Jump to content
IGNORERAD

Vad åt Ni idag? Bildtråd.

Swemag

Recommended Posts

post-3356-0-09935200-1350149257_thumb.jp

Efter att ha vädrat ur älgmagedoften i köket kunde jag skriva till verket...

Helstekt entrecote, med en pure på potatis, blomkål, jordärtskocka samt en sås på svart trumpetsvamp allt toppat med lite knaperstektbacon.

Då en övermogen PMs samt en hormonsvänging 13:åring skrek på var sittt håll så tappade jag konceptet och glömde bort de små gula kantarellerna och trattisarna som jag tänkt smörskummsfritera

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Dela på andra sajter

Idag låg kameran ute i bilen, men en macka med smörstekta kantareller och en finsk macka med lite fiskrom och rödlök, cremefräs och en avocado fick bli kvällsmat, snabbt å gott

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Dela på andra sajter

Det blir allt för sällan fisk, så idag blev det en torsk-gratäng, med lite räkor, svamp och grönsaker.

post-7126-0-18199700-1350150876.jpg Till och med frugan åt! ( dock med ris...)

Själv ville jag ha lite riktig mos...

post-7126-0-72038500-1350150888_thumb.jp

Mvh. borje222

Dela på andra sajter

Stekta fläskkotletter med kokt potatis och brunsås idag. Det gäller att ladda med farangmat nu, väl nere så blir det mer sällan. :nyam:

Mvh

BBJ

:wai:

Nytt år - nya möjligheter!

Dela på andra sajter

post-3356-0-09935200-1350149257_thumb.jp

Efter att ha vädrat ur älgmagedoften i köket kunde jag skriva till verket...

Helstekt entrecote, med en pure på potatis, blomkål, jordärtskocka samt en sås på svart trumpetsvamp allt toppat med lite knaperstektbacon.

Då en övermogen PMs samt en hormonsvänging 13:åring skrek på var sittt håll så tappade jag konceptet och glömde bort de små gula kantarellerna och trattisarna som jag tänkt smörskummsfritera

/Enis

Ska fixa en entrecot snart o målet är att få den som din.. tyvärr har min livlina pizzerian semsterstängt..

Dela på andra sajter

Det blir allt för sällan fisk, så idag blev det en torsk-gratäng, med lite räkor, svamp och grönsaker.

post-7126-0-18199700-1350150876.jpg Till och med frugan åt! ( dock med ris...)

Själv ville jag ha lite riktig mos...

post-7126-0-72038500-1350150888_thumb.jp

Mvh. borje222

Ser riktigt gott ut, men hur fick du till de där krabbrulladerna?

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Dela på andra sajter

"Köttbullar" och mos på IKEA.Det var de vidrigaste substitut till köttbulla jag ätit,aldrig mer.Men chokladkakan efteråt var smaskens.

Måne

Dela på andra sajter

Ska fixa en entrecot snart o målet är att få den som din.. tyvärr har min livlina pizzerian semsterstängt..

Lycka till... gjorde mig en macka precis... och då hade jag lugn oh ro så jag kunde använda mig av svampen...

post-3356-0-05629900-1350153976_thumb.jp

Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Dela på andra sajter

Ser riktigt gott ut, men hur fick du till de där krabbrulladerna?

Jag åkte ut på östersjön, la i tinorna.Nä..

I en gratäng funkar dessa saker mycket bra som utfyllnad/smaksättare!

Mvh. borje222

Dela på andra sajter

Lycka till... gjorde mig en macka precis... och då hade jag lugn oh ro så jag kunde använda mig av svampen...

post-3356-0-05629900-1350153976_thumb.jp

Enis

F-n va aptitligt det ser ut.Jag skulle väga 200 kilo om jag bodde hos dig Mästerkocken :ok:

Måne

Dela på andra sajter

Nu e Älg kalopsen..så gott som klar ,,blir dagens o morgondagens..godast i morgon när köttet kokat sönder :thumbsup:

post-7060-0-99821200-1350154642.jpg

Dela på andra sajter

F-n va aptitligt det ser ut.Jag skulle väga 200 kilo om jag bodde hos dig Mästerkocken :ok:

De gör du redan, ställ dej på vågen junior...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Dela på andra sajter

Skulle bli wallenbergare i dag ,men kalvfärsen var slut så fick bli pannbiff. Med herrskapet Odins svamp till och lite lök i såsen ,inlagd gurka och gele ,ja skål då

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

post-5585-1350157603,64_thumb.jpg

Dela på andra sajter

Lite Lördagsmys ,,Början till Älgkalvskalops..Snuset o Mojiton e en viktig del av det hela,,,,Resultatet kommer senare ,

Nu e Älg kalopsen..så gott som klar ,,blir dagens o morgondagens..godast i morgon när köttet kokat sönder :thumbsup:

Och snuset & mojjiton, vilka mått använde du till kaloppsen???

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Dela på andra sajter

De känns tryggt att vissa av oss har förmågan att uppskatta god mat, å nu menar jag inte dom som inte kan relatera sin animaliska föda till sitt ursprung. Utan dom som blåögt och trångsynt hävdar att jag har inte gjort nåt, jag köper ju bara mitt kött i vita paket. Å dom djuren lider ju inte av att dö, eller TYST JAG VILL INTE VETA...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Dela på andra sajter

Och snuset & mojjiton, vilka mått använde du till kaloppsen???

He he... snus o mojito .För välmåendet i köket :nyam: ...

Dela på andra sajter

He he... snus o mojito .För välmåendet i köket :nyam: ...

AHA, jag trode de va en specialkrydda i gruyttan

Dela på andra sajter

Sen frukost currysill ,ägg kaviar ,leverpastej heminlagd gurka

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

post-5585-1350205726,84_thumb.jpg

Dela på andra sajter

Schilianka..har jag iaf beställt idag...så förhoppningsvis så står den som förrätt på bordet om 15 minuter :)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

Schilianka..har jag iaf beställt idag...så förhoppningsvis så står den som förrätt på bordet om 15 minuter :)

Så blev det och gott var det :)

ra4yre8a.jpg

Sent by my flintaphone and Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

Det såg gött ut! Framförallt lammet,

Men dina pommes kan nog bli lite bättre,

Observera att det är inget klagomål, utan lite tipps från någon som varit Köksmästtare i många år.

!, Fryst potatis är aldrig bra, när du fryser spränger iskristallerna sönder texturen och den får du aldrig tillbaka.

2 Ta gammalpotatis (inte färskpotatis) och skär upp i klyftor eller hur du nu vill ha det.

3.Lägg i vatten typ en timme

4. Häll av och torka bort vattnet,

5 du har ju fritös och hoppas det finns termometer

Stoppa i SMÅ omgångar och se till att temperaturen aldrig går under 165

Alltså, ingen förfritering, utan på direkt!

Då får du krispiga pommes utan en massa fett.

Kommer säkert fler experter som skriver, men 20 år i branchen med 12 som köksmästare anser jag att jag vet vad jag pratar om.

Mvh

Amja

PS

Kanske ska förklara lite.

När du skär och fryser Potatis, så spränger iskristallerna sönder rexturen i potatis

samma med dom flesta rotsaker.

När du sedan tinar dom och friterar, blir det som att stoppa ner en tvättsvamp i oljan, suger i sig allt den kan,

Bättre att göra på mitt föreslagna sätt..

Det här är definitivt inte menat som någon kritik!

Bara ett välmenat tips.

D.S

Ett mkt bra inlägg som jag hoppas många läser

kom ihåg på 80 talet vilken god pommes man fick i spanien och även på 90 talet i Thailand ,innan den frysta driten kom

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...