Jump to content
IGNORERAD

Vad åt Ni idag? Bildtråd.

Swemag

Recommended Posts

Vet inte om detta är OT men en liten fråga till alla er som har stor erfarenhet av Thailand (eftersom min är ringa).

Förra året var jag på Treppasit night market och själva marknaden var väl kul men det som verkligen gjorde mig excalterad var matmarknaden.

Där köpte jag en fantastisk korv som de satte på en pinne.

Smaken påminnde mycket av Paneng.

D.v.s. Kaffir lime blad och panengpasta..

Är det ngn som vet var det var för ngn sorts korv?

Minns fan inte vad den heter just nu, men frugan gör den från grunden hemma, Thaikryddor, kaffirlimeblad är bara en av dem, hemgjord curry pasta, fläskfärs (oftast mald karré och rimmat sidfläsk, för extra sälta)...

Sai åua, kanske, eller är det den syrliga Isaankorven? currykorven härstammar från norra Thailand.

Gott som fasen!

PMa mej så kan du få prova (du är från Gbg eller hur?), fast jag är bortrest ett par veckor till, vi har strax behov av kötthandlartjänster...

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Dela på andra sajter

Frugan klagade på att vi åt för lite fisk...Så det fick bli en chilli con carne, även för mig.

Lite vita bönor lades i blöt i 12 timmar, kokades i ca. 1 timme. Även en bit av en dö ko hittades...

post-7126-0-23714900-1363545550.jpgpost-7126-0-18344000-1363545565.jpg

Kossan, lök, vitlök, kryddor och tomat i pannan, ( har väntat ett par veckor på att få inviga traktörpannan, 32 cm, 4.5 liter...sug på den ni...ren kärlek...)

Hur som helst, efter drygt ett par timmar, i med Carli paprikan.

post-7126-0-71162600-1363545574.jpgpost-7126-0-64074700-1363545581.jpg

Och sist de färdigkokta bönorna.

post-7126-0-88464800-1363545587.jpgpost-7126-0-43738100-1363545595.jpg

Lite sallad, och egenbakat bröd ingick naturligtvis.

En måltid för riktiga män, ( som har nära till en riktig toalett i morgon...)

post-7126-0-15479200-1363545603_thumb.jp

Mvh. borje222

Dela på andra sajter

Sam sip sam
Frugan klagade på att vi åt för lite fisk...Så det fick bli en chilli con carne, även för mig.

Lite vita bönor lades i blöt i 12 timmar, kokades i ca. 1 timme. Även en bit av en dö ko hittades...

attachicon.gif1.JPGattachicon.gif2.JPG

Kossan, lök, vitlök, kryddor och tomat i pannan, ( har väntat ett par veckor på att få inviga traktörpannan, 32 cm, 4.5 liter...sug på den ni...ren kärlek...)

Hur som helst, efter drygt ett par timmar, i med Carli paprikan.

attachicon.gif3.JPGattachicon.gif4.JPG

Och sist de färdigkokta bönorna.

attachicon.gif5.JPGattachicon.gif6.JPG

Lite sallad, och egenbakat bröd ingick naturligtvis.

En måltid för riktiga män, ( som har nära till en riktig toalett i morgon...)

attachicon.gif7.JPG

Mvh. borje222

Ja jäklar det såg mumsigt ut

Dela på andra sajter

Ja jäklar det såg mumsigt ut

Ja det var bara ditt ris som fattades, ha. ha...

Mvh. borje222

Dela på andra sajter

Sam sip sam
Ja det var bara ditt ris som fattades, ha. ha...

Mvh. borje222

Då hade det inte sett mumsigt ut he he

Dela på andra sajter

Bruna bönor med stekt fläsk, den enda svenska maten jag längtade efter ibland när jag bodde här nere...

Men inte utan stekt potatis. Det blir som Kaffe utan Konjak, en jävla blandning...

Käkade mat från det äntligen insommnade Scandinavian Deli 3ggr på samma gång (första, enda och sista) och då serverades de smaklösaste bruna bönor jag nästan ätit, med ett par ynkliga fläskbitar och ingen stekt potatis (jag trodde att det var obligatoriskt och ingick i den maträtten), fast tydligen finns det lapplänningar här på forat som inte känner till potatisens (den stektas) väsentliga betydelse för maträtten...

Det kanske är en Göteborgs grej? Jag har aldrig, tidigare eller senare, ätit bruna bönor med fläsk utan stek potatis!

Men Lasse på Thaiscan (som kan det här med husmanskost och är 08 i grunden) hade aldrig ätit de ljuvliga bönorna med potatis, snacka om en miss i smakupplevelse...

Han höll med om att de bönor som levererades från ScanDeli var fullständigt undermåliga.

Tror de konkade nån månad senare...

MVH Tommy 

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Dela på andra sajter

Borgmästarens Son
och här blev det vikaknäcke med  gustafskorv..jättegott!

Går de att få tag på vikabröd fortfarande?

Jag gick i ett kvarter idag
Som en gång var min hela värld
Allting var ju enklare då. Men ingenting kan bli var det var

Dela på andra sajter

Borgmästarens Son
har ett halvt paket kvar..

Ok...hoppas man kan hitta de någonstans

Jag gick i ett kvarter idag
Som en gång var min hela värld
Allting var ju enklare då. Men ingenting kan bli var det var

Dela på andra sajter

Pyttipanna med ägg,till det felix rödbetor och naturligtvis ett glas minimjölk  :crazy: tilläggs kan att det är min frus suveräna pytt,världsklass :ok:

Måne

Dela på andra sajter

Ok...hoppas man kan hitta de någonstans

Ica här i byn hade i fredags

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Dela på andra sajter

Blev lite crossover föda. En stark svensk variant av Laab moo, vitkål och klibbris :)

post-3898-0-76365000-1363552210_thumb.jp

Dela på andra sajter

Fan hur det har blivit, Nötrygg biff. Ok nötdjur producerar biffkött. Och biffen sitter i ryggen, ok ok alles in ordnung... Men de blir lite som Torskfiskkrygg Torskfiisk...

Nötryggbiff är i mina ögon lika med

BIFF.

He he ,,,där har du fel,,, :crazy: .Beställ du in BIFF . så får du se..

Dela på andra sajter

Blev lite crossover föda. En stark svensk variant av Laab moo, vitkål och klibbris :)

attachicon.gifbild (71).JPG

Hur snickrar du ihop en sån Laap Moo?

Mvh

Amja

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Dela på andra sajter

Tjena!

Den Thailändska landsbygden bjöd på hälsofrukost idag. Friterat bröd,ketchup,senap,ägg,bacon och en kopp Liptons The till detta!

post-8709-0-06330100-1363572123_thumb.jp

Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Idag blev det sarapau till frukost. Räk och grisfyllning. ugebu7e5.jpg mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Nudellunch.. uge4yvu8.jpg Tom Yum smak.. Riktigt chilihet.. mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Dela på andra sajter

Guest Fredman
Tjena!

Den Thailändska landsbygden bjöd på hälsofrukost idag. Friterat bröd,ketchup,senap,ägg,bacon och en kopp Liptons The till detta!

attachicon.gifbacon.jpg

Ja den frukosten skulle kosta mig 2 kg på vågen men den såg nästan ut att vara värd det.

Dela på andra sajter

Guest Fredman

Efter lite för frikostig diet i helgen så är det åter dags att ta bort kolhydraterna. Pannbiff med vitlöksstekta champinjoner och kronärtskockar med lite Tzatsiki toppat med lite riven västerbottenost.

post-7918-0-29417300-1363626997_thumb.jp

Dela på andra sajter

phitsanulok

Dottern gjorde en tårta till sin pojkvän som fyller år imorgon(15 ve&fasa) som jag nu har avnjutit, mkt gott.

post-3315-0-95445900-1363631421_thumb.jp

mvh walle

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...