Jump to content
IGNORERAD

Vad åt Ni idag? Bildtråd.

Swemag

Recommended Posts

Vaa!

Där har du ju hela jäkla årsförbrukningen av E-nummer-kartan på ett bräde...

Nää då käkade jag både näringsriktigare å nyttigare, Lampans Phad prick king goong med RIS...

Tvi vale
Dela på andra sajter

Tvi vale

Ja fy f-n hellre suger jag av Mark Levengood än äter Statoils korv.. 

Nää de bättre att käka ris, ja som ungefär 80% av världens befolkning gör..

Köttbiprodukterna i bensinmackskorvarna får vi ju inte ens mata hundarna med...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Dela på andra sajter

Tvi vale

Alla tycker vi om olika maträtter, ibland är vi tvingade att äta mindre goda / nyttiga för att få i oss den dagliga dosen av energi.

Själv äter jag det mesta, bara det är dött...Sedan har man ju vissa favorit rätter, som man föredrar...

Frugan bor i Sverige och mer eller mindre vägrar äta potatis, pasta, bönor...

Sedan känner jag vissa som vistas i Asien som inte äter ris och asiatisk mat...

Det kanske går att finna en medelväg, för enligt mig är det två mycket bra kök!

Och ang. E nummer tror jag ej något kök vinner på dessa i längden...

Mvh. borje222

Dela på andra sajter

Alla tycker vi om olika maträtter, ibland är vi tvingade att äta mindre goda / nyttiga för att få i oss den dagliga dosen av energi.

Själv äter jag det mesta, bara det är dött...Sedan har man ju vissa favorit rätter, som man föredrar...

Mvh. borje222

:thumbsup:

Dela på andra sajter

Några av veckans mat

Den sista bilden är av den fisk som jag kallar Red snaper Dey lär vara en sort som lever vid Koralreven nära Australien Den ser lika dan ut i alla fall Den är fångad i floden som går genom Ta Lan Den levde när vi köpte den 220b för 2,2kg "Fiskbullarna" De bruna fixade vi till genom att någon la ut en bild på Thai ättika Blir fin ättiksgurka av det Är ett måste till denna rätt En bekant hemma görd bullarna av gädda ingen skilnad i smaken

Offe

post-10609-0-45459400-1382680297_thumb.j

post-10609-0-38253700-1382680352_thumb.j

post-10609-0-54525600-1382680400_thumb.j

post-10609-0-05843200-1382680541_thumb.j

Dela på andra sajter

Guest Fredman

Tvi vale

Det finns ju både bra korv med högt köttinnehåll och ketchup mm som inte innehåller e-nummer men det hittar man inte på mackarna. Uppläggningen såg dansk ut, var det i Sverige?

Dela på andra sajter

Blev mycket av det goda idag...heheheheheheh

Äter du paddor med vitsås Mait?

Man blir aldrig så gammal att man inte

tror,att man har ett år kvar att leva.

Dela på andra sajter

Somtam gillar jag helst,nu även lever, chicken och sticky rice mm.

post-8776-0-75149900-1382683470_thumb.jp

post-8776-0-02320000-1382683554_thumb.jp

Dela på andra sajter

Kötthandlarn

Odin min vän I löve you men nu har du fel (i sak men inte i smak)..

Det må så vara att man inte tycker om smaken eller för all del konsistensen på Statoils (Lindvalls) korv...

Men att hänga på den gamla myten att korv bara innehåller gamla biprodukter "som man inte ens får mata hundarna med" är bara fel.

Det är i stort sett samma råvaror i den korven som det är i den "fina korven" bara det att proportionerna och tillverkningsmetoden skiljer sig åt.

I stort sett all korv innehåller kött, fett, kryddor, salt och ngn form av konerveringsmedel (ofta citronsyra) som sprutas in i ngn form av hölje (naturtarm, collagen etc.)

En billig korv innehåller mer fett än en dyr korv, köttet och fettet är kört i en "hack" som gör det till en smet (konsistensen passar de flesta åldersgrupper) och är oftast sprutad i collagentarm (billigare än en naturtarm)....

Kort sagt så har man producerad en billigare produkt för de flesta plånböcker och munnar men är det skit bara för det?

Smaken är ju som sagt som baken men när det kommer till livsmedelskvalitet, så är det absolut inga fel med råvarorna till de billigare korvarna på Statoil, Shell etc.

De större livsmedelsföretagen omgärdas av rigorösa krav från livsmedelsverket vad gäller provtagningar på råvara, städning, vatten m.m. och förutom det så gör deras kunder egna revisioner flera gånger om året och de kraven är oftast högre ställda än de som lagstiftningen ställer.

De kraven som enligt lagstiftning ställs på större tillverkare är långt mycket hårdare än de som ställs på småproducenterna.

Jag har handlat "fina korven" i bl.a. Östermalmshallen i en butik där som gör sin egen korv och jag kan inte säga att jag blev helt nöjd när man betalat 160 kr/kg och man kommer hem och upptäcker att korven är alldeles fillkig och luktar surt.

Ett klart tecken på råvaror av lägre kvalité.

De flesta småproducenter (handlar själv från två olika här i Gbg) har dock yrkesstolthet gör fantastisk korv och den smakar bra mycket bättre än "Statoilkorv" men det betyder inte att råvarukvalién på "Statoilkorven" är sämre.

Fast om sanningen skall fram, så ibland så känns det bara helt rätt att trycka i sig en "bensinmackskorv" och jag njuter av det.. :thumbsup:

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

Dela på andra sajter

Det blev spagetti med köttfärssås till Lunch..

Så här såg det ut i köket när man kom hem..

post-5021-0-91148000-1382699245_thumb.jp

Sist men inte minst, bild på käket..

post-5021-0-91148000-1382699245_thumb.jp

FF

post-5021-0-36676500-1382699235_thumb.jp

www.easi.nu

Dela på andra sajter

Ja du pratar i ditt oförstånd som vanligt
Dela på andra sajter

Tomat,skinka,cheddar.

Wow

post-8776-1382702498,86_thumb.jpg

Dela på andra sajter

Odin min vän I löve you men nu har du fel (i sak men inte i smak)..

Det må så vara att man inte tycker om smaken eller för all del konsistensen på Statoils (Lindvalls) korv...

Men att hänga på den gamla myten att korv bara innehåller gamla biprodukter "som man inte ens får mata hundarna med" är bara fel.

Det är i stort sett samma råvaror i den korven som det är i den "fina korven" bara det att proportionerna och tillverkningsmetoden skiljer sig åt.

I stort sett all korv innehåller kött, fett, kryddor, salt och ngn form av konerveringsmedel (ofta citronsyra) som sprutas in i ngn form av hölje (naturtarm, collagen etc.)

En billig korv innehåller mer fett än en dyr korv, köttet och fettet är kört i en "hack" som gör det till en smet (konsistensen passar de flesta åldersgrupper) och är oftast sprutad i collagentarm (billigare än en naturtarm).

Kort sagt så har man producerad en billigare produkt för de flesta plånböcker och munnar men är det skit bara för det?

Smaken är ju som sagt som baken men när det kommer till livsmedelskvalitet, så är det absolut inga fel med råvarorna till de billigare korvarna på Statoil, Shell etc.

De större livsmedelsföretagen omgärdas av rigorösa krav från livsmedelsverket vad gäller provtagningar på råvara, städning, vatten m.m. och förutom det så gör deras kunder egna revisioner flera gånger om året och de kraven är oftast högre ställda än de som lagstiftningen ställer.

De kraven som enligt lagstiftning ställs på större tillverkare är långt mycket hårdare än de som ställs på småproducenterna.

Jag har handlat "fina korven" i bl.a. Östermalmshallen i en butik där som gör sin egen korv och jag kan inte säga att jag blev helt nöjd när man betalat 160 kr/kg och man kommer hem och upptäcker att korven är alldeles fillkig och luktar surt.

Ett klart tecken på råvaror av lägre kvalité.

De flesta småproducenter (handlar själv från två olika här i Gbg) har dock yrkesstolthet gör fantastisk korv och den smakar bra mycket bättre än "Statoilkorv" men det betyder inte att råvarukvalién på "Statoilkorven" är sämre.

Fast om sanningen skall fram, så ibland så känns det bara helt rätt att trycka i sig en "bensinmackskorv" och jag njuter av det.. :thumbsup:

Helt riktigt men det begriper inte Mr, Odin för han har hört men vet inte , men det är klart tycker man som han att changpisset smakar

öl så ska han nog inte yttra sig i smakfrågor

Ändrades av Sam sip sam
Dela på andra sajter

Mvh. borje222

Ni får tycka vad ni vill om jag får tycka vad jag vill, thaislafs och ris är inte människoföda punkt slut
Dela på andra sajter

Hör av dig sen så får jag höra vad du fick för betyg av Mark.

Måne

Dela på andra sajter

Hör av dig sen så får jag höra vad du fick för betyg av Mark.

Han tyckte säkert det var gott
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Nu kom morsan på besök så det blev det Tom kha gai och Som tam. Brinner skapligt i käften nu och förmodligen i arslet imorrn  :crazy:

Dela på andra sajter

Nu kom morsan på besök så det blev det Tom kha gai och Som tam. Brinner skapligt i käften nu och förmodligen i arslet imorrn  :crazy:

attachicon.gif003.JPG

Peta du naglarna på tuppjäveln innan du åt?

Måne

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...