Jump to content
IGNORERAD

Kvällens städfynd i obruten originalförpackning


Enis

Recommended Posts

Kvällens städfynd i obruten originalförpackning

 

image.thumb.jpeg.b270c2be7f6deefc3aed494

 

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Whaow! Lyckost.

Slängde en soppåse med ca 100 cd som dottern dömt ut förra helgen. Om hon hade en såndär kanske hon haft kvar alla dessa cd med ett underbart ljud. Tar tillbaka detta, vilken tur jag han slänga dom.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Whaow! Lyckost.

Slängde en soppåse med ca 100 cd som dottern dömt ut förra helgen. Om hon hade en såndär kanske hon haft kvar alla dessa cd med ett underbart ljud. Tar tillbaka detta, vilken tur jag han slänga dom.

Får nog lägga ut denna på Bukowskis, företaget verkar ha gått i graven år 2007.

 

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

CD rengörare!  Trodde att du hade hittat nånting i den här stilen.

serveimage?url=http:%2F%2Fdivinestitches

 

Nej, det var inte frågan om CD-rengörare, det skulle tjejen på bilden säkert fixa bättre, eller nåt annat.

Utan med den pennan skulle man måla periferin på skivan, så att inte laserljuset skulle smita ut den vägen, och därmed tappa någon etta eller nolla. Så tror jag reklamen sa i alla fall.

Men hur var det egentligen, och seriöst nu, var det någon här som hörde någon skillnad?

Jag tänkte flera gånger jag skulle försöka, kommer nu inte ihåg om jag faktiskt gjorde det någon gång. Jag hörde i alla fall bekantas bekanta audiofiler som sa att det funkade. Det var väl ungefär som med de där skitdyra lågnivåkablarna som man kunde/kan köpa för rena fantasipengar. Där pratade jag personligen med ytterst seriösa och högutbildade audiofiler som bedyrade att dessa gör skillnad, inte nödvändigast då att de allra dyraste skulle vara bäst.

Men hur var det nu med den där pennan, är det någon här som kunnat märka någon förbättring av ljudet efter att använt pennan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det var inte frågan om CD-rengörare, det skulle tjejen på bilden säkert fixa bättre, eller nåt annat.

Utan med den pennan skulle man måla periferin på skivan, så att inte laserljuset skulle smita ut den vägen, och därmed tappa någon etta eller nolla. Så tror jag reklamen sa i alla fall.

Men hur var det egentligen, och seriöst nu, var det någon här som hörde någon skillnad?

Jag tänkte flera gånger jag skulle försöka, kommer nu inte ihåg om jag faktiskt gjorde det någon gång. Jag hörde i alla fall bekantas bekanta audiofiler som sa att det funkade. Det var väl ungefär som med de där skitdyra lågnivåkablarna som man kunde/kan köpa för rena fantasipengar. Där pratade jag personligen med ytterst seriösa och högutbildade audiofiler som bedyrade att dessa gör skillnad, inte nödvändigast då att de allra dyraste skulle vara bäst.

Men hur var det nu med den där pennan, är det någon här som kunnat märka någon förbättring av ljudet efter att använt pennan?

Provade med vanlig penna... kan inte påstå att jag med mina hörselskada öron hörde någon skillnad.

 

Men som sagt det finns inga genvägar till det perfekta ljudet

 

458_rear_2_(1_of_1).thumb.jpg.713910696a

Du har väl inte glömt kabellyftare till dina signal och högtalarkablar så de får en luftissolering runt om och inte ligger dikt mot något medium

 

/Enis

 

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

 

 

458_rear_2_(1_of_1).thumb.jpg.713910696a

Du har väl inte glömt kabellyftare till dina signal och högtalarkablar så de får en luftissolering runt om och inte ligger dikt mot något medium

 

/Enis

 

Blir ju även lättare att komma åt med dammsugaren.  :D

Men allvarligt talat, det finns ingen, jag repeterar ingen, på det här klotet som kan höra nån skillnad med eller utan "lyftare".  Men som en avanserad hobby, varför inte. Finns ju folk som lägger ner större pengar på sin hobby.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det var inte frågan om CD-rengörare, det skulle tjejen på bilden säkert fixa bättre, eller nåt annat.

Utan med den pennan skulle man måla periferin på skivan, så att inte laserljuset skulle smita ut den vägen, och därmed tappa någon etta eller nolla. Så tror jag reklamen sa i alla fall.

Men hur var det egentligen, och seriöst nu, var det någon här som hörde någon skillnad?

Jag tänkte flera gånger jag skulle försöka, kommer nu inte ihåg om jag faktiskt gjorde det någon gång. Jag hörde i alla fall bekantas bekanta audiofiler som sa att det funkade. Det var väl ungefär som med de där skitdyra lågnivåkablarna som man kunde/kan köpa för rena fantasipengar. Där pratade jag personligen med ytterst seriösa och högutbildade audiofiler som bedyrade att dessa gör skillnad, inte nödvändigast då att de allra dyraste skulle vara bäst.

Men hur var det nu med den där pennan, är det någon här som kunnat märka någon förbättring av ljudet efter att använt pennan?

Det är förbluffande vad en del är beredda att betala för... mest häpnadsväckande för mig är kablar som påstås ha en viss riktning... de är liksom märkta med pilar så det exempelvis blir rätt mellan förstärkare och högtalare. Men det är väl bara att gratulera de företag som lyckas sälja sådan mirakelmedicin.

Herr Chng har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Provade med vanlig penna... kan inte påstå att jag med mina hörselskada öron hörde någon skillnad.

 

Men som sagt det finns inga genvägar till det perfekta ljudet

 

458_rear_2_(1_of_1).thumb.jpg.713910696a

Du har väl inte glömt kabellyftare till dina signal och högtalarkablar så de får en luftissolering runt om och inte ligger dikt mot något medium

 

/Enis

 

Dä va nördigt! :lipa:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det roliga är att folk går på bluffen och köper krimskrams för dyra pengar. Men det handlar mer om snobberi än kunskap.

De skillnader som sådana lösningar erbjuder är så små så t.om. mätinstrument har svårt att mäta det. Men har man pengar så bara betala.

Angående CD och DVD skivor så går det utmärkt att tvätta de med varmt vatten med Yes och skölja ordentligt. Torka med bomulls frotté 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det roliga är att folk går på bluffen och köper krimskrams för dyra pengar. Men det handlar mer om snobberi än kunskap.

De skillnader som sådana lösningar erbjuder är så små så t.om. mätinstrument har svårt att mäta det. Men har man pengar så bara betala.

Angående CD och DVD skivor så går det utmärkt att tvätta de med varmt vatten med Yes och skölja ordentligt. Torka med bomulls frotté 

Mycket kunskap om elementär fysik är det inte... det verkar som en del så kallade audiofiler är starkt benägna till vidskeplighet ;)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillade även fenomenet "over sampling". Cd spelaren skulle i detta fall läsa i samma i formation, etta eller nolla, 2x 4x eller 8 x eller det nu var och det skulle bli bättre ljud.

 

Jag ställde mig frågande till detta, ok om det var så att om maskinen läst fel första gången och sen fick rätt info så skulle det bli bättre ljud (rätt ljud) men nej audifilerna stod på sig och menade det blir bättre ljud om man läst in en etta fyra gånger istället för en gång.. Fan trot som man säger

En riktig audiofil brydde sig inte, han höll hela tiden fast vid vinylskivor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Testade en gång,för 25 år sedan, med 4-flätade kopparkablar,det var 4 st enkelledare med isolering som man flätade .

Vi hade sedan blindtest, och det visade sig, att i jämförelse med en enkelledare av bästa kvallite så blev det avsevärt bättre ljud med 4-flätan.

omusikaliske Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket kunskap om elementär fysik är det inte... det verkar som en del så kallade audiofiler är starkt benägna till vidskeplighet ;)

Herr Chang har talat.

Oj, vad skall man säga? Jag vill nog med bestämdhet ändå påstå att ett par av de som jag pratat med om de här med lågnivåkablar, där jag utgjorde tvivlaren, har rätt mycket kunskap om såväl elementär fysik som avancerad elektronik. Inom sina områden t.o.m. bland det yppersta som finns att tillgå i Sverige.

Huruvida de var benägna till vidskeplighet diskuterades inte.

Jag har fått uppfattningen att såna här "nördar" ofta inte heller säger sig vara särskilt musikaliska, däremot brukar de påstå att de är lyssningsvana.

Ändrades av Sakhon
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillade även fenomenet "over sampling". Cd spelaren skulle i detta fall läsa i samma i formation, etta eller nolla, 2x 4x eller 8 x eller det nu var och det skulle bli bättre ljud.

 

Jag ställde mig frågande till detta, ok om det var så att om maskinen läst fel första gången och sen fick rätt info så skulle det bli bättre ljud (rätt ljud) men nej audifilerna stod på sig och menade det blir bättre ljud om man läst in en etta fyra gånger istället för en gång.. Fan trot som man säger

Läste en gång att dom första DAT-spelarna som kom ut på marknaden hade högre samlingsfrekvens än CD hade, vilket gjorde

att om du spelade in på DAT:en från en CD så fick du bättre ljud i DAT:en än du hade på CD:n.

Link to comment
Dela på andra sajter

Testade en gång,för 25 år sedan, med 4-flätade kopparkablar,det var 4 st enkelledare med isolering som man flätade .

Vi hade sedan blindtest, och det visade sig, att i jämförelse med en enkelledare av bästa kvallite så blev det avsevärt bättre ljud med 4-flätan.

omusikaliske Born41

Man ska alltid ha en kabelarea som är anpassad till den ström som ska gå igenom.

Har du en kabel med en för liten area så stryps strömmen. 

Jämför det med en vattenrör som ska släpa tex 100 liter vatten på 1 minut. 

Har du för small rör så måste du öka trycket som innebär virvlar 

har du en tillräcklig tjock rör så rinner vatten genom utan störningar 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Man ska alltid ha en kabelarea som är anpassad till den ström som ska gå igenom.

Har du en kabel med en för liten area så stryps strömmen. 

 

 

Det har ju gått en massa år sedan så jag har glömt detaljerna men experimentet gjordes i samråd med en musikaffär i Jönköping som hette Eufonia och enkelledaren var en som dom rekommenderade då vi köpte musikanläggningen(som inte var av den billigare sorten utan ganska dyr)

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

En shaman med slagruta bör användas när högtalare ska placeras.

Det samma gäller förstärkare och diverse ting.

Byprästen vet vilken dag stereon ska kopplas in.

Link to comment
Dela på andra sajter

En shaman med slagruta bör användas när högtalare ska placeras.

Det samma gäller förstärkare och diverse ting.

Byprästen vet vilken dag stereon ska kopplas in.

Jag använde feng-shui för att placera mina högtalare, har jag gjort fel ?:waaaht:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använde feng-shui för att placera mina högtalare, har jag gjort fel ?:waaaht:

Ja du borde ha använt kama sutra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, vad skall man säga? Jag vill nog med bestämdhet ändå påstå att ett par av de som jag pratat med om de här med lågnivåkablar, där jag utgjorde tvivlaren, har rätt mycket kunskap om såväl elementär fysik som avancerad elektronik. Inom sina områden t.o.m. bland det yppersta som finns att tillgå i Sverige.

Huruvida de var benägna till vidskeplighet diskuterades inte.

Jag har fått uppfattningen att såna här "nördar" ofta inte heller säger sig vara särskilt musikaliska, däremot brukar de påstå att de är lyssningsvana.

Nu var det inte kablar med olika resistans jag menade, man kan utan tvivel mäta upp olika egenskaper hos olika kablar.

Däremot hävdar jag att det är ren rappakalja att påstå att samma kabel låter olika beroende på åt vilket håll man kopplar in den.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu var det inte kablar med olika resistans jag menade, man kan utan tvivel mäta upp olika egenskaper hos olika kablar.

Däremot hävdar jag att det är ren rappakalja att påstå att samma kabel låter olika beroende på åt vilket håll man kopplar in den.

Herr Chang har talat.

Ok, där tror inte jag heller att man kan höra nån skillnad. Men allmänt bör man nog vara försiktig med att uttrycka sig alltför tvärsäkert. De där kablarna har jag aldrig sett. Men man skulle ju ändå kunna tänka sig att de kunde vara preparerade med någon legering som i tillverkningsprocessen ger kablarna lite halvledarliknande egenskaper, kapacitans, reaktans eller nåt. Ja man kan säkert blanda in flera tekniska storheter för att få fram en säljbar produkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...