borje222 Inlagd April 14, 2012 Dela Inlagd April 14, 2012 Vi kör lite mer fisk. Frugans Tom Jam Lax. Mvh. borje222 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ola med b Inlagd April 14, 2012 Dela Inlagd April 14, 2012 En sista måltid Nasi Goreng Kampung på hotelrummet i Kuala Lumpur innan jag flyger tillbaka till Thailand. Fried Rice med stora räkor och bläckfisk, stekt ägg, fritterad kycklingklubba, satay med jordnötssås, räkchips och sallad. enak sekali! Lovelos Ja nu jävlar börjar det likna något! Hela skiten ska koka för där är det massa smaker och sedan tar man vara på dom fina bitarna Destruktör,fjant,fegis och nu även looser. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
borje222 Inlagd April 14, 2012 Dela Inlagd April 14, 2012 Att grabben skulle sätta i sig lax- soppan, visste jag var uteslutet, varvid jag hade förberett en deg i går. -Vill du ha pizza istället? - Ja! Ska jag beställa? - Vadå beställa, masa dig ner i köket, och börja, jag har förberett åt dig. - Jaha, OK. då... ( kunde nästan höra svordomarna..,) Kantarell stuvning. - Farsan, det här med svampen var sk.t gott, men jag tycker ju inte om svamp... Mvh. borje222 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ellim63 Inlagd April 14, 2012 Dela Inlagd April 14, 2012 annanaspaj med vaniljglass, ett glas 15-årig rom till. mvh mille o pin. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Keithan Inlagd April 14, 2012 Dela Inlagd April 14, 2012 (ändrad) Vi kör lite mer fisk. Frugans Tom Jam Lax. Mvh. borje222 Nu börjar jag förstå varför man säljer lax-skräp på Villa Market, för dyra pengar. Men jag behöver lite vägledning till bilderna. Skicka ner allt i en stekpanna, och sen ? ps. Höll inte Enis på med en massa lax-skräp åxå ? Mera förklaringar tack ds. Ändrades April 14, 2012 av Keithan Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
borje222 Inlagd April 14, 2012 Dela Inlagd April 14, 2012 Nu börjar jag förstå varför man säljer lax-skräp på Villa Market, för dyra pengar. Men jag behöver lite vägledning till bilderna. Skicka ner allt i en stekpanna, och sen ? ps. Höll inte Enis på med en massa lax-skräp åxå ? Mera förklaringar tack ds. Utan att jag är kung på tom jam soppa, citrongräs / blad, chilli pasta, fisksås, (saltet). Vet att det finns flera färdiga påsar / kryddblandningar Tom Jam, i de flesta kiosker / butiker i thai. Som sagt frugans mat, (hon sover nu, ska jobba i morgon,så utförligare än så blir det tyvärr ej) Mvh. borje222 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Keithan Inlagd April 14, 2012 Dela Inlagd April 14, 2012 Utan att jag är kung på tom jam soppa, citrongräs / blad, chilli pasta, fisksås, (saltet). Vet att det finns flera färdiga påsar / kryddblandningar Tom Jam, i de flesta kiosker / butiker i thai. Som sagt frugans mat, (hon sover nu, ska jobba i morgon,så utförligare än så blir det tyvärr ej) Mvh. borje222 OK. Tack borje222 Kryddningen kan jag fixa, inga problem Men slänger ni bara allt lax-skräp i en gryta och puttrar på ? och hur länge då ? Och inget vatten, eller ? Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khemmarat Inlagd April 14, 2012 Dela Inlagd April 14, 2012 OK. Tack borje222 Kryddningen kan jag fixa, inga problem Men slänger ni bara allt lax-skräp i en gryta och puttrar på ? och hur länge då ? Och inget vatten, eller ? Skall du göra nåt på "lax-skräp" (ben,huvud,fenor) så är det best att inte koka längre än 20-30 minuter sila bort benen och sedan koka vidare om du inte vill producera limm. Det finns många sett att göra en god gryta/soppa på , bryna med grönsaker först eller skippa bryningen o koka direkt.Beror på vad /vilken smak du vill åstadkomma. Du kan få riktig fin smak på buljong gjord på lax. mvh Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
borje222 Inlagd April 14, 2012 Dela Inlagd April 14, 2012 OK. Tack borje222 Kryddningen kan jag fixa, inga problem Men slänger ni bara allt lax-skräp i en gryta och puttrar på ? och hur länge då ? Och inget vatten, eller ? Jo vatten i en kastrull, med ingridienser, (koktid, beroende på fisk, 8 - 15 min... man måste känna på fisken. Använd en "sticka", ungefär som att känna på potatisen. Får jag välja, använder jag dock hellre en vit fisk av bra kvalitet. Den odlade laxen har en tendens att ibland smaka " dy". Men smaken är ju delad... Ps. i en lyxigare tom jam, tillsätts ofta även kokos mjölk. Mvh. borje222 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Enis Inlagd April 14, 2012 Dela Inlagd April 14, 2012 ps. Höll inte Enis på med en massa lax-skräp åxå ? Mera förklaringar tack ds. Överdelen av huvena frysten in för att sean kunna koka buljong på. de övriga laxskräpet fick bada i Frugans hemliga blandning.sedan ut på tork. Steks sedan på när man skall äta. /Enis "Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Keithan Inlagd April 15, 2012 Dela Inlagd April 15, 2012 Överdelen av huvena frysten in för att sean kunna koka buljong på. de övriga laxskräpet fick bada i Frugans hemliga blandning.sedan ut på tork. Steks sedan på när man skall äta. /Enis Mycket intressant Enis PM:a mig när ni är i LOS nästa gång, så bjuder jag in mig själv till studium och provsmakning Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sam sip sam Inlagd April 15, 2012 Dela Inlagd April 15, 2012 Några smörgåsar till frukost Gottftids leverpastej med rödbetssallad och inlagd stekt strömning som pålägg Sent from my HTC One X using Tapatalk 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kjell Inlagd April 15, 2012 Dela Inlagd April 15, 2012 (ändrad) Några smörgåsar till frukost Gottftids leverpastej med rödbetssallad och inlagd stekt strömning som pålägg Sent from my HTC One X using Tapatalk 2 En stor näve gräslök som toppning på dina sill och strömmings mackor skulle ta dem ytterligare ett steg upp i mat himlen,till det en god pilsner krävas.. Snart är jag hemma och det perfekt timat till valborgs firande med tillhörande god silla mat. Ändrades April 15, 2012 av Kjell Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nathe Inlagd April 15, 2012 Dela Inlagd April 15, 2012 Min maid fixade precis "makeroni-låda" men hon förstog ej att jag ville ha skinka i makeronisarna och sedan tycker jag inte den vart i min förväntan. Blev inte någon riktig stabilitet i äggröran. mera som en blandning av stuvade makaroner och makeronilåda. toppen av makaronerna var dock rätt schysst den var rätt så krispig. bacon och falu-korv vid sidan av till detta. Lingonsylt och ketchup, Även mjööölk!. Detta var enligt mig en 6 av 10!. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Fredman Inlagd April 15, 2012 Dela Inlagd April 15, 2012 (ändrad) Surdegsknäcke, rökt fläskfilé och potaissallad, toppad med färsk lök. Ändrades April 15, 2012 av Abrafo Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sam sip sam Inlagd April 15, 2012 Dela Inlagd April 15, 2012 Thaislafs Sent from my HTC One X using Tapatalk 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Keithan Inlagd April 16, 2012 Dela Inlagd April 16, 2012 Igår blev jag sugen på en Jansson, inspirerad och vägledd av thomas001's inlägg tidigare i denna tråd. Jag försökte följa hans beskrivning, men jag gjorde inte potatisstavar. Jag har en s.k. mandolin så jag skivade. Jag hade ingen ugn så jag köpte en. Och en likadan som thomas001 har Och så behövde jag lite ingredienser. Sedan till alvaret. Först ett lager potatis sedan ett lager lök. Så ansjovis och mera potatis Sedan grädde och "några" smörklickar. In i ugnen på ca 220 grader i 40 minuter. Jag lät den stå kvar i ugnen och efterputtra tills den svalnat lite. Provsmakning. Det var det göttaste jag ätit på år och dag. Tack Thomas Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kjell Inlagd April 16, 2012 Dela Inlagd April 16, 2012 Till lunch idag. Kycklingfile bitar,dill,hackade färska tomater,morots slantar,1 stor klyfta färsk pressad vitlök.Krydda med salt och vitpeppar. Detta bryner jag upp så de tar färg. Sedan i med chili- sås,soja och vatten. Nu får det puttra på till nästan all vätska är borta och det återstår lite simmig vätska från tomaterna.Smaka av om det behöver kryddas mera.A och O i matlagning..SMAKA AV.. Serveras med spagetti.Toppa med riven parmesan eller annan hårdost med karaktär. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Fredman Inlagd April 16, 2012 Dela Inlagd April 16, 2012 Igår blev jag sugen på en Jansson, inspirerad och vägledd av thomas001's inlägg tidigare i denna tråd. Jag försökte följa hans beskrivning, men jag gjorde inte potatisstavar. Jag har en s.k. mandolin så jag skivade. Jag hade ingen ugn så jag köpte en. Och en likadan som thomas001 har Och så behövde jag lite ingredienser. Sedan till alvaret. Först ett lager potatis sedan ett lager lök. Så ansjovis och mera potatis Sedan grädde och "några" smörklickar. In i ugnen på ca 220 grader i 40 minuter. Jag lät den stå kvar i ugnen och efterputtra tills den svalnat lite. Provsmakning. Det var det göttaste jag ätit på år och dag. Tack Thomas Såg gott ut det där men om du strimlar potatisen så får du ut mer stärkelse och den blir mer krämig. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kjell Inlagd April 16, 2012 Dela Inlagd April 16, 2012 Såg gott ut det där men om du strimlar potatisen så får du ut mer stärkelse och den blir mer krämig. Bra tips från Abrafo..och nästa gång för att få en knaprigare yta så toppa med ströbröd också... Alla är vi noviser från början... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd April 16, 2012 Dela Inlagd April 16, 2012 (ändrad) Har märkt ibland om jag köper potatis på Big C i Udon så är den fast, nästan som färskpotatis men den jag köper här i WSM är mjuk, perfekt att baka, mos eller gratänger Den går bra att råsteka också :thumbsup: prova köp olika och koka så vet man vilka som är bra till olika saker Har nu även blivit expert på kokta ägg Behöver numera bara ta en enda tugga för att avgöra om det är löst eller hårt Ändrades April 16, 2012 av Kenneth4618 “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lovelos Inlagd April 18, 2012 Dela Inlagd April 18, 2012 Som lite omväxling till allt Thaikäk. Gårdagens frukost en Club Sandwich på stranden i Chaweng Koh Samui. Lovelos Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mamma bäng fan pappa käng Inlagd April 18, 2012 Dela Inlagd April 18, 2012 (ändrad) Köttbullar alá IKEA Bagna .. Ändrades April 18, 2012 av mamma bäng fan pappa käng "Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa. ".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
måne Inlagd April 18, 2012 Dela Inlagd April 18, 2012 Stekt fisk med rotsakssås och till det potatis och ett glas vatten.Efter träningen som startade idag Måne Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khemmarat Inlagd April 18, 2012 Dela Inlagd April 18, 2012 Stekt fisk med rotsakssås och till det potatis och ett glas vatten.Efter träningen som startade idag så här ? Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu