Tallviking Inlagd Februari 4, 2012 Dela Inlagd Februari 4, 2012 Hör mixern jobba ute i köket så jag får gå dit och se vad hon förbereder ! Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
borje222 Inlagd Februari 4, 2012 Dela Inlagd Februari 4, 2012 Idag hade jag o frugan en halvdag i köket, men vad gör man inte för att gammal turkisk mat.. Nu tiil den svenska delen, potatisen är skalad inlagd i kastrullen.. Sen var dags att att hitta lite kålbitar.. Det blev en skaplig hög av en kål.. Koka lite ris till köttfärsen sen blanda smeten.. Sen var det dags att lägga smeten i kålen o steka det.. Sen in i ugnen o koka potärena o fixa lite sås.. Klart middagen räcker nog till 2 personer.. FF En höjdare, ett mycket bra inlägg! Mvh. borje222 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ellim63 Inlagd Februari 4, 2012 Dela Inlagd Februari 4, 2012 Idag hade jag o frugan en halvdag i köket, men vad gör man inte för att gammal turkisk mat.. Nu tiil den svenska delen, potatisen är skalad inlagd i kastrullen.. Sen var dags att att hitta lite kålbitar.. Det blev en skaplig hög av en kål.. Koka lite ris till köttfärsen sen blanda smeten.. Sen var det dags att lägga smeten i kålen o steka det.. Sen in i ugnen o koka potärena o fixa lite sås.. Klart middagen räcker nog till 2 personer.. FF kåldolmar!!! jävlar va gott! mvh mille Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
amja Inlagd Februari 4, 2012 Dela Inlagd Februari 4, 2012 Kremerar just nu en dö kyckling som gottat sig i marinad av koriander, maggi, chillies, sesamolja och massor av vitlök. Kameran på laddning, så inga bilder. "Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Enis Inlagd Februari 4, 2012 Dela Inlagd Februari 4, 2012 Jaha vad skall man hitta på av den här halvfrusna stackars danska grisabiten Hmm skall man använda sig av någon av frugans häxblandningar som tillbehör?... Tror jag tar en sipp på wirren och fundrar vidare Ost är ju gott. vi river lite sådan och ser vad mer som finns i skafferiet Ja flingor är ju gott till filen de kanske går att använda till annat också Fram med morteln och stöta till lite Mmm smakar ju smaskens ihopblandat riven ost med cayennepeppar Margarin och wirre i pannan gör nog susen... Fläskafilén avhinnad´och pepprad... ner i pannan och brynes på Ner med filén i en ungsäker panna strö på fling och ostblandningen och grattinera den klar i ugnen Smakerna som var kvar i stekpannan blandes upp med grädde, tomatpuré, soya salt och peppar samt mortlade torkade trattisar. FF visade ju kokande poatisar så det hoppar jag. men lite mjölk och ost som smältes ner får ni se som sedan mosas ihop med kokad potatis Slutresultatet . /Enis "Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
borje222 Inlagd Februari 4, 2012 Dela Inlagd Februari 4, 2012 Jaha vad skall man hitta på av den här halvfrusna stackars danska grisabiten Hmm skall man använda sig av någon av frugans häxblandningar som tillbehör?... Tror jag tar en sipp på wirren och fundrar vidare Ost är ju gott. vi river lite sådan och ser vad mer som finns i skafferiet Ja flingor är ju gott till filen de kanske går att använda till annat också Fram med morteln och stöta till lite Mmm smakar ju smaskens ihopblandat riven ost med cayennepeppar Margarin och wirre i pannan gör nog susen... Fläskafilén avhinnad´och pepprad... ner i pannan och brynes på Ner med filén i en ungsäker panna strö på fling och ostblandningen och grattinera den klar i ugnen Smakerna som var kvar i stekpannan blandes upp med grädde, tomatpuré, soya salt och peppar samt mortlade torkade trattisar. FF visade ju kokande poatisar så det hoppar jag. men lite mjölk och ost som smältes ner får ni se som sedan mosas ihop med kokad potatis Slutresultatet . /Enis :14: :14: Mvh. borje222 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
noBuzz Inlagd Februari 4, 2012 Dela Inlagd Februari 4, 2012 Äntligen lördag och nu ska det bli fest!!! Inget mer bearnaisesås, feta ostar, gravad/rökt lax eller italienska charkuterier och annat. Äntligen RIS !!! Skär lite kokt (1 timme) rimmat sidfläsk i lagom bitar och lägg dem på ett grytlock. Leta upp en honungsburk med sparat stekfett. (Det är viktigt att det ligger i en honungsburk) Värm upp fettet i en kastrull (så att den blir genomskinlig) och lägg i fläsket Lägg på kastrullocket och en upp-o-ner-vänd mortel som tyngd ovanpå (detta är ett jätteviktigt moment för smaken) tills det kokta fläsket är stekt. Efter ett tag är det stekt.. .. och då tar man ur det.. ..och slicar upp. Sedan hämtar man en mortel (utan gamla cornflakes i) och slappar upp lite chili, vitlök och salt. Går man ut och letar upp lite Kanaa som man skär upp. Och letar upp lite Pak Boong. ..som man också skär upp och häller de krossade kryddorna, socker, buljongpulver och lite ostronsås på. Släng i lite chilikross i woken.. Och stek först pak boongen klar.. ..och sedan kanaan tillsammans med fläsket. Och slänger upp på en tallrik. Smumsens. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Odin Inlagd Februari 4, 2012 Dela Inlagd Februari 4, 2012 Bussjävel... F-n nu blir det kylskåpet igen... AYA!!! AYA!!! Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Februari 4, 2012 Dela Inlagd Februari 4, 2012 (ändrad) Äntligen lördag och nu ska det bli fest!!! Inget mer bearnaisesås, feta ostar, gravad/rökt lax eller italienska charkuterier och annat. Äntligen RIS !!! Skär lite kokt (1 timme) rimmat sidfläsk i lagom bitar och lägg dem på ett grytlock. Leta upp en honungsburk med sparat stekfett. (Det är viktigt att det ligger i en honungsburk) Värm upp fettet i en kastrull (så att den blir genomskinlig) och lägg i fläsket Lägg på kastrullocket och en upp-o-ner-vänd mortel som tyngd ovanpå (detta är ett jätteviktigt moment för smaken) tills det kokta fläsket är stekt. Efter ett tag är det stekt.. .. och då tar man ur det.. ..och slicar upp. Sedan hämtar man en mortel (utan gamla cornflakes i) och slappar upp lite chili, vitlök och salt. Som efterrätt gör du precis som du gjort ovan. fast du lägger till lite nam plaa och maeng da i sista momentet! Viiooola! Mo krap nam prik meang da. Ändrades Februari 4, 2012 av Wangthong Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
noBuzz Inlagd Februari 4, 2012 Dela Inlagd Februari 4, 2012 Som efterrätt gör du precis som du gjort ovan. fast du lägger till lite nam plaa och maeng da i sista momentet! Viiooola! Mo krap nam prik meang da. Brukar glufsa i mig dem så fort jag får tag i dem så de klarar sig aldrig fram till matlagningen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
borje222 Inlagd Februari 4, 2012 Dela Inlagd Februari 4, 2012 Blev en enkel fläskfile rätt, enkelt men gott.. Mvh borje222 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stjp8729 Inlagd Februari 5, 2012 Dela Inlagd Februari 5, 2012 (ändrad) Hej Just nu... Send from Thailand with confidence and a smile Ha en kanonbra dag Ändrades Februari 5, 2012 av Inaktiv Medlem Hua Hin - Stränder - Bangsaen - Bildberättelse - Songkran - Isaan - Semesterbilder Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest paw-76 Inlagd Februari 5, 2012 Dela Inlagd Februari 5, 2012 Hörde frugan böka i köket i morse. Det här var det hon böka med. Pla... ja jag är för dålig på namn på mat rätter. Förbannat god brunch. Det brinner fint i magen nu. Hon är en fantastisk kock min kära fru. Till och med dottern och hennes kompis vaknade tidigt för en gång skull och åt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
FF Inlagd Februari 5, 2012 Dela Inlagd Februari 5, 2012 Idag blev helstekt fläskfile med hasselbackspotatis o grönpepparsås.. FF www.easi.nu Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd Februari 5, 2012 Dela Inlagd Februari 5, 2012 Pannbiff på nötfärs, grädde, ägg, fisksås, ostronsås och ströbröd. Blev jättegott “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
noBuzz Inlagd Februari 5, 2012 Dela Inlagd Februari 5, 2012 Idag är det snooker på TV (final i German Masters) så jag orkar inte vara så seriös utan gjorde en gulaschsoppa på färdig burksoppa. Men eftersom jag gillar när den är lite kraftigare i smaken så gjorde jag några tillägg. Dagens ingredienser. Trattisar, vitlök, prick pong, Creme Fraishe, Rödtjut (var o luftade sig lite under fototagningen), purjolök (som var och letade efter rödtjutet), smör, oxfond och lite tranbärsgelé. Stekte trattisarna med vitlök. Och slängde i en gryta med Gulaschen, prick pong, oxfond och en skvätt rödtjut. Slängde sen i lite hackad purjolök och lät smakerna koka ihop.. Till sist lade jag i en rejäl slev creme fraishe och lät det koka upp igen. Och serverade med tranbärsgelé. Starkt, sött, salt och gott!!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Enis Inlagd Februari 5, 2012 Dela Inlagd Februari 5, 2012 Blev barnmat idag, köttfärsås och spagetti.. Hade ingen köttfärs hemma men lite högrev och sidfläsk i mixern löste det hela.. /Enis "Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sam sip sam Inlagd Februari 6, 2012 Dela Inlagd Februari 6, 2012 Pepparstek på flaggan Sent from my GT-I9000 using Tapatalk Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest borichiangmai Inlagd Februari 6, 2012 Dela Inlagd Februari 6, 2012 Efter middagen blev det hembakat Ha det Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rolba Inlagd Februari 6, 2012 Dela Inlagd Februari 6, 2012 Falukorv och makaroner. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
knifetown Inlagd Februari 6, 2012 Dela Inlagd Februari 6, 2012 En biverkning av att äta thaimat är risken för sendrag i benen Support your local Hill´s Angels Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd Februari 6, 2012 Dela Inlagd Februari 6, 2012 Idag blev det "gamla kläder" som de sa i filmen Sällskapsresan. Stekt potatis, köttbullar, korvbitar, lökbitar å ärtor i en enda osammanhängande blandning. Täckte eländet med både ketchup och rödbetor. Det blir lite så när man skall rensa i kylskåpet... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BBJ Inlagd Februari 6, 2012 Dela Inlagd Februari 6, 2012 2 stekta Fläskkotletter, med stekt potatis och stekt lök, rårivna morötter + 2 burkar Leo (slut på flaskorna), mätt o belåten - JA. Mvh BBJ Nytt år - nya möjligheter! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Borgmästarens Son Inlagd Februari 6, 2012 Dela Inlagd Februari 6, 2012 Chili concarne bli de idag Jag gick i ett kvarter idag Som en gång var min hela värld Allting var ju enklare då. Men ingenting kan bli var det var Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Februari 6, 2012 Dela Inlagd Februari 6, 2012 Idag blev det "gamla kläder" som de sa i filmen Sällskapsresan. Stekt potatis, köttbullar, korvbitar, lökbitar å ärtor i en enda osammanhängande blandning. Täckte eländet med både ketchup och rödbetor. Det blir lite så när man skall rensa i kylskåpet... ropa vieja = gamla kläder. som en tjock gryta på rivet nöt-kött. Snudd på nationalrätt på kuba. http://en.wikipedia.org/wiki/Ropa_vieja Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu