Jump to content
IGNORERAD

Vad åt Ni idag? Bildtråd.


Swemag

Recommended Posts

11 timmar sedan, skrev ellim63:

 

Det blev käk på uteplatsen även idag.

Sai krok issan, thailändska små syrliga korvar som serverades med chili, tunnt skivad ingefära, gurka och sallad, fantastiskt gott! 💕🇹🇭

 

20240627_195518.JPG.e951bcade5205839a2e10509d3dd60d2.JPG

Avslöjad! Tjuväter du pikinoo? (såg inte att du hade med chillin i uppräkningen.) Den måste finnas med i tillbehörslistan. Jag vill också ha vitkål istället för sallad, ser ut som du blandat sallad och vitkål. Vilket är för finsmakare. 

Nu för tiden vill jag ha inlagda tunna skivor av ingefära. Ofantligt gott! 

 Måste erkänna att jag blir riktigt avundsjuk på er! Måste bara hitta något att klaga på. Älskar saikok! 

Ät och njut!

 

Thailand är inte som förr i tiden. Då fanns det härligt god saikok vid varje gatuhörn. Nu är det svårare att få tag på. Visst finns det men det mesta man får tag på i våra trakter är dåliga kopior av vad man fick förr i tiden, åtminstonne i våra trakter utanför Isan. Svärmor var otrolig på att göra god saikok. Efter hennes död är frugans syster den som får offra sig och göra saikok. Hon är inte dålig på det hon heller. När jag övertalat henne och hon sätter igång sprider sig ryktet i byn och hon får in beställningar på massor av kilon. Hon gömmer alltid undan 3 - 5 kilo åt mig, det första hon gör när hon är färdig.

Ändrades av Wangthong
  • Ge karma 6
Link to comment
Dela på andra sajter

Fisk

20240628_121924.jpg.b01e9a9555a2a1c7097c7ad2d92c247e.jpg

  • Ge karma 8

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Wangthong:

Avslöjad! Tjuväter du pikinoo? (såg inte att du hade med chillin i uppräkningen.) Den måste finnas med i tillbehörslistan. Jag vill också ha vitkål istället för sallad, ser ut som du blandat sallad och vitkål. Vilket är för finsmakare. 

Nu för tiden vill jag ha inlagda tunna skivor av ingefära. Ofantligt gott! 

 Måste erkänna att jag blir riktigt avundsjuk på er! Måste bara hitta något att klaga på. Älskar saikok! 

Ät och njut!

 

Thailand är inte som förr i tiden. Då fanns det härligt god saikok vid varje gatuhörn. Nu är det svårare att få tag på. Visst finns det men det mesta man får tag på i våra trakter är dåliga kopior av vad man fick förr i tiden, åtminstonne i våra trakter utanför Isan. Svärmor var otrolig på att göra god saikok. Efter hennes död är frugans syster den som får offra sig och göra saikok. Hon är inte dålig på det hon heller. När jag övertalat henne och hon sätter igång sprider sig ryktet i byn och hon får in beställningar på massor av kilon. Hon gömmer alltid undan 3 - 5 kilo åt mig, det första hon gör när hon är färdig.

Vitkål till är riktigt gott men denna gången var det sallad. Lägger ni in ingefära själva eller köper ni och vilken sort i så fall, har blivit missnöjd när vi köpt inlagd.

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Kyckling med stektpotatis till lunch idag 🍻

20240628_144659.jpg

  • Ge karma 9

 Alkohol löser inga problem, men det gör å andra sidan inte mjölk heller...

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev ellim63:

Vitkål till är riktigt gott men denna gången var det sallad. Lägger ni in ingefära själva eller köper ni och vilken sort i så fall, har blivit missnöjd när vi köpt inlagd.

Vi gör bådadera. I Sverige gör frugan egen inlagd ingefära, har heller inte hittat någon bra. Viktigt med riktigt tunna skivor, det är ofta där man syndar i Thailand. En del ställen har riktigt god inlagd ingefära i Thailand men många har för tjocka skivor. Tycker ej om när man ska måsta tugga ingefäran så det knastrar, utan den ska smälta i munnen. Inlagd tjock ingefära blir oftast inte så att inläggningen drar in i de tjocka partierna.

  • Ge karma 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Svår misär. Bara en liten limpkant i skafferiet idag. Måste ta inköpschefen i örat tror jag.

20240629_091636.jpg.b93893a77e5b6400935ba2f9857f89f8.jpg

Solen har tittat fram på morgonen så det går att frukostera i uterummet 

20240629_091628.jpg.1c59df9ffa2ba57170ae927552c8c078.jpg

  • Ge karma 5
  • Haha 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blev det fest igen. 

Dock alkoholfri Trocadero idag.

20240629_132116.jpg.0bcabab7bc2752d50e5ddb359cff2edd.jpg

 

Ändrades av rolba
  • Ge karma 7
Link to comment
Dela på andra sajter

Revbensspjäll med pommes och bbq sås  🍻

20240628_213612.jpg

  • Ge karma 7

 Alkohol löser inga problem, men det gör å andra sidan inte mjölk heller...

Link to comment
Dela på andra sajter

Baconmacka, tyvärr hade frun gjort slut på ägg 

 

 

20240629_143154.jpg

  • Ge karma 8

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...