Enis Inlagd April 23, 2013 Dela Inlagd April 23, 2013 Får se vad jag ska göra med resten av fisken, men har en idé redan. Får se vad Gubben tycker om den! Fermentera den? "Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fibromorsa Inlagd April 23, 2013 Dela Inlagd April 23, 2013 Fermentera den? Nej Tack! Vi har tillräckligt med fisksås ändå!!! Nattuggla som vägrar vara vaken dagtid. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
wavis Inlagd April 23, 2013 Dela Inlagd April 23, 2013 Här kommer fortsättningen på tråden "Vad har du gjort idag". En återblick! Mat 005.jpg Nu har strömmingen fått ligga och dra till sig saltet. Dags att laga mat! Tar fram vad jag behöver. Mat 009.jpg Sätter först på den skalade, tvättade och skurna potatisen för att den ska koka sig mjuk. Mat 007.jpg Lägger ett lager med Smör, vitlök och dill mellan strömmingsfiléerna. Mat 011.jpg sedan dags för dubbelpaneringen. Mat 014.jpg Mat 013.jpg Strömmingsflundror färdiga att steka. Mat 015.jpg blir hungrig av att bara stå vid spisen och steka (känna doften) Mat 016.jpg Potatisen är färdig och först pressas den, innan den blir mos! Mat 017.jpg I med smör, kryddor, ägg och bara lite mjölk. Mat 018.jpg Serveras med lite gröna kulor!! :nyam: Mat 020.jpg Får se vad jag ska göra med resten av fisken, men har en idé redan. Får se vad Gubben tycker om den! Testa med lite rågmjöl i paneringen nästa gång i mitt tycke godare ,,,blir sugen så i morgon så blir det o köpa strömming (sill)...Resten av sillen hade jag stekt upp och lagt i in i ättikslag ,,hmm gott det med... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kötthandlarn Inlagd April 24, 2013 Dela Inlagd April 24, 2013 Här kommer fortsättningen på tråden "Vad har du gjort idag". En återblick! Mat 005.jpg Nu har strömmingen fått ligga och dra till sig saltet. Dags att laga mat! Tar fram vad jag behöver. Mat 009.jpg Sätter först på den skalade, tvättade och skurna potatisen för att den ska koka sig mjuk. Mat 007.jpg Lägger ett lager med Smör, vitlök och dill mellan strömmingsfiléerna. Mat 011.jpg sedan dags för dubbelpaneringen. Mat 014.jpg Mat 013.jpg Strömmingsflundror färdiga att steka. Mat 015.jpg blir hungrig av att bara stå vid spisen och steka (känna doften) Mat 016.jpg Potatisen är färdig och först pressas den, innan den blir mos! Mat 017.jpg I med smör, kryddor, ägg och bara lite mjölk. Mat 018.jpg Serveras med lite gröna kulor!! :nyam: Mat 020.jpg Får se vad jag ska göra med resten av fisken, men har en idé redan. Får se vad Gubben tycker om den! Gottegris... Tycker du skall göra inlagd strömming på resten, för det är magiskt gott. Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre! Livet är bara ett väntrum på döden! Det är aldrig försent att ge upp! Ett försök är det första steget till ett misslyckande! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Keithan Inlagd April 24, 2013 Dela Inlagd April 24, 2013 Om vi börjar med igår så blev det fläskkotlett. Men tera-bea spetsad med tjock grädde och smör. ( hmfr-metoden ? ) Och saltgurka. Idag blev det en förmiddagsmacka med "capelin roe" som jag tolkar som det vi har i Sverige under namnet ishavsrom (?). Svåräten macka. Det var rom över hela diskbänken när jag var klar Men jäkligt god Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Maitan Inlagd April 24, 2013 Dela Inlagd April 24, 2013 För min del blev det fisksoppa.... Maitans i Pattaya Direktsändning via webcam Se även här på MaiPenRai.se för senaste nytt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Scandinaviancorner Inlagd April 24, 2013 Dela Inlagd April 24, 2013 Massaman Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
L200 Inlagd April 24, 2013 Dela Inlagd April 24, 2013 Potatisgratang med skinka Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
svampen Inlagd April 24, 2013 Dela Inlagd April 24, 2013 Vart ungsgratinerad Falu med Mos! Örebro Sportklubb Ösk! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
jrk Inlagd April 24, 2013 Dela Inlagd April 24, 2013 2 kåldolmar sex kokta skalade potatisar 1dl gräddsås 100 gram lingonsocker/sylt. På Götlunda Värdshus och ingen 33a i sikte. jrk Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
svampen Inlagd April 24, 2013 Dela Inlagd April 24, 2013 2 kåldolmar sex kokta skalade potatisar 1dl gräddsås 100 gram lingonsocker/sylt.På Götlunda Värdshus och ingen 33a i sikte.jrkNä Han Ligger Proppmätt i Bingen!!!!! Örebro Sportklubb Ösk! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
FF Inlagd April 24, 2013 Dela Inlagd April 24, 2013 Det bidde en fläskis, med potäter så klart.. Eftersom stora syrran tog sina päron o drog till Italien, fick jag lillpysen stanna hemma o terrorisera Moffa o Mommo.. Så hörru.. Moffa ge mig också något att äta. FF www.easi.nu Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sam sip sam Inlagd April 24, 2013 Dela Inlagd April 24, 2013 2 kåldolmar sex kokta skalade potatisar 1dl gräddsås 100 gram lingonsocker/sylt.På Götlunda Värdshus och ingen 33a i sikte.jrkSällan numera Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sam sip sam Inlagd April 24, 2013 Dela Inlagd April 24, 2013 2 kåldolmar sex kokta skalade potatisar 1dl gräddsås 100 gram lingonsocker/sylt.På Götlunda Värdshus och ingen 33a i sikte.jrkNä Han Ligger Proppmätt i Bingen!!!!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
måne Inlagd April 24, 2013 Dela Inlagd April 24, 2013 (ändrad) Nä Han Ligger Proppmätt i Bingen!!!!! Passerar Karlstad hungrig som fan Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2 Ändrades April 24, 2013 av måne Måne Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sam sip sam Inlagd April 24, 2013 Dela Inlagd April 24, 2013 Passerar Karlstad hungrig som fanSkickat från min HTC One X via Tapatalk 2Att du är hungrig var ingen högoddsare,gottegris :thumbsup:Var du med på 2-minutersstrejken idag? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Enis Inlagd April 24, 2013 Dela Inlagd April 24, 2013 macaroni and cheese "Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Fredman Inlagd April 24, 2013 Dela Inlagd April 24, 2013 Gratinerad falukorv med grönsaker, svamp & bönor. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kollba Inlagd April 24, 2013 Dela Inlagd April 24, 2013 Jag har lärt frun att steka raggmunkar så kan hon kan tom vända dem i luften. Så det vart raggmunkar med rårörda lingon (importerade från Sverige) å så stekt fläsk. Det löser sig, sa han som sket i vasken. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ellim63 Inlagd April 24, 2013 Dela Inlagd April 24, 2013 till kvällsmat blev det ett par varma mackor..jättegott!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Enis Inlagd April 24, 2013 Dela Inlagd April 24, 2013 till kvällsmat blev det ett par varma mackor..jättegott!! Lite snålt med pålägg, man ser ju brödet "Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ellim63 Inlagd April 24, 2013 Dela Inlagd April 24, 2013 Lite snålt med pålägg, man ser ju brödet försöker ju hålla igen lite... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
leadbelly Inlagd April 24, 2013 Dela Inlagd April 24, 2013 Potatisgratang med skinka Ja det ser riktigt gott ut skall göra det också när jag kommer hem till helgen. Mvh Leadbelly Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
karlarpsmetz Inlagd April 24, 2013 Dela Inlagd April 24, 2013 Torskrygg med räk och dillsås samt päregröd Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2 Mvh Karlarpsmetz Djai yen yen! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fibromorsa Inlagd April 24, 2013 Dela Inlagd April 24, 2013 Har läst alla matförslag jag fått då det gäller Strömmingen. Och började tänka... . och tänka... . Vill ju inte bli ovän med någon av förslagsgivarna . . eller.. . vara orsaken till att ni grabbar börjar bråka om min mat. Så till slut så bestämde jag mig för detta... . Först tar jag fram den insaltade strömmingen Börjar sedan med att skiva upp den kalla, kokta potatisen (tidigare både skalad och tvättad), lägger den i en ugnsform tillsammans med en hel del Dill Tar fram detta dags att lägga senap, dill och lite salt inne i strömmingen. viker ihop den och lägger den med ryggen upp ovanpå potatisen. så, nu är alla fiskarna färdiga i ugnsformen. Dags att ta fram... och sedan är det bara att toppa med lite matfett och sedan in i ugnen efter 25 min i 225 g värme ser "Senapsströmmingen på potatisbädd" ut så här. dags att äta! Blev t.o.m. över till en matlåda för den hungrige! Till nästa gång jag rensar strömming ska jag se till att mina "klor" har växt ut. Svor som en borstbindare över att jag tidigare i veckan klippt mina naglar. En kvinnas långa naglar är ett bra arbetsredskap många gånger, bl.a. då det handlar om att rensa strömming! Nattuggla som vägrar vara vaken dagtid. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu