borje222 Inlagd Mars 16, 2012 Dela Inlagd Mars 16, 2012 I dag blev det lite mat som Mr Ning Ning inspirerade till. Lite "pytt i panna" från det Kreolska / Cajun köket, Jambalaya. Ett "måste" i denna rätt består av lök, paprika och selleri. Tillsammans med riset, i övrigt finns ej några regler! Lök, vitlök samt chilli. I med korv, i mitt fall chorizo, och ris, stek krydda. Purjo och skinka. Späd med tomat och buljong. Krydda. Låt det små puttra i ca. 30 min. I med grönsaker, koka en liten stund till. När allt är klart, vänd i räkorna. En risrätt på "grodätarnas" vis, med lite sting i. Mvh. borje222 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khun Chang Inlagd Mars 16, 2012 Dela Inlagd Mars 16, 2012 Nu är det dags för en riktigt fin gryta. Har velat laga det länge, men dragit mig lite för det på grund av den långa tillagningstiden. Men nån gång måste man prova. Who dares wins! Ett riktigt långkok blir det så här på fredagkvällen. Vad kan bli av detta månne? Hittad ett roligt recept på internet som jag tänkte prova. Initialt tänkte jag laga nåt med rödvin, men ändrade mig. Nötkött, potatis och diverse grönsaker, inkl selleri. Steg ett: Hacka köttet i fina bitar. Ner med köttet i en påse med mjöl. Täpper till porerna och ger grytan en härlig konsistens. Bryn köttet i olja. Ner med grönsakerna och svampen. Och sedan i med ölet. Gör ett tappert försök att göra "en Börje" och få med händerna med på kortet. Lite svårt att få till det med en Galaxy S2 och flottiga grisfingarar. Också lite konstigt att "slösa" bort öl på detta sätt. Men vad gör man inte? Hade som tur var lite att dricka vid sidan om. God öl, trots - eller kanske snarare tack vare - den höga alkoholhalten. Köttet kokar fint i biran. En underbar doft sprider sig i köket. Ner med lite basilika och timjan och salt och peppar. Låt grytan koka i två timmar så bli köttet mört så det nästan smälter i munnen. Häll upp på en tallrik. NÖJD! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
borje222 Inlagd Mars 16, 2012 Dela Inlagd Mars 16, 2012 Nu är det dags för en riktigt fin gryta. Har velat laga det länge, men dragit mig lite för det på grund av den långa tillagningstiden. Men nån gång måste man prova. Who dares wins! Ett riktigt långkok blir det så här på fredagkvällen. Vad kan bli av detta månne? Hittad ett roligt recept på internet som jag tänkte prova. Initialt tänkte jag laga nåt med rödvin, men ändrade mig. Nötkött, potatis och diverse grönsaker, inkl selleri. Steg ett: Hacka köttet i fina bitar. Ner med köttet i en påse med mjöl. Täpper till porerna och ger grytan en härlig konsistens. Bryn köttet i olja. Ner med grönsakerna och svampen. Och sedan i med ölet. Gör ett tappert försök att göra "en Börje" och få med händerna med på kortet. Lite svårt att få till det med en Galaxy S2 och flottiga grisfingarar. Också lite konstigt att "slösa" bort öl på detta sätt. Men vad gör man inte? Hade som tur var lite att dricka vid sidan om. God öl, trots - eller kanske snarare tack vare - den höga alkoholhalten. Köttet kokar fint i biran. En underbar doft sprider sig i köket. Ner med lite basilika och timjan och salt och peppar. Låt grytan koka i två timmar så bli köttet mört så det nästan smälter i munnen. Häll upp på en tallrik. NÖJD! Vackert, en mycket bra bild serie! -långkok är en livsstil, ej matlagning för stressade-. Mvh. borje222 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Enis Inlagd Mars 17, 2012 Dela Inlagd Mars 17, 2012 Lite smått och gott till hockeyn "Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
svampen Inlagd Mars 17, 2012 Dela Inlagd Mars 17, 2012 Spallagetti & köttsås ! MUMS! Örebro Sportklubb Ösk! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
måne Inlagd Mars 17, 2012 Dela Inlagd Mars 17, 2012 Ostgratinerad falukorv och hemstampad potatis lite gurka och stark senap till det,kanongott och en klassiker Måne Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ellim63 Inlagd Mars 17, 2012 Dela Inlagd Mars 17, 2012 frukost på pitchers...bookmaker med lax o pepparrot, 7 staropramen till, jättegott mvh mille o skrattet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
KalleKula Inlagd Mars 17, 2012 Dela Inlagd Mars 17, 2012 An3kåt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Oregistrerad knasen Inlagd Mars 17, 2012 Dela Inlagd Mars 17, 2012 An3kåt Har du varit hos greken? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Odin Inlagd Mars 17, 2012 Dela Inlagd Mars 17, 2012 Vaddå e greken kåt?? Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kjell Inlagd Mars 18, 2012 Dela Inlagd Mars 18, 2012 (ändrad) Lunch vid Old Siam. Kyckling med sticky rice och papaya sallad men jag har inte nått stpr nivå så min är inte så spicy.. Middag efter bion på Central Plaza Lad Phrao och restaurang Zen.. Själv åt jag en utsökt fiskrätt medan frun valde en nudel(tjocka) soppa med både kyckling,fisk och stora räkor i.. Ändrades Mars 18, 2012 av Kjell Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mr Ning Ning Inlagd Mars 18, 2012 Dela Inlagd Mars 18, 2012 Karre med råriven mango Veteran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Enis Inlagd Mars 18, 2012 Dela Inlagd Mars 18, 2012 Cheez Balls pannerad laxfilé som grillades i ugnen till det en pärstamp toppad med knaperstekt bacon samt en Aoli som sås. "Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
KalleKula Inlagd Mars 18, 2012 Dela Inlagd Mars 18, 2012 Weight watchers meny idag. An3kåt (Idag också),Pommes och en rejäl klicka bea. Det röda kallas tomat och det blev alldeles för mastigt,Dom vart kvar på tallriken Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ducce Inlagd Mars 18, 2012 Dela Inlagd Mars 18, 2012 Typ samma här ;-) Sent from my GT-I9100 using Tapatalk Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
borje222 Inlagd Mars 18, 2012 Dela Inlagd Mars 18, 2012 (ändrad) Kännde mig lite "mosig" idag, tankarna föll på pizza...kanske någon som känner igen sig... Men, kan den lokala - 15 minuter en kvart -, leverera en pizza med kantarell stuvning, färska grönsaker, riktig skinka ?? Nej, tror ej det. Ska man ha något riktigt, får mam göra det själv! "Snabbmaten", som ej är så snabb... ( Ps. t.o.m. frugan åt utav sin räkvariant, desutom utan ris...stor shock! ) Mvh. borje222 Ändrades Mars 18, 2012 av borje222 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Keithan Inlagd Mars 19, 2012 Dela Inlagd Mars 19, 2012 Lite smått och gott till hockeyn Vad är det där längst uppe till höger som ser ut som hemlagade potatischips ? Recept isf Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Enis Inlagd Mars 19, 2012 Dela Inlagd Mars 19, 2012 Vad är det där längst uppe till höger som ser ut som hemlagade potatischips ? Recept isf Inga chips potatishalvor bakade i ugn Dela en pära pensla snittytorna med smör/olivolja Strö på kryddor efter egen smak... i detta fall paprikapulver samt hackad vårlök In på ett galler i ugnen 175 grader 45min - 1 timme "Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
måne Inlagd Mars 19, 2012 Dela Inlagd Mars 19, 2012 2 fullkornsmackor med ost,till det 2 muggar kaffe.Dagen kan börja Måne Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stefan5300 Inlagd Mars 19, 2012 Dela Inlagd Mars 19, 2012 2 fullkornsmackor med ost,till det 2 muggar kaffe.Dagen kan börja Ingen Cigg? BTT-IDOL OCH BITTERFITTA. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
måne Inlagd Mars 19, 2012 Dela Inlagd Mars 19, 2012 Ingen Cigg? Jodå,jag är en svag man Måne Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stefan5300 Inlagd Mars 19, 2012 Dela Inlagd Mars 19, 2012 (ändrad) Jodå,jag är en svag man Fy på sig Men jag jag ska egentligen inget säga, jag hade bestämt mig för börja gå lite om dagarna för cirka 2 månader sen, jag har inte kommit iväg än Ändrades Mars 19, 2012 av stefan5300 BTT-IDOL OCH BITTERFITTA. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BBJ Inlagd Mars 19, 2012 Dela Inlagd Mars 19, 2012 (ändrad) Raggmunk med fläsk o lingon-(nä jag luras, det var tranbär-)-sylt. Mvh BBJ Edit: Glömde bilden Ändrades Mars 19, 2012 av BBJ Nytt år - nya möjligheter! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd Mars 19, 2012 Dela Inlagd Mars 19, 2012 Tror jag drar till Max och tar en burgare Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BBJ Inlagd Mars 19, 2012 Dela Inlagd Mars 19, 2012 Tror jag drar till Max och tar en burgare Max-burgare är något man saknar här nere, man får ta med lite Max-dressing ner nästa år Mvh BBJ Nytt år - nya möjligheter! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu