Jump to content
IGNORERAD

Vad åt Ni idag? Bildtråd.

Swemag

Recommended Posts

Schnitzel cordon bleu med en het tomat sås och ris ;)

post-3557-0-70039300-1362055214.jpg

Alkohol löser inga problem, men det gör å andra sidan inte mjölk heller...

Dela på andra sajter

det blev tidig lunch idag, gräddstuvad pytt med en halv matsked fransk senap i..till efterrätt bjöds det på kylskåpskall mango...fantastiskt gott!

Åt också pytt idag, egengjord inte gräddstuvad denna gång, men med egeninlagda rödbetor till :nyam:

Så du gillar mangon kylskåpskall som många Thai gillar den, jag föredrag mango rumstempererad, men "smaken är ju som baken, delad" som någon sa här tidigare :y2:

Mvh

BBJ

:wai:  

Nytt år - nya möjligheter!

Dela på andra sajter

Smaken är som baken! DELAD! :offtopic:

Enligt Per Morberg så säger det italienska köket, att inga mjölkprodukter får finnas i en Italiensk köttfärssås. 

Han vägrade smaka på en Köttfärssås som nån radiopratare ville bjuda honom på, bara för att den innehöll Creme fraiche ...

Tyck va f-n ni vill om Morberg, men jag tror att han har rätt. (jag brukar åxå fuska med grädde eller C.F.)

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Dela på andra sajter

Enligt Per Morberg så säger det italienska köket, att inga mjölkprodukter får finnas i en Italiensk köttfärssås. 

Han vägrade smaka på en Köttfärssås som nån radiopratare ville bjuda honom på, bara för att den innehöll Creme fraiche ...

Tyck va f-n ni vill om Morberg, men jag tror att han har rätt. (jag brukar åxå fuska med grädde eller C.F.)

Håller med. Mjölk och grädde är något vi nordbor blandar i den "italienska" maten. Det gör dom inte i originalet.

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Håller med. Mjölk och grädde är något vi nordbor blandar i den "italienska" maten. Det gör dom inte i originalet.

Därför är den italienska maten kass , ok dom har ju några skinkor som är ok

Ändrades av Sam sip sam
Dela på andra sajter

Därför är den italienska maten kass

Italienare tål som de flesta andra i världen inte mjölkprodukter i vuxen ålder. Dom får gas i magen av det.

Det är bara vi som bor i kalla klimat som är lite udda och bibehåller förmågan att bryta ner mjölk i magen efter vi slutat suga på morsans tuttar..

Dela på andra sajter

Nåja SSS. mittåt deras ostar går f-n inte av för hackor heller...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Dela på andra sajter

Italienare tål som de flesta andra i världen inte mjölkprodukter i vuxen ålder. Dom får gas i magen av det.

Det är bara vi som bor i kalla klimat som är lite udda och bibehåller förmågan att bryta ner mjölk i magen efter vi slutat suga på morsans tuttar..

Tror nog det beror på att vi nordbor har plats för att släppa en fis i skogen, det har inte spaggettifolket :crazy:

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Dela på andra sajter

FemmeDeFatale

Idag lagade jag schnitzel cordon bleu med pommes och kapris, samt ett par glas rött till :) Gott, bliiligt och enkelt! :)

Kriga för fred är som att knu**a för oskulder...

Dela på andra sajter

Eftersom jag lagar mat till en liten som inte bryr sig om matens utseende..så blev det en enkel klassiker.

Falukorv i ugn med allt i kylen, alltså lök, potatismos, ost, tomat, ajvar, kryddor, osv...

Mumsfillibabba.

Dela på andra sajter

Efter bastun var vi hungriga! :crazy:

Blev Isterband

post-9833-0-80529200-1362091559_thumb.jp

och stekte även Ägg

post-9833-0-96848800-1362091563.jpg

Lat som jag var (är) så tog jag fram en potatisgratäng från frysen tidigare idag.. :thumbsup:

Serverades med diverse tilltugg! :nyam:

post-9833-0-46376400-1362091571.jpg

Nattuggla som vägrar vara vaken dagtid.

Dela på andra sajter

Ok Italienska skinkor:

post-3698-0-09739700-1362108328.jpg

Sorry :offtopic:

Mvh

BBJ

:y15:

Dela på andra sajter

Är inte Spagetti Carbonara en italiensk maträtt ?

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Dela på andra sajter

Liten leverpajmacka :thumbsup:

Min norske golfkompis har gjort reklan för leverpastej som han köper på Golden Place.

Idag hade han med sig en och den skulle provas med knäcke och saltgurka :great:

post-5641-0-43148300-1362115689.jpg post-5641-0-15496800-1362115699.jpg post-5641-0-60218600-1362115710.jpg 

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Dela på andra sajter

Kötthandlarn

Jag tycker att man får dela upp det lite mellan köttfärssås (som ju är precis vad det säger, en sås baserad på köttfärs) och bolognese..

Köttfärssås är ju en försvenskad version och där finns det lika många recept som det finns munnar och det tycker jag personligen är väldigt kul.

Bolognese däremot är ju det italienska ursprunget (från Bologna) och den skiljer sig ganska markant från våra versioner och den innehåller aldrig grädde.

Dessutom har man aldrig spaghetti till den utan de använder enbart tagliatelle.

Känner en som var i Italien och beställde spaghetti bolognese och han blev nästan utskälld för det... :lol:

I Italien är man ju väldigt puritanska när det gäller mat och man kan sällan acceptera att en italiensk rätt tillagas med en "twist".

Medans vi i Sverige gärna tar emot influenser från andra länder och lägger vår "twist" på det.

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

Dela på andra sajter

Kötthandlarn

Fritz..

Tror inte det är en ursprunglig italiensk rätt...

Läste ngnstans att den kom till i slutet av andra världskriget (liksom alla andra italienska rätter med grädde i) då det rådde brist på mat i Rom.

Amerikanska trupper satte in humanitära hjälpinsatser och hade med sig ägg, bacon och grädde som de delade ut.

Italienarna måste ju ha sin pasta och på så sätt skapades denna rätt...

Vet inte om detta är korrekt men det låter ju troligt...

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

Dela på andra sajter

Tror inte det är en ursprunglig italiensk rätt...

Läste ngnstans att den kom till i slutet av andra världskriget (liksom alla andra italienska rätter med grädde i) då det rådde brist på mat i Rom.

Amerikanska trupper satte in humanitära hjälpinsatser och hade med sig ägg, bacon och grädde som de delade ut.

Italienarna måste ju ha sin pasta och på så sätt skapades denna rätt...

Vet inte om detta är korrekt men det låter ju troligt...

det har jag också läst nånstans....

Dela på andra sajter

Tallviking

Fritz..

Jodå. Men i det italienska originalet finns det ingen grädde i den. Bara bacon, svartpeppar, parmesan och ägg

Det är vi nordbor som gjort om det

http://sv.wikipedia.org/wiki/Pasta_alla_carbonara

Ändrades av Tallviking

Dela på andra sajter

Helstekt kotlettrad med potatis och äppelmos samt en fredagsöl

Ändrades av Peolito
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Wienerschnitzel på two lion

qujuzu6e.jpg

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Dela på andra sajter

Double pepperoni pizza hemlevererad av Pizza Company :nyam:

Mvh

BBJ

:y2:

Dela på andra sajter

Har gjort en pizzasallad till kvällen.

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...