Fibromorsa Inlagd Januari 20, 2013 Dela Inlagd Januari 20, 2013 Dagens middag är på begäran av Gubben! :av-109998: Nu sitter Gubben bakom mig och klagar på "Paltkoma", även om jag invänder att det kan du bara ha om du ätit palt! Medan maten blev färdig saknade jag min 2-bente (3?) levande diskmaskin! Var en hel del att diska, men får trösta mig med att maten räcker till flera matlådor! :14: Nattuggla som vägrar vara vaken dagtid. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
goodolle Inlagd Januari 21, 2013 Dela Inlagd Januari 21, 2013 Frukosten idag, Kalles, den sista medtagna superstorleken, hemlagad lingon, Thaikorven Moo Yao och toast till frugan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BBJ Inlagd Januari 21, 2013 Dela Inlagd Januari 21, 2013 Idag var jag lat. Slickade grabben till vår lokale 15 minuter en kvart, - Hej kompis, är du mycket hungrig kompis - - Nä, pizzan är till farsan...- - Oh, har du stor pappa kompis...? - - Jo, han är väl ganska stor...- - JÄTTEBRA kompis, jättebra med stor pappa...! Min pappa är liten, inte bra...bra med stor pappa... - Ja, vad säger man? Jag fick åtminstone ett gott skratt när grabben berättade! 1.JPG Mvh. borje222 Era äckliga frestare där Jag vill också ha kebabpizza Mvh BBJ Nytt år - nya möjligheter! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BBJ Inlagd Januari 21, 2013 Dela Inlagd Januari 21, 2013 Köpte en burk soldatens ärtsoppa på extrapris för några veckor sen. En svensk klassiker som jag hitills inte introducerat hustrun i. Värmde till den i eftermiddags och serverade med knäckebröd.. Kan ni tänka er, den blev populär! Nu blir det till att fixa hemlagad soppa.. Skickat från min GT-N8000 via Tapatalk 2 Köper också soldatens ärtsoppa ibland i Sverige, men här i Thailand så kokar jag egen. Damen mig gillar också ärtsoppa (men ingen klick senap i som jag gillar) och visst vill hon ha pannkakor efter soppan. Mvh BBJ Nytt år - nya möjligheter! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
goodolle Inlagd Januari 21, 2013 Dela Inlagd Januari 21, 2013 Köper också soldatens ärtsoppa ibland i Sverige, men här i Thailand så kokar jag egen. Damen mig gillar också ärtsoppa (men ingen klick senap i som jag gillar) och visst vill hon ha pannkakor efter soppan. Mvh BBJ Hej BBJ. Jag bara undrar var du får tag i gula ärter i Thai och vad heter de? Skulle gärna koka själ en gång här i Thai. Frugan gillar heller inte senap men hovmästarsås är hon tokig i. Tackar på förhand. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BBJ Inlagd Januari 21, 2013 Dela Inlagd Januari 21, 2013 Hej BBJ. Jag bara undrar var du får tag i gula ärter i Thai och vad heter de? Skulle gärna koka själ en gång här i Thai. Frugan gillar heller inte senap men hovmästarsås är hon tokig i. Tackar på förhand. Det ska gå att få tag i men jag har inte köpt här i Thailand än utan har med mig några kartonger gula ärtor o bruna bönor när jag åker ner. Mvh BBJ Nytt år - nya möjligheter! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mamma bäng fan pappa käng Inlagd Januari 21, 2013 Dela Inlagd Januari 21, 2013 Dim Sum.. Med vänlig hälsning, "Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa. ".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Jimmy 666 Inlagd Januari 21, 2013 Dela Inlagd Januari 21, 2013 Dagens middag är på begäran av Gubben! :av-109998: Tar först fram ingredienserna. Mat 002.jpg Mat 004.jpg steker först upp bacon och lök inkl. vitlöken! Mat 012.jpg sedan i med köttfärsen.. Mat 013.jpg steker upp allt efter att jag lagt i lite salt, peppar och örtkryddor. Mat 015.jpg samt hällt i några dl kalvbuljong. Mat 014.jpg men det är visst något som saknas! Visst ja, tomatpurén! Mat 019.jpg så där, nu är allt i stekpannan och det får stå och reducera (vätskan ska koka bort) c:a 15-20 min. Mat 020.jpg . . Under tiden tar jag fram.. Mat 005.jpg Mat 007.jpg Mat 008.jpg Ja, det ska var riktigt smör!! Bottenreder såsen och pyttsar i gräddmjölken lite i taget, vispar hela tiden så att det inte blir några klumpar. Såsen ska vara "len som en barnrumpa". Kryddar med salt o peppar och låtar några vitlöksklyftor koka med för att avge smak till såsen. Mat 016.jpg Nästa steg blir att ta fram... Mat 011.jpg och Mat 006.jpg och sedan fylla ugnsformen i lager på lagar med det jag tidigare gjort iordning. (sås, plattor och köttfärsröra och avsluta med ett lager med ost. Mat 021.jpg Ja, vad trodde du att jag skulle laga till för mat Naturligtvis detta! Mat 017.jpg Färdigt att servera! Mat 022.jpg Nu sitter Gubben bakom mig och klagar på "Paltkoma", även om jag invänder att det kan du bara ha om du ätit palt! Ännu ett kanon inlägg från dig, det är snudd på att man kan känna doften genom datorn.... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mamma bäng fan pappa käng Inlagd Januari 21, 2013 Dela Inlagd Januari 21, 2013 Köper också soldatens ärtsoppa ibland i Sverige, men här i Thailand så kokar jag egen. Damen mig gillar också ärtsoppa (men ingen klick senap i som jag gillar) och visst vill hon ha pannkakor efter soppan. Mvh BBJ Hej BBJ. Jag bara undrar var du får tag i gula ärter i Thai och vad heter de? Skulle gärna koka själ en gång här i Thai. Frugan gillar heller inte senap men hovmästarsås är hon tokig i. Tackar på förhand. Undrar om man kan hitta gula ärtor på ngn indisk matvaruaffär. Med vänlig hälsning, "Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa. ".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
goodolle Inlagd Januari 21, 2013 Dela Inlagd Januari 21, 2013 Idag blev det en sen lunch på Foodland. Börjar med en löksoppa med garlic bread. Frugan började med en English breakfast. Jag fortsatte med en chicken basket. Frugan kontrade med Kyckling i curry och fried mushroom. Vi avrundade med en banana split. Gott och mätta blev vi Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ellim63 Inlagd Januari 21, 2013 Dela Inlagd Januari 21, 2013 igår bjöd morsan på revbensspjäll med kokt potatis o sky(otroligt gott att mosa den skalade potatisen i), för säkerhets skull hade hon gjort en jansson också...fantastiskt gott! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Alarik Inlagd Januari 21, 2013 Dela Inlagd Januari 21, 2013 igår bjöd morsan på revbensspjäll med kokt potatis o sky(otroligt gott att mosa den skalade potatisen i), för säkerhets skull hade hon gjort en jansson också...fantastiskt gott! Säkert lika gott som fläsket på Paradise Hotel. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ellim63 Inlagd Januari 21, 2013 Dela Inlagd Januari 21, 2013 Säkert lika gott som fläsket på Paradise Hotel. ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Alarik Inlagd Januari 21, 2013 Dela Inlagd Januari 21, 2013 ? Säg inte att du missade detta. Tillhör inte vanligheterna att få så gott fläsk till frukost. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
FF Inlagd Januari 21, 2013 Dela Inlagd Januari 21, 2013 Falukorv med päramos... FF www.easi.nu Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Marew Inlagd Januari 21, 2013 Dela Inlagd Januari 21, 2013 Japp! Är nog inte långt kvar tills dags att åka in till förlossningen,värkarna har börjat komma o gå lite oregelbundet idag, återkommer senare! Mvh Tillbaka igen, härligt att se den spännvidd och variation av mat som ges här, även om inte allt faller en på läppen… Kort tillbakablick: bara några timmar efter ovanstående kommentar så satt jag med lilla bullen i mina armar (och det var länge sen jag grät sådana glädjetårar ) Väl hemma dagen efter så blev det Tom Yum med en hel massa kantareller (vi fuskar också lite med paste från glasburk), med thai-fried f(a)lumkål (dvs falukorv;) och det oundgängliga riset Mvh Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pho Inlagd Januari 21, 2013 Dela Inlagd Januari 21, 2013 Frukosten idag. Sardiner i tomat och olja. Good brand. Köper detta märkes Tuppen chilisås på Hemköp eller Willys då den är den starkaste och enligt mig den godaste DSC00951.JPG Inga små sardiner precis men verkligen god. DSC00952.JPG DSC00954.JPG Eller kanske makrill same same enligt dom men sardiner blir väl alldrig så stora min fru säger alltid sardiner om makrill. Mho Pho Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jive Inlagd Januari 21, 2013 Dela Inlagd Januari 21, 2013 Vill tipsa om att nu har Friendship, Pattaya rårörda lingon från Felix. En burk 410 g, 290 Baht. Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ellim63 Inlagd Januari 21, 2013 Dela Inlagd Januari 21, 2013 till lunch idag blev det heinz vita bönor med falukorv, upphottad med vitlök tabasco o svartpeppar..helt ok! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
FarangLao Inlagd Januari 21, 2013 Dela Inlagd Januari 21, 2013 Gjorde en soppa, närmare bestämt en Kaang Lieng med kyckling. Blev över och räckte till ett gäng matlådor att stoppa i frysen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fibromorsa Inlagd Januari 21, 2013 Dela Inlagd Januari 21, 2013 Ännu ett kanon inlägg från dig, det är snudd på att man kan känna doften genom datorn.... Doften spred sig i hela huset Sedan undrar jag när någon ska komma på hur vi ska kunna överföra dofter genom internet! Vore århundrades uppfinning! Nattuggla som vägrar vara vaken dagtid. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fibromorsa Inlagd Januari 21, 2013 Dela Inlagd Januari 21, 2013 till lunch idag blev det heinz vita bönor med falukorv, upphottad med vitlök tabasco o svartpeppar..helt ok! Ge inte min gubbe några idéer nu! Vita bönor är inte min favoritmat! Gillar smaken, men inte dofterna som kommer efteråt! :stinker: Nattuggla som vägrar vara vaken dagtid. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fibromorsa Inlagd Januari 21, 2013 Dela Inlagd Januari 21, 2013 Vet inte om jag ska kalla det "frukost", men då jag vaknade sent på eftermiddan, var det gott med en macka med riktigt FET fisk och en mugg med SVART kaffe! Nattuggla som vägrar vara vaken dagtid. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fibromorsa Inlagd Januari 22, 2013 Dela Inlagd Januari 22, 2013 Dagen till ära blir det skåprensning. I vilken ordning denna vinter har jag tappat räkningen på! Hittar lite i skåpen... Dags att sätta fart! Har inte mycket fantasi idag, så det får bli ett "hopkok" i stekpannan! Först den färska svampen och löken. Sedan i med kött och korv Har under tiden kokat upp den torkade svampen.. som jag nu tillför "hopkoket" tillsammans med lite svampbuljong! Medan detta får stå och puttra, gör jag såsen på samma sätt som igår! Med en stor skillnad... rör ner mjukosten i såsen. ( Såsen som egentligen från början var tänkt att bli en stuvning ) Det är svartpeppar som ligger ovanpå såsen! Serveras med pasta! ps/ glömde att tala om att jag hade vitlök i både "hopkoket" och i ostsåsen./ds Nattuggla som vägrar vara vaken dagtid. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BBJ Inlagd Januari 22, 2013 Dela Inlagd Januari 22, 2013 så satt jag med lilla bullen i mina armar Grattis till "Bullen" Marew (namnet Bullen var väl kopplingen till tråden "Vad åt ni idag?") Mvh BBJ Nytt år - nya möjligheter! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu