ellim63 Inlagd Oktober 6, 2013 Dela Inlagd Oktober 6, 2013 idag blev det riktig thaimat...stekt aubergine med ägg, broccoli. kycklingmage. stekt fisk, nam prik kapi (räkpasta med chili). serverades med ris...jättegott! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Oktober 6, 2013 Dela Inlagd Oktober 6, 2013 Namn tock Betyder vattenfall Syftar på fettet som droppar ner vid grillningen Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
FF Inlagd Oktober 6, 2013 Dela Inlagd Oktober 6, 2013 Det bidde rotmos med fläsklägg idag.. FF www.easi.nu Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Enis Inlagd Oktober 6, 2013 Dela Inlagd Oktober 6, 2013 Bidde... steka strömmingsflundror fyllda med persiljesmör, pärstamp, lite lingon.. och så en ynka skvätt grädde... /Enis "Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
husse Inlagd Oktober 6, 2013 Dela Inlagd Oktober 6, 2013 Här blev det ett gäng Lamaiare, Dvs snitsel med PF barnbarnen stoppa i sig som om dom aldrig fått mat tidigare, å kameran låg inte i närheten, men gott va de Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga? Skriftlig Ursäkt ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Odin Inlagd Oktober 6, 2013 Dela Inlagd Oktober 6, 2013 Ja, undrar vart man hittar sånt kött, saluhallen ? finns inte ens en köttbutik där längre... Domtagrisen 5 mil bort mot Enköping, ja om man vill ha gott grisskött, men 200;- kg för fläskkarren. http://domtagrisen.se/ nja jag tycker det va ett fynd på City gross och fint fettmarmorerat va köttet också Välhängt kött är mörkt, nästan svart På Louise Ungerths blogg pågår en debatt om att modifierad atmosfär (det som kött vanligvis packas i) gör köttet rött och segt. Det är syredopat! Det riktigt, riktigt bra nötköttet är mörkt brunt, nästan svart för då har det hängt länge. Vad branschen än säger så är hängmörat bättre än allt vakuummörat! Fast sämst är förstås det illröda i syrerik modifierad atmosfär. Här känner man ju inte ens på lukten när det blir dåligt! Förruttnelsebakterierna som signaler att köttet är dåligt är de enda som dör. Resten växer superbra! Argumentet mot hängmörning brukar vara att det blir för dyrt. Men helkroppshängning gör att fler köttdetajer kan användas som stekkött. Det blir helt enkelt mörare. Mindre andel går till köttfärs och ”billigare” kokkött. Så jag vet inte om jag helt tror på detta argument. På en bra kött bit ska dessutom fettet var guldgult och rikligt – ju mer fett desto längre hängning klarar köttet. En gul färg visar att djuret betat färsk gräs. Det är karotenerna som färgar fettet. 18 månaders kvigor, stutar och tjurar som stått inomhus hela livet och bara fått hö och kraftfoder ger inget bra kött (det berömda svenska betestvånget omfattar inte dem). Det är ett ljust kött med vitt fett som är förfärligt smaklöst. Att sedan också steka köttet så det blir vackert rosarött inuti är förstås också självklart och det är ofarligt! Inne i en muskel finns inga bakterier. Dessutom upplevs en lättstekt rosaröd köttbit alltid mörare än en genomstekt. Branschen vill också att vi ska äta rosa fläskkött – trikiner är inget problem menar de. Även om trikiner teoretiskt kan finnas där – parasiter finns även inne i en muskel. Men inte känns det smakligt med rosarött fläskkött! Vore det inte bättre med en skiva mör biff av högkvalitet än 2-3 halvtaskiga sega skosulor – de som vi vanligtvis får idag. En fin köttbit som den hos slaktaren i Methoni. Många gånger stämmer:”less is more”. Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Peolito Inlagd Oktober 6, 2013 Dela Inlagd Oktober 6, 2013 Blev geng kuwan till middag. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
thomas001 Inlagd Oktober 7, 2013 Dela Inlagd Oktober 7, 2013 Igår Söndag blev det en god Söndagsmiddag på den Thailändska landsbygden! Benfri kottlettrad med en kraftig svål fick brynas och sakta stekas i gjutjärnsgrytan med lök, morötter och enbär. Serverades med kokta plugg och gräddsås med smak av enbär. Mina två kompisar vet vad som vankas när det görs stek. Fläsksvålen är mumma för Spiderman och BeerChang. Husse är ju snäll! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sam sip sam Inlagd Oktober 7, 2013 Dela Inlagd Oktober 7, 2013 Frukost på tåget 20 kr + lite poäng Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Fredman Inlagd Oktober 7, 2013 Dela Inlagd Oktober 7, 2013 Frukost på tåget 20 kr + lite poäng Nu har du chansen att ladda e-nummer. I t.ex. Mannerströms räkmacka är det 13 e-nummer och det sätter han sitt namn.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sam sip sam Inlagd Oktober 7, 2013 Dela Inlagd Oktober 7, 2013 Nu har du chansen att ladda e-nummer. I t.ex. Mannerströms räkmacka är det 13 e-nummer och det sätter han sitt namn.. Ja den klarar jag mig utan ,köper numera aldrig räkmacka på serveringar vem vill äta konserveringsräkor, Ang Mannerström har han gjort bort sig fullständigt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Drik Inlagd Oktober 7, 2013 Dela Inlagd Oktober 7, 2013 Ett måste för alla svenskar som är i BKK! Men tyckte köttbullarna smakade Scans! Någon som vet om det stämmer? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ellim63 Inlagd Oktober 7, 2013 Dela Inlagd Oktober 7, 2013 Ett måste för alla svenskar som är i BKK! mat.JPG Men tyckte köttbullarna smakade Scans! Någon som vet om det stämmer? åt Ann också köttbullar? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ellim63 Inlagd Oktober 7, 2013 Dela Inlagd Oktober 7, 2013 rester..jättegott!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd Oktober 7, 2013 Dela Inlagd Oktober 7, 2013 Tomatsoppa med ostsmörgås. Jag får alltid för mig att soppa inte mättar, men ack så jag bedrog mig. Alldeles fyrkantig efter lunchen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Drik Inlagd Oktober 7, 2013 Dela Inlagd Oktober 7, 2013 åt Ann också köttbullar? Näe, hon provsmakade en och det var ingen hit! Hon köpte lite Isaan mat utanför... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Scandinaviancorner Inlagd Oktober 7, 2013 Dela Inlagd Oktober 7, 2013 Det bidde rotmos med fläsklägg idag.. IMG_9059.JPG IMG_9060.JPG FF Å herregud va gott! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Scandinaviancorner Inlagd Oktober 7, 2013 Dela Inlagd Oktober 7, 2013 bild (1).JPG Bidde... steka strömmingsflundror fyllda med persiljesmör, pärstamp, lite lingon.. och så en ynka skvätt grädde... /Enis Oj det där kunde jag ge vad som helst för, och vilken kanonbild! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Scandinaviancorner Inlagd Oktober 7, 2013 Dela Inlagd Oktober 7, 2013 Spagetti och spagetti Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
otto Inlagd Oktober 7, 2013 Dela Inlagd Oktober 7, 2013 Det bidde rotmos med fläsklägg idag.. IMG_9059.JPG IMG_9060.JPG FF Det är inte många rätter som slår den, det skulle möjligtvis vara om du byter ut fläskläggen mot rimmad oxbringa. Trots det får den 11 av 10 gafflar. Otto Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mr Ning Ning Inlagd Oktober 7, 2013 Dela Inlagd Oktober 7, 2013 pyttipanna Veteran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pingislover Inlagd Oktober 7, 2013 Dela Inlagd Oktober 7, 2013 (ändrad) Ett måste för alla svenskar som är i BKK! mat.JPG Men tyckte köttbullarna smakade Scans! Någon som vet om det stämmer? Jag tror att det är Dafgård som tillverkar köttbullarna http://www.expressen.se/nyheter/ikea-stoppar-kottbullar-efter-larm-om-hastkott/ Ändrades Oktober 7, 2013 av Pingislover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tommy Inlagd Oktober 7, 2013 Dela Inlagd Oktober 7, 2013 Tom Yam goong, Pad satay gai, och nån biff i stekt currypasta, rester från Buffén. Gästerna åt nåt liknande samt ett par andra rätter, märkligt nog ville några även ta av köttbullar, stekt potatis och brunsås (mitt bidrag till dagen lunchbuffé)... MVH Tommy "There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest J666 Inlagd Oktober 7, 2013 Dela Inlagd Oktober 7, 2013 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fibromorsa Inlagd Oktober 7, 2013 Dela Inlagd Oktober 7, 2013 Omväxling förnöjer säger många! Länge sedan jag tillagade denna mat nu, så Bihanget kom med en förfrågan om han inte skulle kunna få detta till middag. "snäll" som jag är så uppfyller jag hans önskning! "Tom Yum Moo" tror jag denna rätt heter. (Rätta mig om jag har fel!) Serverades tillsammans med "Gwaytio Sen Yai" Aroy Mak Mak! Men Bihanget sa att det bara var Pet Mak. Inte Pet Mak Mak som han gillar mest! Han vill ha mycket mycket stark mat! Förklarade att det var för att jag också skulle kunna äta det. Nattuggla som vägrar vara vaken dagtid. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu