Jump to content
IGNORERAD

Vad åt Ni idag? Bildtråd.

Swemag

Recommended Posts

Guest Fredman

Dolmar är ju iransk husmanskost... så inte så konstigt. :)

Ja men inte gör de dem på kål och smaksättning och tillbehör skiljer ju ännu mer. Tror inte att de har varken lingon eller brunsås. Vår "svenska kåldolme" har nog inte så mycket gemensamt med den dolme som Karl den 12:e hade med sig från Bendel.

Dela på andra sajter

Trodde vi stal den rätten från Turkarna-under kalabaliken i Bender?

Persien, var gränserna gick vid kåldolmarnas tillkomst?

Mvh. borje222

Ändrades av borje222
Dela på andra sajter

Trodde vi stal den rätten från Turkarna-under kalabaliken i Bender?

"Kalabaliken i bender"?

Dolma är iofs väl förekommande i hela mellanöstern. Men turkarna käkar oftare en surkålsvariant (precis som tjecker) som heter.. något annat. :)

Fick höra av en Iranska att Dolmar var traditionellt iranska. Hennes turkiske pojkvän gnällde inte över det.

Dela på andra sajter

Gäller bara att hitta dem. :)

Fick lite rapsblad av en bekant för ett tag sedan.

Trodde att det var en thaigrönsak de hade köpt i någon välsorterad thaiaffär, eller som någon hade haft med sig från Thailand.

Blev rätt förvånad när jag fick höra att det var raps. :)

Det finns mycket mer att äta än det som finns på ICA verkar det som. :)

Du bor inte så långt ifrån mig så jag tror att brännässlor finns nog gott också hos dig om du bara går upp i skogen. Det är bara att plocka,skölja och koka dem mjuka i en stor gryta med vatten. Krydda som med spenat. Frys ned i plastpåsar och ta fram vid behov.Lätt som en plätt.

Dela på andra sajter

Guest Fredman

De dolmar som jag ätit från Mellanöstern har alla varit virade i vinblad istället får kål men det kan ju undgått mig.

Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Du bor inte så långt ifrån mig så jag tror att brännässlor finns nog gott också hos dig om du bara går upp i skogen. Det är bara att plocka,skölja och koka dem mjuka i en stor gryta med vatten. Krydda som med spenat. Frys ned i plastpåsar och ta fram vid behov.Lätt som en plätt.

Jag har sett buzzen leta kantareller så det får nog bli frugan som får ge sig ut i skogen om han ska få tag på några nässlor :rotfl:

Dela på andra sajter

Har länge velat göra något på nässlor eller maskrosblad. Men de har inte funnits att få tag i när jag tänkt på det. :(

Hur smakar det? Som spenat?

Ska försöka få in nässlor snart i matlagningen, dock lite tidigt på sässongen.

Mvh. borje222

Dela på andra sajter

Ja men inte gör de dem på kål och smaksättning och tillbehör skiljer ju ännu mer. Tror inte att de har varken lingon eller brunsås. Vår "svenska kåldolme" har nog inte så mycket gemensamt med den dolme som Karl den 12:e hade med sig från Bendel.

Var tvungen att googla och det fanns en hiskelig massa varianter på Dolmar. Kålblad är en av varianterna i Iran.

Har käkat ett antal olika men har ingen aning om vad det var. Men känner igen de gröna och har för mig att jag åt dem kalla.

In Iran, the mixture of ground lamb or beef, rice, split yellow peas, and savory herbs is used as the filling, wrapped either in grape vine leaves (dolmeh barg mo - دلمه برگ مو), cabbage leaves (dolmeh kalam - دلمه کلم), eggplant or aubergine (dolmeh bādenjān - دلمه بادنجان), tomato (dolmeh gojeh farangi - دلمه گوجه‌فرنگی), or in bell peppers (dolmeh felfel - دلمه فلفل).

http://en.wikipedia.org/wiki/Dolma

Dela på andra sajter

Jag har sett buzzen leta kantareller så det får nog bli frugan som får ge sig ut i skogen om han ska få tag på några nässlor :rotfl:

Orättvist... jag guidade en snubbe som snackade så mycket att man inte hann leta ordentligt. :)

Annars hade jag spöat frugan lätt. :wink:

Ändrades av noBuzz
Dela på andra sajter

Kul! Var bor du? :)

Dela på andra sajter

Mvh. borje222

Ser fram emot en riktig bildtråd. :)

Dela på andra sajter

Mvh. borje222

Du kan få plocka nässlor hos mig, alldeles gratis. :thumbsup:

Dela på andra sajter

Stekmacka med chamoionstuvning & gorgonzola.

En svart kopp kaffe till.

post-4567-0-55432100-1336464579.jpg

Örebro Sportklubb Ösk!

Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Inget alls än så länge, och inte blev jag hungrigare av att ha lyssnat på denna rock-låt. :ahh:

Dela på andra sajter

Någon timme efter varma mackona i går så blev jag grymmt sugen på "hoy", köksan konstaterade dock bara krasst att köket var stängt. så det var bara att hoppa i säng utan att ha stillat hungern och på kurrande mage somna in. :crazy:

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Någon timme efter varma mackona i går så blev jag grymmt sugen på "hoy", köksan konstaterade dock bara krasst att köket var stängt. så det var bara att hoppa i säng utan att ha stillat hungern och på kurrande mage somna in. :crazy:

/Enis

Lite drakflygning kanske hade stillat natthungern?

mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Dela på andra sajter

Lite restmat som behövdes ätas upp. Nötfärsbiffar med lingonsylt. Inte dumt alls..

post-4345-0-20040700-1336472285_thumb.jp

Dela på andra sajter

/Enis

Och du förstod inte inviten? Sugen på mussla, (hoy), "hoppa i säng och somna in..." :y5:

Mvh. borje222

Dela på andra sajter

Hustrun Bortskänkes!! Idag fick man äta fläsktvuppvärmda köpta fiskpinnar men päramos...

post-5021-0-53825100-1336489734_thumb.jp

Allt har sin förklaring!! Igår hade hon 7 ungar, varvid 4 var blöjbarn, och hennes arbetspass började 06,30 slutade 22,00..

Så denna gång så förlåter jag henne, så efter 38år får man göra ett misstag, hennes första..

Men hon lovade att det skulle var hennes sista, så inget bortskänkes ännu..

FF

Ändrades av FF

www.easi.nu

Dela på andra sajter

Blev grymt tvär sugen på ugnspannkaka och efter ha rådfrågat min kokbok så var det bara att skrida till verket. 6 dl mjölk,helst + 3 men det fick gå med mellanmjölk i brist på annat. 1dl grahamsmjöl + 2 dl vetemjöl samt 3 ägg och lite salt för sältan.Från tanke till servering ca 30 min.. Till det serveras egen blåbässylt,glass och en liten klick grädde...mums,mums

post-4345-0-77526800-1336490259_thumb.jp

post-4345-0-56384700-1336490276_thumb.jp

Dela på andra sajter

Och du förstod inte inviten? Sugen på mussla, (hoy), "hoppa i säng och somna in..." :y5:

Mvh. borje222

Är min svenska så dålig eller ögnade du lite för snabbt... :ahh:

/Enis

Idag blir det kuttiyaou . hur man nu skall skriva det som Frugans son kokat ihop.

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Dela på andra sajter

Blev grymt tvär sugen på ugnspannkaka och efter ha rådfrågat min kokbok så var det bara att skrida till verket. 6 dl mjölk,helst + 3 men det fick gå med mellanmjölk i brist på annat. 1dl grahamsmjöl + 2 dl vetemjöl samt 3 ägg och lite salt för sältan.Från tanke till servering ca 30 min.. Till det serveras egen blåbässylt,glass och en liten klick grädde...mums,mums

Härligt å se en äkta svensk pizza :thumbsup:

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Eftersom jag öppnade både ett baconpaket och en burk kidneybönor igår var det bara fortsätta på den inslagna vägen idag. Men för att inte få skörbjugg så byttes köttbullarna ut mot falukorv idag :thumbsup:

Ändrades av knasen
Dela på andra sajter

Eftersom jag öppnade både ett baconpaket och en burk kidneybönor igår var det bara fortsätta på den inslagna vägen idag. Men för att inte få skörbjugg så byttes köttbullarna ut mot falukorv idag :thumbsup:

De där bruna/röda grejorna är de bra för magen.Verkar som du ligger i hårdträning för beach 2012 :thumbsup: Ser förbaskat gott ut iaf.Mvh Måne som lagt av med att kvalificera sig i år igen :crazy:

Måne

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...