Jump to content
IGNORERAD

Vad åt Ni idag? Bildtråd.

Swemag

Recommended Posts

Eller så kan man köra en tsk med natriumglutamat.

Vet inte hur stor skillnad det blir på smaken. Fast de flesta försöker nog att undvika MSG.

EDIT:

Är det inte Prik Nam Pla den heter?

Nåja, de flesta på detta forum är bättre på thai än mig, så jag har säkert fel.

Oavsett så är det den bästa formen av chili.

Jepp, du har säker fel :D. By definition, har du alltid fel :rotfl:

Men om man säger Nam Prick eller Prick Nam eller Prik Nam Pla, så förstår alla ändå vad du menar. :great:

Gott som f*n är det iaf. :14:

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

den där genomskinliga chilisåsen med chilifrukter skulle jag gärna vilja receptet på kan nån PM:a det till mig så vore jag tacksam

Så här ser det ut när jag gör den, fick med mig grejerna och instruktioner från Thailand. Limeskivan läggs i hel.. Finns väl lika många recept på detta som det finns till köttbullar, men denna tycker jag är god..

4e45f294-7d34-fb6e.jpg

Enligt de instruktioner jag fick så var det viktigt med rätt fisksås och det där vita pulvret som är glutamat..

Ändrades av knasen
Dela på andra sajter

Den här ska ni köpa.

"The king of the fisksås".

(Jag tror det var stjp som tipsade om den, först).

post-5641-0-51180900-1342604100.jpg

Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Lite mellanmål ..

Gyoza och en Black Canyon Ice Cappuccino..

3a080bc3-860d-f28c.jpg

Och här ser ni Barista preparera Cappuccinon . eller rättare sagt Baristo ..

3a080bc3-864e-9919.jpg

3a080bc3-865e-5a59.jpg

3a080bc3-8670-afa0.jpg

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Dela på andra sajter

post-3356-0-79217100-1342555899_thumb.jp

Grillskiva av högrev med utsökt "hemmeckat" kryddsmör från Dilens saluhall www.dilens.se och superäcklig pepparsås från Jensens Böfhus www.jensens.se (Någon konstig djävla banansmak i bakgrunden)

/Enis

Halojs Enis,

Här får du ett enkelt och gott grönpepparsåsrecept.

Grönpeppar torkad läggs i vatten, får du tag på grönpeppar i lag så måste du spola av dom ordentligt.

Sautera finhackad gullök, grönpeppar, lite timjan i mycket smör. Krydda med salt, svarpeppar, honung och dijon. När detta börjar sätta sig i botten så häller du i en rejäl skvätt vitt vin och en liten skvätt äppeljuice.. Låt detta reducera till hälften. Tillsätt grädde och köttfond, helst egen men annars någon fond på flaska. Sautera ner detta tills det börjar att tjockna. Krydda av och häll i en skvätt cognac innan servering.

Det viktiga i den här såsen är reduceringen efter att man har haft i vin och äppeljuice.

Bon Apetit!

Behandla din nästa så som du själv vill bli behandlad.

Dela på andra sajter

Tackar B-tung den skall testas vid tillfälle.

Var andra gången jag provade en av Jensens färdiga såser. Wiskeysåsen var minst lika äcklig som pepparsåsen... Så för mig blir det aldrig mera en färdig sås från den firman...

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Dela på andra sajter

I dag en god och spicy SOM TAM.

It does not matter how slowly you go as long as you do not stop.

Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.

Dela på andra sajter

Guest Fredman

Var andra gången jag provade en av Jensens färdiga såser. Wiskeysåsen var minst lika äcklig som pepparsåsen... Så för mig blir det aldrig mera en färdig sås från den firman...

/Enis

Även restaurangerna är mediokra, en billigare kopia på "A hereford beefstouw" men de finns vad jag vet bara i Göteborg i Sverge.

Dela på andra sajter

Sam sip sam

/Enis

Sås köper man väl inte uxxxxx ,den gör man själv

Dela på andra sajter

Sås köper man väl inte uxxxxx ,den gör man själv

Precis, om ni ber andrejdenruskige kanske han kan lära er i sin eminenta matlagningstråd hur man rör ihop en blåbandets sås :)

Dela på andra sajter

Pizza o öl. :)

Ser gott ut. :)

Särskit Changen i bakgrunden :nyam:

Men vänta för f-n, de e ingen Chang :nono:

Grrrr :52:

Dela på andra sajter

Oregistrerad

Det här blev jag serverad när jag kom hem idag. Gott. Det lär väl bli svamp i stora lass ett tag framöver nu. :nyam:

post-9580-0-67603800-1342621268_thumb.jp

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Precis, om ni ber andrejdenruskige kanske han kan lära er i sin eminenta matlagningstråd hur man rör ihop en blåbandets sås :)

I morgon kommer det nya inlägg.

Då lagar vi mat i ugnen.

En form av långkok vill jag kalla det.

Dela på andra sajter

Ser gott ut. :)

Särskit Changen i bakgrunden :nyam:

Men vänta för f-n, de e ingen Chang :nono:

Grrrr :52:

Och inte var det en riktig öl heller. (LEO) :13:

Solen är full och jag skiner

Dela på andra sajter

/Enis

Jag har käkat på Jensen två ggr. Första gången tokseg Lammfile´ andra gången vedervärdigt vidrigt smakande biff. Så never again..

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Dela på andra sajter

aasoiskawbeach

Fan glömmer inte Eddie "RIP" som drev Stockholm INN i Pattis för ett antal år sedan, alltid reklam i Pattaya Mail att vi har den bästa hemmagjorda Bearnaise såsen i Pattaya, vi åkte dit för att provsmaka, Eddie var inte där så vi ville se hur dom gjorde såsen, Thai tanten som jobbade var skit glad och visade oss, Blå Band paket kom fram, vi bara log men det var ok endå.

Dela på andra sajter

Pannkakor grädde blåbärssylt vart det idag!

Nu kom Tanten hem med en korg Kantareller omelette ikväll MUMS!

Örebro Sportklubb Ösk!

Dela på andra sajter

post-3356-0-79217100-1342555899_thumb.jp

Grillskiva av högrev med utsökt "hemmeckat" kryddsmör från Dilens saluhall www.dilens.se och superäcklig pepparsås från Jensens Böfhus www.jensens.se (Någon konstig djävla banansmak i bakgrunden)

/Enis

Har använt pepparsåsen några gånger och många gäster har uttryckt sitt gillande och det finns även de som påstår att det är den godaste pepparsåsen de har smakat.

Man vill ju helst tillaga allt själv från grunden men ibland så gör man det enkelt för sig och använder tiden till att pimpla vin och umgås.. Nu bör det väl tilläggas att jag tillför smaker i form av tomatpure,sambal oelek,färska kryddor och sötma. Någon banan smak har jag dock inte känt men vid nästa tillfälle skall jag ställa in smaklökarna på banan och se om det piper till. :thumbsup:

Ändrades av Kjell
Dela på andra sajter

Har använt pepparsåsen några gånger och många gäster har uttryckt sitt gillande och det finns även de som påstår att det är den godaste pepparsåsen de har smakat.

Man vill ju helst tillaga allt själv från grunden men ibland så gör man det enkelt för sig och använder tiden till att pimpla vin och umgås.. Nu bör det väl tilläggas att jag tillför smaker i form av tomatpure,sambal oelek,färska kryddor och sötma. Någon banan smak har jag dock inte känt men vid nästa tillfälle skall jag ställa in smaklökarna på banan och se om det piper till. :thumbsup:

Har du inte sett på tv hur proffsen pimplar samma vin som de häller i såsen, tar du dessutom in gästerna i köket så kan ni ju umgås där.. Så den bortförklaringen håller inte :giggle:

Dela på andra sajter

Har du inte sett på tv hur proffsen pimplar samma vin som de häller i såsen, tar du dessutom in gästerna i köket så kan ni ju umgås där.. Så den bortförklaringen håller inte :giggle:

Jag är ingen hejare på att grunda pepparsås så nu är det sagt men jag är en jäkel på finliret :y2:

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...