Guest Isan Lover Inlagd April 3, 2013 Dela Inlagd April 3, 2013 Jo, kosten spelar stor roll, jag har själv problem i Sverige med gikt, men tror faktiskt att klimatet spelar större roll. Då jag äter snarlik mat i Thailand som här hemma, och har aldrig problem i Thai, kan tom. dricka några öl där nere, vilket jag har svårt för i Sverige. Berätta gärna senare hur du har upplevt kost omställningen. Mvh. borje222 Hej Thailändarna är övertygade om att värmen har betydelse men själv är jag inte helt säker, men i.o.f.s brukar ju dom flesta ledsjukdomar bli bättre i värme än kyla. För min del blir det falangmat i Sverige till 50-70% p.g.a att jag inte kommer hem varje dag och äter på jobbet eller ute, men i Isaan blir det till 95% bara Isaan mat som jag upplever som mycket nyttigare. Själv kunde jag dricka öl obehindrat på ett sätt som jag inte har kunnat på många år under den senaste Thailandsvistelsen utan att få några giktkänningar alls, vilket förvånade mig mycket, normalt är ju öl det som ulöswer gikt lättast för mig också. Ska rapportera hur det går med den här kuren. Mvh isan lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd April 3, 2013 Dela Inlagd April 3, 2013 Gikt är en "vällevnads sjukdom", till stora delar, kallades förut att man hade portvins tå, då det ofta sätter sig i lederna runt stortån. Det är syra kristaller som fastnar i trånga leder, och ger en saaatans värk, ofta även feber. Till slut värker lederna sönder, och liknar reumatiker leder. Mvh. borje222 Hej Visst är det en vällevnadssjukdom men även en ärftlig sjukdom, både min morfar och morbror hade gikt och båda gillade i.o.f.s både öl och god mat, själv har jag haft gikt i både armbågar, knä, fotleder och i bästa fall bara i en tå, smärtan är obeskrivlig och det närmaste jag kan komma är nog att det känns som om man sågade av foten och gick med den blödande benstumpen i grovt grus, med andra ord en mycket svår smärta, när jag äter Diklofenac 3 x 50 mg släpper det efter några dagar, har också provat förebyggande medicin utan effekt. Mvh isan Lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
FF Inlagd April 3, 2013 Dela Inlagd April 3, 2013 Fick bli lite rester från veckan.. FF www.easi.nu Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Enis Inlagd April 3, 2013 Dela Inlagd April 3, 2013 Mera grejs kvar i från påsk fick bli detta Ugnspannkaka fylld med lavrökt skinka toppad med lingongrädde /Enis "Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
svampen Inlagd April 3, 2013 Dela Inlagd April 3, 2013 Mera grejs kvar i från påsk fick bli detta bild (176).JPG Ugnspannkaka fylld med lavrökt skinka toppad med lingongrädde /Enis Kör samma grej Vispgrädde & Rårörda Smaskens Äru Proppmätt? Örebro Sportklubb Ösk! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pingislover Inlagd April 3, 2013 Dela Inlagd April 3, 2013 Finns mediciner som tar ner syrahalten i blodet, men för min del verkar det bara funka till en viss del... Ursäkta OT i tråden... Mvh. borje222 Förr fans det en medicin som hette confortid som var oslagbar, gikten försvann på ca 30 min numera vill läkaren/apoteket sälja diclofenac som absolut inte är lika verksam, men som vid akut gikt tar bort smärtan på ungefär 2-3 h Gikt kan vid akut besvär jämnföras med att man för in en kniv i leden och rör runt kniven vid rörelse en av mina ¨läkare sa att det är an dom värsta smärtor som finns, den kan sätta sig på dom flesta leder, knä, tå, armbåge eller fotled förr kalldes den "portvinstå" för man drack för mycket alkohol. Börje222 kämpa och ta medicin när du känner smärta Sorry för OT Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
knifetown Inlagd April 3, 2013 Dela Inlagd April 3, 2013 Aisakrim på Swensens. Inte fel i värmen Support your local Hill´s Angels Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ellim63 Inlagd April 3, 2013 Dela Inlagd April 3, 2013 till lunch bjöds det yam paa (stark tonfisksallad)...jättegott!! och nu har jag fixat morgondagens till mig o frugan, gnällbältets godaste kycklingcurry???!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
svampen Inlagd April 3, 2013 Dela Inlagd April 3, 2013 Pannbiff Maitan Special Hi Hi! Örebro Sportklubb Ösk! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
svampen Inlagd April 3, 2013 Dela Inlagd April 3, 2013 Aisakrim på Swensens. Inte fel i värmen IMG_5488K.jpg Göttegris!!!!! Örebro Sportklubb Ösk! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jive Inlagd April 3, 2013 Dela Inlagd April 3, 2013 I kväll käkade jag och Bowlerskan på Akvavit och vi båda tycker att denna krogen går från klarhet till klarhet. Kvalitet på maten, menyns omfattning, miljö och service - toppen! Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
olle123987 Inlagd April 3, 2013 Dela Inlagd April 3, 2013 Stekt korv (gjord på ren) med ris och brunsås vart det till lunch. Och till middag så vart det 4st stora vårrullar. Bägge måltiderna smakade utmärkt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
borje222 Inlagd April 3, 2013 Dela Inlagd April 3, 2013 Var en sväng till City Gross, frugan skulle bunkra fläskben, så nu är det frid och fröjd ett par dagar till.. Mvh. borje222 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
svampen Inlagd April 3, 2013 Dela Inlagd April 3, 2013 Stekt korv (gjord på ren) med ris och brunsås vart det till lunch. Och till middag så vart det 4st stora vårrullar. Bägge måltiderna smakade utmärkt. Soevas Ren Ä Gött!!!!! Örebro Sportklubb Ösk! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
svampen Inlagd April 3, 2013 Dela Inlagd April 3, 2013 Kvällsvard till Hockey & Fotboll!!! Kaffe Wåffla,vaniljglass & Hjortronsylt!!!Mums! Örebro Sportklubb Ösk! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mamma bäng fan pappa käng Inlagd April 3, 2013 Dela Inlagd April 3, 2013 (ändrad) Nej jag var inte drogad och inte pistolhotad.. Ändå blev det Sizzler igen. När man blir inbjuden/bjuden av en Thai så säger man ju ja av sociala skäl. Men kan ingen bomba hela Kedjan alternativt skicka kockarna på en köttkurs i Frankrike. OK gällde att beställa något som inte liknar kött så kanske det blir mindre misshandlat.. Kan man misslyckas med en korv + hamburgare? JA!! Vad är dom då bra på? Sallad! Och i ärlighetens namn även bakade potatisen... Med vänlig hälsning, Ändrades April 3, 2013 av mamma bäng fan pappa käng "Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa. ".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
måne Inlagd April 3, 2013 Dela Inlagd April 3, 2013 Idag blev det ungersk gulasch på Stubbens restaurang 5 spisar av 5 Måne Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
borje222 Inlagd April 3, 2013 Dela Inlagd April 3, 2013 Efter ett långkok var frugans mat klar, detta har hon ratat min påskmat för... - Äntligen god mat - Ja, smaken är delad... Mvh. borje222 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd April 3, 2013 Dela Inlagd April 3, 2013 Grillad lammkörv + svenne öl Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd April 3, 2013 Dela Inlagd April 3, 2013 Efter ett långkok var frugans mat klar, detta har hon ratat min påskmat för... - Äntligen god mat - Ja, smaken är delad... 1.JPG Mvh. borje222 Frugan gör samma sak med broskbenen men jag tycker soppan blir god “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Odin Inlagd April 3, 2013 Dela Inlagd April 3, 2013 Frugan gör samma sak med broskbenen men jag tycker soppan blir god Tja vi fortsätter ju käka Surströmming fast vi har råd med färsk. Såå så jäkla konstigt är det ju inte eg. Eller mao. vi e ju lika dana ju... Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ellim63 Inlagd April 3, 2013 Dela Inlagd April 3, 2013 lite påskmatsrester... för att släcka törsten en gammal källarlagrad julöl o en skåne till mig o ett glas enbärsmust till frugan (hon jobbar i morgon).fantastiskt gott!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hua Hin Inlagd April 3, 2013 Dela Inlagd April 3, 2013 I kväll blev det lax & potatis Alkohol löser inga problem, men det gör å andra sidan inte mjölk heller... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ole Inlagd April 4, 2013 Dela Inlagd April 4, 2013 Svensk Og en lille historie fra sverige. Min kone kom hjem med en stor pose, hvad har du købt spørger jeg, jeg har fået dem gratis,(kostnadsfri) svenskerne bruger alligevel ikke hovedet. Goda fiskhuvud fra fisk affären. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sangsom19 Inlagd April 4, 2013 Dela Inlagd April 4, 2013 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu