Jump to content
IGNORERAD

Svensk svårt skadad i trafikolycka i Pattaya


MPR Nyheter

Recommended Posts

Tror inte många ungtuppar har den reaktionsförmågan som du har ,nu är du ju inte så gammal he he

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 69
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Shovel78

    9

  • Jive

    7

  • Sam sip sam

    6

  • mrco

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

En vacker dag är du också gammal och inser att det inte med automatik betyder att man är lite tossig.

Medellivslängden ökar hela tiden och därmed hälsan.

Förutfattade meningar kommer en vacker dag att bita dig i röven

Så du menar alltså att syn, hörsel, balans och reaktionsförmåga blir sämre när man blir äldre är en förutfattad mening och inte fakta? Att det däremot varierar individuellt förstår väl alla men generellt sett så blir dessa sinnen sämre med åldern.

// mrco

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du menar alltså att syn, hörsel, balans och reaktionsförmåga blir sämre när man blir äldre är en förutfattad mening och inte fakta? Att det däremot varierar individuellt förstår väl alla men generellt sett så blir dessa sinnen sämre med åldern.

// mrco

Som i många fall uppvägs av bättre omdöme och erfarenhet.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, från ögonblicket räknat där hen varseblir faran.

Men problemet med många ungdomar i trafiken är att de behöver en oändlig lång tid att komma fram till denna insikt.

Detta har helt klart med övning och erfarenhet att göra och därför talar olycksstatistiken sitt tydliga språk om den saken.

Mvh

//Singha711

 

Jovisst, men en 30 åring har nog en del övning och erfarenhet hen (fy faan va jag hatar det ordet) med. Det var ju mellan en 30 åring och en 75 åring som vi diskuterade om. Skulle inte kalla en 30 åring för ungdom direkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som i många fall uppvägs av bättre omdöme och erfarenhet.

Vårt hus ligger vid en U-turn efter en väg med rikligt med trafik. En dag höll de på att hugga ner grenar från träden som växte ut över vägen. De stängde av sidan av vägen med lastbil och stora skyltar. Skylten de ställde ut på vägen var en triangel med varningsfärger ca en meter hög och en meter bred. 

Efter vägen kom en gammal farbror på låg hastighet med sin moppe. Istället för att vika ut vid skylten så körde han rätt in i skylten. Gjävlar vilken smäll i tunnplåten. Reaktionen blev rätt åt fyllgubben. Alla gick dit och hjälpte gubben komma upp och få moppen ur vägen. De riktade till skylten och ställde upp den igen. Någon förbarmade sig över gubben och skjutsade honom någonstans men moppen blev kvar till senare. 

Själv tyckte jag att det fanns ingen anledning att gå till den stora folksamlingen så jag frågade någon hur full gubben var. Svaret var att han var nykter, men han var halvblind. Duktigt synskadad får man faktiskt vara om man ska undgå att se en så stor skylt som står ute på vägen. 

Nu var ju visserligen gubben gammal thai, utan omdömet att är man halvblind ska man inte ge sig ut med motorfordon. Min erfarenhet säger ändå att omdömet kan vika oavsett om man är thai eller farang, gammal eller ung. Det är väldigt individuell, som så mycket annat.  

Visst kan man diskutera reaktionsförmågan och en massa andra variabler kontra ålder fast har man inte omdömet så har det kanske inte så stor betydelse. Thaigubben hade i varje fall omdömet att inte köra så fort. 

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Som i många fall uppvägs av bättre omdöme och erfarenhet.

Då borde väl resultatet bli plus minus noll.  :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på hur ni idi*tförklarar alla 30 åringar, så är det förvånande att det överhuvudtaget finns 74 åringar...

 

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som i många fall uppvägs av bättre omdöme och erfarenhet.

Omdöme? Var det inte du som åkte fast för att köra på fyllan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske stämmer, men en lätt berusad eller nykter 30-åring klarar sig antagligen bättre i trafiken (om han har lite vana) än en lätt berusad eller nykter 74-åring, balans, hörsel, syn, och reaktion brukar ju bli lite sämre i takt med att åldern stiger...

Ingen kör väl i 300km/h trots allt.

Så jag tror det kan kvitta.

Kvantifiera hyr mycket sämre saker blir.

Tror det beror mer på annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ivilketfallsomhellst.........75 år, köra MC i Pattis = inte OK. Min åsikt. Jag = 58 och lade MC hjälmen på hyllan vid 55. Insåg att jag inte är 25 bast längre. Kan man inte inse och acceptera sin begränsning i trafiken, är man en fara för sig själv och andra. Hoppas jag inte behöver säga "va vad det jag sa". Skål bönder imorrn kör vi dynga 

 

Förnuftigt, för att köra EPA-traktor runt torget i Torsby är ju inte direkt nån garanti för att man klarar av trafiken i Pattis även om man kört EPA i 43 år sen man var 15, typ...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag har kört motorcykel sedan jag var 16 år. Jag kan lugnt påstå att jag kan köra motorcykel. Jag börjar bli till åren men köra motorcykel det kan jag. 

Jag har lärt mig genom årens lopp att inte lita på någon annan än mig själv. Om jag kör på en landsväg och det kommer en korsning med en annan väg så gör jag mig beredd att stanna, jag litar inte på att andra trafikanter skall stanna, även om jag enligt trafikreglerna har rätt att köra. Detta har räddat mig från olyckor mer än en gång.

I Thailand, företrädesvis i Pattaya, har jag kört väldigt mycket  motorcykel. Jag har farit fram, såväl nykter som onykter och rent av full. Jag har dragit maskinen i full karriär längs Second road medan tjejen har suttit på Kiss Food och tagit sig för pannan, medan jag har kört i kapp med araber och annat....

Visst, jag är glad att det inte hänt något, absolut men utan att slå mig för bröstet så kan jag verkligen köra motorcykel. Och jag viker inte en tum på min regel att aldrig lita på någon annan. Det kommer jag inte att göra nu och inte heller om jag blir 74 år eller mer. Det sitter i ryggmärgen. 

Sammanfattningsvis kan jag säga att jag när jag ser tillbaka så ser jag att den störta risken jag utsatt mig för är de första åren, dvs 16 till, låt oss säga runt 25. Då levde jag verkligen farligt fast jag var för ung för att inse det. Men det gick bra.

De farligaste förarna i Pattaya är de turister som inte kan köra motorcykel men ändå hyr en motorcykel.  Nyktra som onyktra, unga som gamla.

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

Tokotha Thong

Hej

Jag har kört motorcykel sedan jag var 16 år. Jag kan lugnt påstå att jag kan köra motorcykel. Jag börjar bli till åren men köra motorcykel det kan jag. 

Jag har lärt mig genom årens lopp att inte lita på någon annan än mig själv. Om jag kör på en landsväg och det kommer en korsning med en annan väg så gör jag mig beredd att stanna, jag litar inte på att andra trafikanter skall stanna, även om jag enligt trafikreglerna har rätt att köra. Detta har räddat mig från olyckor mer än en gång.

I Thailand, företrädesvis i Pattaya, har jag kört väldigt mycket  motorcykel. Jag har farit fram, såväl nykter som onykter och rent av full. Jag har dragit maskinen i full karriär längs Second road medan tjejen har suttit på Kiss Food och tagit sig för pannan, medan jag har kört i kapp med araber och annat....

Visst, jag är glad att det inte hänt något, absolut men utan att slå mig för bröstet så kan jag verkligen köra motorcykel. Och jag viker inte en tum på min regel att aldrig lita på någon annan. Det kommer jag inte att göra nu och inte heller om jag blir 74 år eller mer. Det sitter i ryggmärgen. 

Sammanfattningsvis kan jag säga att jag när jag ser tillbaka så ser jag att den störta risken jag utsatt mig för är de första åren, dvs 16 till, låt oss säga runt 25. Då levde jag verkligen farligt fast jag var för ung för att inse det. Men det gick bra.

De farligaste förarna i Pattaya är de turister som inte kan köra motorcykel men ändå hyr en motorcykel.  Nyktra som onyktra, unga som gamla.

MVH Nonki

Japp! 

Har haft förmånen att få sitta bak på pallen din och nykter som onykter var jag totalt orädd, Kändes direkt att köra hoj var/är något som du kan.

Har även åkt med andra men då har inte den där oräddheten infunnit sig. Har då hellre tagit andra fordon eller tom gått.

Tack för att du var den bästa kamrat man kan tänka sig på den tiden vi sågs/träffades i Pattis.

Troligen endast Sten som kunde mäta sig med dig som kamrat men det där med MC var inte hans grej :)

Nåja, snart bär det iväg till Thailand igen med nya bravader men MC-åkande låter jag bli.

 

 

 

 

Ändrades av Tokotha Thong
Ändrade orädheten till oräddheten:)

Pattaya - "Lite finare", "Lite bättre".

It`s nice to be important but it`s more important to be nice

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja vad ska man säga......sitter man på ett forum och erkänner att man kört full och kappkört på MC i (låt säga) "mogen" ålder, så har man inte mycket till omdöme och jag förstår då att det förekommer så pass många MC olyckor i Thailand. Har lite svårt att se nått som helst försvar för fyllstyrning på MC eller/och i bil, allra minst om man är en 70 taggare. Då borde man nog ha lärt sig trafikvett. Kanske jag har blivit "färgad" av att mina styvbarns pappa körde ihjäl sig på MC i Thailand när han var 55 år, utan hjälm och påverkad. Så jävla onödigt, speciellt med tanke på barnen och dom andra efterlevandes lidande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag har kört motorcykel sedan jag var 16 år. Jag kan lugnt påstå att jag kan köra motorcykel. Jag börjar bli till åren men köra motorcykel det kan jag. 

Jag har lärt mig genom årens lopp att inte lita på någon annan än mig själv. Om jag kör på en landsväg och det kommer en korsning med en annan väg så gör jag mig beredd att stanna, jag litar inte på att andra trafikanter skall stanna, även om jag enligt trafikreglerna har rätt att köra. Detta har räddat mig från olyckor mer än en gång.

I Thailand, företrädesvis i Pattaya, har jag kört väldigt mycket  motorcykel. Jag har farit fram, såväl nykter som onykter och rent av full. Jag har dragit maskinen i full karriär längs Second road medan tjejen har suttit på Kiss Food och tagit sig för pannan, medan jag har kört i kapp med araber och annat....

Visst, jag är glad att det inte hänt något, absolut men utan att slå mig för bröstet så kan jag verkligen köra motorcykel. Och jag viker inte en tum på min regel att aldrig lita på någon annan. Det kommer jag inte att göra nu och inte heller om jag blir 74 år eller mer. Det sitter i ryggmärgen. 

Sammanfattningsvis kan jag säga att jag när jag ser tillbaka så ser jag att den störta risken jag utsatt mig för är de första åren, dvs 16 till, låt oss säga runt 25. Då levde jag verkligen farligt fast jag var för ung för att inse det. Men det gick bra.

De farligaste förarna i Pattaya är de turister som inte kan köra motorcykel men ändå hyr en motorcykel.  Nyktra som onyktra, unga som gamla.

MVH Nonki

Vad är detta, 15 karma för ett extremt omoget och korkat inlägg, det säger väl allt.

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Vad är detta, 15 karma för ett extremt omoget och korkat inlägg, det säger väl allt.

Chan2014

Korkat kanske men realistiskt. 

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja vad ska man säga......sitter man på ett forum och erkänner att man kört full och kappkört på MC i (låt säga) "mogen" ålder, så har man inte mycket till omdöme och jag förstår då att det förekommer så pass många MC olyckor i Thailand. Har lite svårt att se nått som helst försvar för fyllstyrning på MC eller/och i bil, allra minst om man är en 70 taggare. Då borde man nog ha lärt sig trafikvett. Kanske jag har blivit "färgad" av att mina styvbarns pappa körde ihjäl sig på MC i Thailand när han var 55 år, utan hjälm och påverkad. Så jävla onödigt, speciellt med tanke på barnen och dom andra efterlevandes lidande.

Tja, jag känner ingen sin inte kört full i Pattaya, dvs av alla de kamrater jag har eller har haft i Pattaya som har tillgång till motorcykel så har vi alla dragit  från bar till bar med motorcykel. Inget att sticka under stol med. Nu ar detta för några år sedan och då var det definitivt inget konstigt med detta. Det är det många som kan intyga, om de inte hycklar.

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, jag känner ingen sin inte kört full i Pattaya, dvs av alla de kamrater jag har eller har haft i Pattaya som har tillgång till motorcykel så har vi alla dragit  från bar till bar med motorcykel. Inget att sticka under stol med. Nu ar detta för några år sedan och då var det definitivt inget konstigt med detta. Det är det många som kan intyga, om de inte hycklar.

MVH Nonki

Har vart i Ocean Grove och jobbat, därav den sena kommentaren. Jo det verkar ju som när man kliver av planet på Suvvan lämnar man liksom vettet kvar på stolen och tycker det helt plötsligt är jävligt coolt, tufft och OK att köra full och utan hjälm. Inget som dessa orpon skulle göra hemma i Krylbo eller Ytterhogdal. Helt OK att dom som styr omkring fulla, endera dör i nån olycka eller hamnar på intensiven som en grönsak (fast det är dom ju redan) men att riskera andras liv och lem har jag svårt för. Men det är ju jag det, och va faan vet jag.

Ändrades av Shovel78
Link to comment
Dela på andra sajter

kungchristian

Har kört härnere i 25 år o mest på fyllan, vågar ju fan inte nykter o den där frigolitbiten på skallen hjälper ju inte ett skit i dem hastigheterna jag kör. Har väl ramlat ikull ett 20 tal gånger utan hjälm o aldrig slått i huvet så det är nog bara ett påfund av nån hjälmförsäljare att man måste ha hjälm....

Christian

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kört härnere i 25 år o mest på fyllan, vågar ju fan inte nykter o den där frigolitbiten på skallen hjälper ju inte ett skit i dem hastigheterna jag kör. Har väl ramlat ikull ett 20 tal gånger utan hjälm o aldrig slått i huvet så det är nog bara ett påfund av nån hjälmförsäljare att man måste ha hjälm....

Christian

Måste gå fort då med andra ord.   :D

Link to comment
Dela på andra sajter

kungchristian

Måste gå fort då med andra ord.   :D

Laokao flaskan snart slut då blir det ner på byn o visa ungdjävlarna hur man kör på bakhjulet..

Christian

Link to comment
Dela på andra sajter

Laokao flaskan snart slut då blir det ner på byn o visa ungdjävlarna hur man kör på bakhjulet..

Christian

Tro du skojar aprilllo med oss typ!:crazy:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har skaffat en del erfarenhet av motorcykel genom åren. Bl.a. genom två krockar i yngre år varav den ena var modell större och kunde gått riktigt illa om jag inte hade haft tur. Båda har varit i Sverige, "den andres fel" och båda fruntimmer. Den ena körde rakt ut framför mig vid stopplikt. Alla andra incidenter ger ju också en stora erfarenheter. Har då också lärt mig att alltid räkna med att folk kan hitta på vad som helst i trafiken. I Pattis ställer jag naturligtvis in mc:n innan kvällens övningar börjar och kör inte ens nykter efter att solen gått ner. Ju mörkare det blir och ju mer innehållet i flaskan sjunker, ju fler onyktra idi*ter kommer det ut på vägarna.

Vem som är farligast på vägarna går ju knappast att avgöra genom födelseår men machonivån har väl förhoppningsvis sjunkit på en 60-åring. Sen kan man ju ifrågasätta om det inte är ännu värre med dåliga bilförare, dom är ju ett större hot mot omgivningen medan en motorcyklist är farligast för sig själv.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...