Jump to content
IGNORERAD

Vad åt Ni idag? Bildtråd.

Swemag

Recommended Posts

NEJ NEJ inte på pölsa tänk på oss som tvingades att äta de i skolan lika dant me fiskbullarna fan man fick ju sitta hela dan där för det gick inter o få ner

Som sagt, alltid kul med åsikter...

Sverige är långt, och fyllt med många matkulturer, ej enbart fläskfile...

Mvh. borje222

Dela på andra sajter

Kenneth4618

Tusan om jag inte ska koka lite pölsa till helgen, roligt med åsikter här...

Mvh. borje222

Pölsa....Mums post-3485-0-60582000-1338841243.jpg

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

Det är vad dom maler ner som ingredienser som är problemet

ursäkta, vad är det dom mal ner? ps. nyfiken!
Dela på andra sajter

Kenneth4618

ursäkta, vad är det dom mal ner? ps. nyfiken!

Fisk :y15:

Innehållsförteckning

Fiskbullar: fiskkött (56%), beroende på råvarutillgång varieras sammansättningen

av fisk mellan: torsk,kolja, sej, kummel, mjölk, vatten , potatismjöl, rapsolja, salt,

kryddextrakter. Sås: Vatten, grädde, rapsolja, stärkelse, hummerkött (1%), tomatpuré,

Näringsinnehåll

Näringsvärde per 100g: Energi: 80 kcal/320 kJ, Protein 4,5g, Kolhydrater 5,0g varav socker 0,6g,

Fett: 4,5g varac mättet: 0,8g, enkelomättat 2,6g, fleromättat 1,1g, varav omega3 0,4g, Kostfiber 1,0g,

Natrium 0,4g motsvarar 1,0g koksalt. Fångstområde för respektive fiskart i just den här burken anges i ett kodsystem på burkens botten.

Förklaring kodsystem:

T = torsk, K = kolja, S = sej, Km = kummel

1 = Barents hav, 2 = Norska havet, 3 = Skagerack och/eller Kattegatt, 4 = Nordsjön,

5 = Havet kring Färöarna och Island

Hummerkött (Homarus americanus) - Nordvästatlanten

Observera att ev. innehållsförteckning kan ändras av leverantören, och att det alltid är den på förpackningen som gäller.

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

NEJ NEJ inte på pölsa tänk på oss som tvingades att äta de i skolan lika dant me fiskbullarna fan man fick ju sitta hela dan där för det gick inter o få ner

Bortskämda ungar :13: själv fick jag bara slicka locket till fiskbullarna,till det regnvatten eller smält snö.Satans rikemansbarn.

Måne

Dela på andra sajter

Fisk :y15:

Innehållsförteckning

Fiskbullar: fiskkött (56%), beroende på råvarutillgång varieras sammansättningen

av fisk mellan: torsk,kolja, sej, kummel, mjölk, vatten , potatismjöl, rapsolja, salt,

kryddextrakter. Sås: Vatten, grädde, rapsolja, stärkelse, hummerkött (1%), tomatpuré,

Näringsinnehåll

Näringsvärde per 100g: Energi: 80 kcal/320 kJ, Protein 4,5g, Kolhydrater 5,0g varav socker 0,6g,

Fett: 4,5g varac mättet: 0,8g, enkelomättat 2,6g, fleromättat 1,1g, varav omega3 0,4g, Kostfiber 1,0g,

Natrium 0,4g motsvarar 1,0g koksalt. Fångstområde för respektive fiskart i just den här burken anges i ett kodsystem på burkens botten.

Förklaring kodsystem:

T = torsk, K = kolja, S = sej, Km = kummel

1 = Barents hav, 2 = Norska havet, 3 = Skagerack och/eller Kattegatt, 4 = Nordsjön,

5 = Havet kring Färöarna och Island

Hummerkött (Homarus americanus) - Nordvästatlanten

Observera att ev. innehållsförteckning kan ändras av leverantören, och att det alltid är den på förpackningen som gäller.

Jag håller mig till fläskfile jag ;)

Dela på andra sajter

det får du plus för måne! jag förstod redan när jag la in fiskbullsmåltiden att det skulle bli inlägg..jag vidhåller fortfarande att man kan äta såväl fiskbullar som ärtsoppa på korv om man kryddar till det lite, sen att det inte är en kulinarisk högtid må va hänt, ibland är det bukfylla som gäller. mvh mille

Dela på andra sajter

Abbas ,,Fiskbullar e sådär.,,,,,Men mina hemgjorda gottigott gott,,,, Kommer bilder nästa gång havet besökts.

Dela på andra sajter

Nog snack om fiskbullar och pölsa dags för en kvällsmacka

post-3356-0-67467200-1338846122_thumb.jp

Grekiskt bondbröd stekt i olivolja toppad med hackad tomat och vitlök...

å lite röd saft i glaset

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Dela på andra sajter

Abbas ,,Fiskbullar e sådär.,,,,,Men mina hemgjorda gottigott gott,,,, Kommer bilder nästa gång havet besökts.

hemgjorda fiskbullar är kanongött. fiskfärs på vitfisk och använd samma recept som till köttbullar, e fint´med ett glas rött till

Ändrades av erik-sson
Dela på andra sajter

Pölsa med kokt potatis och rödbetor mums, det ska jag nog fixa till middag
Dela på andra sajter

Tusan om jag inte ska koka lite pölsa till helgen, roligt med åsikter här...

Mvh. borje222

Smaskens, med pära å rödbetor

Vår lokala charkuterist Andersson & Tillman gör en riktigt god pölsa, som jag brukar köpa ibland.

Kunskaperna och tiden räcker inte till för att göra egen.

Ändrades av husse

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Dela på andra sajter

det hjälps inte... Jag svälter hellre ihjäl än äter fiskbullar.

Dom försökte tvinga i mej det i skolan... Jag satt 4 timmar i matsalen den dan, men jag åt inte...Trots att alla matkärringar min lärare och även rektorn hotade med reprisalier.

Klantigt ! Jag lämnade matsalen först. Det jag inte kunde ge bort till bordsgrannar, stoppade jag i stövlarna. :D

Mattanten kollande min tallrik väldigt noga, men den var tom :great:

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Dela på andra sajter

Klantigt ! Jag lämnade matsalen först. Det jag inte kunde ge bort till bordsgrannar, stoppade jag i stövlarna. :D

Mattanten kollande min tallrik väldigt noga, men den var tom :great:

Till saken hör att min salig far var ganska högt uppsatt polis, och jag var hans ögonsten.

Han ringde upp rektorn på kvällen och påstod att han fått in en anmälan om mobbing, och frågade om rektorn tyckte att det va ok om farsan kom hem till honom å tvingade honom att käka surströmming.. Nää det är det ju inte...och vårt handlande mot din son va kanske inte så juste...kanske.

Nåja rektor och mattanterna sa förlåt följande dag, och iaf. jag såg aldrig någon försöka tvinga i eleverna mat på den skolan.

Däremot kom det upp ett plakat där det stod: det du har tagit på tallriken ska du äta upp. (Självservering infördes strax efter).

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Dela på andra sajter

Tallviking

Till saken hör att min salig far var ganska högt uppsatt polis, och jag var hans ögonsten.

Han ringde upp rektorn på kvällen och påstod att han fått in en anmälan om mobbing, och frågade om rektorn tyckte att det va ok om farsan kom hem till honom å tvingade honom att käka surströmming.. Nää det är det ju inte...och vårt handlande mot din son va kanske inte så juste...kanske.

Nåja rektor och mattanterna sa förlåt följande dag, och iaf. jag såg aldrig någon försöka tvinga i eleverna mat på den skolan.

Däremot kom det upp ett plakat där det stod: det du har tagit på tallriken ska du äta upp. (Självservering infördes strax efter).

Mitt problem var värre

Min Mamma var en av mattanterna på mellanstadieskolan jag gick i !!

Det gjorde att dels var jag tvungen att äta upp av allt och dels hände det inte sällan att jag dessutom tvingades äta samma sak den kvällen eftersom dom fick ta med sig överbliven mat hem bland personalen

Och det var dagar då det var impopulär mat som det främst blev mycket över. När det var spagetti och köttfärssås eller pannkakor vart det sällan rester.

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Kanoners Odin. :thumbsup:

Det är vad jag kallar "tyst diplomati" :14:

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Dela på andra sajter

Pingislover

NÖDEN HAR INGEN LAG

När man ser alla som planerar maten,så blir man avundsjuk

men här är en historia från i fredags

Jag var på axvalla fredag, lördag & söndag

det var trav och på landet-mässa, med traktorer

husdjur och hör och häpna MATMÄSSA

med ostbutiker, närproduserat osv.

På vägen ner åkte jag förbi Lithells fabriksförsäljning

köpte marinerade revbenspjäll, sibyllas korv och

en ostbit, för vi skulle grilla och dricka några pilsner

efter att vi byggt vära aktiviteter på fredagskvällen.

Grabbarna som kom med husbilen och en vagn kom

sent runt 20.30 efter ca 1½ timmars byggande vart dom

hungriga, jag hämtade maten och skulle hämta grillen

in i husbilen och letade efter elgrillen som skulle ligga där

men till min fasa så upptäckte jag.....borta

jag letade överallt, men ingen grill, nu vart det panik.

Runt om oss fanns det grillvagnar och mattält, men

alla hade gått hem klockan 20.00 vi satt 3 st själva på området,

omringade av grillar, stekbord och ugnar, men vågade inte

låna. Nu vart det uppfinningens moder som gällde,

I min husvagn hittade jag en kokplatta, i husbilen folieformar

Lithells hade skickat med hickoryolja i påsar, jag hade svartpappar

vi satte folieformarna på spisen och började grilla, folien var ca 1 mm

så det brände ganska snabbt, så vi bestämde oss för att bräsera

korvarna i öl (vaten hade vi inte), när vi lärt oss att reglera värmen

så vart det faktiskt riktigt gott, det tog tid men resultatet vart en trevlig

kväll. PS det enda verktyget jag hittade var en slö sax och plastbestick. :17:

post-3355-0-79345600-1338881379.jpg

post-3355-0-01908900-1338881400.jpg

post-3355-0-54057600-1338881414.jpg

post-3355-0-22366200-1338881444.jpg

Dela på andra sajter

Vi får se om jag får tag i rätt råvaror, det är trots allt "höstmat".

Vi får se vad butikerna har att erbjuda...

Mvh. borje222

Är det tomt i hyllorna så ligger det en överkörd grävling mellan golfbanan och Hille :crazy:

Då blir det kanske lite sting i pölsan, hehe.

Dela på andra sajter

När det gäller pölsa och fiskbullar så kan jag bara hålla med de som säger att det hänger på tillagningen, med rätt kryddor o sås till fiskbullarna så är det helt OK mat. Jag har dock mer problem med de Thailändska fisk/fläsk/nöt-bullarna som serveras i tid o otid, en del är helt OK medans en del mer hör till gummisläktet än till matbordet. :mpr:

Sen är det väl med mat som med religion och politik - alla gillar inte samma saker :y13:

Mvh

BBJ

:wai:

Nytt år - nya möjligheter!

Dela på andra sajter

Dagens mål blev det sista av det marinerade köttet som behövdes ätas upp.. Den simmiga såsen kom av köttets kryddor, gul lök,vatten,chili sås och soja.Tvungen att slicka tallriken rent,så gott var det :nyam:

post-4345-0-88147000-1338896978_thumb.jp

Dela på andra sajter

Sunk Sushi, granne med kontoret... Inte gott men dåligt...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Dela på andra sajter

Pulat i mej en ask Läkerol, som jag köpte på Tops för 39 Baht.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...