Odin Inlagd December 6, 2012 Dela Inlagd December 6, 2012 Man tager 3dl. kallt vatten och häller det i ett för ändamålet avsett kärl (Kastrull), därefter placeras kärlet på en värmekälla (lämpligtvis en spis) när vattnet bubblar kraftigt (kokar) ej att förväxla med sjuder (små bubblor),förpassas vattnet till ett annat kärl föredragsvis i keramik där man tidigare placerat en påse (Lipton el. dyl.) Och efter ca. 3 minuters förväntansfullt väntande, så vipps har en kopp The uppstått... Som att koka soppa på en spik... Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bihanget Inlagd December 6, 2012 Dela Inlagd December 6, 2012 Man tager 3dl. kallt vatten och häller det i ett för ändamålet avsett kärl (Kastrull), därefter placeras kärlet på en värmekälla (lämpligtvis en spis) när vattnet bubblar kraftigt (kokar) ej att förväxla med sjuder (små bubblor),förpassas vattnet till ett annat kärl föredragsvis i keramik där man tidigare placerat en påse (Lipton el. dyl.) Och efter ca. 3 minuters förväntansfullt väntande, så vipps har en kopp The uppstått... Som att koka soppa på en spik... Ser att min "herre" har påbörjat den grundläggande kursen i att tillaga "farrang-mat". Domar-rösterna kommer vid ett senare tillfälle. Tycker INTE om dom som kan allt om allt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
husse Inlagd December 6, 2012 Dela Inlagd December 6, 2012 Man tager 3dl. kallt vatten och häller det i ett för ändamålet avsett kärl (Kastrull), därefter placeras kärlet på en värmekälla (lämpligtvis en spis) när vattnet bubblar kraftigt (kokar) ej att förväxla med sjuder (små bubblor),förpassas vattnet till ett annat kärl föredragsvis i keramik där man tidigare placerat en påse (Lipton el. dyl.) Och efter ca. 3 minuters förväntansfullt väntande, så vipps har en kopp The uppstått... Som att koka soppa på en spik... Ta bort den där påsen, och lägg i en köttbuljongstärning i stället, å vips så har farbror Frej fixat en enkel soppa, om den är Svensk eller Thai bryr jag mig inte om Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga? Skriftlig Ursäkt ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Odin Inlagd December 6, 2012 Dela Inlagd December 6, 2012 Ser att min "herre" har påbörjat den grundläggande kursen i att tillaga "farrang-mat". Domar-rösterna kommer vid ett senare tillfälle. Jaa min bäste Fantom: det verkar ju något nonchalant att döma utan att ha smakat på resultatet. Så jag förstår att ni kommer med ert utslag efter ev. smakprov.. Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Odin Inlagd December 6, 2012 Dela Inlagd December 6, 2012 Ta bort den där påsen, och lägg i en köttbuljongstärning i stället, å vips så har farbror Frej fixat en enkel soppa, om den är Svensk eller Thai bryr jag mig inte om Det gjorde jag på sista Älgjakten, när jag frös som jävla mest då hittade jag en Kycklingbuljongtärning i ryggsäcken. Riktigt värmande och gott var det iaf.. Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bihanget Inlagd December 6, 2012 Dela Inlagd December 6, 2012 Jaa min bäste Fantom: det verkar ju något nonchalant att döma utan att ha smakat på resultatet. Så jag förstår att ni kommer med ert utslag efter ev. smakprov.. Svenske domaren 6,5 Norske domaren 8,0 Polske domaren 4,5 Öst-Tyske domaren 10,0 Övriga 5 domare avstod ifrån att rösta, orsaken tycktes vara att Odin brukade vara beväpnad med något farligt. :crazy: :police: Tycker INTE om dom som kan allt om allt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fibromorsa Inlagd December 6, 2012 Dela Inlagd December 6, 2012 (ändrad) Recept på SVENSK genuin husmanskost! Även älskad av de Thailändare som smakat!!!!!! :nyam: 2 liter vinterpotatis (helst Mandelpotatis) 3 msk salt 1 liter vetemjöl 10 hg rimmat fläsk (Vissa anser att viss del av vetemjölet ska ersättas av kornmjöl, med det är valfritt att göra så.) Till grytan: 5 L vatten, 4 msk salt (och om man vill även 1 st fläsksvål) GÖR SÅ HÄR; Skala och riv eller mal 2 liter vinterpotatis - helst mandelpotatis. Låt vätskan rinna av. Blanda potatisen med 3 matskedar salt och 1 liter vetemjöl. Skär 1 kg rimmat fläsk i tärningar. Fyll en kastrull med 5 liter vatten, 4 matskedar salt och en bit fläsksvål (valfritt) Tag en degklick, lite mindre än en tennisboll och rulla den till en boll. Tag mjöl på två fingrar och tryck till så att det blir plats för en matsked fläsk. Lägg i fläsket och rulla palten till en boll. Sänk ned paltarna, efter hand de blir klara, i det kokande vattnet. Använd en träslev och rör om försiktigt. När sista palten sänkts ned i grytan låter man samtliga paltar koka i 60 minuter. Om det finns fläsk kvar kan man knapersteka det. Serveringsförslag: Servera palten med lingonsylt, smör och det knaperstekta fläsket. Dryckestips: Iskall mjölk eller vatten Ändrades December 6, 2012 av Fibromorsa Nattuggla som vägrar vara vaken dagtid. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Fredman Inlagd December 6, 2012 Dela Inlagd December 6, 2012 Recept på god mat: Blanda snabba kolhydrater med animaliskt fett, kan inte gå fel. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
FF Inlagd December 6, 2012 Dela Inlagd December 6, 2012 Recept på SVENSK genuin husmanskost! Även älskad av de Thailändare som smakat!!!!!! :nyam: 2 liter vinterpotatis (helst Mandelpotatis) 3 msk salt 1 liter vetemjöl 10 hg rimmat fläsk (Vissa anser att viss del av vetemjölet ska ersättas av kornmjöl, med det är valfritt att göra så.) Till grytan: 5 L vatten, 4 msk salt (och om man vill även 1 st fläsksvål) GÖR SÅ HÄR; Skala och riv eller mal 2 liter vinterpotatis - helst mandelpotatis. Låt vätskan rinna av. Blanda potatisen med 3 matskedar salt och 1 liter vetemjöl. Skär 1 kg rimmat fläsk i tärningar. Fyll en kastrull med 5 liter vatten, 4 matskedar salt och en bit fläsksvål (valfritt) Tag en degklick, lite mindre än en tennisboll och rulla den till en boll. Tag mjöl på två fingrar och tryck till så att det blir plats för en matsked fläsk. Lägg i fläsket och rulla palten till en boll. Sänk ned paltarna, efter hand de blir klara, i det kokande vattnet. Använd en träslev och rör om försiktigt. När sista palten sänkts ned i grytan låter man samtliga paltar koka i 60 minuter. Om det finns fläsk kvar kan man knapersteka det. Serveringsförslag: Servera palten med lingonsylt, smör och det knaperstekta fläsket. Dryckestips: Iskall mjölk eller vatten Väntar bara bilderna när du morsan lagar denna rätt.. Kanske skulle man prova själv också.. FF www.easi.nu Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fibromorsa Inlagd December 6, 2012 Dela Inlagd December 6, 2012 Väntar bara bilderna när du morsan lagar denna rätt.. Kanske skulle man prova själv också.. FF De bilderna kommer en annan dag! Börjar bli sugen på ÄKTA Pitepalt nu! Nattuggla som vägrar vara vaken dagtid. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Enis Inlagd December 6, 2012 Dela Inlagd December 6, 2012 Trycker i mig tre olika ädelostar rökt korv och en pava Appassimento Tommasi... "Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sam sip sam Inlagd December 6, 2012 Dela Inlagd December 6, 2012 Det blev raggmunk med fläsk o lingon.. Efter som FF har jobbat 43 timmar på 4 dgr, säger som Renualten det fick bli en nödraket efter maten.. Ps FF är ledig imorgon.. FF Halvtidare:rolleyes: Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sam sip sam Inlagd December 6, 2012 Dela Inlagd December 6, 2012 Ber så mycket om ursäkt, skall ej besvära er med bilder fortsättningsvis. Mvh. borje222 Jag gör som du ,inte ska jag störa Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Odin Inlagd December 6, 2012 Dela Inlagd December 6, 2012 (ändrad) Ingen nämnd men jaala surgubbar... Ni har ju för tusan mer skinn på näsan än vad jag har på hälarna.. Ändrades December 6, 2012 av Odin Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Highlander Inlagd December 6, 2012 Dela Inlagd December 6, 2012 Jaoo gjorde det! Fd agronomklepptoman Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bihanget Inlagd December 6, 2012 Dela Inlagd December 6, 2012 Jag gör som du ,inte ska jag störa Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2 Nu har väl skam kommit upp på torra land, när även 33,an slutar upp med bilder. Kan ingen ta bort "TOKEN" som startade upp hela den häringa historien. Eller är det bara jag som tycker att det smyg-luktar BTT om det hela ? Tycker INTE om dom som kan allt om allt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fibromorsa Inlagd December 6, 2012 Dela Inlagd December 6, 2012 Jag gör som du ,inte ska jag störa Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2 Självklart ska du fortsätta med dina härliga inlägg! Låt inte en "gnällspik" förstöra nöjet för oss andra!! Nattuggla som vägrar vara vaken dagtid. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sam sip sam Inlagd December 6, 2012 Dela Inlagd December 6, 2012 Ingen nämnd men jaala surgubbar... Ni har ju för tusan mer skinn på näsan än vad jag har på hälarna.. Japp Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Chan2011 Inlagd December 7, 2012 Dela Inlagd December 7, 2012 Är du helt dum i huvudet, detta är ett kamratforum där vi som älskar Thailand skriver om våra mödor i Thailand eller dom sötebrödsdagarna vi är tvingade att tillbringa i Sverige eller på island eller någon annanstans i världen. Jag älskar ett se på bilder från Enis, Börje222, Ellim, Sam sip sam, BMS, Gorocco Måne mfl. & mlf. Jag skiter i dom är i Thailand, gift med Thailändska det som betyder nått är att dom älskar Thailand, och att dom prodecerar. Sen skiter jag om sidan har 1 miljon sidor, jag har följt den från början och som sagt älskar den. Så sitt du Robban under din AC och svettas, men ge fan i att klaga på mattråden nr 1 Skiter gor vi normalt pa toaletten sa vida vi inte befinner oss i faltmassiga forhallande,skita bor kanske inte forknippas med intagande av mat,sa vida man inte har koprofagiska bojelser. Halsningar Chan2011 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
thomas001 Inlagd December 7, 2012 Dela Inlagd December 7, 2012 Tjena! Efter att ha sett några frossa i delikatessen blodpudding här på MPR. Så gör jag ett försök att fixa denna höjdare på Svensk mathimmel. Efter att ha harvat runt en hel dag för att leta efter allt som behövs så kör vi!! Printat ut Per Mobergs recept från nätet. Alla j-a tillbehör. Hacka Ingefära,rödlök,äpple,ister. Sila gresablodet,är så j-a kräkmagad så detta var ingen hit. Färdigt! Tillsätt rågmjöl,vispa som en galning. Släng i kryddor och allt man har hackat. Färdigt. Ser ju inte så gott ut! Men man är ju på väg. Häll i skiten i långform...ställ formarna i vattenbad. Täck med aluminium-folie. In i ugnen längst ner.sen är det bara att vänta. Låt stå i kylen över natten. Morgonen efter har jag denna skapelse. Inte lika snygg form som blodpuddingen som inköps i Svedala. Men fy f-n vad gott det blev. Snart 7 års längtan efter Blodpudding,fläsk,lingon är över. Sicken kock jag är. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stefantaby Inlagd December 7, 2012 Dela Inlagd December 7, 2012 Åt frukost på hotellet helt ok men vet någon var jag kan köpa naturell yogart och musli vill ha det ibland, jag bor på Smith Residence söder om "fyrkanten" /Stefan Täby Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stefantaby Inlagd December 7, 2012 Dela Inlagd December 7, 2012 Tjena! Efter att ha sett några frossa i delikatessen blodpudding här på MPR. Så gör jag ett försök att fixa denna höjdare på Svensk mathimmel. Efter att ha harvat runt en hel dag för att leta efter allt som behövs så kör vi!! Printat ut Per Mobergs recept från nätet. Alla j-a tillbehör. Hacka Ingefära,rödlök,äpple,ister. Sila gresablodet,är så j-a kräkmagad så detta var ingen hit. Färdigt! Tillsätt rågmjöl,vispa som en galning. Släng i kryddor och allt man har hackat. Färdigt. Ser ju inte så gott ut! Men man är ju på väg. Häll i skiten i långform...ställ formarna i vattenbad. Täck med aluminium-folie. In i ugnen längst ner.sen är det bara att vänta. Låt stå i kylen över natten. Morgonen efter har jag denna skapelse. Inte lika snygg form som blodpuddingen som inköps i Svedala. Men fy f-n vad gott det blev. Snart 7 års längtan efter Blodpudding,fläsk,lingon är över. Sicken kock jag är. Tjena! Efter att ha sett några frossa i delikatessen blodpudding här på MPR. Så gör jag ett försök att fixa denna höjdare på Svensk mathimmel. Efter att ha harvat runt en hel dag för att leta efter allt som behövs så kör vi!! Printat ut Per Mobergs recept från nätet. Alla j-a tillbehör. Hacka Ingefära,rödlök,äpple,ister. Sila gresablodet,är så j-a kräkmagad så detta var ingen hit. Färdigt! Tillsätt rågmjöl,vispa som en galning. Släng i kryddor och allt man har hackat. Färdigt. Ser ju inte så gott ut! Men man är ju på väg. Häll i skiten i långform...ställ formarna i vattenbad. Täck med aluminium-folie. In i ugnen längst ner.sen är det bara att vänta. Låt stå i kylen över natten. Morgonen efter har jag denna skapelse. Inte lika snygg form som blodpuddingen som inköps i Svedala. Men fy f-n vad gott det blev. Snart 7 års längtan efter Blodpudding,fläsk,lingon är över. Sicken kock jag är. Häftigt med kvalificerat hantverk men får du tag i lingon i LOS?Stefan Täby Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd December 7, 2012 Dela Inlagd December 7, 2012 Häftigt med kvalificerat hantverk men får du tag i lingon i LOS?Stefan Täby IKEA BKK har det i sin shop Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
thomas001 Inlagd December 7, 2012 Dela Inlagd December 7, 2012 (ändrad) Häftigt med kvalificerat hantverk men får du tag i lingon i LOS?Stefan Täby Tjena! Kolla denna sida! http://www.maipenrai.../page__st__9360 Scrolla ner på sidan så ser du! Ändrades December 7, 2012 av thomas001 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BBJ Inlagd December 7, 2012 Dela Inlagd December 7, 2012 Häftigt med kvalificerat hantverk men får du tag i lingon i LOS?Stefan Täby IKEA BKK har det i sin shop En så duktig kock fixar sin egen lingonsylt mha frysta lingon (eller cranberrys) inköpta på Makro tex. Mvh BBJ Nytt år - nya möjligheter! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu