Jump to content
IGNORERAD

Visum till Thailand


ubol

Recommended Posts

Jag skall gå i pension i Aug.2016 och skall flytta till vårt hus i Khon Kaen.Jag har läste lite om de olika altnativen för Visa,men jag har för avsikt att bo hela året i Thailand och Sinskatta.

 

Det finns 3månaders O Visa Pensionär samt 1års visa A.O   det är samma dokument på dessa när man söker i Sverige och man skall ha Sek 18500 efter skatt,tillskillnad från söka i Thailand Bath 65000

Någon sa till mig söka O  visa  sedan efter två månader förvandla den till A:O 1år  visa i Thailand

 

 

Tack sam för råd hur ni har gjort? 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 44
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Surin P3

    10

  • gst

    7

  • Nemo

    6

  • Nicholas

    3

Mest aktiva i denna tråd

Scandinaviancorner
39 minuter sedan, skrev ubol:

Jag skall gå i pension i Aug.2016 och skall flytta till vårt hus i Khon Kaen.Jag har läste lite om de olika altnativen för Visa,men jag har för avsikt att bo hela året i Thailand och Sinskatta.

 

Det finns 3månaders O Visa Pensionär samt 1års visa A.O   det är samma dokument på dessa när man söker i Sverige och man skall ha Sek 18500 efter skatt,tillskillnad från söka i Thailand Bath 65000

Någon sa till mig söka O  visa  sedan efter två månader förvandla den till A:O 1år  visa i Thailand

 

 

Tack sam för råd hur ni har gjort? 

Non o   skall du ha i tre månader sen är det bara att putta pengar i banken så får du retirement visa ett år

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev ubol:

Jag skall gå i pension i Aug.2016 och skall flytta till vårt hus i Khon Kaen.Jag har läste lite om de olika altnativen för Visa,men jag har för avsikt att bo hela året i Thailand och Sinskatta.

 

Det finns 3månaders O Visa Pensionär samt 1års visa A.O   det är samma dokument på dessa när man söker i Sverige och man skall ha Sek 18500 efter skatt,tillskillnad från söka i Thailand Bath 65000

Någon sa till mig söka O  visa  sedan efter två månader förvandla den till A:O 1år  visa i Thailand

 

 

Tack sam för råd hur ni har gjort? 

Du ska ha ett Non Imm O visum, som du sedan när det återstår ca en månad söker extension of stay på. Du får då stanna i Thailand hela tiden, men måste rapportera till Immigration var tredje månad. Första gången du söker extension of stay måste du antingen haft haft 800000 baht på thailändsk bank i två månader (framöver vid varje rapportering tre månader), eller en inkomst på ca 18500 kr

 

När du söker i Sverige måste du visa att du har inkomst på 18500 kr efter skatt, när du söker extension of stay i Thailand är det före skatt.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev gst:

Du ska ha ett Non Imm O visum, som du sedan när det återstår ca en månad söker extension of stay på. Du får då stanna i Thailand hela tiden, men måste rapportera till Immigration var tredje månad. Första gången du söker extension of stay måste du antingen haft haft 800000 baht på thailändsk bank i två månader (framöver vid varje rapportering tre månader), eller en inkomst på ca 18500 kr

 

När du söker i Sverige måste du visa att du har inkomst på 18500 kr efter skatt, när du söker extension of stay i Thailand är det före skatt.

Kravet för " exention of stay " styrkt med inkomst är i Thailand 65 000 THB/månad brutto så i SEK varierar det en del beroende på hur kursen är. Med dagens kurs så blir det drygt 15 000 SEK/ månad brutto i inkomst från Sverige om jag räknat rätt. Men rätta mig gärna om jag har fel, det har nämligen hänt förut :)

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Fritz:

Kravet för " exention of stay " styrkt med inkomst är i Thailand 65 000 THB/månad brutto så i SEK varierar det en del beroende på hur kursen är. Med dagens kurs så blir det drygt 15 000 SEK/ månad brutto i inkomst från Sverige om jag räknat rätt. Men rätta mig gärna om jag har fel, det har nämligen hänt förut :)

 

Fritz..

 

Räknade aldrig vad det skulle bli, ville bara poängtera att det är efter skatt vid visumansökan, och före skatt vid extension of stay.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är som gst skriver. Non O är smidigast då inga läkar- och polisintyg krävs. Bara bevisa att man har pengar. 

Och det har du nog.....;-)

 

Non O utfärdas i Göteborg tror jag, så det är lättast. 

 

Jag tog dock ett O-A från ambassaden i Stockholm. Jag arbetade i Nyköping då så det var mindre problem. 

Finessen med O-A är attt det gäller i 2 år om man gör rätt. 

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart skall du söka ett O-A-visum med multiple exit and entry. Gör du sedan rätt kan du vara i Thailand i 2 år innan du söker s.k. extension med 1 år i taget.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev lasseiudon:

Självklart skall du söka ett O-A-visum med multiple exit and entry. Gör du sedan rätt kan du vara i Thailand i 2 år innan du söker s.k. extension med 1 år i taget.

 

Jo men då är han ju tvungen att pendla ut och in i landet var tredje månad. Enligt "öppningsinlägget" så skulle han ju bo här hela tiden, då tycker jag nog att det vanliga Non-O (3 mån) är ett smidigare alternativ.  

Link to comment
Dela på andra sajter

Nemo, där har du fel. Finns inget krav på någon pendling var 3:e månad för O-A.  Bara den normal 90-dagarsrapporten. 

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev hakancnx:

Nemo, där har du fel. Finns inget krav på någon pendling var 3:e månad för O-A.  Bara den normal 90-dagarsrapporten. 

 

Inte direkt det TS frågar om, men...

Beror på om visumet är baserat på giftermål eller pension. 

 

För oss som är gifta och under 50, så blir det pendling var 90. dag när det gäller initiella visumet.

 

Vid extension/förlängning av visumet är det 90-dagars rapportering som gäller även för oss.

 

Så ett vanligt non immigrant O visum är ett alternativ. 

Ändrades av Surin P3
Rättad info.
Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev Surin P3:

 

Inte direkt det TS frågar om, men...

Beror på om visumet är baserat på giftermål eller pension. 

 

För oss som är gifta och under 50, så blir det pendling var 90. dag när det gäller initiella visumet.

 

Vid extension/förlängning av visumet är det 90-dagars rapportering som gäller även för oss.

 

Så ett vanligt non immigrant O visum är ett alternativ. 

Hur funkar det för oss som är över 50 gifta med thailändsk kvinna och vill bosätta sig i Thailand ca ett år för att prova på leva i Thailand?

Pengar på banken inga problem, däremot så har man inga inkomster under tiden man är i Thailand. Tänkte använda del av mina besparingar . 

Link to comment
Dela på andra sajter

37 minuter sedan, skrev JJC:

Hur funkar det för oss som är över 50 gifta med thailändsk kvinna och vill bosätta sig i Thailand ca ett år för att prova på leva i Thailand?

Pengar på banken inga problem, däremot så har man inga inkomster under tiden man är i Thailand. Tänkte använda del av mina besparingar . 

 

Valet står mellan O och OA visumen. 

Baserat på giftermål eller pension (över 50 år).

 

O visumet kräver initiellt inga pengar alls, men man måste lämna landet var 90. dag. Så närhet till gränsövergång är att föredra. 

En fördel är att inget re-entry permit behövs vid eventuell utlandsresa.

 

OA visumet kräver pengar på kontot eller inkomst. Inga visaruns, utan rapport till närmaste Immigration var 90. dag.

 

Vid förlängning av dessa visum, blir de ganska lika. Förutom att ekonomiska kravet för visum baserat på giftermål är 400.000 Baht vs. 800.000 för pension. Båda kräver re-entry permit om man vill resa utomlands vid förlängning. 

Ändrades av Surin P3
Link to comment
Dela på andra sajter

Blir det ett problem om man bara är sambo och inte gifta men man är över 60 när man vill flytta ner till Thailand ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

55 minuter sedan, skrev Surin P3:

 

Valet står mellan O och OA visumen. 

Baserat på giftermål eller pension (över 50 år).

 

O visumet kräver initiellt inga pengar alls, men man måste lämna landet var 90. dag. Så närhet till gränsövergång är att föredra. 

En fördel är att inget re-entry permit behövs vid eventuell utlandsresa.

 

OA visumet kräver pengar på kontot eller inkomst. Inga visaruns, utan rapport till närmaste Immigration var 90. dag.

 

Vid förlängning av dessa visum, blir de ganska lika. Förutom att ekonomiska kravet för visum baserat på giftermål är 400.000 Baht vs. 800.000 för pension. Båda kräver re-entry permit om man vill resa utomlands vid förlängning. 

 Äve O visum kräver bevis på inkomst eller pengar på banken, men du slipper utdrag ur brottsregistret och friskintyg:

 

6.  A copy of your Income monthly from

          6.1) Pension income certificate from (Försäkringskassan) or Private insurances company with an amount of approximately 18,500 SEK per month after taxes (65,000 baht)

                 ***In case of your monthly income less than 18,500 SEK per month, you can also bring

          6.2) A copy of pension income certificate from Försäkringskassan/ private insuances company showing your income per month combined with a copy of bank statements showing deposit account (CASH ONLY) with an amount of approximately 57,000 SEK (200,000 baht) in the past 3 months. Document must be original in English, stamped and signed by authorized issuer and issued not more than 3 months 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev gst:

 Äve O visum kräver bevis på inkomst eller pengar på banken, men du slipper utdrag ur brottsregistret och friskintyg:

 

6.  A copy of your Income monthly from

          6.1) Pension income certificate from (Försäkringskassan) or Private insurances company with an amount of approximately 18,500 SEK per month after taxes (65,000 baht)

                 ***In case of your monthly income less than 18,500 SEK per month, you can also bring

          6.2) A copy of pension income certificate from Försäkringskassan/ private insuances company showing your income per month combined with a copy of bank statements showing deposit account (CASH ONLY) with an amount of approximately 57,000 SEK (200,000 baht) in the past 3 months. Document must be original in English, stamped and signed by authorized issuer and issued not more than 3 months 

 

Non immigrant typ O baserat på giftermål krävs det inga ekonomiska uppgifter för alls.

 

Förlängningen ja, men inte visumet. 

 

Man ska vara noga med att visum och förlängning av visum är skilda saker. 

 

Samt att det finns två O visum. 

Ett för de som är gifta och ett för de som är över 50.

Link to comment
Dela på andra sajter

42 minuter sedan, skrev apknug:

Hur funkar det om man vill ha non-immigrant o, som är ett pensionärs visum om man inte bar börjat ta ut nån pension? Det blir svårt att visa noll i pension?

Räcker det att visa bara bankkonto i detta fall?

Eller faller det på att man inte är pensionär!

 

Räcker med pengar på banken. 

Man behöver inte visa att man är "pensionär". Men man måste vara över 50 år.

 

 

29 minuter sedan, skrev Tallviking:

Blir det ett problem om man bara är sambo och inte gifta men man är över 60 när man vill flytta ner till Thailand ?

 

Inga problem så länge man uppfyller de ekonomiska kraven.

Link to comment
Dela på andra sajter

43 minuter sedan, skrev Surin P3:

 

Non immigrant typ O baserat på giftermål krävs det inga ekonomiska uppgifter för alls.

 

Förlängningen ja, men inte visumet. 

 

Man ska vara noga med att visum och förlängning av visum är skilda saker. 

 

Samt att det finns två O visum. 

Ett för de som är gifta och ett för de som är över 50.

 

Helt riktigt att det inte krävs pengar för Non O baserat på giftemål, men väljer man mellan Non O baserat på ålder, och Non OA är non O betydligt enklare, men kräver samma ekonomiska tillgångar.

 

Däremot är såvitt jag förstått extension baserat på giftemål betydligt krångligare än extension baserat på ålder.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev hakancnx:

Nemo, där har du fel. Finns inget krav på någon pendling var 3:e månad för O-A.  Bara den normal 90-dagarsrapporten. 

 

Men han skrev ju multiple. Innebär inte det att man måste göra visa runs?

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Men han skrev ju multiple. Innebär inte det att man måste göra visa runs?

 

O visumet kräver visaruns. Du får alltså tillstånd att stanna 90 dagar i landet vid varje giltig inresa.

 

O-A visumet kräver 90-dagars rapportering. Du får stanna i ett år vid varje giltig inresa. 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Surin P3:

 

O visumet kräver visaruns. Du får alltså tillstånd att stanna 90 dagar i landet vid varje giltig inresa.

 

O-A visumet kräver 90-dagars rapportering. Du får stanna i ett år vid varje giltig inresa. 

 

Ehh.. ok. Men oavsett, så måste det vara smidigast och billigast med ett 3 månaders non-O som ts sedan förlänger med ett år i taget. Bara att se till att passet är giltigt minst ett år när man söker förlängningen, annars får man ju bara fram till passets utgångsdag.

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Ehh.. ok. Men oavsett, så måste det vara smidigast och billigast med ett 3 månaders non-O som ts sedan förlänger med ett år i taget. Bara att se till att passet är giltigt minst ett år när man söker förlängningen, annars får man ju bara fram till passets utgångsdag.

 

Ja, så kan man göra om man vill. 

 

Fördelen med att söka ett 1-års visum är väl bara att man skjuter upp dagen då man igen måste visa att man uppfyller ekonomiska kravet. Alltså ansöker om förlängning. 

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Ehh.. ok. Men oavsett, så måste det vara smidigast och billigast med ett 3 månaders non-O som ts sedan förlänger med ett år i taget. Bara att se till att passet är giltigt minst ett år när man söker förlängningen, annars får man ju bara fram till passets utgångsdag.

Smidigast för alla över 50år är OA.

Billigast är en annan femma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir det ett problem om man bara är sambo och inte gifta men man är över 60 när man vill flytta ner till Thailand ?

Åk på OA.

Kräver ingen fru, men dubbelt med pengar på banken istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Nicholas:

Åk på OA.

Kräver ingen fru, men dubbelt med pengar på banken istället.

 

Dessutom utdrag ur kriminalregistret och ett hälsointyg :( Var i allsindar får man en hälsonintyg nuförtiden? Vårdcentralerna lär ju inte utfärd något.

 

Ska han ändå söka extension of stay, så är ju Non Imm O det enklaste tycker jag. Åk till Thailand, se till att antingen skaffa inkomstintyg, eller pengar på thaibank i två måander, och sök extension of stay innan visumet går ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Dessutom utdrag ur kriminalregistret och ett hälsointyg [emoji20] Var i allsindar får man en hälsonintyg nuförtiden? Vårdcentralerna lär ju inte utfärd något.

 

Ska han ändå söka extension of stay, så är ju Non Imm O det enklaste tycker jag. Åk till Thailand, se till att antingen skaffa inkomstintyg, eller pengar på thaibank i två måander, och sök extension of stay innan visumet går ut.

Ja ett utdrag från polisen.

Hälsoundersökning från godtycklig läkare, finns massvis av privat-praktiker för sånt.

Jag tyckte det var enklare att fixa det i Sverige än att pyssla med det i Thailand.

Andra människor kan ha andra prioriteringar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...