Jump to content
IGNORERAD

Visum till Thailand


ubol

Recommended Posts

Funderar på det här med 800 000bath.

Måste det vara i ett Thailändsk bank?

 

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 44
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Surin P3

    10

  • gst

    7

  • Nemo

    6

  • Nicholas

    3

Mest aktiva i denna tråd

1 timme sedan, skrev gst:

Var i allsindar får man en hälsonintyg nuförtiden? Vårdcentralerna lär ju inte utfärd något.

 

Finns många privata mottagningar och kliniker som gör det.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
16 minuter sedan, skrev Galten:

Funderar på det här med 800 000bath.

Måste det vara i ett Thailändsk bank?

 

Ja det måste naturligtvis vara i en Thailändsk bank

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Finns många privata mottagningar och kliniker som gör det.

Tveksamt i Falun, men det kan ju finnas utan att jag vet. I vilket fall enklare med O visum anser jag. Visa rums kan ju dessutom vara ganska kul ett tag, sedan fixar man extension om man ska bo i Thailand hela tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Nisse Hamnberg

hur får får man ett non immigrant o a visa m entry att gälla I två år

Link to comment
Dela på andra sajter

49 minuter sedan, skrev Nisse Hamnberg:

hur får får man ett non immigrant o a visa m entry att gälla I två år

 

Det går inte...

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Nemo:

 

Det går inte...

 

Fast som det står på ambassadens hemsida: 

 

8. PERIOD OF STAY
Upon arrival, travellers with this type of visa will be permitted to stay in Thailand for a period of not exceeding ONE (1) year per each entry (subject to the discretion of the Immigration Officer at the immigration check-point).

 

Så betyder det väl att man kan få nästan 2 år om man lämnar landet och återkommer dagen innan visumet går ut...?

Förutsatt att man har ett giltigt re-entry permit.

 

Eller har jag helt fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Surin P3:

 

Fast som det står på ambassadens hemsida: 

 

8. PERIOD OF STAY
Upon arrival, travellers with this type of visa will be permitted to stay in Thailand for a period of not exceeding ONE (1) year per each entry (subject to the discretion of the Immigration Officer at the immigration check-point).

 

Så betyder det väl att man kan få nästan 2 år om man lämnar landet och återkommer dagen innan visumet går ut...?

Förutsatt att man har ett giltigt re-entry permit.

 

Eller har jag helt fel?

Jag hoppas att du har rätt, ska till Sverige i sommar och återkommer en månad innan årsvisat går ut.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Fritz:

Jag hoppas att du har rätt, ska till Sverige i sommar och återkommer en månad innan årsvisat går ut.

 

Fritz..

 

Jag är inte tillräckligt gammal än för att få detta visum, men jag har på senare tid hört flera säga att det fungerar så.

Kanske någon annan kan verifiera sanningshalten i detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
1 timme sedan, skrev Surin P3:

 

Jag är inte tillräckligt gammal än för att få detta visum, men jag har på senare tid hört flera säga att det fungerar så.

Kanske någon annan kan verifiera sanningshalten i detta?

 

Den lilla kommentaren i texten känns ju trygg:

 

(subject to the discretion of the Immigration Officer at the immigration check-point)

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Surin P3:

 

Fast som det står på ambassadens hemsida: 

 

8. PERIOD OF STAY
Upon arrival, travellers with this type of visa will be permitted to stay in Thailand for a period of not exceeding ONE (1) year per each entry (subject to the discretion of the Immigration Officer at the immigration check-point).

 

Så betyder det väl att man kan få nästan 2 år om man lämnar landet och återkommer dagen innan visumet går ut...?

Förutsatt att man har ett giltigt re-entry permit.

 

Eller har jag helt fel?

 

Du har ju rätt det går att förlänga vistelsen med ett år. Men det blir ju samma förlängning av uppehållstillstånd som jag och jag antar Fritz har, med tillhörande ekonomiska krav. Visat i sig är väl förbrukat efter ett år.

 

"Foreigner who wishes to extend his/her stay shall submit a request for extension of stay at the Office of
the Immigration Bureau with documented evidence of money transfer or a deposit account in Thailand or
an income certificate showing an amount of not less than 800,000 Baht or an income certificate plus a deposit account showing a total amount of not less than 800,000 Baht. A one-year extension of stay shall be
granted at the discretion of the immigration officer to the foreigner as long as he/she meets the above requirements."

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Surin P3:

 

Jag är inte tillräckligt gammal än för att få detta visum, men jag har på senare tid hört flera säga att det fungerar så.

Kanske någon annan kan verifiera sanningshalten i detta?

 

Det stämmer, kommer du tillbaka en dag före OA visat går ut får du automatiskt ett år till.  Detta har under några år prakticerats av mina grannar.  Det var en dam som i höstas kom tillbaka samma dag som visat gick ut, och även hon fick ett år till.

Och det viktigaste: Glöm inte att fylla i Visa nummer. En annan av mina grannar glömde göra det och fick bara en månad.  Men efter lite kohandel och 3 K  i kaffepengar i Jomtien redde det upp sig, annars hade det blivit en resa till air porten för att reda ut det.

Ändrades av lill_kurre

"Panomies ei paljo puhuu, hän panoo vaan": Rosvoritari.

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Du har ju rätt det går att förlänga vistelsen med ett år. Men det blir ju samma förlängning av uppehållstillstånd som jag och jag antar Fritz har, med tillhörande ekonomiska krav. Visat i sig är väl förbrukat efter ett år.

 

"Foreigner who wishes to extend his/her stay shall submit a request for extension of stay at the Office of
the Immigration Bureau with documented evidence of money transfer or a deposit account in Thailand or
an income certificate showing an amount of not less than 800,000 Baht or an income certificate plus a deposit account showing a total amount of not less than 800,000 Baht. A one-year extension of stay shall be
granted at the discretion of the immigration officer to the foreigner as long as he/she meets the above requirements."

 

Det handlar väl inte i detta fall om att förlänga rent praktiskt, utan att man faktiskt nyttjar sitt befintliga visum till max.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tallviking:

 

Den lilla kommentaren i texten känns ju trygg:

 

(subject to the discretion of the Immigration Officer at the immigration check-point)

 

Det gäller väl alltid oavsett visumtyp eller ärende.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Surin P3:

 

Det handlar väl inte i detta fall om att förlänga rent praktiskt, utan att man faktiskt nyttjar sitt befintliga visum till max.

 

Oki.  :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

lasseiudon
On 2016-04-10 at 16:37, skrev Galten:

Funderar på det här med 800 000bath.

Måste det vara i ett Thailändsk bank?

 

När du ansöker om OA-visum i Sverige är det normalt Svenska banktillgodohavanden som visas upp. Vet ej om man skulle kunna visa upp utländska konton.

När du sedan i Thailand söker förlängning då är det Thailändska banker som gäller, du skall dessutom ha ett intyg ifrån banken utfärdat samma dag!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Fritz:

Jag hoppas att du har rätt, ska till Sverige i sommar och återkommer en månad innan årsvisat går ut.

 

Fritz..

 

Om jag fattat dig rätt har du ju ett uppehållstiillstånd ( Permit to Stay ). Och det är ju inget Visa.  Så du får nog snällt skaffa dig Re-entry Permit och förnya ditt uppehållstillstånd när du kommer tillbaka.

"Panomies ei paljo puhuu, hän panoo vaan": Rosvoritari.

Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev lasseiudon:

När du ansöker om OA-visum i Sverige är det normalt Svenska banktillgodohavanden som visas upp. Vet ej om man skulle kunna visa upp utländska konton.

När du sedan i Thailand söker förlängning då är det Thailändska banker som gäller, du skall dessutom ha ett intyg ifrån banken utfärdat samma dag!

 

Intyget ifrån banken gäller i 3 dagar,glöm inte at ta med bankboken å göra kopior på de 3 sista månaderna

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Kenneth4618

Skickade passet fredags till Visaservice i Göteborg för ett ettårs O- visa och idag kom det tillbaka stämplat och klart.       Snabba bud :great:

De var också 300 spänn billigare än Alla Visum i Stockholm

 

Kan med andra ord rekommendera Visaservice

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Skickade passet fredags till Visaservice i Göteborg för ett ettårs O- visa och idag kom det tillbaka stämplat och klart.       Snabba bud :great:

De var också 300 spänn billigare än Alla Visum i Stockholm

 

Kan med andra ord rekommendera Visaservice

Håller också på att fundera om jag ska skaffa ett Non Imm O visum Multi, eller om jag ska skaffa ett Non Imm O singel visum och skaffa extension när jag är på plats i Thailand. Har ju tänkt vara nere vinterhalvåret (åtminstone) framöver, och det kan ju visserligen vara kul att göra några visa run, men i längden blir det kanske inte så kul att behöva lämna landet två gånger varje gång man är nere. Just nu lutar det åt extension, som ju i mitt fall kommer att behöva förlängas ungefär i december varje år, och då räknar jag kallt med att vara i landet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...