Jive Inlagd Februari 7, 2013 Dela Inlagd Februari 7, 2013 Första lediga natten på länge, tänkte jag överraska Gubben på en Äggmacka då han kom hem från jobbet! Tar fram och kokar några ägg Mat 005.jpg Skalar och skivar äggen! Mat 006.jpg ser lite torrt ut. Mat 009.jpg Får se vad som mera finns i skåpen! Mat 001.jpg ja, nu blev det lite bättre Mat 012.jpg sen så hittade jag detta Mat 002.jpg först på med majonäsen Mat 013.jpg och till min glädje fanns även detta hemma. Mat 003.jpg Mat 004.jpg på med allt ovanpå äggen Mat 014.jpg Framdukat och klart att äta! Mat 016.jpg Smakade gott och allt gick ner! Mat 018.jpg såg till min förtvivlan att gubben använt upp citronen vi haft hemma, men det gick bra med citronsaft på flaska denna gång. Den där mackan med dagsfärska räkor från Sveriges västkust - och tillvaron här i Thailand hade varit 100%-ig. Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BBJ Inlagd Februari 7, 2013 Dela Inlagd Februari 7, 2013 Första lediga natten på länge, tänkte jag överraska Gubben på en Äggmacka då han kom hem från jobbet! Tar fram och kokar några ägg Mat 005.jpg Skalar och skivar äggen! Mat 006.jpg ser lite torrt ut. Mat 009.jpg Får se vad som mera finns i skåpen! Mat 001.jpg ja, nu blev det lite bättre Mat 012.jpg sen så hittade jag detta Mat 002.jpg först på med majonäsen Mat 013.jpg och till min glädje fanns även detta hemma. Mat 003.jpg Mat 004.jpg på med allt ovanpå äggen Mat 014.jpg Framdukat och klart att äta! Mat 016.jpg Smakade gott och allt gick ner! Mat 018.jpg såg till min förtvivlan att gubben använt upp citronen vi haft hemma, men det gick bra med citronsaft på flaska denna gång. Jag tycker P3 ska fixa så att smakprov kan läggas in i denna tråd Mvh BBJ Nytt år - nya möjligheter! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sam sip sam Inlagd Februari 7, 2013 Dela Inlagd Februari 7, 2013 Här åt vi igår.Central World Pratunum Mos burger DSC01365.JPG Man kan se när de lagar maten DSC01367.JPG Mos burgerset DSC01369.JPG Burgaren, lägger på ketchup som förhöjer smaken, tog två stycken för de är inte så stora men otroligt goda. DSC01368.JPG DSC01370.JPG Fel fel du ser när dom värmer maten inte när dom lagar till den Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sam sip sam Inlagd Februari 7, 2013 Dela Inlagd Februari 7, 2013 (ändrad) Den där mackan med dagsfärska räkor från Sveriges västkust - och tillvaron här i Thailand hade varit 100%-ig. Ja för dom där räkorna hon använde såg ju inget vidare aptitliga ut Ändrades Februari 7, 2013 av Sam sip sam Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
goodolle Inlagd Februari 7, 2013 Dela Inlagd Februari 7, 2013 Fel fel du ser när dom värmer maten inte när dom lagar till den Ok steker burgaren och slänger på gojan ser man, friterar pommesen också, skivar tomaten m,m, Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jive Inlagd Februari 7, 2013 Dela Inlagd Februari 7, 2013 Ja för dom där räkorna hon använde såg ju inget vidare aptitliga ut Ja, ja, du har ju ditt sätt att kommentera. Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sam sip sam Inlagd Februari 7, 2013 Dela Inlagd Februari 7, 2013 Ja, ja, du har ju ditt sätt att kommentera. Ja var är världen på väg ingen orkar skala potäter ingen orkar skalar räkor ,snart äter väl folk ägg med skalen på också ha ha Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fibromorsa Inlagd Februari 7, 2013 Dela Inlagd Februari 7, 2013 Ja för dom där räkorna hon använde såg ju inget vidare aptitliga ut Det var inte något fel på smaken i alla fall. Tar vad man har hemma då man fixar mackor mitt i natten! Inväntar med spänning DIN variant av Räkmackor! Nattuggla som vägrar vara vaken dagtid. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sam sip sam Inlagd Februari 7, 2013 Dela Inlagd Februari 7, 2013 Det var inte något fel på smaken i alla fall. Tar vad man har hemma då man fixar mackor mitt i natten! Inväntar med spänning DIN variant av Räkmackor! räkor med skal som jaG SKALAR SJÄLV ALLT ANNAT GÅR BORT Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fibromorsa Inlagd Februari 7, 2013 Dela Inlagd Februari 7, 2013 räkor med skal som jaG SKALAR SJÄLV ALLT ANNAT GÅR BORT Bildbevis TACK!! Lätt att vara stor i orden, men jag väntar med spänning på bildbeviset! Nattuggla som vägrar vara vaken dagtid. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sam sip sam Inlagd Februari 7, 2013 Dela Inlagd Februari 7, 2013 Bildbevis TACK!! Lätt att vara stor i orden, men jag väntar med spänning på bildbeviset! dET ÄR BARA ATT GÅ TILLBAKA I TRÅDARNA SÅ SER DU Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Februari 7, 2013 Dela Inlagd Februari 7, 2013 Svågern köpte friterade räkor på stranden och allt såg bra ut till han började äta Under all frityrsmeten var det OSKALADE räkor Gissa om dom vart svåra att skala och äta dom med skalet var inte aktuellt Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ellim63 Inlagd Februari 7, 2013 Dela Inlagd Februari 7, 2013 starkt o gott till lunch idag.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
karlarpsmetz Inlagd Februari 7, 2013 Dela Inlagd Februari 7, 2013 (ändrad) Sai Ua och Sai grog isaan ska bli gott Sent from my iPhone using Tapatalk Ändrades Februari 7, 2013 av karlarpsmetz Mvh Karlarpsmetz Djai yen yen! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
amja Inlagd Februari 7, 2013 Dela Inlagd Februari 7, 2013 Blev sugen på lever så jag gjorde den på Isaanvis, med sticky rice såklart Lever.JPG Lever på Issanvis lät gott! Hur lagar du till det? Mvh Amja "Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
FarangLao Inlagd Februari 7, 2013 Dela Inlagd Februari 7, 2013 Lever på Issanvis lät gott! Hur lagar du till det? Mvh Amja Jadu, jag vet inte om jag gör rätt men jag gör som jag tror blir rätt och det smakar bra iaf och det är huvudsaken. Eg. skulle jag haft "levergris" som en dam sa i asiatbutiken men jag köpte vanlig ungnötslever på ICA. Fräste bitarna lite lätt i olja sen på med oyster- och fisksås och lite vatten. Lätt det puttra en stund och dunsta av lite och sen kryddade jag med chilikrydda och laab mix. Därefter i med vitlök, rödlök, vårlök, färsk röd/grön chili och sist holy basilika. En skvätt limejuice och mera fisksås och rostat sticky rice och sen röra om lite. Klart!!! Och till det såklart sticky rice, gurka och vitkål och för säkerhets skull lite mer chilisås som jag gör själv. Det som tar längst tid att tillaga är sticky rice, det övriga går fort som satan ) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
amja Inlagd Februari 7, 2013 Dela Inlagd Februari 7, 2013 Jadu, jag vet inte om jag gör rätt men jag gör som jag tror blir rätt och det smakar bra iaf och det är huvudsaken. Eg. skulle jag haft "levergris" som en dam sa i asiatbutiken men jag köpte vanlig ungnötslever på ICA. Fräste bitarna lite lätt i olja sen på med oyster- och fisksås och lite vatten. Lätt det puttra en stund och dunsta av lite och sen kryddade jag med chilikrydda och laab mix. Därefter i med vitlök, rödlök, vårlök, färsk röd/grön chili och sist holy basilika. En skvätt limejuice och mera fisksås och rostat sticky rice och sen röra om lite. Klart!!! Och till det såklart sticky rice, gurka och vitkål och för säkerhets skull lite mer chilisås som jag gör själv. Det som tar längst tid att tillaga är sticky rice, det övriga går fort som satan ) Tackar! Har tyvärr inga grejor för att göra sticky rice, men det ska fixas inom kort. Annars är det bara laap mix som fattas, men ska kolla på Thaibutiken inne i Falun imorgon, tyvärr har dom väldigt litet sortiment. Mvh Amja "Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
FarangLao Inlagd Februari 7, 2013 Dela Inlagd Februari 7, 2013 Tackar! Har tyvärr inga grejor för att göra sticky rice, men det ska fixas inom kort. Annars är det bara laap mix som fattas, men ska kolla på Thaibutiken inne i Falun imorgon, tyvärr har dom väldigt litet sortiment. Mvh Amja Laab mix finns alldeles säkert tror jag. Själv använder jag en delbar kastrull som man kan typ ångkoka grönsaker i överdelen. Lägger i riset (efter lång blötläggning) i en silduk som man använder då man gör saft, går alldeles utmärkt. Mot slutet tar jag av locket och öppnar upp duken och rör om lite i riset så det inte blir för blött och det brukar faktiskt bli bra. Tyckte t.o.m. damen då hon var hos mig i somras och vi kockade thai- och isaanmat. Lycka till Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
amja Inlagd Februari 7, 2013 Dela Inlagd Februari 7, 2013 Laab mix finns alldeles säkert tror jag. Själv använder jag en delbar kastrull som man kan typ ångkoka grönsaker i överdelen. Lägger i riset (efter lång blötläggning) i en silduk som man använder då man gör saft, går alldeles utmärkt. Mot slutet tar jag av locket och öppnar upp duken och rör om lite i riset så det inte blir för blött och det brukar faktiskt bli bra. Tyckte t.o.m. damen då hon var hos mig i somras och vi kockade thai- och isaanmat. Lycka till I Borlänge finns det ett par thaishopar med mycket bra sortiment, så jag brukar försöka ta mig dit. Tyvärr ligger dom väldigt avigt till om man inte har bil. Men tack för receptet, det måste provas. Mvh Amja "Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
burrabus Inlagd Februari 7, 2013 Dela Inlagd Februari 7, 2013 Pitepalt smör stektfläsk mums Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Glenn Phuket Inlagd Februari 7, 2013 Dela Inlagd Februari 7, 2013 Tackar! Har tyvärr inga grejor för att göra sticky rice, men det ska fixas inom kort. Annars är det bara laap mix som fattas, men ska kolla på Thaibutiken inne i Falun imorgon, tyvärr har dom väldigt litet sortiment. Mvh Amja en kastrull o ett durkslag har du väl ? man ska inte krångla till det. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ellim63 Inlagd Februari 7, 2013 Dela Inlagd Februari 7, 2013 nu kommer dottern på besök o då blir det sushi... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
m9325 Inlagd Februari 7, 2013 Dela Inlagd Februari 7, 2013 1 kg blåmusslor kokta i vitt vin vitlöksbröd å en schysst bira Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
M33 Inlagd Februari 7, 2013 Dela Inlagd Februari 7, 2013 Precis valt huvudrätt, marulk blir det. Fanns även annat gott! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
M33 Inlagd Februari 7, 2013 Dela Inlagd Februari 7, 2013 Öppnar med en svamptoas, kanongott! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu