Enis Inlagd April 2, 2013 Dela Inlagd April 2, 2013 Fläskis med sås o potatis, tyvärr fanns det bara 4 st.. och lite snålt med sås... Här hemma ... bara rester i kylen. så jag snodde ihop en. Risotto på påsken lammstek och annat kylskåpsrens. /Enis "Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd April 2, 2013 Dela Inlagd April 2, 2013 Nä ä ä ä ä ä ä ä ä ä ä ä ä Lamm blir det inga + på “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest jlh66 Inlagd April 2, 2013 Dela Inlagd April 2, 2013 Tjena! Har sett några bilder på Kåldolmar nu det senaste.så igår var man ute och handlade tillbehör! Först kokas tre kålhuvuden i lättsaltat vatten. kål.jpg Skär bort roten. kål1.jpg Skala av bladen. kål2.jpg Köttfärs kål3.jpg Lök kål4.jpg Ris.Blanda allt med kryddor,vatten till en lös färs. kål5.jpg Lägg färs i bladet,rulla ihop,fäst med en tandpetare. kål6.jpg Helt plötsligt har man en jävla massa halvfabrikat.Dafgård m.m Släng er i väggen. kål7.jpg Bryn i en stekpanna kål8.jpg Lägg över i en större gryta.(ugnen sönder)Häll över vatten,släng i ett par buljongtärningar. kål9.jpg Låt koka sjuda under lock...hittar inget lock,stekpannan passar ju! kål10.jpg Färdiga kål11.jpg Ett gäng åker in i frysen kål12.jpg Gör en bottenredning,späd med spadet och grädde. kål13.jpg Den Thailändska landsbygden serverade på Annandag Påsk. Kåldolmar,stekta pärer,gräddsås,hemmagjord lingonsylt. Till detta serverades det som vanligt kall Chang. Fy fan vad bra man har det!! kål14.jpg Detta är nog den bästa och mest avspända matlagnings beskrivning jag sett . Att det dessutom beskriver med både bild och text hur man tillagar kåldolmar som är en av favoriträtterna gör inte saken sämre 5 av 5 stekpannor Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Odin Inlagd April 2, 2013 Dela Inlagd April 2, 2013 Nä ä ä ä ä ä ä ä ä ä ä ä ä Lamm blir det inga + på Du har bara haft otur min vän, Lamm kan rätt tillagat vara så inih-e gott... Å felbehandlat lika j-a osmakligt... Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khemmarat Inlagd April 2, 2013 Dela Inlagd April 2, 2013 Skräpmat, men gött Italiensk hamburgare på E4 baren, ni som har varit där vet vad jag snackar om. mums Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ola med b Inlagd April 2, 2013 Dela Inlagd April 2, 2013 Jag hörde någon som sa att lammkött ska vara jättegott.. Destruktör,fjant,fegis och nu även looser. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest BpaijingKatai Inlagd April 2, 2013 Dela Inlagd April 2, 2013 Jag hörde någon som sa att lammkött ska vara jättegott.. Lammkött är mumma! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Enis Inlagd April 2, 2013 Dela Inlagd April 2, 2013 Jag hörde någon som sa att lammkött ska vara jättegott.. Så säger frugan när hon är på rätt humör "Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mamma bäng fan pappa käng Inlagd April 3, 2013 Dela Inlagd April 3, 2013 Hotellfrukost.. Med vänlig hälsning, "Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa. ".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
goodolle Inlagd April 3, 2013 Dela Inlagd April 3, 2013 Svamp och grön soppa lite frikadeller fläskkorven är till rotmoset Rotmoset uttagen från frysen Grönt med äggblandningen till svampsoppan Svampen, Kemtong Grisskinn behandlad. Skall kokas länge Glasnudlar Senapen är viktig till korven och rotmoset. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sangsom19 Inlagd April 3, 2013 Dela Inlagd April 3, 2013 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd April 3, 2013 Dela Inlagd April 3, 2013 Hej Detta är andra dagen som jag inte äter något alls, jag provar den 5-2 metoden som var med i Vetenskapens värld förra veckan, den går ut på att äta som vanligt (helst nyttigare) i 5 dagar och fasta i 2 dagar, detta skulle vara hälsosamt för både blodtryck, kolesterol och andra värden så min tanke är att det kanske kan påverka min gikt som återkommer ett par gånger årligen, den beror ju på hög urinsyra i blodet. Att kosten spelar in är tydligt eftersom jag inte hade någon gikt och inte behövde medicin i Thailand under mina 3 månader där, men några veckor efter hemkomsten till Sverige så slog gikten till igen, i Thailand åt jag ju massor av frukt, grönt, örter, svamp tillsammans med ris, kött och fisk, här memma blir kosten lite annorlunda av olika anledningar och det verkar påverka gikten negativt. Så nu blir det 5-2 i en månad och får jag ingen gikt under denna tid fortsätter jag. Mvh isan lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd April 3, 2013 Dela Inlagd April 3, 2013 Svamp och grön soppa lite frikadeller fläskkorven är till rotmoset DSC01696.JPG Rotmoset uttagen från frysen DSC01697.JPG Grönt med äggblandningen till svampsoppan DSC01698.JPG Svampen, Kemtong DSC01699.JPG Grisskinn behandlad. Skall kokas länge DSC01700.JPG Glasnudlar DSC01701.JPG Senapen är viktig till korven och rotmoset. DSC01702.JPG Hej Svampen på bilden är god, jag åt mycket sådan i Thailand. Mvh isan lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
L200 Inlagd April 3, 2013 Dela Inlagd April 3, 2013 Potatisgratang Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
borje222 Inlagd April 3, 2013 Dela Inlagd April 3, 2013 Att kosten spelar in är tydligt eftersom jag inte hade någon gikt och inte behövde medicin i Thailand under mina 3 månader där, men några veckor efter hemkomsten till Sverige så slog gikten till igen, i Thailand åt jag ju massor av frukt, grönt, örter, svamp tillsammans med ris, kött och fisk, här memma blir kosten lite annorlunda av olika anledningar och det verkar påverka gikten negativt. Så nu blir det 5-2 i en månad och får jag ingen gikt under denna tid fortsätter jag. Mvh isan lover Jo, kosten spelar stor roll, jag har själv problem i Sverige med gikt, men tror faktiskt att klimatet spelar större roll. Då jag äter snarlik mat i Thailand som här hemma, och har aldrig problem i Thai, kan tom. dricka några öl där nere, vilket jag har svårt för i Sverige. Berätta gärna senare hur du har upplevt kost omställningen. Mvh. borje222 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest BpaijingKatai Inlagd April 3, 2013 Dela Inlagd April 3, 2013 Vad är gikt? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Peolito Inlagd April 3, 2013 Dela Inlagd April 3, 2013 Idag blev det inkokt lax med örtsås och oskalad potatis. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mamma bäng fan pappa käng Inlagd April 3, 2013 Dela Inlagd April 3, 2013 Lite blandat hos husmodern.. Med vänlig hälsning, "Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa. ".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
borje222 Inlagd April 3, 2013 Dela Inlagd April 3, 2013 Vad är gikt? Gikt är en "vällevnads sjukdom", till stora delar, kallades förut att man hade portvins tå, då det ofta sätter sig i lederna runt stortån. Det är syra kristaller som fastnar i trånga leder, och ger en saaatans värk, ofta även feber. Till slut värker lederna sönder, och liknar reumatiker leder. Mvh. borje222 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest BpaijingKatai Inlagd April 3, 2013 Dela Inlagd April 3, 2013 Gikt är en "vällevnads sjukdom", till stora delar, kallades förut att man hade portvins tå, då det ofta sätter sig i lederna runt stortån. Det är syra kristaller som fastnar i trånga leder, och ger en saaatans värk, ofta även feber. Till slut värker lederna sönder, och liknar reumatiker leder. Mvh. borje222 Måste man hålla ner det med kosten eller finns det medicinska alternativ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
borje222 Inlagd April 3, 2013 Dela Inlagd April 3, 2013 Måste man hålla ner det med kosten eller finns det medicinska alternativ? Finns mediciner som tar ner syrahalten i blodet, men för min del verkar det bara funka till en viss del... Ursäkta OT i tråden... Mvh. borje222 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
goodolle Inlagd April 3, 2013 Dela Inlagd April 3, 2013 Finns mediciner som tar ner syrahalten i blodet, men för min del verkar det bara funka till en viss del... DSC04986.JPGDSC04987.JPG Ursäkta OT i tråden... Mvh. borje222 Flytta till Thailand och använd inte AC n utan använd bara fläkt. ät stark mat, vegetabiliskt lite kött och fisk då och då blandat och drick mycket öl men passa dig med salt och socker, läsk. Hälsningar goodolle Hälsningar goodolle Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fritz Inlagd April 3, 2013 Dela Inlagd April 3, 2013 Flytta till Thailand och använd inte AC n utan använd bara fläkt. ät stark mat, vegetabiliskt lite kött och fisk då och då blandat och drick mycket öl men passa dig med salt och socker, läsk. Hälsningar goodolle Hälsningar goodolle På Stockholms läns landstings vårdguide kan man bl.a läsa att överkonsumtion av alkohol, särsklit öl, inte är bra mot gikt, snararare tvärtom. Det finns annat intressant att läsa om sjukdomen men vad vet väl dom om gikt ? http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Gikt/ Fritz.. Det är aldrig försent att ge upp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd April 3, 2013 Dela Inlagd April 3, 2013 Hej Detta är andra dagen som jag inte äter något alls, jag provar den 5-2 metoden som var med i Vetenskapens värld förra veckan, den går ut på att äta som vanligt (helst nyttigare) i 5 dagar och fasta i 2 dagar, detta skulle vara hälsosamt för både blodtryck, kolesterol och andra värden så min tanke är att det kanske kan påverka min gikt som återkommer ett par gånger årligen, den beror ju på hög urinsyra i blodet. Att kosten spelar in är tydligt eftersom jag inte hade någon gikt och inte behövde medicin i Thailand under mina 3 månader där, men några veckor efter hemkomsten till Sverige så slog gikten till igen, i Thailand åt jag ju massor av frukt, grönt, örter, svamp tillsammans med ris, kött och fisk, här memma blir kosten lite annorlunda av olika anledningar och det verkar påverka gikten negativt. Så nu blir det 5-2 i en månad och får jag ingen gikt under denna tid fortsätter jag. Mvh isan lover Jag kör samma sak 5+2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Towe Inlagd April 3, 2013 Dela Inlagd April 3, 2013 me too 5 cl sprit 2 cl virke Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu