Jump to content
IGNORERAD

RIAA-förstärkare till Technics SL-1200


dalahesten

Recommended Posts

Finns det någon vinylexpert här på forumet? Var i Seoul under julen/nyåret och lyckades hitta förvånansvärt många vinyler som jag köpte med mig. Har hittat en begagnad Technics SL-1200 vinylspelare här i Bangkok som jag kommer att investera i nästa vecka. Jag undrar om det finns någon här på forumet som kan rekommendera en bra och prisvärd RIAA-förstärkare som fungerar bra ihop med vinylspelaren och bra vinylbutiker runtom i Bangkok. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kötthandlarn

Finns det någon vinylexpert här på forumet? Var i Seoul under julen/nyåret och lyckades hitta förvånansvärt många vinyler som jag köpte med mig. Har hittat en begagnad Technics SL-1200 vinylspelare här i Bangkok som jag kommer att investera i nästa vecka. Jag undrar om det finns någon här på forumet som kan rekommendera en bra och prisvärd RIAA-förstärkare som fungerar bra ihop med vinylspelaren och bra vinylbutiker runtom i Bangkok. :)

Har du ingen phonoingång på din förstärkare?

 

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Coolt, har bara en Kenwood själv, hade en Teckniks före denna!20160104_144153.thumb.jpg.98fc8cc315eca0

Ändrades av audirs2

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Första spelaren man hade var runt 1965 typ, tror den hade 3 olika hastigheter! Beatles var första skivan vill jag minnas!images_(2).thumb.jpg.61c608777fdbca6a6c8

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du ingen phonoingång på din förstärkare?

 

Det fungerar inte då signalen är kanonsvag jämfört med en vanlig signal till en phonoingång.

Det är därför gamla förstärkare hade en speciell grammofoningång.

Man kan eventuellt kolla om det finns en mixer med dylika ingång att få tag på. Har själv samma problem då jag är gammal diskjockey och har en hel del vinyl stående i garaget. En polare lånade min mixer för ett gäng år sedan till deras MC klubb. Och på den vägen är det. Har skivspelarna kvar utan mixer.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Coolt, har bara en Kenwood själv, hade en Teckniks före denna!20160104_144153.thumb.jpg.98fc8cc315eca0

Ha ha .... min gamla arbetsplats...

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Som kuriosa vill jag nämna att jag har en technics vinylsvarv på vinden som man programmera vilka av spåren på LP-skivan man vill lyssna på

 

enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag en gammal vaxrullespelare i källaren. Den kan man spela en rulle i taget på. Bara som gammal kuriosa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det någon vinylexpert här på forumet? Var i Seoul under julen/nyåret och lyckades hitta förvånansvärt många vinyler som jag köpte med mig. Har hittat en begagnad Technics SL-1200 vinylspelare här i Bangkok som jag kommer att investera i nästa vecka. Jag undrar om det finns någon här på forumet som kan rekommendera en bra och prisvärd RIAA-förstärkare som fungerar bra ihop med vinylspelaren och bra vinylbutiker runtom i Bangkok. :)

Hej

Jag är absolut ingen expert, men så här kan jag säga:

Du fick en fråga från Kötthandlaren: Har du ingen phonoingång på din förstärkare?

Kolla detta först, för då har du ett RIAA steg inbygt i din förstärkare, du kan tom. ha två phonoingångar märkta MM och MC beroende på typ av pickup, det har jag på min förstärkare. Om du inte har någon Phonoingång så behöver du köpa en separat RIAA förstärkare. I en HIFI-butik i Thailand går de under benämningen Phono Preamp

Här en länk från Sverige på några exempel, och med tanke på den typen av svarv som du ska köpa, så skulle säkert dessa exempel funka för dig. Jag tänker pris och prestanda, du ska inte behöva betala mycket mera här

http://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/skivspelare/riaa-forstarkare

Kitung

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du ingen phonoingång på din förstärkare?

 

Tyvärr så har jag ingen förstärkare. :D

Hej

Jag är absolut ingen expert, men så här kan jag säga:

Du fick en fråga från Kötthandlaren: Har du ingen phonoingång på din förstärkare?

Kolla detta först, för då har du ett RIAA steg inbygt i din förstärkare, du kan tom. ha två phonoingångar märkta MM och MC beroende på typ av pickup, det har jag på min förstärkare. Om du inte har någon Phonoingång så behöver du köpa en separat RIAA förstärkare. I en HIFI-butik i Thailand går de under benämningen Phono Preamp

Här en länk från Sverige på några exempel, och med tanke på den typen av svarv som du ska köpa, så skulle säkert dessa exempel funka för dig. Jag tänker pris och prestanda, du ska inte behöva betala mycket mera här

http://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/skivspelare/riaa-forstarkare

Kitung

Som jag sa tidigare, har ingen förstärkare. Jag tänkte börja med att köra upplägget vinylspelare -> RIAA -> högtalare och investera i en förstärkare framöver när jag har mer pengar. 

Precis som du säger så är det en Phono Preamp som jag söker. Går det att hitta bra begagnade i Bangkok? Jag känner till en vinylbutik vid Viphawadee som heter WeLoveTurnTables ( weloveturntable.com ) men jag hittar tyvärr ingen RIAA-förstärkare på deras hemsida. Får ta och besöka dem nästa vecka. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kötthandlarn

Det fungerar inte då signalen är kanonsvag jämfört med en vanlig signal till en phonoingång.

Det är därför gamla förstärkare hade en speciell grammofoningång.

Man kan eventuellt kolla om det finns en mixer med dylika ingång att få tag på. Har själv samma problem då jag är gammal diskjockey och har en hel del vinyl stående i garaget. En polare lånade min mixer för ett gäng år sedan till deras MC klubb. Och på den vägen är det. Har skivspelarna kvar utan mixer.

Phonoingång = grammofoningång för att förtydliga mig.....

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kötthandlarn

Tyvärr så har jag ingen förstärkare. :D

Som jag sa tidigare, har ingen förstärkare. Jag tänkte börja med att köra upplägget vinylspelare -> RIAA -> högtalare och investera i en förstärkare framöver när jag har mer pengar. 

Precis som du säger så är det en Phono Preamp som jag söker. Går det att hitta bra begagnade i Bangkok? Jag känner till en vinylbutik vid Viphawadee som heter WeLoveTurnTables ( weloveturntable.com ) men jag hittar tyvärr ingen RIAA-förstärkare på deras hemsida. Får ta och besöka dem nästa vecka. :)

Du kan inte köra från RIAA direkt till högtalare.

Det måste till en förstärkare emellan.

Skippa RIAA:n och köp en förstärkare som har grammofoningång istället.

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Säker på detta?

Beginners guide to turntables - http://www.turntablelab.com/pages/beginners-guide-to-turntables#simplified

turntable-simplified.thumb.png.fc0f68d3f

Den bilden visar en setup med aktiva högtalare. Dessa har både förförstärkare och effektförstärkare inbygda, och man kopplar då signalkällan direkt i högtalarna. Tror det är mycket ovanligt med aktiva högtalare som har phonoingång. Gör istället som Kötthandlaren föreslår att köpa en förstärkare med phonoingång så är du helt fri att sedan välja vilka högtalare du vill

Om du ändå vill ha en separat RIAA förstärkare så finns det en på siten som du skrev om för 2200 bath

http://www.weloveturntable.com/2087585/276008/Phono-TCC-TC-450-(New).html

Kitung

Link to comment
Dela på andra sajter

Går det inte att få tag på en skivspelare med USB i Thailand ?

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Givetvis kan man också använda sig av en gammal förförstärkare för att förstärka signalen från pickupen och samtidigt få RIAA-kompensationen.

Koppla skivspelaren till den gamla förstärkarens skivspelaringång (phono/grammofon) och ta sedan ut signalen via bandutgången (inte via högtalar-, hörtelefon eller linjeutgång) och koppla till ljudkortet eller nya förstärkaren.

På det sättet använder du RIAA-delen i den gamla förstärkaren. Givetvis måste omkopplaren på den gamla förstärkaren då stå i läge grammofon eller phono.

 

från

https://www.svalander.se/tips_fakta/vinyl_och_78_varv/riaa_foerstarkare/

Link to comment
Dela på andra sajter

Kötthandlarn

Säker på detta?

Beginners guide to turntables - http://www.turntablelab.com/pages/beginners-guide-to-turntables#simplified

turntable-simplified.thumb.png.fc0f68d3f

Den bilden visar en setup med aktiva högtalare. Dessa har både förförstärkare och effektförstärkare inbygda, och man kopplar då signalkällan direkt i högtalarna. Tror det är mycket ovanligt med aktiva högtalare som har phonoingång. Gör istället som Kötthandlaren föreslår att köpa en förstärkare med phonoingång så är du helt fri att sedan välja vilka högtalare du vill

Om du ändå vill ha en separat RIAA förstärkare så finns det en på siten som du skrev om för 2200 bath

http://www.weloveturntable.com/2087585/276008/Phono-TCC-TC-450-(New).html

Kitung

100% säker oavsett andra åsikter på forumet....

Kitung beskriver det bra ovan och då skall man även tänka på att de aktiva högtalarna har en volymkontroll på varje högtalare (oftast en liten ratt på baksidan), så man måste balansera volymen individuellt för varje högtalare i sådana fall.... Man kan alltså inte använda ngn fjärrkontroll.....

Antingen köper man en integrerad förstärkare med phonoingång eller om det inte går att hitta så köper man en integrerad förstärkare utan phonoingång + en RIAA som man då kopplar in via valfri ingång i förstärkaren (vanligtvis AUX men samtliga går bra om man har RIAA).....

Detta är den absolut bästa lösningen eftersom du redan köpt skivspelaren (vilken jag anser vara ett bra köp).......

 

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kötthandlarn

Ja, Technics 1200 är lite utav kungen bland skivspelare.......

Visst finns det flera med bättre ljud men få med allt i ett paket till ett ok pris och i ett robust paket........

Redan på 80-talet så var den alla DJ:s nummer 1 men HiFi-puritanerna ville inte erkänna den p.g.a. populariteten hos DJ:s......

Att dessutom ha möjligheten att välja olika "pickuper" beroende på spelsätt var en vinnare för Technics....

Ortofon-pickuper var väl det som var det bästa valet.........

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar och jag beklagar dröjsmålet, har varit på bröl-lopp i Koh Chang. :D

Har pratat med flickvännens pappa som är ett stort Beatles-fan och även mycket bevandrad inom vinylvärlden och han har ett par aktiva högtalare att skänka bort så det blir den lösningen tills jag får pengar att köpa en förstärkare och egna högtalare.

Kommer enbart att använda vinylspelaren till att lyssna på musik. Är långt ifrån en DJ. :)

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick igång anläggningen idag. Bjuder på en bild när jag spelar lite 80-tals musik [emoji6]FB_IMG_1452946878963.thumb.jpg.e225aa780ae49fef9010dc9b6404541d.jpg

If there's something weird

And it don't look good

Who you gonna call

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...