Jump to content
IGNORERAD

Har du rakat kabeln?


Herr Chang

Hur har du gjort med din kabel-TV på sistone?  

34 röster

  1. 1. Har du ändrat ditt abonnemang?

    • Ja, jag har avslutat det helt (cord cutter)
      10
    • Ja, jag har ändrat till ett billigare paket (cord shaver)
      6
    • Ja, jag har ändrat till ett dyrare paket (ovanligt)
      2
    • Nej, jag har inte ändrat på mitt abonnemang (vanligt)
      9
    • Jag har aldrig haft kabel-TV (cord never)
      7
  2. 2. Betalar du för någon streamingtjänst?

    • Netflix
      14
    • HBO Nordic
      8
    • Viaplay
      6
    • C More
      2
    • Annan tjänst
      14
    • Tittar på tjänster hos viss leverantör, men snyltar på någon annans lösenord
      3


Recommended Posts

Nu är det väl så att jag är ganska intresserad av vad som händer i USA. Fast det verkar stora delar av Sverige också vara, i den mening att trender i USA ofta kommer hit med viss fördröjning.

 

Jag har senaste året noterat mycket diskussion på amerikanska sajter om fenomenet att folk lämnar kabel-tv och istället väljer att betala mindre pengar för streamingtjänster. Bland annat pratas det om tre specifika grupper som då förstås satt namn på:

 

Cord Cutter

 

En person som helt sagt upp sitt abonnemang med leverantören, och nöjer sig med streamingtjänster, marksänd TV och DVD/Blu-Ray. Törs jag säga även hubsnyltande ;)

 

Cord Shaver

 

En person som ändrat till leverantörens billigaste paket, för det finns några kanaler som man bara måste ha tillgång till. I övrigt som en Cord Cutter.

 

Cord Never

 

En vanligtvis yngre person som inte ser någon poäng med att betala för kabel-TV. Allt finns ju på nätet!

 

Själv har jag tills vidare så att säga rakat kabeln. Jag har Com Hems minsta paket, men egentligen är det bara för SVT så jag borde kunna lösa det med marksänt. Istället har jag höjt min bandbredd från 100 Mbit till 250 Mbit och njuter nu av Netflix, HBO Nordic och Viaplay till ungefär samma kostnad som hundra skitkanaler från Com Hem.

 

Missa inte att fylla i omröstningen!

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 29
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    4

  • Mankan

    3

  • scorpio63

    3

  • Nicholas

    3

Mest aktiva i denna tråd

Det går inte att rösta om man inte betalar för någon streamingtjänst alls så du måste lägga till det alternativet

 

Räknas TV via sattelit in i "kabel-tv" eller har du glömt bort alla dessa som kör via sattelit ?

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Herr Chang:

Nu är det väl så att jag är ganska intresserad av vad som händer i USA. Fast det verkar stora delar av Sverige också vara, i den mening att trender i USA ofta kommer hit med viss fördröjning.

 

Jag har senaste året noterat mycket diskussion på amerikanska sajter om fenomenet att folk lämnar kabel-tv och istället väljer att betala mindre pengar för streamingtjänster. Bland annat pratas det om tre specifika grupper som då förstås satt namn på:

 

Cord Cutter

 

En person som helt sagt upp sitt abonnemang med leverantören, och nöjer sig med streamingtjänster, marksänd TV och DVD/Blu-Ray. Törs jag säga även hubsnyltande ;)

 

Cord Shaver

 

En person som ändrat till leverantörens billigaste paket, för det finns några kanaler som man bara måste ha tillgång till. I övrigt som en Cord Cutter.

 

Cord Never

 

En vanligtvis yngre person som inte ser någon poäng med att betala för kabel-TV. Allt finns ju på nätet!

 

Själv har jag tills vidare så att säga rakat kabeln. Jag har Com Hems minsta paket, men egentligen är det bara för SVT så jag borde kunna lösa det med marksänt. Istället har jag höjt min bandbredd från 100 Mbit till 250 Mbit och njuter nu av Netflix, HBO Nordic och Viaplay till ungefär samma kostnad som hundra skitkanaler från Com Hem.

 

Missa inte att fylla i omröstningen!

 

Herr Chang har talat.

 

Under 2 får du lägga till nej om man ska kunna rösta.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
1 timme sedan, skrev UglyFarang:

 

Under 2 får du lägga till nej om man ska kunna rösta.

 

Instämmer!

 

Som det ser ut nu tvingas man välja något som inte är sant - och det kan väl knappast vara trådskaparens avsikt.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Tallviking:

Det går inte att rösta om man inte betalar för någon streamingtjänst alls så du måste lägga till det alternativet

 

Räknas TV via sattelit in i "kabel-tv" eller har du glömt bort alla dessa som kör via sattelit ?

 

Nja, fråga 2 är en flervalsfråga. Man kan välja ett eller flera alternativ, eller inget alls. Det blir lite konstigt om man kan välja motstridiga svar.

 

Det är riktigt att jag inte tänkte på satellit alls när jag skrev inlägget, det finns förstås också de som justerar eller avslutar satellitabonnemang och endast har streamingtjänster.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Herr Chang:

 

Nja, fråga 2 är en flervalsfråga. Man kan välja ett eller flera alternativ, eller inget alls. Det blir lite konstigt om man kan välja motstridiga svar.

 

Det är riktigt att jag inte tänkte på satellit alls när jag skrev inlägget, det finns förstås också de som justerar eller avslutar satellitabonnemang och endast har streamingtjänster.

 

Herr Chang har talat.

 

Jo men fråga 2 saknar det enda alternativ jag har dvs "jag betalar inte för någon streamingtjänst och jag snyltar heller inte på någon annans password" vilket jag misstänker att majoriteten vill svara

 

Och kryssar man inte i något svar på fråga två eftersom inget passar den situation som man har går det inte att rösta för systemet kräver att du kryssar i minste ett alternativ på fråga 2

 

Jag har grundpaketet via satellit (vilket många villaägare kör eftersom långt ifrån alla har fiber till villan)

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Jo men fråga 2 saknar det enda alternativ jag har dvs "jag betalar inte för någon streamingtjänst och jag snyltar heller inte på någon annans password" vilket jag misstänker att majoriteten vill svara

 

Och kryssar man inte i något svar på fråga två eftersom inget passar den situation som man har går det inte att rösta för systemet kräver att du kryssar i minste ett alternativ på fråga 2

 

Jag har grundpaketet via satellit (vilket många villaägare kör eftersom långt ifrån alla har fiber till villan)

 

Ojdå, jag trodde man kunde välja att inte svara alls på fråga 2. Tanken var att man skulle kryssa i de alternativ som stämmer, och stämmer inget kryssar man inte i något alls. Ganska vanligt i diverse undersökningar... en klar brist i forumets programvara att man inte utforma en flervalsfråga på det sättet.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jlh66

Jag har nyss uppgraderat mitt grundpaket med C More sport,film & serier för att kunna se lite hockey och fotboll och frugan tittar mycket på tennis. Sen har jag även Viaplay det använder jag knappt men grabben tittar på film där ibland.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det saknas alternativ "Jag har ingen TV" samt " Hur många knappar har du på din fjärrkontroll".

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Trodde först när jag såg rubriken att HC var lite dirty, vilket ju onekligen hade varit roligare om den sortens rakning hade efterfrågats :crazy: 

 

Till ämnet, kabel-tv ingår i avgiften och kompletteras med fulstream med låg upplösning då jag för tillfället har 4g-abonnemang. Fiber är dock nyligen installerat i huset och jag har beställt 100 mbit/s så när det kommer kan man kanske tänka sig att betala för någon streamingtjänst. 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Trodde först när jag såg rubriken att HC var lite dirty, vilket ju onekligen hade varit roligare om den sortens rakning hade efterfrågats :crazy: 

 

Till ämnet, kabel-tv ingår i avgiften och kompletteras med fulstream med låg upplösning då jag för tillfället har 4g-abonnemang. Fiber är dock nyligen installerat i huset och jag har beställt 100 mbit/s så när det kommer kan man kanske tänka sig att betala för någon streamingtjänst. 

Jag hade samma tanke som du. Gud vad HC är snuskig i våra tankar.

Tidigare körde jag med Boxer och HD-paket.

Inga filmpaket eller sportpaket.

Sedan blev det att gräva fiber av en eller annan anledning.

Nu kör jag med Telia-TV. Väldigt basic utbud.

Det som är bedrövligt är att man måste ha RN jävla box för att se på tv. Hatar boxar och extra fjärrisar.

Så boxen är kopplad till TV'n i gästrummet och så streamar jag i vardagsrummet med Telias tjänst.

Då ser jag inte 3:an och resterande viasat grejer.

Skitsamma. Det är så ruttet på tv så jag kan lika gärna kasta ut alla apparater.

Link to comment
Dela på andra sajter

har inte ägt en tv på närmare 10 år. Kommer heller aldrig mer skaffa en. (M.L.S kan ha en annan åsikt men det får stå för henne)


Kollar mina tv-serier  via P.B och sport via batmanstream. Just nu är det dock bara 14 kanaler med Thaitv som gäller....

 

Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev knasen:

Trodde först när jag såg rubriken att HC var lite dirty, vilket ju onekligen hade varit roligare om den sortens rakning hade efterfrågats :crazy: 

 

Till ämnet, kabel-tv ingår i avgiften och kompletteras med fulstream med låg upplösning då jag för tillfället har 4g-abonnemang. Fiber är dock nyligen installerat i huset och jag har beställt 100 mbit/s så när det kommer kan man kanske tänka sig att betala för någon streamingtjänst. 

Jag kör alla filmer på Netflix även HD-filmer med 3G-router utan problem.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen
2 minuter sedan, skrev uptoyou:

Jag kör alla filmer på Netflix även HD-filmer med 3G-router utan problem.

 

Har aldrig påstått att det inte går, däremot så äts mina 50 GB/månad upp väldigt fort om jag streamar i HD. 

 

Kvalitet/datamängd ser ut ungefär så här vid filmtittande:

 

240p - 100 MB/h

360p - 160 MB/h

480p - 240 MB/h

720p - 3 GB/h (HD)

1080p - 7GB/h (Full HD)

 

Så då är valet ganska enkelt..

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev knasen:

 

Har aldrig påstått att det inte går, däremot så äts mina 50 GB/månad upp väldigt fort om jag streamar i HD. 

 

Kvalitet/datamängd ser ut ungefär så här vid filmtittande:

 

240p - 100 MB/h

360p - 160 MB/h

480p - 240 MB/h

720p - 3 GB/h (HD)

1080p - 7GB/h (Full HD)

 

Så då är valet ganska enkelt..

 

 

Okej, då förstår jag. Jag har 100 GB/månaden på mitt abonnemang så jag klarar mig bra.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley
1 timme sedan, skrev andrejsdenruskige:

 

Jag hade samma tanke som du. Gud vad HC är snuskig i våra tankar.

Tidigare körde jag med Boxer-shorts och HP-paket.

 

:crazy::crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har testat allt från viasat till Hbo.

Men inget klår internet.

Det mesta gratis redan på piratbukten i bra kvalitet.

Så jag skulle inte betala en krona för tv, det är så mycket reklam på tv att det borde vara självförsörjande.

När mitt internationella nätverk med dreambox stänger igen så ger jag fan i tv och använder bara internet, det är faktiskt åt det hållet det går nu endå.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har fiber och enda alternativet för tv är Telenor via fiber, jag har minsta paketet då företaget jag jobbar för endast betalar för det.

Vissa direktsändningar av bl.a sport fulstreamar jag, skulle aldrig betala för det, filmer ser jag oftast redan innan de kommer på bio(tack mina gamla vänner inom fildelning)

En gång pirat alltid pirat :D

Ändrades av Cavemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev knasen:

Trodde först när jag såg rubriken att HC var lite dirty, vilket ju onekligen hade varit roligare om den sortens rakning hade efterfrågats :crazy: 

 

Till ämnet, kabel-tv ingår i avgiften och kompletteras med fulstream med låg upplösning då jag för tillfället har 4g-abonnemang. Fiber är dock nyligen installerat i huset och jag har beställt 100 mbit/s så när det kommer kan man kanske tänka sig att betala för någon streamingtjänst. 

 

Jag kan väl inte hjälpa att några har livlig fantasi :) 

 

3 timmar sedan, skrev scorpio63:

Jag har testat allt från viasat till Hbo.

Men inget klår internet.

Det mesta gratis redan på piratbukten i bra kvalitet.

Så jag skulle inte betala en krona för tv, det är så mycket reklam på tv att det borde vara självförsörjande.

När mitt internationella nätverk med dreambox stänger igen så ger jag fan i tv och använder bara internet, det är faktiskt åt det hållet det går nu endå.

 

Man kan ju tycka att reklamkanaler borde vara helt gratis, men kabelbolagen tycker att de ska ha betalt för deras kostnader vad gäller att distribuera dessa reklamkanaler. Man kan också tycka att reklamkanalerna borde betala till kabelbolagen istället... fast det kanske dom redan gör? Vem vet?

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju tycka att reklamkanaler borde vara helt gratis


Enda gången jag håller med dig..

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det väl så att jag är ganska intresserad av vad som händer i USA. Fast det verkar stora delar av Sverige också vara, i den mening att trender i USA ofta kommer hit med viss fördröjning.

 

Jag har senaste året noterat mycket diskussion på amerikanska sajter om fenomenet att folk lämnar kabel-tv och istället väljer att betala mindre pengar för streamingtjänster. Bland annat pratas det om tre specifika grupper som då förstås satt namn på:

 

Cord Cutter

 

En person som helt sagt upp sitt abonnemang med leverantören, och nöjer sig med streamingtjänster, marksänd TV och DVD/Blu-Ray. Törs jag säga även hubsnyltande [emoji6]

 

Cord Shaver

 

En person som ändrat till leverantörens billigaste paket, för det finns några kanaler som man bara måste ha tillgång till. I övrigt som en Cord Cutter.

 

Cord Never

 

En vanligtvis yngre person som inte ser någon poäng med att betala för kabel-TV. Allt finns ju på nätet!

 

Själv har jag tills vidare så att säga rakat kabeln. Jag har Com Hems minsta paket, men egentligen är det bara för SVT så jag borde kunna lösa det med marksänt. Istället har jag höjt min bandbredd från 100 Mbit till 250 Mbit och njuter nu av Netflix, HBO Nordic och Viaplay till ungefär samma kostnad som hundra skitkanaler från Com Hem.

 

Missa inte att fylla i omröstningen!

 

Herr Chang har talat.

Kabel är ju stort i USA.

Stjärntv-nätet skulle införa konceptet i Stockholm i början av 80talet.

Med början i hässelby tror jag det var.

Tror det var Stockholms stad som drev det där.

Övergick efter många turer till att heta comhem.

Huvudsakligen kundbas i allmännyttan samt ur allmännyttan ombilfade brf som sitter uppknutna på kontrakt som allmännyttan skrev nya långa förbindande strax innan som såldes.

Comhem har nog kräftgång.

Svindyra.

Dålig service.

Slavkontrakt.

Netflix och HBO + slangat material.

Och så den fria kanalerna på dvb-t.

Jag skulle inte köpa aktier i comhem.

Lika lite som i Eniro.

Link to comment
Dela på andra sajter

cardsharing is da shit

 

Fanns inte som alternativ

Ja.

Men ganska knepigt att få till.

Såvida man inte köper färdiga lösningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör nya Apple TVen endast, betalar för Netflix, HBO och olika abonnemang hos Magine.

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev scorpio63:

Jag har testat allt från viasat till Hbo.

Men inget klår internet.

Det mesta gratis redan på piratbukten i bra kvalitet.

Så jag skulle inte betala en krona för tv, det är så mycket reklam på tv att det borde vara självförsörjande.

När mitt internationella nätverk med dreambox stänger igen så ger jag fan i tv och använder bara internet, det är faktiskt åt det hållet det går nu endå.

internationella nätverk med dreambox? 

Vad menar du med internationell? Har du satellit och delar över nationsgränserna?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...