil, hus o trädgård , el, AC, Internet, vatten, kläder, fritid, sjukvård, tandvård inkl barnen har kostat ca 25.000-30.000 per månad. Resterande pengar, alltid mer än hälften, har jag använt till inköp av land, husbygge och bil, samt sparat på bankkonton i Sverige och Thailand där de finns lätt åtkomliga vid behov, eftersom jag inte har någon sjukförsäkring Ändrades Augusti 22, 2010 av Bossej Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Baa Inlagd Augusti 22, 2010 Dela Inlagd Augusti 22, 2010 (ändrad) Fattar fortfarande imte hur ni lever...ni som "får pengar över" med en inkomst på 50-60-70 000B i månaden. Men ärligt talat, det är den resandes ensak, bara djupt imonerad. Mina fasta månadsinkomster föll drastiskt för 2 år sedan med för en pensionär värdefulla c:a 50 000B i månaden, (valutan och värdet på egna p-försäkringar). Visst, vi har fortfarande mat på bordet, bil o MC, spelr golf (jag)en 7-8 rundor per månad, betalar (lite) till svärföräldrarna som har lilltjejen hemmavis därför att hon går i skola där tills vidare, (hennes val) vi förnöjer oss i stan kanske 6-8 ggr i månaden, shoppar väldigt sparsamt, men snålar inte... Det finns i min värld mycket, väldigt mycket, under posten oplanerade utgifter, mycket mer än i Sverige. Den posten är när man tänker efter det man LEVER av/för...INTE ÖVERLEVER. Så vart tog avsaknaden av en halv mille om året vägen, tja...säg det. Kanske spargrisen bantar..borde jag också, men VILL inte. Ändrades Augusti 22, 2010 av Baa Vinter och snö gör sig bäst på vykort. Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
GammalDansken Inlagd Augusti 22, 2010 Dela Inlagd Augusti 22, 2010 (ändrad) Läste i en annan tråd att visa runs kan vara en betydande kostnad. Den har ingen (vad jag har sett) tagit med i beräkningerna Om man inte bor precis på gränsen, både transport och visum. Kanske inget som spelar roll i sammanhanget - någon? Ändrades Augusti 22, 2010 av GammalDansken Those who can write have a lot to learn from those bright enough not to Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
noBuzz Inlagd Augusti 22, 2010 Dela Inlagd Augusti 22, 2010 Två pla dook med klibbris om dagen = 900 baht per månad Ett par flipflops i månaden från Big C eftersom man går överallt = 180 baht per månad. Rumshyra (med fläkt) delat på två (frugan får ju stå för sin del) = 1250 baht per månad El: 250 baht per månad. Vatten: 600 baht per månad Summa: 3 180 baht per månad. Det är billigt att leva i Thailand! Förstår inte de som gör av med 10 000 baht per månad. Vilka fantasipengar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Baa Inlagd Augusti 22, 2010 Dela Inlagd Augusti 22, 2010 (ändrad) Läste i en annan tråd att visa runs kan vara en betydande kostnad. Den har ingen (vad jag har sett) tagit med i beräkningerna Om man inte bor precis på gränsen, både transport och visum. Kanske inget som spelar roll i sammanhanget - någon? Beror ju på vilken visatyp man har... Mina kostnader. 1 år non O, multy entrance..i Sverige 1300 SEK. I Laos 5000 Bath. en visarun var 3:e månad. Visa till Laos, 1350-1450 bath. övriga kostnader vid gränsen c:a 100 bath, om man klarar sig själv. Vi bor 5 mil från gränsen och tar egen bil, vi därför att kära hustrun ÄLSKAR att shoppa taxfree... Dessutom är "vi" väldigt LATA och hyr en snubbe (500)som tar oss i sin bil genom alla Thailändska köer på nolltid, kvar står jag i kön in i Laos medans kära hustrun slösar bort mina penningar, till en viss del på mig som får nya snygga Lacostetröjor... Totalt, förutom shopping och lite förfriskningar kostar en visarun inte mer än 3000 bath inkl bensin till resan. Gör 3-4 om året, summa 5000 VISA Thai(betalt i Sverige), 5600 Visa Laos plus resa och service 6000.= strax under 20 000 om året, inget att uppröra sig över.. Baa PS, Jag gillar också att sniffa runt i gränsshopparnas utbud av goda viner och slikt godis. DS Ändrades Augusti 22, 2010 av Baa Vinter och snö gör sig bäst på vykort. Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd Augusti 22, 2010 Dela Inlagd Augusti 22, 2010 Beror ju på vilken visatyp man har... Mina kostnader. 1 år non O, multy entrance..i Sverige 1300 SEK. I Laos 5000 Bath. en visarun var 3:e månad. Visa till Laos, 1350-1450 bath. övriga kostnader vid gränsen c:a 100 bath, om man klarar sig själv. Vi bor 5 mil från gränsen och tar egen bil, vi därför att kära hustrun ÄLSKAR att shoppa taxfree... Dessutom är "vi" väldigt LATA och hyr en snubbe (500)som tar oss i sin bil genom alla Thailändska köer på nolltid, kvar står jag i kön in i Laos medans kära hustrun slösar bort mina penningar, till en viss del på mig som får nya snygga Lacostetröjor... Totalt, förutom shopping och lite förfriskningar kostar en visarun inte mer än 3000 bath inkl bensin till resan. Gör 3-4 om året, summa 5000 VISA Thai(betalt i Sverige), 5600 Visa Laos plus resa och service 6000.= strax under 20 000 om året, inget att uppröra sig över.. Baa PS, Jag gillar också att sniffa runt i gränsshopparnas utbud av goda viner och slikt godis. DS Ungefär samma som för mig. Och som du säger under 20.000 per år, alltså säg 1.500 Baht i månaden är ju så lite att det absolut inte behöver tas med i budgeten. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Isaan Butterfly Inlagd Augusti 22, 2010 Dela Inlagd Augusti 22, 2010 (ändrad) Om man är över 50 år och kan visa att man har 65.000 baht per månad i pension, brutto, behövs inga Visa runs. Intyg från Svenska Ambassaden. Du söker Retirement Visa , på närmaste Migration Office, en gång om året, 1.900 baht. Ändrades Augusti 22, 2010 av Bossej Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd Augusti 22, 2010 Dela Inlagd Augusti 22, 2010 Om man är över 50 år och kan visa att man har 65.000 baht per månad i pension, brutto, behövs inga Visa runs. Du söker Retirement Visa , på närmaste Migration Office, en gång om året, 1.900 baht. Samma princip gäller oss som är gifta. Ska nu i September till Immigrationen och visa upp mina pengar. Och för varje gång jag ska till immigrationen för att stämpla in nya 90 dagar så kommer jag ta min skateboard och hålla i kofångaren på passande bil/buss/lastbil för att ta mig gratis till kontoret. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Isaan Butterfly Inlagd Augusti 22, 2010 Dela Inlagd Augusti 22, 2010 Samma princip gäller oss som är gifta. Ska nu i September till Immigrationen och visa upp mina pengar. Och för varje gång jag ska till immigrationen för att stämpla in nya 90 dagar så kommer jag ta min skateboard och hålla i kofångaren på passande bil/buss/lastbil för att ta mig gratis till kontoret. SurinP3 Du hade otur när man la ner Migration kontoret i Surin, och nu måste du åka ca 20 mil till Korat., men de flesta här på forumet har har betydligt närmare till sitt Migration Office. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Joe Inlagd Augusti 22, 2010 Dela Inlagd Augusti 22, 2010 SurinP3 Du hade otur när man la ner Migration kontoret i Surin, och nu måste du åka ca 20 mil till Korat., men de flesta här på forumet har har betydligt närmare till sitt Migration Office. Avseende retirement eller marrige visa: - Man behöver väl inte infinna sig personligen ens?? Räcker med post eller mail, har jag hört.(alltså var 90.e dag) - Kostar det inte 1900 baht per gång ändå(var 90.e dag)? / Joe In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd Augusti 22, 2010 Dela Inlagd Augusti 22, 2010 Avseende retirement eller marrige visa: - Man behöver väl inte infinna sig personligen ens?? Räcker med post eller mail, har jag hört.(alltså var 90.e dag) - Kostar det inte 1900 baht per gång ändå(var 90.e dag)? / Joe Nej, det kostar bara en gång per år. 90 dagars rapporteringen kostar noll Baht. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd Augusti 22, 2010 Dela Inlagd Augusti 22, 2010 SurinP3 Du hade otur när man la ner Migration kontoret i Surin, och nu måste du åka ca 20 mil till Korat., men de flesta här på forumet har har betydligt närmare till sitt Migration Office. Ja, det var lite otur. Men de kommer nog tillbaka . De har ju flyttat 3 ggr inom kort tid. Så varför inte några gånger till Det jag menade var bara att det förmodligen inte är gratis för någon, oavsett avstånd till Immigrationen, att ta sig dit. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
noBuzz Inlagd Augusti 22, 2010 Dela Inlagd Augusti 22, 2010 Och varje år ska man ha nytt intyg från ambassaden som visar ens inkomst. Och detta intyg ska översättas och stämplas av utrikesministeriet. Vill man åka ut från Thailand måste man ansäöka om re-entry vilket kostar pengar. Etc etc.. I normalfallet kostar billigaste årsvisa förlängningar ca 6- 10 000 per år. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jive Inlagd Augusti 22, 2010 Dela Inlagd Augusti 22, 2010 Och varje år ska man ha nytt intyg från ambassaden som visar ens inkomst. Och detta intyg ska översättas och stämplas av utrikesministeriet. Vill man åka ut från Thailand måste man ansäöka om re-entry vilket kostar pengar. Etc etc.. I normalfallet kostar billigaste årsvisa förlängningar ca 6- 10 000 per år. Skämtar du eller...? Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BaBoo Inlagd Augusti 22, 2010 Dela Inlagd Augusti 22, 2010 Två pla dook med klibbris om dagen = 900 baht per månad Ett par flipflops i månaden från Big C eftersom man går överallt = 180 baht per månad. Rumshyra (med fläkt) delat på två (frugan får ju stå för sin del) = 1250 baht per månad El: 250 baht per månad. Vatten: 600 baht per månad Summa: 3 180 baht per månad. Det är billigt att leva i Thailand! Förstår inte de som gör av med 10 000 baht per månad. Vilka fantasipengar! Låter dyrt jag har nämligen gratis vatten och det räcker väl med 1 par flipflops om året http://frisomfan.bloggsida.se/ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Avregistrerad clion Inlagd Augusti 22, 2010 Dela Inlagd Augusti 22, 2010 Jag tror inte det är så enkelt, Clion. Jag är ju gift och vårt äktenskap är reggat i Sverige och jag tror inte att Skatteverket och Fk skulle gå på en fejkad adress för oss i Sverige. Skulle det komma fram, så skulle det komma att kosta mer än det smakar för tillfället. Jag har alltid varit hederlig och kört en ärlig linje och det vore väl själva fan om inte den stilen skall löna sej i längden. Tyvär Jive så fins det ingen som tackar en för att man är ärlig.Det ska du ha dagens skörd av plus för skulle du inte kunna hitta nåt ineboende eller vad som helst så du kann bli reggad igen.fan du får snacka med Fritzen han har många bra ideer Har ju min vän i nordöstra Thailand som jag tror kör den varianten När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser... Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång. Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd Augusti 22, 2010 Dela Inlagd Augusti 22, 2010 Med ett non-immigrant visum förlängning här i Surin, alltså inte årliga förlängningen, kostar ca 1.400 Baht för Kambodjanska visumet plus nån hundring för resan. Och detta var tredje månad. Alltså 1.600 x 4 = 6.400 Baht per år. Har man längre än jag till gränsen blir det såklart lite dyrare och har man kortare till gränsen blir det billigare. Var jag övertydlig nu? Och sen var det det där med marknaden... Gå inte in där, för då blir det lite dyrare ändå. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Avregistrerad clion Inlagd Augusti 22, 2010 Dela Inlagd Augusti 22, 2010 Jag kan då bara säga att det dagliga uppehället ink bensin ac försäkringar mat kläder skola för två inte över stiger 20 000 bht per månad sparar ut över detta 25000 varje månad, att ha vid större utgifter så som nu en ny tvättmaskin. Mopeder o andra saker vi köpt har vi betalat kontant. För de 20000 vi använder oss av i månaden, har jag ett bättre liv än hemma. Samt kan spara för framtida kapital köp eller ombyggnad. Var nånstans bor ni carpenter i los När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser... Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång. Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Augusti 22, 2010 Dela Inlagd Augusti 22, 2010 Låter dyrt jag har nämligen gratis vatten och det räcker väl med 1 par flipflops om året Inte flipflopsen du köper på Big C. Dom för 1år är betydligt dyrare! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Avregistrerad clion Inlagd Augusti 22, 2010 Dela Inlagd Augusti 22, 2010 Fler och fler skriver att det går bra att leva på de nivåer, som jag skrev att jag räknar med, men då hävdade flera att det var omöjligt och några skitsnackade om mig. (Kallade mig mytoman e d, kommer inte ihåg ordvalet). Vad säger ni nu då?... Lycka till (inte som sarkasm utan hoppas det funkar) ska själv ha omkr 13600kr i månaden plus damens 25000bath men då har vi joel i skola När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser... Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång. Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jive Inlagd Augusti 22, 2010 Dela Inlagd Augusti 22, 2010 Tyvär Jive så fins det ingen som tackar en för att man är ärlig.Det ska du ha dagens skörd av plus för skulle du inte kunna hitta nåt ineboende eller vad som helst så du kann bli reggad igen.fan du får snacka med Fritzen han har många bra ideer Har ju min vän i nordöstra Thailand som jag tror kör den varianten Får väl passa på att göra det när han nån gång hoppar av sin röda cykel. Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Baa Inlagd Augusti 22, 2010 Dela Inlagd Augusti 22, 2010 Men stop nu, man kan stånga sig blodig...avskrivningstid på bil o MC då.håller skiten i evighet amen..det gör inte mina. En ny MC är väl inte hela världen, ska köpan en nu när jag kommer ner, mest för att det bekvämt (köpte en förra året så behovet är egentligen noll)...men bil, även en beg. kostar i drift och underhåll, samt skulle jag tro, behöver bytas var 5-6 år...från 4-500 000 upp till 2 mille beroende på tycke o smak...MEN DET SKALL BETALAS...Skönmåla inte tillvaron, var lite försiktigt slösaktig i tanken, och kom ihåg...Det är ingen merit att vara rikast på kyrkogården. Vinter och snö gör sig bäst på vykort. Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest jlh66 Inlagd Augusti 22, 2010 Dela Inlagd Augusti 22, 2010 Fler och fler skriver att det går bra att leva på de nivåer, som jag skrev att jag räknar med, men då hävdade flera att det var omöjligt och några skitsnackade om mig. (Kallade mig mytoman e d, kommer inte ihåg ordvalet). Vad säger ni nu då?... Jag trodde helt ärligt att du skojade lite med oss när du presentera din 12k Baht i månaden budget För egen del skulle jag inte ens försöka vilja bo i Thailand med budget under 50k/mån. Men jag önskar dig lycka till,givetvis kan du fixa det,men blir det inte lite tråkigt att inte kunna köpa nya kläder,gå på restaurang,resa,shoppa nya saker likt mobil,ny tv mm.Du kommer ju säkert hävda att du inte behöver nått sånt,men vill din fru verkligen leva ett så snålt och återhållsamt liv? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BaBoo Inlagd Augusti 22, 2010 Dela Inlagd Augusti 22, 2010 Men stop nu, man kan stånga sig blodig...avskrivningstid på bil o MC då.håller skiten i evighet amen..det gör inte mina. En ny MC är väl inte hela världen, ska köpan en nu när jag kommer ner, mest för att det bekvämt (köpte en förra året så behovet är egentligen noll)...men bil, även en beg. kostar i drift och underhåll, samt skulle jag tro, behöver bytas var 5-6 år...från 4-500 000 upp till 2 mille beroende på tycke o smak...MEN DET SKALL BETALAS...Skönmåla inte tillvaron, var lite försiktigt slösaktig i tanken, och kom ihåg...Det är ingen merit att vara rikast på kyrkogården. Är väl ingen merit att vara fattigast på kyrkogården heller! Om man säger att man klarar sig på tex 25 000 Baht i månaden så gör man väl det eller? Om man då har 50 000 i månaden i tex pension så innebär det att man kan lägga undan 25 000 i månaden som kan användas till nyköp av bil, resor eller vad man vill.. Avskrivningar är ju en skatteteknisk sak som tex att man skriver av värdet på en bil under 5 år men det betyder inte att den inte är värd något efter 5 år. Vill man vara mera nogrann så kan man istället för att spara de 25 000 man får över på ett konto så kan man ju dela upp det på hur många konton som helst och döpa de till, ny TV, ny bil , Sverigeresa osv.. Men lik förbenat så spenderar man 25 000 i månaden på att bo där, du vet ju inte när din TV pajjar, du vet inte hur mycket du behöver betala för en ny den dagen osv.. (du aknske får grannens som vill köpa ny). Om nån säger att han behöver 200 000:- i månaden och en annan 20 000 i månaden så får jag väl tro på detta, det är ju vuxna människor, skulle de inte veta själva hur mycket pengar de gör av med på ett år. http://frisomfan.bloggsida.se/ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu