Odin Inlagd Juli 4, 2012 Dela Inlagd Juli 4, 2012 Jo det går bra på pm om du behåller receptet för dig själv Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2 Sluta surgubbe, jag vill åxå ha... Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pangalus Inlagd Juli 4, 2012 Dela Inlagd Juli 4, 2012 På tal om köttbullar om man inte orkar göra egna, så finns det vacumförpackade "ej frusna" som heter Johans köttbullar + att scan har något liknande som är riktigt bra, lite dyrare men en helt annan kvallitet. Finns på ICA Maxi. Tror även Willys har dom. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Oregistrerad knasen Inlagd Juli 4, 2012 Dela Inlagd Juli 4, 2012 Jo det går bra på pm om du behåller receptet för dig själv Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2 Självklart lämnar man inte ut recept som man fått i förtroende.. Skulle vara evigt tacksam om jag fick ett bra recept att lära mig rulla köttbullar, har aldrig tagit mig för att prova av rädsla för att misslyckas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Gawar Inlagd Juli 4, 2012 Dela Inlagd Juli 4, 2012 Här kokas de nudlar å falukorv i lastbilen ... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Enis Inlagd Juli 4, 2012 Dela Inlagd Juli 4, 2012 (ändrad) Sluta surgubbe, jag vill åxå ha... Jag har redan fått 33:an recept och han har lurat er alla... 33:an köttbullar 1. åk till Willys och köp eldorado köttbullar. 2. åk till öb och köp noname-brunsåspulver 3 på vägen hem sväng förbi ett Ica närköp och inhandla en form med färdigkokt potais... 4. medans du micrar på potaisen bryn köttbullarna svarta i pannan samt ta varmt vatten i från kran och blanda i hop brunsåsen /Enis Ändrades Juli 4, 2012 av Enis "Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Fredman Inlagd Juli 4, 2012 Dela Inlagd Juli 4, 2012 Vad var det för fel på den? Inte ett enda e-nummer (fast alla är inte av ondo) och bara naturliga ingredienser. Inte många restauranger som har det annorlunda och framför allt inte med högre köttinnehåll. Har samma ingredienser förutom att jag byter ströbröd mot fibrex då det binder vätska bättre. Varför inte lägga upp ditt eget recept så får vi alla ta del av den magin som du besitter? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sam sip sam Inlagd Juli 4, 2012 Dela Inlagd Juli 4, 2012 Varför inte lägga upp ditt eget recept så får vi alla ta del av den magin som du besitter? Njae har ev lite planer för framtiden Magin sitter inte i mig utan i råvarorna Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pangalus Inlagd Juli 4, 2012 Dela Inlagd Juli 4, 2012 Ett bra köttbull recept 1kg bra fläskfärs ( ej importerat ) 1 gul lök , fin hackad 2 ägg 1 dl ströbröd 1 dl filmjölk 2 normalstora kokta potatisar (ej nypotatis ) salt köttfärskrydda ( kryddpeppar ) Blanda ströbröd och filmjölk och låt det dra 5 min Blanda allt Smaka av med salt och köttfärskrydda Ett tips , stek en liten köttbulle och smaka av Ev:krydda mer Andvänd vatten på händerna när du rullar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sam sip sam Inlagd Juli 4, 2012 Dela Inlagd Juli 4, 2012 Jag har redan fått 33:an recept och han har lurat er alla... 33:an köttbullar 1. åk till Willys och köp eldorado köttbullar. 2. åk till öb och köp noname-brunsåspulver 3 på vägen hem sväng förbi ett Ica närköp och inhandla en form med färdigkokt potais... 4. medans du micrar på potaisen bryn köttbullarna svarta i pannan samt ta varmt vatten i från kran och blanda i hop brunsåsen /Enis Fan Enis du lova ju att inte säga ngt Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
borje222 Inlagd Juli 4, 2012 Dela Inlagd Juli 4, 2012 Eftersom jag inte är snål.( som vissa andra.) Mvh. borje222 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Fredman Inlagd Juli 4, 2012 Dela Inlagd Juli 4, 2012 Njae har ev lite planer för framtiden Magin sitter inte i mig utan i råvarorna Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2 Jag känner faktiskt en man som började som lastbilschaufför och slutade innan pensionen som köksmästare för en riktigt bra krog. Vad du än ska göra med receptet så lycka till, men fortfarande vet jag inte vad som var så dåligt med Farfars köttbullar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
borje222 Inlagd Juli 4, 2012 Dela Inlagd Juli 4, 2012 I min värld tycker jag det är underbart att det finns färdigmat, och halvfabrikat att tillgå av skaplig kvalitet. Må vara fiskbullar, eller köttbullar. Och det känns som kvaliteten blivit bättre med åren... Ev. en pizza ibland? Men, problemet är, vi får inte glömma bort hur "riktig" mat tillreds. Och föra den kunskapen vidare till de våra! Det är knappt vår generation kan laga mat, vad händer då med nästa? Det är därför det känns viktigt om man kan uppmuntra ungarna att hjälpa till i köket. Jag är ingen "kock" (inkomst på annat håll), men... sitter inne med ett antal böcker, och en viss kunskap. Kan jag hjälpa till med ett recept, gör jag det gärna, och hoppas jag får samma hjälp tillbaka. Mvh. borje222 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Fredman Inlagd Juli 4, 2012 Dela Inlagd Juli 4, 2012 I min värld tycker jag det är underbart att det finns färdigmat, och halvfabrikat att tillgå av skaplig kvalitet. Må vara fiskbullar, eller köttbullar. Och det känns som kvaliteten blivit bättre med åren... Ev. en pizza ibland? Men, problemet är, vi får inte glömma bort hur "riktig" mat tillreds. Och föra den kunskapen vidare till de våra! Det är knappt vår generation kan laga mat, vad händer då med nästa? Det är därför det känns viktigt om man kan uppmuntra ungarna att hjälpa till i köket. Jag är ingen "kock" (inkomst på annat håll), men... sitter inne med ett antal böcker, och en viss kunskap. Kan jag hjälpa till med ett recept, gör jag det gärna, och hoppas jag får samma hjälp tillbaka. Mvh. borje222 Uppskattar den här tråden och dina med många andras inlägg. Håller med dig helt och det är väl inget fel att tipsa om man har hittat en "genväg" som håller måttet de dagar som man inte har tid eller energi. Kör på Borje222! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
borje222 Inlagd Juli 4, 2012 Dela Inlagd Juli 4, 2012 Efter mycket prat, blev det flide lays, svensk stil ( pytt med ris ). Mvh. borje222 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
erik-sson Inlagd Juli 4, 2012 Dela Inlagd Juli 4, 2012 (ändrad) Eftersom jag inte är snål.( som vissa andra.) Mvh. borje222 tillsätt finhackad ansjovis i köttbullarna , pannbiff jäkligt gott, höjer smaken till högre höjder. en gräddsås med dill o ansjovis till stekt fisk de e grejer de med Ändrades Juli 4, 2012 av erik-sson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sam sip sam Inlagd Juli 4, 2012 Dela Inlagd Juli 4, 2012 Eftersom jag inte är snål.( som vissa andra.) Mvh. borje222 Och vissa andra är ? Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
borje222 Inlagd Juli 4, 2012 Dela Inlagd Juli 4, 2012 Jo det går bra på pm om du behåller receptet för dig själv Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2 Nja... Mvh. borje222 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
erik-sson Inlagd Juli 4, 2012 Dela Inlagd Juli 4, 2012 (ändrad) egnagjorda fiskpinnar e gött. jag är mycket inspirerad av leif mannerstöm,s matlagning. Han har ansovis-spad i remouladsåsen med,, gött e det. spana in dessa tubar "lättlagat" Ändrades Juli 4, 2012 av erik-sson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Fredman Inlagd Juli 4, 2012 Dela Inlagd Juli 4, 2012 Här har ni ingredienserna till dafgårds farfars köttbullar och dom vill fan inte jag äta he he Gris- och nötkött(87%), lök, ägg, ströbröd(vetemjöl, salt, jäst), rapsolja, salt, socker, kryddor ochpepparextrakt. Salt: 1,5% Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2 Vill egentligen inte tjafsa i den här tråden men när du klankar ner på ingredienserna i denna och inte förklarar varför så måste jag ställa frågan igen, vad är det för fel? he he... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sam sip sam Inlagd Juli 4, 2012 Dela Inlagd Juli 4, 2012 Nja... Mvh. borje222 Jaha och vad fan har det med snål att göra ? Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sam sip sam Inlagd Juli 4, 2012 Dela Inlagd Juli 4, 2012 Vill egentligen inte tjafsa i den här tråden men när du klankar ner på ingredienserna i denna och inte förklarar varför så måste jag ställa frågan igen, vad är det för fel? he he... Bara lugn ,jag har ett jobb att sköta Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sam sip sam Inlagd Juli 4, 2012 Dela Inlagd Juli 4, 2012 (ändrad) Vill egentligen inte tjafsa i den här tråden men när du klankar ner på ingredienserna i denna och inte förklarar varför så måste jag ställa frågan igen, vad är det för fel? he he... Ja du till att börja med rapsolja och pepparextrakt ,duger inte vanlig peppar och vad är det i den extrakten ? Och vad tror du det är för köttfärs när man kan köpa köttbullarna färdiga för ca 47 kr kilot ,jo det mesta är som i vanlig korv benskrap från bla grishuvuden Citerar och kopierar från ett matforum Hittade igår Familjen Dafgårds "Farfars köttbullar" på Lidl. De är helt utan tillsatser, dock innehåller de ströbröd vilket gör att det har 1,5 g kolhydrater per 100g, men det tycker jag är helt ok. Visst kan man göra egna köttbullar men ibland orkar man inte. Köpte en 420 g påse för ca 20 spänn, helt klart värt det. Hatar köpta köttbullar annars för den äckliga konsistensen men dessa hade 87% kötthalt och var enligt mig goda! Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2 Ändrades Juli 4, 2012 av Sam sip sam Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Fredman Inlagd Juli 4, 2012 Dela Inlagd Juli 4, 2012 Ja du till att börja med rapsolja och pepparextrakt ,duger inte vanlig peppar och vad är det i den extrakten ? Och vad tror du det är för köttfärs när man kan köpa köttbullarna färdiga för ca 47 kr kilot ,jo det mesta är som i vanlig korv benskrap från bla grishuvuden Citerar och kopierar från ett matforum Hittade igår Familjen Dafgårds "Farfars köttbullar" på Lidl. De är helt utan tillsatser, dock innehåller de ströbröd vilket gör att det har 1,5 g kolhydrater per 100g, men det tycker jag är helt ok. Visst kan man göra egna köttbullar men ibland orkar man inte. Köpte en 420 g påse för ca 20 spänn, helt klart värt det. Hatar köpta köttbullar annars för den äckliga konsistensen men dessa hade 87% kötthalt och var enligt mig goda! Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2 Rapsolja är väl inget konstigt och med extrakt så menas det att det ha koncentrerats från sitt urspung. Ungefär som när du reducerar rödvin i en sås eller liknande. När du citerar blir det riktigt komiskt. Hur många har en kötthalt på 87% av de som görs hemma eller på krogen? 1,5 g kolhydrater låter ju faktiskt allt för lågt men är i sig ett kvalitetskvitto. Lite näringslära vore nog på sin plats. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
erik-sson Inlagd Juli 4, 2012 Dela Inlagd Juli 4, 2012 en annan ratar all mat med jästextrakt (MSG, natriumglutamat) ett sätt o dölja att man har E621 i produkten. Får en sådan jäkla hemsk huvudvärk, migrän av det, ibland kan en hel dag vara förstörd Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Babysnake Inlagd Juli 4, 2012 Dela Inlagd Juli 4, 2012 INTE det här som svärmor köpt: Sippar istället just nu på en kall GT och lite pistage-nötter Det där måste va jäkla kulinariskt för en läckergom som dig. Snake Bättre ringla än vingla. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu