Jump to content
IGNORERAD

Vad åt Ni idag? Bildtråd.

Swemag

Recommended Posts

Slottsstek...

Där där vi delade meningar min vän, jag e uppväxt med slottstek (på Älg) varenda jävla Söndag tills dess jag kunde börja försvara mej.

Nuförtiden gör jag grytbitar på alla j-a älgstekar, jag tycker att köttet blir alldeles för torrt när man gör ``stek´´... Bättre med en mustig gryta.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Dela på andra sajter

Sam sip sam

Slottsstek...

Där där vi delade meningar min vän, jag e uppväxt med slottstek (på Älg) varenda jävla Söndag tills dess jag kunde börja försvara mej.

Nuförtiden gör jag grytbitar på alla j-a älgstekar, jag tycker att köttet blir alldeles för torrt när man gör ``stek´´... Bättre med en mustig gryta.

Idag var den så mör så en tandlös skulle klara av den

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Dela på andra sajter

Slottstek bryner man för att sedan koka upp och bräsera i vätska, så för att

den skall bli torr så får man "koka den torr" lyckas man med det... sluta

mecka mat och hitta en annan hobby. :13::police:

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Dela på andra sajter

Torrheten i köttet har för f-n inte med vätskemängd att göra... Tror du att torrt vin är som pulver åxå???

Dela på andra sajter

Jag käkade alldeles nyss en stekt (råg)surdegsmacka med Jarlsberg och Tysk supersalami... Sattan så gott

Dela på andra sajter

Torrheten i köttet har för f-n inte med vätskemängd att göra... Tror du att torrt vin är som pulver åxå ???

Så om du gör en välstekt biff och steker den så länge att att all köttsaft försvinner då

blir den inte torr ?

Kött är torrt när all vätska är borta

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Dela på andra sajter

Roi Et Perra

En kycklinglever stroganoff med lis.

Godare än det låter.

Nu skall man plugga, plugga, plugga.

Undra vad man skall bli när man blir stor?

Dela på andra sajter

Då är den well done- överstekt/förstörd.. Samma som överkokat kött

Om du gör en traditionell svensk... låt oss säga slottstek så finns det sällan något rött kött i den inte ens rosa... Ja då är köttet i mina ögon förstört. Torrt och oaptitligt.

Och det är jäkligt svårt att få den köttklumpen saftig.

I Dalarna så gör dom nåt som kallas Kold knöjl. Alltså man tar en typ rostbiff och lägger den i ugnen frusen och låter den stå där i 75 grader i 10 timmar.. Ok det går att äta men...men de e ju samma sak som rostbiff ändå, förstår du?

Dela på andra sajter

Då är den well done- överstekt/förstörd.. Samma som överkokat kött

Om du gör en traditionell svensk... låt oss säga slottstek så finns det sällan något rött kött i den inte ens rosa... Ja då är köttet i mina ögon förstört. Torrt och oaptitligt.

Och det är jäkligt svårt att få den köttklumpen saftig.

I Dalarna så gör dom nåt som kallas Kold knöjl. Alltså man tar en typ rostbiff och lägger den i ugnen frusen och låter den stå där i 75 grader i 10 timmar.. Ok det går att äta men...men de e ju samma sak som rostbiff ändå, förstår du?

Tjälknaul ietter ed.

bor i Korat.

Dela på andra sajter

Slottsstek...

Dom där eländiga, grå, torra ofta sega söndagsstekarna har jag inte lyckats förtränga. :ahh:

Tacka vet jag en god gryta!

Mvh

Amja

Ändrades av amja

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Dela på andra sajter

Tjälknaul ietter ed.

mm men ig sagd er å Wommusmole..

Dela på andra sajter

Tjälknaul ietter ed.

Kälknöl på svenska, det är inte bara gustav fasa som gillar kälknöl gjord på rullen :crazy:

Ändrades av husse

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Dela på andra sajter

Idag blev det strömming.

Strömmings låda med potatismos.

Jag brukar göra min "tomatpure" själv.

post-7126-0-71057500-1337533397.jpgpost-7126-0-75560600-1337533419.jpg

Blanda i Ansjovisen. Fördela på strömmingen.

post-7126-0-67923100-1337533436.jpgpost-7126-0-14506500-1337533459.jpgpost-7126-0-71821100-1337533486.jpg

Grädde och anjovis spad, ströbröd, in i ugnen...

post-7126-0-82264800-1337533506.jpgpost-7126-0-63741000-1337533519.jpgpost-7126-0-11189700-1337533538.jpgpost-7126-0-51632200-1337533571.jpgpost-7126-0-29840200-1337533588.jpg

Ja, det blev mat idag också...

post-7126-0-20213900-1337533614_thumb.jp

Mvh. borje222

Dela på andra sajter

Guest Fredman

Två knippen sparris för 25 kr kunde man ju knappast motstå så det fick bli en sparrissoppa till kvällen.

Först fräste jag lite bacon med skogschampinjoner och ställde åt sidan. Sedan lät jag sparrisen svettas med lite färsk lök för att sedan koka i buljong och grädde. Ned i mixern och här grisa jag till köket en del. på spisen igen och rör ned lite smör och smaka av. Häll upp soppan och toppa med bacon och champinjoner.

post-7918-0-90621800-1337536569_thumb.jp

post-7918-0-78421300-1337536589_thumb.jp

post-7918-0-94140800-1337536633_thumb.jp

post-7918-0-53054900-1337536672_thumb.jp

post-7918-0-65560000-1337536690_thumb.jp

Dela på andra sajter

Slottsstek...

Tjenis ..Håller inte med dig om torra stekar köp en sån här http://www.bauhaus.se/performer-m-gas.html Obs Brikettgrill och grillar induktivt

Sen änvänder du en sikken grej till .. http://foodpassion.se/?p=1535

Grillade en älgstek i kväll tog den på 68 grader låg o vilade tio min sen skivas upp i tunna skivor ,,,hmmm o ett glas rött till .Tyvärr ingen bild

gottigottgott

Dela på andra sajter

Jag har en Weber, fast den kostade lite mer.. typ 13000kr mer men det spelar ju ingen roll.

Men jag håller med dej det går att med gott resultat tillreda stora kött(fläsk)stycken om man e jäkligt duktig och har rätt redskap, helstekt spädgris tex.

Men magert kött som tex.Älg är inte lätt om du värmer bara lite för mycket ja då blir det... Slottstek.

Dela på andra sajter

Jag har en Weber, fast den kostade lite mer.. typ 13000kr mer men det spelar ju ingen roll.

Men jag håller med dej det går att med gott resultat tillreda stora kött(fläsk)stycken om man e jäkligt duktig och har rätt redskap, helstekt spädgris tex.

Men magert kött som tex.Älg är inte lätt om du värmer bara lite för mycket ja då blir det... Slottstek.

Jo håller med några grader upp eller ner på köttstycket e antingen succe eller fiasko.

Hel Gris har jag grillat mycket pga en kompis som har värdshus.Men då har man en annan fiende ..hmm den goa ölen

Dela på andra sajter

Oregistrerad

Idag blev det lite Röde pölser och mos. Jäkligt gott och enkelt. :nyam:

post-9580-0-42558000-1337610985_thumb.jp

Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Knaperstekt Groda.. Aom...

post-5592-1337614212,1_thumb.jpg

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Dela på andra sajter

Oregistrerad

Knaperstekt Groda.. Aom...

post-5592-1337614212,1_thumb.jpg

Käkade grodlår en gång i Biloxi Missisippi, tyckte det var helt ok.

Dela på andra sajter

Guest Fredman

På studie- och ungkarstiden så prioriterade man utelivet högre än god mat. En av favoriterna var ungkarsgryta där man började med vita bönor och fyllde på med vad man hade, oftast korv. En annan var typ pastapytt och receptet var det samma om man bytte bönorna mot pasta. Båda rätterna har faktiskt levt kvar men de serveras inte lika ofta som då.

post-7918-0-95979500-1337616069_thumb.jp

Ändrades av Abrafo
Dela på andra sajter

På studie- och ungkarstiden så prioriterade man utelivet högre än god mat. En av favoriterna var ungkarsgryta där man började med vita bönor och fyllde på med vad man hade, oftast korv. En annan var typ pastapytt och receptet var det samma om man bytte bönorna mot pasta. Båda rätterna har faktiskt levt kvar men de serveras inte lika ofta som då.

Dagens studerande ungdomar sägs kokar nudlar och smaksätta det med grillkrydda ;)

Fritz.

Det är aldrig försent att ge upp.

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...