Jump to content
IGNORERAD

En gripen för bombdådet vid Erawan i Bangkok


MPR Nyheter

Recommended Posts

Hej

Självklart kan en enskild person uppfatta även diktatur med alla dess demokratiska och människorättsmässiga brister som positiv, men det är ju en högst personlig och subjektiv uppfattning.

Jag själv är helt övertygad om att dom flesta människor i Thailand precis som i Sverige är fullt kapabla att förstå skillnaden mellan demokrati och diktatur, samt föredrar både fria val och mänskliga rättigheter precis som i andra länder.

Mvh isan lover

Jag måste säga en sak. I sverige förstår vi absolut inte skillnaden just nu. Kallar du det statskick vi har ju nu för demokratisk. Då är du verligen ute och cyklar. Närmare är det dom berömda fina herrarna som verkade på 1900 talets första hälft

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 353
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khun Ken

    42

  • turisten

    29

  • leifen

    22

  • Tallviking

    20

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag måste säga en sak. I sverige förstår vi absolut inte skillnaden just nu. Kallar du det statskick vi har ju nu för demokratisk. Då är du verligen ute och cyklar. Närmare är det dom berömda fina herrarna som verkade på 1900 talets första hälft

Sveriges statsskick är väl det närmaste demokrati man kan komma, när alla mandat fördelas procentuellt efter hur hela landet röstar (till skillnad från t ex USA eller England). Sedan att det finns vissa som anser att det parti som fick 13% av rösterna ska vara med och bestämma, visar ju bara på hur mycket dessa personer värnar om demokratin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste säga en sak. I sverige förstår vi absolut inte skillnaden just nu. Kallar du det statskick vi har ju nu för demokratisk. Då är du verligen ute och cyklar. Närmare är det dom berömda fina herrarna som verkade på 1900 talets första hälft

Även om Åkesson skulle få 51% av rösterna så kommer massinvandringen inte att sluta. Folk börjar mer och mer se igenom massmedias lögner och vem som i verkligheten styr.

Men det börjar bli försent nu. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om Åkesson skulle få 51% av rösterna så kommer massinvandringen inte att sluta. Folk börjar mer och mer se igenom massmedias lögner och vem som i verkligheten styr.

Men det börjar bli försent nu. 

Det är ju ganska enkelt, man inför dödsstraff (skjuten på plats) för alla som är papperslösa. Har du (eller jag) inte pass på mig på gatan så är det bara att sätta en kula i tinningen. Låter grymt, men nu är det älgjakt och helge råkar ut för samma sak. Inga papper/pass - pang. 30-06an väntar... men det är för varmt ännu

Osammanhängande? jag försöker komma upp i Gusings klass. Men det är inte enkelt att slå en mästare.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det fanns faktiskt ett Thailand med fria val och en demokrati redan före 2011, för övrigt anses perioden mellan 1997 och 2006 vara den mest demokratiskt i landets historia.

Jag är inte speciellt överraskad att du möter människor som är mer nöjda nu efter kuppen än innan, du kände ju t.o.m folk som demonstrerade gratis när andra bussades till Bangkok och fick betalt av PDRC och Suthep för att deltaga, vi verkar röra oss i lite olika kretsar jag och du.

Självklart vill ca 80% av befolkningen i Thailand ha demokrati och lika självklart är ca 20% emot demokrati och fria val, det råder det inget tvivel om, så har det väl varit i ca 50-75 år.

Men själv delar jag inte uppfattningen att det är dessa ständigt återkommande militärkupper och perioder med diktatur som kommer att leda till målet med verklig demokrati, jag förordar helt klart andra vägar för att demokratisera ett land.

Med vänlig hälsning isan lover 

Givetvis kan vem som helst skriva att denna period "anses" vara den mest demokratiska. Det räcker ju faktiskt med att en person anser detta. På samma sätt kan man ju precis lika gärna skriva att månlandningen inte anses ha ägt rum, att Elvis anses fortfarande vara vid liv etc. Vill man istället föra en någotsånär saklig diskussion så är det nog intressantare att istället basera sina antaganden på någon form av fakta. Ett faktum är t.ex att ca 3000 personer avrättades utan rättegång under denna period. Som en jämförelse kan sägas att ca 3500 personer mördades i Chile under Pinochets 17 år vid makten. År 2001 låg Thailand på en ganska hyfsad 65:e plats i Reporters without Borders pressfrihetsindexranking. År 2006 hade Thailand åkt ner till 135:e plats i samma ranking. Skulle nog vilja påstå att ur demokratisk synpunkt var nog inte denna period något direkt föredöme för världen även om den av vissa "anses" ha varit det. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Givetvis kan vem som helst skriva att denna period "anses" vara den mest demokratiska. Det räcker ju faktiskt med att en person anser detta. På samma sätt kan man ju precis lika gärna skriva att månlandningen inte anses ha ägt rum, att Elvis anses fortfarande vara vid liv etc. Vill man istället föra en någotsånär saklig diskussion så är det nog intressantare att istället basera sina antaganden på någon form av fakta. Ett faktum är t.ex att ca 3000 personer avrättades utan rättegång under denna period. Som en jämförelse kan sägas att ca 3500 personer mördades i Chile under Pinochets 17 år vid makten. År 2001 låg Thailand på en ganska hyfsad 65:e plats i Reporters without Borders pressfrihetsindexranking. År 2006 hade Thailand åkt ner till 135:e plats i samma ranking. Skulle nog vilja påstå att ur demokratisk synpunkt var nog inte denna period något direkt föredöme för världen även om den av vissa "anses" ha varit det. 

 

Och hur vet du att de avrättades , Ja  ja du var närvarande när det sköts i skogen på obeväpnade smugglare.

Nä du får nog tänka efter på hur du framställer en situation som du inget vet om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och hur vet du att de avrättades , Ja  ja du var närvarande när det sköts i skogen på obeväpnade smugglare.

Nä du får nog tänka efter på hur du framställer en situation som du inget vet om.

Du menar att dom begick självmord? Dog av TBC? Blev påkörda av tåget? Drunknade i Mekongfloden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Enligt uppgifter i media så bussades 10 000 tals människor mot betalning upp till Bangkok ifrån södra Thailand för att deltaga i dessa protester och för att skapa det kaos som skulle bereda väg för kuppen och diktaturen.

Men din fru kanske tillhörde dom frivilliga som trodde sig demonstrera för verklig demokrati och minskad korruption innan Suthep kapade protesterna med målet att få till en kupp och diktatur?

Att det är ungefär 80% som vill ha verklig demokrati och ca 20% som inte är intresserade av detta är siffror som dyker upp med jämna mellanrum i Thailand vid olika konflikter och politiska diskussioner, själv tycker jag att den låter ganska rimlig, det är nog högst 20% som kan sägas förlora på att demokratin stärks, övriga vinner helt klart på detta.

Dom största motståndarna till demokrati och dom största förlorarna är naturligtvis den onämnbare och hans släkt, Prem och folket runt den onämnbare, välbeställd gul rojalistisk elit i Bangkok, landets militärledning, även många välutbildade och akademiker stödjer landets odemokratiska krafter.  

 

Med vänlig hälsning isan lover

Du hoppar över ett steg och det är när de fredliga demonstrationerna mot kuppförsöket med amnestin började. Läkare mot korruption och amnesti, sjuksköterskor mm.

Miljoner människor runt om i hela landet.

Då var det vanliga människor som demonstrerade och inte några busslaster mot betalning, det scenariot kom senare.

Amnestiförslaget ogillades lika mycket av de röda som skulle ge amnesti åt deras hatobjekt demokraterna Abhisit och Sutep för ev. order av dödsskjutningar 2010.

Gula och röda demonstrerade samtidigt och tillsammans med ett band i thailands färger och en visselpipa, nästan dygnet runt.

Jag bevittnade det själv på plats ett par gånger i normalt röda Korat när du satt hemma och agnade krabburar.

Min fru tillhörde dom som frivilligt demonstrerade mot amnestiförslaget vid ett par tillfällen och inte mot eller för något annat som du vill få det till.

Detta är tiden före Suthep som lyckades kapa demonstrationerna till något annat.

De fredliga demonstrationerna med röda och gula tillsammans mot amnestiförslaget i kanske alla Isaans större städer har väl aldrig ägt rum enligt dig.

Det Isaanska undret. Fanns en tråd om detta tidigare.

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Enligt uppgifter i media så bussades 10 000 tals människor mot betalning upp till Bangkok ifrån södra Thailand för att deltaga i dessa protester och för att skapa det kaos som skulle bereda väg för kuppen och diktaturen.

Men din fru kanske tillhörde dom frivilliga som trodde sig demonstrera för verklig demokrati och minskad korruption innan Suthep kapade protesterna med målet att få till en kupp och diktatur?

Att det är ungefär 80% som vill ha verklig demokrati och ca 20% som inte är intresserade av detta är siffror som dyker upp med jämna mellanrum i Thailand vid olika konflikter och politiska diskussioner, själv tycker jag att den låter ganska rimlig, det är nog högst 20% som kan sägas förlora på att demokratin stärks, övriga vinner helt klart på detta.

Dom största motståndarna till demokrati och dom största förlorarna är naturligtvis den onämnbare och hans släkt, Prem och folket runt den onämnbare, välbeställd gul rojalistisk elit i Bangkok, landets militärledning, även många välutbildade och akademiker stödjer landets odemokratiska krafter.  

 

Med vänlig hälsning isan lover

En påminnelse!!!

https://www.youtube.com/watch?v=Uh89tZy5sUY

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Enligt uppgifter i media så bussades 10 000 tals människor mot betalning upp till Bangkok ifrån södra Thailand för att deltaga i dessa protester och för att skapa det kaos som skulle bereda väg för kuppen och diktaturen.

Men din fru kanske tillhörde dom frivilliga som trodde sig demonstrera för verklig demokrati och minskad korruption innan Suthep kapade protesterna med målet att få till en kupp och diktatur?

Att det är ungefär 80% som vill ha verklig demokrati och ca 20% som inte är intresserade av detta är siffror som dyker upp med jämna mellanrum i Thailand vid olika konflikter och politiska diskussioner, själv tycker jag att den låter ganska rimlig, det är nog högst 20% som kan sägas förlora på att demokratin stärks, övriga vinner helt klart på detta.

Dom största motståndarna till demokrati och dom största förlorarna är naturligtvis den onämnbare och hans släkt, Prem och folket runt den onämnbare, välbeställd gul rojalistisk elit i Bangkok, landets militärledning, även många välutbildade och akademiker stödjer landets odemokratiska krafter.  

 

Med vänlig hälsning isan lover

Inte i någon oberoende media iallafall-att de sades så i den röda pressen kan jag förstå-de har ju som uppgift att precis som du försvara massmord, barnamord, korruption och röstköp.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar att dom begick självmord? Dog av TBC? Blev påkörda av tåget? Drunknade i Mekongfloden?

Naturligsvis inte,

Men de senaste åren har det rapporteras,, , om många händelser angående narkotika smugglingen många döda.Av tåg,TBC, drunknade, nä i eld strid med militär, polis.

Men vill man nå vissa syften propagandistiskt så skriver man som du, 3000 avrättade i djungeln.

Män det hände säkert saker utfärdade av enskilda polis män, män att de skulle uppgå till TRETUSEN ALDRIG.  

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Sist det var val så stack SurinP3 ut hakan strax innan valet och hävdade att +80% i hans by stödde numera de gula, det hade han minsan hört/uppfattat.......

Efter valdagen så visade det sig att +96,5% hade röstat på Thaksin i SurinP3 hemby......vem skall man lita på?...........

Om vi ska vara lite noggranna så sade jag säkert nåt i stil med att de i vår by inte längre tänkte rösta på Thaksin, (inte att de skulle rösta på de gula - eftersom det skulle vara befängt). Och ska man vara ännu mer insnöad på fakta, så var det väl ingen i hela Thailand som röstade på Thaksin.

Om du sedan varit runt i vår by och gjort en egen "undersökning" (vilket inte är helt omöjligt med tanke på dina tidigare eskapader) och kommit fram till att 96,5% röstade på honom, så vet jag inte om jag ska vara imponerad eller bli lite rädd. 

Hej

Ungefär så är det många platser och ändå lyckas en del Svenskar bara träffa gula kuppvänner i sitt område och by, märkligt tycker jag, skulle sympatierna vara så stora för dom gula som dessa medlemmar uppger skulle ju inga kupper behövas eftersom dom gula skulle vinna dom val som hålls och få egen majoritet i parlamentet.

Men sanningen är ju att dom gula inte har vunnit ett enda val på hela 2000 talet, så deras påstådda popularitet är naturligtvis kraftigt överdriven ifrån dessa Svenskars sida p.g.a egna politiska ställningstaganden och sympatier.

Med vänlig hälsning isan lover

Du ska inte tro på allt som folk skriver. 

För att berätta hur det gick till, så var det väl ungefär så här:
Vi satt i byn, jag och ett dussintal thailändare runt elden och värmde oss. De grillade lite fisk som tidigare fiskats upp vid närliggade vattenreservoar och vi pratade om politik och Thaksins vilja att bli "större än kungen" vilket alla ansåg vara ett svek. Vi åt lite fisk och drack lite hemgjord Sato - ja, den var god, och alla runt lägerelden var nöjda.

Den där historien är självklart helt och hållet påhittad, men var säkert nära sanningen på flera håll i Thailand.

Ändrades av Surin P3
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Din idol monterade ner demokratin under sin tid vid makten från 2001 till 2006. hans sista tid präglades av hans korruption, maktmissbruk, brottslighet och extremt odemokratiska beteende. Det var därför han till slut slängdes ut trots att han mot alla demokratiska regler hängde sig kvar vid makten som en slags diktator och det var därför PAD över huvud taget bildades som en protest med den våldtäkt din idol genomförde mot landet och demokratin !

Hej

Ändå räknas 2001 in i landets historiskt mest demokratiska period?

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Naturligsvis inte,

Men de senaste åren har det rapporteras,, , om många händelser angående narkotika smugglingen många döda.Av tåg,TBC, drunknade, nä i eld strid med militär, polis.

Men vill man nå vissa syften propagandistiskt så skriver man som du, 3000 avrättade i djungeln.

Män det hände säkert saker utfärdade av enskilda polis män, män att de skulle uppgå till TRETUSEN ALDRIG.  

 

 

Hej

Att ca 2500 dog under kampanjen är nog sant men hur många av dessa som dog genom att t.ex göra väpnat motstånd, försöka fly eller andra orsaker nämner kritikerna aldrig, själv har jag aldrig sett någon siffra på detta, det skulle vara intressant att få reda på hur många som verkligen mördades oprovocerat av polisen under denna kampanj, för polisen begick ju bevisligen övergrepp för att dölja egna brott och mutor samt använde övervåld i vissa situationer.

Med vänlig hälsning isan lover

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ändå räknas 2001 in i landets historiskt mest demokratiska period?

Med vänlig hälsning isan lover

Ja. Jag skrev ju det att nedgången började inte förrän då. Det tog ett tag för din idol att komma upp i varv och bli varm i kläderna efter segern i valet och börja ända lagar etc

Den riktigt dramatiska nedgången började inte förrän 2003 och föll sedan som  en sten under 2005 och första halvan av 2006

Händelserna andra halvan av 2013 och första halvan av 2014 är en upprepning av mönstret

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ja. Jag skrev ju det att nedgången började inte förrän då. Det tog ett tag för din idol att komma upp i varv och bli varm i kläderna efter segern i valet och börja ända lagar etc

Den riktigt dramatiska nedgången började inte förrän 2003 och föll sedan som  en sten under 2005 och första halvan av 2006

Händelserna andra halvan av 2013 och första halvan av 2014 är en upprepning av mönstret

 

Hej

Trots att dom gula påstår detta var väl Thaksins sista valseger 2005 den största i landets demokratiska historia?

Så det fanns uppenbarligen ett stort folkligt stöd för förd politik, men lika självklart ogillade en gul inflytelserik minoritet den förda politiken som gynnade massorna ute i landet på Bangkoks bekostnad och det var väl den egentliga grundorsaken till den konflikt som pågår ännu.

Med vänlig hälsning isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Trots att dom gula påstår detta var väl Thaksins sista valseger 2005 den största i landets demokratiska historia?

Så det fanns uppenbarligen ett stort folkligt stöd för förd politik, men lika självklart ogillade en gul inflytelserik minoritet den förda politiken som gynnade massorna ute i landet på Bangkoks bekostnad och det var väl den egentliga grundorsaken till den konflikt som pågår ännu.

Med vänlig hälsning isan lover

Du är en av ytterst få som anser att vinna val är det som avgör om ett land är demokratiskt

Det är hur man beter sig som vald makthavare mellan valdagarna som avgör om ett land är demokratiskt och där är tyvärr din idol rena katastrofen

Regerar man med korruption, nepotism, maktmissbruk, censur, jakt på oliktänkande, LM-lagar, blockering av medier etc etc ÄR MAN INTE DEMOKRATISK oavsett om man vinner val eller inte !!!

Jämför man med dagens junta (som per definition är det mest odemokratiska som finns) är dom nog till och med bättre på ovanstående faktorer än din idol var på slutet innan han kastades ut från makten (med våld eftersom han vägrade släppa den trots att han inte hade rätt till den)

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Du är en av ytterst få som anser att vinna val är det som avgör om ett land är demokratiskt

Det är hur man beter sig som vald makthavare mellan valdagarna som avgör om ett land är demokratiskt och där är tyvärr din idol rena katastrofen

Regerar man med korruption, nepotism, maktmissbruk, censur, jakt på oliktänkande, LM-lagar, blockering av medier etc etc ÄR MAN INTE DEMOKRATISK oavsett om man vinner val eller inte !!!

Jämför man med dagens junta (som per definition är det mest odemokratiska som finns) är dom nog till och med bättre på ovanstående faktorer än din idol var på slutet innan han kastades ut från makten (med våld eftersom han vägrade släppa den trots att han inte hade rätt till den)

Hej

Ja jag tillhör absolut dom som anser att ett lands regering ska utses av sin egen befolkning i fria och demokratiska val som dessutom precis som i fallet med Thailand bör vara internationellt godkända, jag ser inte kupper och diktatur som ett alternativ till ett folkligt förankrat styre.

Självklart är kupper, juntor och diktatur det mest odemokratiska som finns, att låta militären ta maken i ett land med hjälp av sina vapen, regera via ett hårt förtryck, politisk förföljelse, hård censur, militärt kontrollerad media, slopad yttrandefrihet, indragen pressfrihet, mötesförbud, eskalerat användande av LM-lagarna, användande av militärdomstolar mot civila, ger sig själva amnesti för begångna brott m.m, samtidigt som man inför militära konstitutioner som i princip slopar demokratin, ändrar så att senaten till största delen blir utsedd av kuppmakarna istället för att som förr bli valda o.s.v.

Det är inte konstigt att FN, HRW, Amnesty och den demokratiska omvärlden fördömer detta och kräver en årtergång till demokrati och fria val snarast samt att människorätt regler ska respekteras.   

Med vänlig hälsning isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ja jag tillhör absolut dom som anser att ett lands regering ska utses av sin egen befolkning i fria och demokratiska val som dessutom precis som i fallet med Thailand bör vara internationellt godkända, jag ser inte kupper och diktatur som ett alternativ till ett folkligt förankrat styre.

Självklart är kupper, juntor och diktatur det mest odemokratiska som finns, att låta militären ta maken i ett land med hjälp av sina vapen, regera via ett hårt förtryck, politisk förföljelse, hård censur, militärt kontrollerad media, slopad yttrandefrihet, indragen pressfrihet, mötesförbud, eskalerat användande av LM-lagarna, användande av militärdomstolar mot civila, ger sig själva amnesti för begångna brott m.m, samtidigt som man inför militära konstitutioner som i princip slopar demokratin, ändrar så att senaten till största delen blir utsedd av kuppmakarna istället för att som förr bli valda o.s.v.

Det är inte konstigt att FN, HRW, Amnesty och den demokratiska omvärlden fördömer detta och kräver en årtergång till demokrati och fria val snarast samt att människorätt regler ska respekteras.   

Med vänlig hälsning isan lover

Återgång till demokrati???Demokratur menar du väl.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ja jag tillhör absolut dom som anser att ett lands regering ska utses av sin egen befolkning i fria och demokratiska val som dessutom precis som i fallet med Thailand bör vara internationellt godkända, jag ser inte kupper och diktatur som ett alternativ till ett folkligt förankrat styre.

Självklart är kupper, juntor och diktatur det mest odemokratiska som finns, att låta militären ta maken i ett land med hjälp av sina vapen, regera via ett hårt förtryck, politisk förföljelse, hård censur, militärt kontrollerad media, slopad yttrandefrihet, indragen pressfrihet, mötesförbud, eskalerat användande av LM-lagarna, användande av militärdomstolar mot civila, ger sig själva amnesti för begångna brott m.m, samtidigt som man inför militära konstitutioner som i princip slopar demokratin, ändrar så att senaten till största delen blir utsedd av kuppmakarna istället för att som förr bli valda o.s.v.

Det är inte konstigt att FN, HRW, Amnesty och den demokratiska omvärlden fördömer detta och kräver en årtergång till demokrati och fria val snarast samt att människorätt regler ska respekteras.   

Med vänlig hälsning isan lover

Vi är ALLA överens om att en regering skall tillsättas i fria, opåverkade, okorrumperade val

Märkligt att du skriver så lång text om denna självklarhet och inte nämner ett enda ord om att demokrati beror på hur en vald regering agerar mellan valen som var det mitt inlägg till dig handlade om

Kan det finnas en anledning till detta ständiga undvikande från din sida ? :whistle:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Att ca 2500 dog under kampanjen är nog sant men hur många av dessa som dog genom att t.ex göra väpnat motstånd, försöka fly eller andra orsaker nämner kritikerna aldrig, själv har jag aldrig sett någon siffra på detta, det skulle vara intressant att få reda på hur många som verkligen mördades oprovocerat av polisen under denna kampanj, för polisen begick ju bevisligen övergrepp för att dölja egna brott och mutor samt använde övervåld i vissa situationer.

Med vänlig hälsning isan lover

 

Det lär vi ju faktiskt aldrig få reda på. Det normala i ett rättssamhälle är att skuldfrågan avgörs genom att man gör en ordentlig polisiär brottsundersökning. Därefter lämnas fallet över till en åklagare som granskar, gör vidare undersökningar och därefter begär personen häktad varefter en häktningsförhandling i domstol hålls. Under förutsättning att personen under någon av processerna ovan inte har friats såsom varande oskyldig, så går saken vidare till domstol där personen ifråga frias eller fälls. Såväl svarande som käranden kan därefter överklaga domen.

Juridiskt sett anses ALLA vara oskyldiga tills motsatsen har bevisats i rättslig mening. INGEN av dessa personer var skyldiga till någonting. I ett rättssamhälle skulle varenda fall av dödskjutning blivit utrett. Om någon skulle ha skjutits vid flyktförsök, väpnat motstånd etc. i ett demokratiskt samhälle så hade detta varit extremt väl utrett i varje enskilt fall och vi hade vetat exakt den exakta siffran för eventuella sådana situationer. 

Att polisen "bevisligen" skulle ha begått övergrepp för att dölja brott och mutor är givetvis skitsnack. Eftersom inget av fallen hamnade i domstol där bevisning prövas kan man givetvis inte uttala sig om något "bevisligen".  För att något skall anses bevisat krävs något som kallas "bevis". Dessa "bevis" framkommer som ett resultat av en brottsundersökning och prövas i domstol.

Dock kan man ju ställa sig frågan om det spelar någon roll annat än som ytterligare ett exempel på hur genomruttet det Thailändska rättssamhället och därmed demokratin var (och fortfarande är). Spelar det någon roll om 1 500, 3 800, 35, 228 eller 567 personer avrättades utan rättegång ur demokratiskt hänseende? Skulle 1 500 mördade människor vara "acceptabelt" ? Vore 228 dödade rentav demokratiskt?

 

 

Hej

Trots att dom gula påstår detta var väl Thaksins sista valseger 2005 den största i landets demokratiska historia?

Så det fanns uppenbarligen ett stort folkligt stöd för förd politik, men lika självklart ogillade en gul inflytelserik minoritet den förda politiken som gynnade massorna ute i landet på Bangkoks bekostnad och det var väl den egentliga grundorsaken till den konflikt som pågår ännu.

Med vänlig hälsning isan lover

Exakt vad vill du göra gällande med denna kommentar? Att det är "demokratiskt" att avrätta folk utan rättegång? Att det var "demokratiskt" att montera ner den pressfrihet som fanns?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi är ALLA överens om att en regering skall tillsättas i fria, opåverkade, okorrumperade val

Märkligt att du skriver så lång text om denna självklarhet och inte nämner ett enda ord om att demokrati beror på hur en vald regering agerar mellan valen som var det mitt inlägg till dig handlade om

Kan det finnas en anledning till detta ständiga undvikande från din sida ? :whistle:

ALLA vet jag inte riktigt. Det finns vissa här på forumet som anser att det där med fria och okorrumperade val inte är så noga. Det är nog mest dom gula fascisterna som propsar på det där med "fria och okorrumperade". 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ju större valseger, ju mera demokrati menar nog skribenten och demokratiförespråkaren.

Ju populärare, ju mer demokratiskt.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Återgång till demokrati???Demokratur menar du väl.

Hej

Du får ju kalla det vad du vill men det FN, HRW, Amnesty och den demokratiska omvärlden kräver av juntan är just fria val och en återgång till demokrati snarast.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...