borje222 Inlagd Juni 4, 2012 Dela Inlagd Juni 4, 2012 NEJ NEJ inte på pölsa tänk på oss som tvingades att äta de i skolan lika dant me fiskbullarna fan man fick ju sitta hela dan där för det gick inter o få ner Som sagt, alltid kul med åsikter... Sverige är långt, och fyllt med många matkulturer, ej enbart fläskfile... Mvh. borje222 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd Juni 4, 2012 Dela Inlagd Juni 4, 2012 Tusan om jag inte ska koka lite pölsa till helgen, roligt med åsikter här... Mvh. borje222 Pölsa....Mums “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ellim63 Inlagd Juni 4, 2012 Dela Inlagd Juni 4, 2012 Det är vad dom maler ner som ingredienser som är problemet ursäkta, vad är det dom mal ner? ps. nyfiken! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd Juni 4, 2012 Dela Inlagd Juni 4, 2012 ursäkta, vad är det dom mal ner? ps. nyfiken! Fisk Innehållsförteckning Fiskbullar: fiskkött (56%), beroende på råvarutillgång varieras sammansättningen av fisk mellan: torsk,kolja, sej, kummel, mjölk, vatten , potatismjöl, rapsolja, salt, kryddextrakter. Sås: Vatten, grädde, rapsolja, stärkelse, hummerkött (1%), tomatpuré, Näringsinnehåll Näringsvärde per 100g: Energi: 80 kcal/320 kJ, Protein 4,5g, Kolhydrater 5,0g varav socker 0,6g, Fett: 4,5g varac mättet: 0,8g, enkelomättat 2,6g, fleromättat 1,1g, varav omega3 0,4g, Kostfiber 1,0g, Natrium 0,4g motsvarar 1,0g koksalt. Fångstområde för respektive fiskart i just den här burken anges i ett kodsystem på burkens botten. Förklaring kodsystem: T = torsk, K = kolja, S = sej, Km = kummel 1 = Barents hav, 2 = Norska havet, 3 = Skagerack och/eller Kattegatt, 4 = Nordsjön, 5 = Havet kring Färöarna och Island Hummerkött (Homarus americanus) - Nordvästatlanten Observera att ev. innehållsförteckning kan ändras av leverantören, och att det alltid är den på förpackningen som gäller. “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
måne Inlagd Juni 4, 2012 Dela Inlagd Juni 4, 2012 NEJ NEJ inte på pölsa tänk på oss som tvingades att äta de i skolan lika dant me fiskbullarna fan man fick ju sitta hela dan där för det gick inter o få ner Bortskämda ungar själv fick jag bara slicka locket till fiskbullarna,till det regnvatten eller smält snö.Satans rikemansbarn. Måne Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
glimten66 Inlagd Juni 4, 2012 Dela Inlagd Juni 4, 2012 Fisk Innehållsförteckning Fiskbullar: fiskkött (56%), beroende på råvarutillgång varieras sammansättningen av fisk mellan: torsk,kolja, sej, kummel, mjölk, vatten , potatismjöl, rapsolja, salt, kryddextrakter. Sås: Vatten, grädde, rapsolja, stärkelse, hummerkött (1%), tomatpuré, Näringsinnehåll Näringsvärde per 100g: Energi: 80 kcal/320 kJ, Protein 4,5g, Kolhydrater 5,0g varav socker 0,6g, Fett: 4,5g varac mättet: 0,8g, enkelomättat 2,6g, fleromättat 1,1g, varav omega3 0,4g, Kostfiber 1,0g, Natrium 0,4g motsvarar 1,0g koksalt. Fångstområde för respektive fiskart i just den här burken anges i ett kodsystem på burkens botten. Förklaring kodsystem: T = torsk, K = kolja, S = sej, Km = kummel 1 = Barents hav, 2 = Norska havet, 3 = Skagerack och/eller Kattegatt, 4 = Nordsjön, 5 = Havet kring Färöarna och Island Hummerkött (Homarus americanus) - Nordvästatlanten Observera att ev. innehållsförteckning kan ändras av leverantören, och att det alltid är den på förpackningen som gäller. Jag håller mig till fläskfile jag Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
måne Inlagd Juni 4, 2012 Dela Inlagd Juni 4, 2012 Potatisskal och fiskrens Måne Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ellim63 Inlagd Juni 4, 2012 Dela Inlagd Juni 4, 2012 det får du plus för måne! jag förstod redan när jag la in fiskbullsmåltiden att det skulle bli inlägg..jag vidhåller fortfarande att man kan äta såväl fiskbullar som ärtsoppa på korv om man kryddar till det lite, sen att det inte är en kulinarisk högtid må va hänt, ibland är det bukfylla som gäller. mvh mille Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
wavis Inlagd Juni 4, 2012 Dela Inlagd Juni 4, 2012 Abbas ,,Fiskbullar e sådär.,,,,,Men mina hemgjorda gottigott gott,,,, Kommer bilder nästa gång havet besökts. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Enis Inlagd Juni 4, 2012 Dela Inlagd Juni 4, 2012 Nog snack om fiskbullar och pölsa dags för en kvällsmacka Grekiskt bondbröd stekt i olivolja toppad med hackad tomat och vitlök... å lite röd saft i glaset /Enis "Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd Juni 4, 2012 Dela Inlagd Juni 4, 2012 Litta spanska körvar som nattamad Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ellim63 Inlagd Juni 4, 2012 Dela Inlagd Juni 4, 2012 ser gott ut.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
erik-sson Inlagd Juni 4, 2012 Dela Inlagd Juni 4, 2012 (ändrad) Abbas ,,Fiskbullar e sådär.,,,,,Men mina hemgjorda gottigott gott,,,, Kommer bilder nästa gång havet besökts. hemgjorda fiskbullar är kanongött. fiskfärs på vitfisk och använd samma recept som till köttbullar, e fint´med ett glas rött till Ändrades Juni 4, 2012 av erik-sson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Towe Inlagd Juni 5, 2012 Dela Inlagd Juni 5, 2012 NEJ NEJ inte på pölsa tänk på oss som tvingades att äta de i skolan lika dant me fiskbullarna fan man fick ju sitta hela dan där för det gick inter o få ner Pölsa med kokt potatis och rödbetor mums, det ska jag nog fixa till middag Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
husse Inlagd Juni 5, 2012 Dela Inlagd Juni 5, 2012 (ändrad) Tusan om jag inte ska koka lite pölsa till helgen, roligt med åsikter här... Mvh. borje222 Smaskens, med pära å rödbetor Vår lokala charkuterist Andersson & Tillman gör en riktigt god pölsa, som jag brukar köpa ibland. Kunskaperna och tiden räcker inte till för att göra egen. Ändrades Juni 5, 2012 av husse Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga? Skriftlig Ursäkt ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Keithan Inlagd Juni 5, 2012 Dela Inlagd Juni 5, 2012 det hjälps inte... Jag svälter hellre ihjäl än äter fiskbullar. Dom försökte tvinga i mej det i skolan... Jag satt 4 timmar i matsalen den dan, men jag åt inte...Trots att alla matkärringar min lärare och även rektorn hotade med reprisalier. Klantigt ! Jag lämnade matsalen först. Det jag inte kunde ge bort till bordsgrannar, stoppade jag i stövlarna. Mattanten kollande min tallrik väldigt noga, men den var tom Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Odin Inlagd Juni 5, 2012 Dela Inlagd Juni 5, 2012 Klantigt ! Jag lämnade matsalen först. Det jag inte kunde ge bort till bordsgrannar, stoppade jag i stövlarna. Mattanten kollande min tallrik väldigt noga, men den var tom Till saken hör att min salig far var ganska högt uppsatt polis, och jag var hans ögonsten. Han ringde upp rektorn på kvällen och påstod att han fått in en anmälan om mobbing, och frågade om rektorn tyckte att det va ok om farsan kom hem till honom å tvingade honom att käka surströmming.. Nää det är det ju inte...och vårt handlande mot din son va kanske inte så juste...kanske. Nåja rektor och mattanterna sa förlåt följande dag, och iaf. jag såg aldrig någon försöka tvinga i eleverna mat på den skolan. Däremot kom det upp ett plakat där det stod: det du har tagit på tallriken ska du äta upp. (Självservering infördes strax efter). Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Juni 5, 2012 Dela Inlagd Juni 5, 2012 Till saken hör att min salig far var ganska högt uppsatt polis, och jag var hans ögonsten. Han ringde upp rektorn på kvällen och påstod att han fått in en anmälan om mobbing, och frågade om rektorn tyckte att det va ok om farsan kom hem till honom å tvingade honom att käka surströmming.. Nää det är det ju inte...och vårt handlande mot din son va kanske inte så juste...kanske. Nåja rektor och mattanterna sa förlåt följande dag, och iaf. jag såg aldrig någon försöka tvinga i eleverna mat på den skolan. Däremot kom det upp ett plakat där det stod: det du har tagit på tallriken ska du äta upp. (Självservering infördes strax efter). Mitt problem var värre Min Mamma var en av mattanterna på mellanstadieskolan jag gick i !! Det gjorde att dels var jag tvungen att äta upp av allt och dels hände det inte sällan att jag dessutom tvingades äta samma sak den kvällen eftersom dom fick ta med sig överbliven mat hem bland personalen Och det var dagar då det var impopulär mat som det främst blev mycket över. När det var spagetti och köttfärssås eller pannkakor vart det sällan rester. Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Keithan Inlagd Juni 5, 2012 Dela Inlagd Juni 5, 2012 Till saken hör att min salig far var ganska högt uppsatt polis, och jag var hans ögonsten. Han ringde upp rektorn på kvällen och påstod att han fått in en anmälan om mobbing, och frågade om rektorn tyckte att det va ok om farsan kom hem till honom å tvingade honom att käka surströmming.. Nää det är det ju inte...och vårt handlande mot din son va kanske inte så juste...kanske. Nåja rektor och mattanterna sa förlåt följande dag, och iaf. jag såg aldrig någon försöka tvinga i eleverna mat på den skolan. Däremot kom det upp ett plakat där det stod: det du har tagit på tallriken ska du äta upp. (Självservering infördes strax efter). Kanoners Odin. Det är vad jag kallar "tyst diplomati" Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pingislover Inlagd Juni 5, 2012 Dela Inlagd Juni 5, 2012 NÖDEN HAR INGEN LAG När man ser alla som planerar maten,så blir man avundsjuk men här är en historia från i fredags Jag var på axvalla fredag, lördag & söndag det var trav och på landet-mässa, med traktorer husdjur och hör och häpna MATMÄSSA med ostbutiker, närproduserat osv. På vägen ner åkte jag förbi Lithells fabriksförsäljning köpte marinerade revbenspjäll, sibyllas korv och en ostbit, för vi skulle grilla och dricka några pilsner efter att vi byggt vära aktiviteter på fredagskvällen. Grabbarna som kom med husbilen och en vagn kom sent runt 20.30 efter ca 1½ timmars byggande vart dom hungriga, jag hämtade maten och skulle hämta grillen in i husbilen och letade efter elgrillen som skulle ligga där men till min fasa så upptäckte jag.....borta jag letade överallt, men ingen grill, nu vart det panik. Runt om oss fanns det grillvagnar och mattält, men alla hade gått hem klockan 20.00 vi satt 3 st själva på området, omringade av grillar, stekbord och ugnar, men vågade inte låna. Nu vart det uppfinningens moder som gällde, I min husvagn hittade jag en kokplatta, i husbilen folieformar Lithells hade skickat med hickoryolja i påsar, jag hade svartpappar vi satte folieformarna på spisen och började grilla, folien var ca 1 mm så det brände ganska snabbt, så vi bestämde oss för att bräsera korvarna i öl (vaten hade vi inte), när vi lärt oss att reglera värmen så vart det faktiskt riktigt gott, det tog tid men resultatet vart en trevlig kväll. PS det enda verktyget jag hittade var en slö sax och plastbestick. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rolba Inlagd Juni 5, 2012 Dela Inlagd Juni 5, 2012 Vi får se om jag får tag i rätt råvaror, det är trots allt "höstmat". Vi får se vad butikerna har att erbjuda... Mvh. borje222 Är det tomt i hyllorna så ligger det en överkörd grävling mellan golfbanan och Hille Då blir det kanske lite sting i pölsan, hehe. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BBJ Inlagd Juni 5, 2012 Dela Inlagd Juni 5, 2012 När det gäller pölsa och fiskbullar så kan jag bara hålla med de som säger att det hänger på tillagningen, med rätt kryddor o sås till fiskbullarna så är det helt OK mat. Jag har dock mer problem med de Thailändska fisk/fläsk/nöt-bullarna som serveras i tid o otid, en del är helt OK medans en del mer hör till gummisläktet än till matbordet. Sen är det väl med mat som med religion och politik - alla gillar inte samma saker Mvh BBJ Nytt år - nya möjligheter! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kjell Inlagd Juni 5, 2012 Dela Inlagd Juni 5, 2012 Dagens mål blev det sista av det marinerade köttet som behövdes ätas upp.. Den simmiga såsen kom av köttets kryddor, gul lök,vatten,chili sås och soja.Tvungen att slicka tallriken rent,så gott var det Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Odin Inlagd Juni 5, 2012 Dela Inlagd Juni 5, 2012 Sunk Sushi, granne med kontoret... Inte gott men dåligt... Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jive Inlagd Juni 5, 2012 Dela Inlagd Juni 5, 2012 Pulat i mej en ask Läkerol, som jag köpte på Tops för 39 Baht. Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu