Nonki Inlagd December 24, 2010 Dela Inlagd December 24, 2010 Hejsan Naturligtvis julmat från början till slut.. Årets höjdpunkt.man kan frossa utan att få förmaningar om både det ena och det andra. Jag och Jennifer mår så bra här i vårt julfrossande...i alla de svenska juldelikatesserna... Nu är tösen rastlös.julklapparna under granen och hon vill bara en sak.dvs att kasa sig över klapparna och formligen slita av pappret.... God Jul!!!! MVH Nonki Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Rogigoal Inlagd December 24, 2010 Dela Inlagd December 24, 2010 (ändrad) Vad är ett Tigertemel?? Ett tempel utan p.. God jul... Ändrades December 24, 2010 av Rogigoal # 27 RIP Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Packan Inlagd December 24, 2010 Dela Inlagd December 24, 2010 (ändrad) För mycket sådan inlagd jävla fisk och papayasallad. Varit på rummet hela dagen. Fram och tillbaka mellan sängen, soffan och toan. ENO, Imodium och mycket vatten hoppas jag skall hjälpa. Är bjuden på julmiddag imorgon. Urk... Ändrades December 24, 2010 av Packan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
somsak Inlagd December 24, 2010 Dela Inlagd December 24, 2010 som nam na .lider med dig.somtam rensar tarmen bra,du blir som en ny människa För mycket sådan inlagd jävla fisk och papayasallad. Varit på rummet hela dagen. Fram och tillbaka mellan sängen, soffan och toan. ENO, Imodium och mycket vatten hoppas jag skall hjälpa. Är bjuden på julmiddag imorgon. Urk... memma bra men björta bäst. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khemmarat Inlagd December 24, 2010 Dela Inlagd December 24, 2010 För mycket sådan inlagd jävla fisk Urk... Har du ätit Plaa Ra ? Okej all heder o respekt åt dej men magont är jo lindrigt isåfall har du inte läst om vilka skador den där fisken kan bli upphov till ? hoppas det går över snabbt mvh Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Packan Inlagd December 24, 2010 Dela Inlagd December 24, 2010 (ändrad) som nam na .lider med dig.somtam rensar tarmen bra,du blir som en ny människa Hoppas på det bästa! Jag vill nu bara sova, men då jag legati sängen hela dagen så känns det nu stört omöjligt Har du ätit Plaa Ra ? Okej all heder o respekt åt dej men magont är jo lindrigt isåfall har du inte läst om vilka skador den där fisken kan bli upphov till ? hoppas det går över snabbt mvh Smakade ljuvligt, men jag tänkte ej på efterkommande konsekvenser. Den grillade varianten brukar ju gå bra, men detta var den inlagda. Sanslöst gott, men icke bra för min mage. Lärt mig en läxa nu iaf. Edit: Tveksam om det va just "Plaa Ra". Det var hela fiskar (troligen kokta) liggandes i en ganska stark ljus/ljusbrun lag. Ändrades December 24, 2010 av Packan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khemmarat Inlagd December 24, 2010 Dela Inlagd December 24, 2010 Det var hela fiskar (troligen kokta) liggandes i en ganska stark ljus/ljusbrun lag. Plaa Ra är inlagd rå fisk ungefär som surströmming här fast i ibland inlagd utan hänsyn taget till renlighetskontroll som här.Så bland annat orsakar den en massa invärtes problem i framförallt Isaan, med ibland fatala följder. mvh Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Packan Inlagd December 24, 2010 Dela Inlagd December 24, 2010 (ändrad) Plaa Ra är inlagd rå fisk ungefär som surströmming här fast i ibland inlagd utan hänsyn taget till renlighetskontroll som här.Så bland annat orsakar den en massa invärtes problem i framförallt Isaan, med ibland fatala följder. mvh Nu blir jag ju rädd. Vill dock tro att fisken var kokt, men som sagt inte säker. Köttet var vitt och fint iaf, men det blir det väl även efter en viss tid av inläggning. Ändrades December 24, 2010 av Packan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Odin Inlagd December 24, 2010 Dela Inlagd December 24, 2010 Det kallas fermenterad fisk tror jag. Men jag har aldrig hört att den ska vara skadlig... Berätta mer plz. Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BaBoo Inlagd December 24, 2010 Dela Inlagd December 24, 2010 Norskt Julbord! http://frisomfan.bloggsida.se/ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khemmarat Inlagd December 24, 2010 Dela Inlagd December 24, 2010 Det kallas fermenterad fisk tror jag. Men jag har aldrig hört att den ska vara skadlig... Berätta mer plz. Ja det är färmenterad (Jäst) fisk, ofta så fångas fisken i vatten som innehåller en massa olika parasiter som återfinns i fiskens inälvor o dessa parasiter dör inte av jäsningsprocessen. Så när man äter den så återfinns plötsligt desamma i dina egna inälvor typ i levern.. Detta har det skrivits om i Thailand med, i Isaan finns det ett onomalt högt antal av tex levercancer med dödlig utgång i förhållandevis ung ålder. Thailändska forskare menat att det här orsakas av bland annat Plaa Ra mvh Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Chrille Columbus Inlagd December 24, 2010 Dela Inlagd December 24, 2010 Mmmumms äntligen julmat det gamla vanliga köttbullar janson? julskinkmacka på vörtbröd med senap och äppelmos typ och så den där runda röda salta osten från Österrike julöl med förståss mumms. Satanister är ganska snälla bara man låter bli att jävlas med dem. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Odin Inlagd December 24, 2010 Dela Inlagd December 24, 2010 Jansson är underbart, å det säger jag även fast jag är så där julbordsmätt... Å har nästan bara käkat Jansson Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BanFang Inlagd December 24, 2010 Dela Inlagd December 24, 2010 Nae solly. Det låter jäkligt gott, och Finnarna brukar ha god mat så det skulle vara roligt att prova. I synnerhet då jag börjat äta lever i ganska hög ålder (25år). Nu käkar jag nästan bara Älgkalvlever... Alltså Jag äter annan mat men när det kommer till lever så har jag bara en enda leverantör. Rådjur ska tydligen ha en alltför utpräglad smak på levern, vildsvinslever... Jag vet inte men nån sa att man inte skulle käka innanmat av V.s. Men Kalvlever Anglaise på Älgkalv är outstanding. har ni möjlihet så prova det... Det låter onekligen väldigt gott. Själv är jag barnsligt förtjust i kycklinglever. Den har en så mjäll och mjuk smak, samtidigt så har den en utpräglat leversmak. Den passar lika bra som pastej,grillad eller som just leverlåda. Leif Mannerström har ett underbart recept på leverpaté på kycklinglever. Den går ut på kycklinglever smör grädde purjolök samt koriander. Givetvis havs salt och vitpeppar. Jag har receptet i huvudet om någon är hugad. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ban99arne Inlagd December 24, 2010 Dela Inlagd December 24, 2010 Nej tack men har Ni inte receptet på gräddbullar? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sam sip sam Inlagd December 24, 2010 Dela Inlagd December 24, 2010 Nej tack men har Ni inte receptet på gräddbullar? Ingredienser: 4 ½ dl strösocker¾ dl florsocker1 äggvita1 ½ dl kallt vatten1 ½ msk gelatinpulver1 ½ dl kokhett vatten Strössel: 4-5 dl kokosflingor1 ½ msk kakao Gör så här: Blanda strösocker, florsocker, äggvitan och det kalla vattnet i en skål. Rör ut gelatinpulvret i det varma vattnet och tillsätt detta till sockerblandningen. Vispa allt med elvisp ca 25 minuter. Idealiskt är en elvisp med roterande bunke som då sköter sig själv. Blanda kokos och kakao. Strö ut en del av det som ett täcke i en rektangulär form ca 20x30 cm. Häll smeten i formen och strö över så mycket strössel som fastnar. Spara övrigt strössel. Låt smeten stå kallt tills den stelnat, ca 2 timmar. Skär smeten i rutor, ca 4x5 cm. Doppa snittytorna i resten av strösslet så att bitarna är helt täckta med strössel. Förvara dem svalt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BanFang Inlagd December 24, 2010 Dela Inlagd December 24, 2010 Nej tack men har Ni inte receptet på gräddbullar? Men hur visste NI att jag åkte runt i Utby, Partille med onejd och sålde dom. På ca. 1985-1990?? Är NI möjligtvis en köpare eller en företags spion?? Vi gjorde en hel del pengar på den tiden dock. Sen har Mums Mums patent på gräddbullarna. Så du kan få en kopia på Smums Smums. Men inte orginalet. Mumsaren BanFang Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gorocco Inlagd December 25, 2010 Dela Inlagd December 25, 2010 Det var dåligt med bilder på julmat, så jag får väl slänga in gårdagens bilder från vårt lilla julbord i Udon. Här rullas köttbullar. Färdigstekta bullar som fått yta och nu ska in i ugnen. Det färdiga julbordet med köttbullar, ägg, skinka, janssons, sill, knäckebröd och potatis. Lillkrabban låter Baeng smaka lite svensk julmat. SKÅL! Och god fortsättning. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Stoneys Inlagd December 25, 2010 Dela Inlagd December 25, 2010 Flaggans korvstråganoff med torkad lök. hem leverans. Pattaya Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd December 25, 2010 Dela Inlagd December 25, 2010 Jansson är underbart, å det säger jag även fast jag är så där julbordsmätt... Å har nästan bara käkat Jansson Testa någon gång att göra varianten av den som heter "Johnsons Frestelse" Det sägs att den härstammar från President Lyndon B Johnson som var i Sverige och fick äta "Janssons Frestelse" och tyckte om det väldigt mycket Han fick med sig receptet hem men en dag testade han att ändra lite på det Byt ut anjovis mot strimlat lövbiff helt enkelt och strax innan den är färdig häller du lite whisky över den i ugnen Jag har testat och det är faktiskt kanongott. Finns säkert andra köttsorter du har som passar bra också. Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Keithan Inlagd December 25, 2010 Dela Inlagd December 25, 2010 En litta laxmacka Men naggande god Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Odin Inlagd December 26, 2010 Dela Inlagd December 26, 2010 (ändrad) Tyvärr inga bilder och iofs. så var maten inte så fotochic heller, men satan så god den var. Vi har ätit frukterna av höstens rännande i skogen, en Rådjursstek först brynt i torr panna sedan stekt i stekpåse med morötter tomat lök (vit o gul) hel chilli i 175 grader tills innertemperaturen på köttet uppnådde 62 grader. Vätskan som bildades i påsen blev såsbas och reducerades tillsammans m. grädde, grönsakerna från påsen mixades och blandades även dom i såsen tillsammans med svart trumpetsvamp. Till detta blev det en kompromiss... Ris... Men va f-n det passade kanon, ni som känner Aya vet hur liten hon e men tametusan om hon inte åt 1,5-2% av sin kroppsvikt hehe Ändrades December 26, 2010 av Odin Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Enis Inlagd December 26, 2010 Dela Inlagd December 26, 2010 Lite av det som inmundigades i helgen Fruktfyllda färsrullader Fiskpudding på färsk torsk och ris Skinkmacka med grönkålssallad Rysk laxsoppa revbensspjäll med plommon och färsk brysselkål /Enis "Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
noBuzz Inlagd December 26, 2010 Dela Inlagd December 26, 2010 (ändrad) idi*tiskt att jag inte tog bilder på julafton men jag hade kompisar på besök och glömde totalt bort MPR för första gången det här året. Vi ville äta allt smaskens man borde äta på julafton och köpte därför mat för 2500 spänn tillsammans. Snacka om att överdriva... vi var 4 pers.. varav två (våra thailändska bättre halvor) inte åt speciellt mycket julmat. Så... när vi hade smällt i oss vår 1.5 kg egengravade lax och 800 grams rökta lax i små bitar med mozarella, röd kaviar och mynta (asgott), onsalakorvar, provsmakat alla sillsorter och gubbröror, romsåser och annat och toppat med Prosciutto & Cambozola, och smällt i oss ett antal ugnsbakade kronärtskocksbottnar gratinerade med västerbottenost - så var vi så uppsvällda och dästa att det inte gick att få i sig någon julskinka, prinskorv eller köttbullar. Eller vörtbröd med smarrig juledamer, eller bullar, eller... eller... Först nu två dagar senare bestämde jag mig för att smaka prinskorven tillsammans med lite andra rester. Och den var ju god. Ändrades December 26, 2010 av noBuzz Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stjp8729 Inlagd December 28, 2010 Dela Inlagd December 28, 2010 (ändrad) Dagens lunch Sitter just nu ute vid tantens domäner för en liten picknick (Sawang Deang Din) och äter grillad kyckling, tyvärr funkar inte uppkopplingen så bra så det blir lågupplösta bilder från mobilen via 2G (även kallat EDGE), men det är gott här ändå Leo tar igen sig. Här dukas riktig öl fram. Tanten grillar utan cykelhjälm. Och här skall ätas. Ha en kanonbra dag! Ändrades December 28, 2010 av stjp8729 Hua Hin - Stränder - Bangsaen - Bildberättelse - Songkran - Isaan - Semesterbilder Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu