BanFang Inlagd April 22, 2012 Dela Inlagd April 22, 2012 Dag 1. Tillagades lite "snabbmat", korv med pommes. Började med att göra en kryddblandning, lök, vitlök, chilli, selleri. Koka ihop, ställ kallt . Mal köttet, gärna två gånger, glöm ej fettet, i mitt fall sidfläsk . Blanda köttfärsen med kryddblandningen, buljong och bind ihop med lite potatismjöl. Bränn på en smakbit i micron ca. 20 sec. Smaka av. Tvätta fjälstret noga. Har man en maskin går det fort och lätt, men det funkar även med en vanlig tratt, och lite fingerfärdighet...Stoppa ej i för mycket färs! (fick t.o.m grabben involverad, det är bra om man är två vid korvstoppning). Låt korvarna vila till nästa dag. Under tiden förberedes potatisen, dela och låt ligga i kallvatten minst 30 min. Torka av, fritera ca. 6 min. på 150 grader. Ställ kallt tills nästa dag. Dag 2. Innan "slappetaskarna" steks, se till att "picka" dessa, vilket man får fortsätta med under hela stekningen. Steks på låg / medel värme, 10 - 15 min. Slå av vattnet på potatisen som bildats under natten, fritera som vanligt på ca. 180 grader, tills klart. Monterat och klart. Mvh. borje222 Borje222. Du är den nya matkungen. Det är så frkuktansvärt smarrigt så här en sönddagsdag med skallebank o bakishunger. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sam sip sam Inlagd April 22, 2012 Dela Inlagd April 22, 2012 Fan vad grym du är Börje. Såg först titeln, korv med pommes och tänkte att nu har mästerkocken slagit sig men efter bildserien där du gör allt själv så kan man inte annat än imponeras. Själv hade man tagit fram köttfärs för att för första gången tänkt göra egen chili con carne eller burritos med kidneybönor men det blev en enkel silltallrik med köttbullar och prinskorv istället och köttfärsen in i kylen. Nytt försök idag. Varför gjorde du inte köttbullar på hela körrfärsen när du ändå höll på Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gorocco Inlagd April 22, 2012 Dela Inlagd April 22, 2012 Varför gjorde du inte köttbullar på hela körrfärsen när du ändå höll på Köttbullarna som jag åt igår gjorde Lillkrabban i förra veckan. Gillar mexikansk mat och i veckan var jag och köpte kidneybönor för första gången, så tanken var att dra ihop nåt mexikanskt med köttfärs och bönorna. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
sweeex Inlagd April 22, 2012 Dela Inlagd April 22, 2012 Result av frun & dottern´s dont. Ett glas mjölk till dessa,,, mums! Livet är som en bok,,, den som inte reser ,, har bara läst första sidan ! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sam sip sam Inlagd April 22, 2012 Dela Inlagd April 22, 2012 Köttbullarna som jag åt igår gjorde Lillkrabban i förra veckan. Gillar mexikansk mat och i veckan var jag och köpte kidneybönor för första gången, så tanken var att dra ihop nåt mexikanskt med köttfärs och bönorna. Ok , ja det blir nog smarrigt det Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mamma bäng fan pappa käng Inlagd April 22, 2012 Dela Inlagd April 22, 2012 Dag 1. Tillagades lite "snabbmat", korv med pommes. Började med att göra en kryddblandning, lök, vitlök, chilli, selleri. Koka ihop, ställ kallt . Mal köttet, gärna två gånger, glöm ej fettet, i mitt fall sidfläsk . Blanda köttfärsen med kryddblandningen, buljong och bind ihop med lite potatismjöl. Bränn på en smakbit i micron ca. 20 sec. Smaka av. Tvätta fjälstret noga. Har man en maskin går det fort och lätt, men det funkar även med en vanlig tratt, och lite fingerfärdighet...Stoppa ej i för mycket färs! (fick t.o.m grabben involverad, det är bra om man är två vid korvstoppning). Låt korvarna vila till nästa dag. Under tiden förberedes potatisen, dela och låt ligga i kallvatten minst 30 min. Torka av, fritera ca. 6 min. på 150 grader. Ställ kallt tills nästa dag. Dag 2. Innan "slappetaskarna" steks, se till att "picka" dessa, vilket man får fortsätta med under hela stekningen. Steks på låg / medel värme, 10 - 15 min. Slå av vattnet på potatisen som bildats under natten, fritera som vanligt på ca. 180 grader, tills klart. Monterat och klart. Mvh. borje222 Härligt jobbat! "Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa. ".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mamma bäng fan pappa käng Inlagd April 22, 2012 Dela Inlagd April 22, 2012 Två Thairätter jag är väldigt förtjust och som det nästan blir dagligen när jag är i Thailand. Om serveringen sker med ett fint upplägg är alltid pluss. "Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa. ".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mamma bäng fan pappa käng Inlagd April 22, 2012 Dela Inlagd April 22, 2012 (ändrad) A quarterpounder with fries and Norrlands Guld, Please. Ändrades April 22, 2012 av mamma bäng fan pappa käng "Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa. ".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rolba Inlagd April 22, 2012 Dela Inlagd April 22, 2012 (ändrad) Fläskfilémedaljonger, kantarellstuvning på de minsta gulingarna ur förra sommarens första skörd vilka jag lyckades rädda undan försäljning. Till det kokt potatis för en gångs skull och ett glas Björkevatten med tillsatt kolsyra. Frugan borta idag så det var dottern som fixade det hela med högsta betyg. Ändrades April 22, 2012 av rolba Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kjell Inlagd April 22, 2012 Dela Inlagd April 22, 2012 Dagens lunch intogs på vårt favoritställe i Old Siam där frun handlar tyger.Enkel hål i väggen men väldigt billigt och gott. Alldeles nyfriterade kycklingvingar med pappaya sallad och sticky rice därtill. Mumsigt värre.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fritz Inlagd April 22, 2012 Dela Inlagd April 22, 2012 35 grader här i Pattya och då satt det bra med laxpudding med skirat smör till Det är aldrig försent att ge upp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gorocco Inlagd April 22, 2012 Dela Inlagd April 22, 2012 Medan jag var i grannkåken och jobbade styrde Lillkrabban upp den efterlängtade mexikanska maten. Köttfärsblandning med kidneybönor och kryddor i tacoskal, på med ost och mikra lite, släng på grönsaker och stark sås, toppa av med gräddfil. Mycket gott var det, blir middagsmaten med. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sam sip sam Inlagd April 22, 2012 Dela Inlagd April 22, 2012 Slottstek på Götlunda värdshus fick det bli idag Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jive Inlagd April 22, 2012 Dela Inlagd April 22, 2012 Slottstek på Götlunda värdshus fick det bli idag Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2 Var köttet lika segt som det ser ut? Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sam sip sam Inlagd April 22, 2012 Dela Inlagd April 22, 2012 Var köttet lika segt som det ser ut? Behövde inte använda kniven Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jive Inlagd April 22, 2012 Dela Inlagd April 22, 2012 Behövde inte använda kniven Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2 Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
phitsanulok Inlagd April 22, 2012 Dela Inlagd April 22, 2012 lyxmiddag så här på söndagen mvh walle Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
borje222 Inlagd April 22, 2012 Dela Inlagd April 22, 2012 (ändrad) Som ett litet tillägg, till gårdagens matlagning, kan jag berätta att jag frös in en del av den "halvfärdiga" pommesen, som ett test. Åkte i fritösen idag, blev helt OK. Kanske ett tipps för er som sitter ute i byarna, med långt till farang-butiken? Mvh. borje222 Ändrades April 22, 2012 av borje222 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tommy Inlagd April 22, 2012 Dela Inlagd April 22, 2012 (ändrad) Lite blandat, ÄggåBacon t frukost, PadThaibacon å Rotmos med fläsklägg till Midda, lunchen uteblev. Hmm, mycket fläskkött, tur man har "rätt" religion... MVH Tommy Ändrades April 22, 2012 av Tommy "There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tommy Inlagd April 22, 2012 Dela Inlagd April 22, 2012 (ändrad) EDIT: Segt nät, dubbelpostat... MVH Tommy Ändrades April 22, 2012 av Tommy "There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kjell Inlagd April 23, 2012 Dela Inlagd April 23, 2012 Lunch blev kyckling spett med jordnöts sås på en restaurang. Detta är en förrätt men jag blev då mer än mätt. Kanske mest beroende på vätskan man vart tvungen att ta för att klara livhanken i hettan... Till middag så lagade jag till lax med ugnsstekta potatishalvor och en matig sallad (blandad sallad+ cocktail tomater+ ugnsbakade paprikor+fetaost+lime) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Surin P3 Inlagd April 23, 2012 Dela Inlagd April 23, 2012 Tre Irish coffee och tre öl. Och Kelloggs corn flakes. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Towe Inlagd April 23, 2012 Dela Inlagd April 23, 2012 Kaffe och macka på McDonalds Globen Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Odin Inlagd April 23, 2012 Dela Inlagd April 23, 2012 Sitter i detta nu å väntar på Kycklingspett med sticky rice... Är hungrig som en utter... Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Towe Inlagd April 23, 2012 Dela Inlagd April 23, 2012 Fläskfilegryta med ris, igen Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu