Jump to content
IGNORERAD

Vad åt Ni idag? Bildtråd.

Swemag

Recommended Posts

Nja, aluminium är en lättmetall.

Hmm ja nu var vi där igen... Du borde valt skolkdagarna bättre... hehe

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Lax i Oslo, kaffe och kaka i STHLM. Kanske man måste glida in på Max och få sig en burgare?

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Nja, aluminium är en lättmetall. Hmm ja nu var vi där igen... Du borde valt skolkdagarna bättre... hehe
Nja, att den inte är nyttig gör inte att det är en tungmetall. Det är faktiskt densiteten på metallen som avgör(vilket inte förvånar många) Eller har du någon annan förklaring? Guld är väl däremot en tungmetall som man kan trycka i sig några gram av. Ändrades av andrejsdenruskige
Dela på andra sajter

Tja Alu är en lätt metall, men den räknas till tungmetallerna... Väl? måste kolla...

Dela på andra sajter

tolka själv:

Ofta används termen tungmetaller i betydelsen tunga och särskilt miljöfarliga metaller. De mest omtalade är i detta sammanhang blykvicksilverkadmium och uran. Det stämmer visserligen att de flesta tungmetallerna och deras kemiska föreningar är giftiga, men det finns även flera livsnödvändiga tungmetaller (järn, zinkkopparkrommanganmolybdennickel), liksom det finns giftiga eller miljöfarliga lättmetaller (exempelvis beryllium, strontium, aluminium)[1].

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Borde själv ha kollat upp. Men allt för lat för sådant. Kanske den räknas som tungmetall?

Dela på andra sajter

Skit samma vi vet vad vi menar, de e huvudsaken...

Nu ska jag ut me jyckarna, å sen iväg till Karavan å käka den första pizzan på en månad. Det blir även den sista på en månad då jag imorron kör igång årets andra månad på LCHF...

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
tolka själv: Ofta används termen tungmetaller i betydelsen tunga och särskilt miljöfarliga metaller. De mest omtalade är i detta sammanhang bly, kvicksilver, kadmium och uran. Det stämmer visserligen att de flesta tungmetallerna och deras kemiska föreningar är giftiga, men det finns även flera livsnödvändiga tungmetaller (järn, zink, koppar, krom, mangan, molybden, nickel), liksom det finns giftiga eller miljöfarliga lättmetaller (exempelvis beryllium, strontium, aluminium)[1].
Min tolkning är då att aluminium är en miljöfarlig lättmetall och järn är en ofarlig tungmetall. Att tungmetall har blivit synonymt med farliga metaller beror väl på att det tjatats om tungmetaller sedan kejsar Augustus fifflade med skatter
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Nej, drar till Max och får i mig nåt annat än kakaorna. Kan STHLM leverera lika bra burgare som Norrland. Och då menar jag riktiga Norrland där Sundsvall med nöd och näppe får vara med. Fast den absoluta gränsen går egentligen norr om Piteå.

Dela på andra sajter

Skit samma vi vet vad vi menar, de e huvudsaken...

Nu ska jag ut me jyckarna, å sen iväg till Karavan å käka den första pizzan på en månad. Det blir även den sista på en månad då jag imorron kör igång årets andra månad på LCHF...

Sorry för OT, men hur är det med "Lilltuffingen" Odin? Har hon återhämtat sig?

Mvh

BBJ

:wai:

Nytt år - nya möjligheter!

Dela på andra sajter

Kötthandlarn
En hel Teflonpanna är ju iofs. ofarlig. Men kombinationen Thaitjej och Teflonpanna funkar inte. Det är både gaffel och förskärare som används i pannan, och den ser ut som ett jäkla tennisracket efter ett par veckor.

Jo tack, det har man ju sett...

Jag köpte två riktigt bra traktörpannor med beläggning till en polare och han har ju skött dem bra men hans morbrors fru är från Thailand och de bor hos honom på sommaren och hon har inte fattat detta...

Det är gafflar med spetsarna rakt ner i pannan samt hålla på och skära saker med fina kockknivar (han fick ett sådant set också) i pannan...

Inte konstigt att det går åt hel***e med pannorna. :crazy:

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng
Skit samma vi vet vad vi menar, de e huvudsaken... Nu ska jag ut me jyckarna, å sen iväg till Karavan å käka den första pizzan på en månad. Det blir även den sista på en månad då jag imorron kör igång årets andra månad på LCHF...
Hälsa Karavan! Kan annars rekommendera Multi Carne från pizzeria Molotov eller vad den heter på Årsta Torg. Mindre flottig än Karavan. Själv står jag med glädje ut med Karavan men regeringen är av annan åsikt. :) Med vänlig hälsning,

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Dela på andra sajter

En hel Teflonpanna är ju iofs. ofarlig. Men kombinationen Thaitjej och Teflonpanna funkar inte. Det är både gaffel och förskärare som används i pannan, och den ser ut som ett jäkla tennisracket efter ett par veckor. Jo tack, det har man ju sett... Jag köpte två riktigt bra traktörpannor med beläggning till en polare och han har ju skött dem bra men hans morbrors fru är från Thailand och de bor hos honom på sommaren och hon har inte fattat detta... Det är gafflar med spetsarna rakt ner i pannan samt hålla på och skära saker med fina kockknivar (han fick ett sådant set också) i pannan... Inte konstigt att det går åt hel***e med pannorna. :crazy:
Hehe.. Hos oss är det jag som är boven. Får inte ens använda IKEAborste på våra pannor utan gul svamp endast! Annars tar gumman mig i örat! Med vänlig hälsning,

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Dela på andra sajter

Nattmacka.. sepanaru.jpg Med vänlig hälsning,

Dela på andra sajter

RAAAP fan jag tröck i mej en hel Karavan-pizza, Quattro minus musslor plus lök och med färska champinjoner och konserverad paprika. Pust och stööön paltkoma e bara förnamnet...

Dela på andra sajter

Sorry för OT, men hur är det med "Lilltuffingen" Odin? Har hon återhämtat sig?

Mvh

BBJ

:wai:

Ja hon går obehindrat nu, men skinnet på fossingarna är väldigt tunt fortfarande. Om ett par veckor är nog hon i skick att bege sej ut på en sista Harjakt innan säsongen e slut.

Dela på andra sajter

Vad f-n är hurkla?

Vet du inte vad hurkla är!?

Ett ljud (hurk) som varje normal människa ger ifrån när man har har ätit kroppkakor på Öland.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Dela på andra sajter

I Sundsvall säger dom nåt som låter som: ``Häschkla´´e de samma??

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...