Wangthong Inlagd Januari 22, 2017 Dela Inlagd Januari 22, 2017 4 timmar sedan, skrev AnTove: Skulle vilja påstå att båda partier befinner sig i den största krisen någonsin . Trump var den sista republikanerna skulle vilja ha som president . Man var inom Republikanerna ganska säkra på att någon skulle slå ut honom och ifrån start var man säkra på att Marc Rubio eller Paul Ryan skulle vinna. Men blev helt handlingsförlamade när de blev utslagna . Rubio meddelade att han skulle sluta med politiken , men är nu väldigt aktiv igen , men fickorna fulla av pengar för att reda kunna bygga upp en plattform och jaga anhängare . Ryan tappar nog sin plattform nu när han trots sitt uttalade hat mot trump accepterade en post hos honom . Ett tecken är också de traditionellt stora bidragsgivarna och på tryckare som bröderna Koch drog tillbaks sin pengar och höll sig på avstånd från Trump . Men erbjöd sig att punga upp tio miljarder om Mitt Romney gav sig in i kampen . Trodde länge att min chef Michael Bloomberg skulle ge sig in i leken , men tyvärr gjorde han inte det . Det traditionella frågorna som brukar att drivas hårdast försvann när Trump höll hov. Du har helt rätt i demokraterna har problem och letar med ljus och lyckta efter lämpliga kandidater till nästa val. Bernie Sanders satt också alla på pottkanten . Vet ärligt inte vad de ska göra . De måste hitta en mycket karismatisk kandidat. Vet inte om de behöver göra så mycket när det gäller Trump, han suttit i två dagar och ligger i krig med journalisterna , CIA och FBI , samt alla demonstrationer . Det känns som om att han är sin egen värsta fienden . Vi får se vad som händer . Tror också att hans väljare snabbt kommer att upptäcka att han inte kommer att hålla det som han har lovat . Berätta gärna hur du tror att det kommer att gå och vad din bild är av det hela. 19 minuter sedan, skrev Herr Chang: Jag har ingen aning om hur det kommer att gå, men det är med viss irritation jag ser hur Donald Trump döms ut på förhand av många självutnämnda experter. USA har aldrig befunnit sig i denna situation, en president som saknar erfarenhet från både politik och militär. Om man tyckte valrörelsen var spännande så är det inget mot vad det blir nu... Herr Chang har talat. Får man inte spekulera i olika scenarios så är nog MPR flera medlemmar fattigare ganska snabbt. Men det klart, du har också rätt att bli irriterad när folk inte tycker som du gör. Men vilka är de självutnämnda experterna som du blir irriterad på? Att det blir spännande är jag med på. Fast jag tror nog som AnTove att han är sin värsta fiende och anser själv att mycket av det han sagt under valkampen bara är hans stora käft som glappat för mycket. Inte så genomtänkt. Precis som att lägga sig i "krig" med jounalister, CIA, FBI mfl. Tror också att väldigt många av hans väljare kommer att bli besvikna. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd Januari 22, 2017 Dela Inlagd Januari 22, 2017 6 minuter sedan, skrev Wangthong: Får man inte spekulera i olika scenarios så är nog MPR flera medlemmar fattigare ganska snabbt. Men det klart, du har också rätt att bli irriterad när folk inte tycker som du gör. Men vilka är de självutnämnda experterna som du blir irriterad på? Att det blir spännande är jag med på. Fast jag tror nog som AnTove att han är sin värsta fiende och anser själv att mycket av det han sagt under valkampen bara är hans stora käft som glappat för mycket. Inte så genomtänkt. Precis som att lägga sig i "krig" med jounalister, CIA, FBI mfl. Tror också att väldigt många av hans väljare kommer att bli besvikna. Denna där Changen är väl inte nykter som vanligt. Tycker man det är spännande om det kan bli mycke oroligheter i världen för att en orutinerad man styr Amerika då är man full och det har ju Changen visat Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Januari 22, 2017 Dela Inlagd Januari 22, 2017 1 minut sedan, skrev Boa52: Denna där Changen är väl inte nykter som vanligt. Tycker man det är spännande om det kan bli mycke oroligheter i världen för att en orutinerad man styr Amerika då är man full och det har ju Changen visat Han har väl druckit för mycket sk. finsprit. Med dunksprit verkar man skriva oläsbart, men tanken verkar ändå klar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Herr Chang Inlagd Januari 23, 2017 Trådstartare Dela Inlagd Januari 23, 2017 14 timmar sedan, skrev Wangthong: Får man inte spekulera i olika scenarios så är nog MPR flera medlemmar fattigare ganska snabbt. Men det klart, du har också rätt att bli irriterad när folk inte tycker som du gör. Men vilka är de självutnämnda experterna som du blir irriterad på? Att det blir spännande är jag med på. Fast jag tror nog som AnTove att han är sin värsta fiende och anser själv att mycket av det han sagt under valkampen bara är hans stora käft som glappat för mycket. Inte så genomtänkt. Precis som att lägga sig i "krig" med jounalister, CIA, FBI mfl. Tror också att väldigt många av hans väljare kommer att bli besvikna. Nu var det inte MPR jag syftade på... jag tänkte mer på diverse PK-media där motståndet mot Donald Trump verkar vara kompakt. Jag föredrar en mer objektiv rapportering som jag kan dra mina egna slutsatser av. Jag är inte intresserad av och vill inte behöva betala för journalisternas egna åsikter... Herr Chang har talat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Herr Chang Inlagd Januari 23, 2017 Trådstartare Dela Inlagd Januari 23, 2017 14 timmar sedan, skrev Boa52: Denna där Changen är väl inte nykter som vanligt. Tycker man det är spännande om det kan bli mycke oroligheter i världen för att en orutinerad man styr Amerika då är man full och det har ju Changen visat Vilka lysande motargument från Herr IQ52! En åsikts giltighet skulle alltså vara omvänt proportionell mot skribentens promillehalt? Herr Chang har talat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fritz Inlagd Januari 23, 2017 Dela Inlagd Januari 23, 2017 10 minuter sedan, skrev Herr Chang: Nu var det inte MPR jag syftade på... jag tänkte mer på diverse PK-media där motståndet mot Donald Trump verkar vara kompakt. Jag föredrar en mer objektiv rapportering som jag kan dra mina egna slutsatser av. Jag är inte intresserad av och vill inte behöva betala för journalisternas egna åsikter... Herr Chang har talat. Nu är väl medias uppgift att vara kritisk och granska makthavarna eller? Trumps agerande mot mediaföretag som ställer besvärliga frågor tycker då jag är uppseendeväckande, snällt sagt. Här är ett exempel. http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/här-vägrar-trump-svara-cnn-ni-gör-fejknyheter-3734093 Fritz.. Det är aldrig försent att ge upp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Herr Chang Inlagd Januari 23, 2017 Trådstartare Dela Inlagd Januari 23, 2017 16 minuter sedan, skrev Fritz: Nu är väl medias uppgift att vara kritisk och granska makthavarna eller? Trumps agerande mot mediaföretag som ställer besvärliga frågor tycker då jag är uppseendeväckande, snällt sagt. Här är ett exempel. http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/här-vägrar-trump-svara-cnn-ni-gör-fejknyheter-3734093 Fritz.. Självklart ska media granska, men jag klarar mig utan journalisternas egna åsikter. Och uppenbart är man inte vana vid att få mothugg från granskad person. Herr Chang har talat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
John Khonken Inlagd Januari 23, 2017 Dela Inlagd Januari 23, 2017 Trumpen gör précis rätt. Media är ett pack. Dom har redan bestämt sig för att motarbeta allt som Trumpen försöker göra. Varför ska Trumpen då gulla med dom. Mitt förslag. Skit I dom Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fritz Inlagd Januari 23, 2017 Dela Inlagd Januari 23, 2017 12 minuter sedan, skrev Herr Chang: Självklart ska media granska, men jag klarar mig utan journalisternas egna åsikter. Och uppenbart är man inte vana vid att få mothugg från granskad person. Herr Chang har talat. Gäller det generellt? Om tex Sveriges statsminister får kritiska frågor så ska han bara kunna vifta bort dom på samma föraktfulla sätt som Trumph gjorde mot CNN och få godkänt för det? Fritz.. Det är aldrig försent att ge upp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stefan5300 Inlagd Januari 23, 2017 Dela Inlagd Januari 23, 2017 Ett sossesvin från Kalmar har kladdat på tangentbordet innan han kopplade in hjärnan men vad kan man begära. Indignationen mot USA:s nye president Donald Trump har ju i helgen varit minst sagt påtaglig. Band de som gått längst i hetsen på sociala medier, finns en socialdemokrat i Kalmar. Politikern Roland Petersson avslutade ett inlägg på facebook, med orden "Trump överträffar mina värsta farhågor. Kan ingen jävel skjuta honom". Inlägget är nu raderat, men om det får några politiska följder är oklart. -Ett helt oacceptabelt inlägg. Man får aldrig uppmana till våld, säger Roger Holmberg som är ordförande Kalmars socialdemokrater. BTT-IDOL OCH BITTERFITTA. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
AnTove Inlagd Januari 23, 2017 Dela Inlagd Januari 23, 2017 17 timmar sedan, skrev Herr Chang: 2 timmar sedan, skrev Herr Chang: Nu var det inte MPR jag syftade på... jag tänkte mer på diverse PK-media där motståndet mot Donald Trump verkar vara kompakt. Jag föredrar en mer objektiv rapportering som jag kan dra mina egna slutsatser av. Jag är inte intresserad av och vill inte behöva betala för journalisternas egna åsikter... Herr Chang har talat. Så fort Trump konfronteras med fakta, så blir han enligt sig själv attackerad av media och att de är oärliga . Eller som man sa igår. När vi ljuger , så ser vi det inte som om att vi ljuger . Utan presenterar alternativ fakta . Kan man inte ställa högre krav på en världsledare? Under valkampanjen så krävde media att han skulle presentera fakta och det var då han började att skrika att han var under attack och att journalisterna var skurkar . Det är ett par politiker till som använder sig av den taktiken , Putin och Berlusconi. Är det sådan ledare vi vill ha i världen ? Man får tycka vad man vill om Obama, men det är få presidenter som har blivit så attackerade med befängda påstående och disinformation . Men han bemötte detta med värdighet , lugn och fakta . Vilka kanaler använder du dig av för att få din information och hur källgranskar du denna information? Många verkar att tro att bara man hör något som passar in i det man själv tycker, så är det fakta. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fritz Inlagd Januari 23, 2017 Dela Inlagd Januari 23, 2017 (ändrad) 2 timmar sedan, skrev AnTove: Vilka kanaler använder du dig av för att få din information och hur källgranskar du denna information? Många verkar att tro att bara man hör något som passar in i det man själv tycker, så är det fakta. Och passar det inte in så avfärdar man det enkelt som att det är typiskt PK eller alternativa fakta! Fritz.. Ändrades Januari 23, 2017 av Fritz Det är aldrig försent att ge upp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd Januari 23, 2017 Dela Inlagd Januari 23, 2017 Ja man kan ju säga vad man vill om Trump. men nog är det underhållning på högsta nivå. Dock kan jag bara konstatera att Trump bevisligen är sin egen fiende. Såvida han inte blivit president bara för att det är "ballt"? Så får nan väl anta att har någon typ av agenda för att för en viss politik i en viss riktning? Och då kan det ju knappast gagna honom själv att käbbla med media om hur många som var på mottagningen. Och om man satt vita plattor för att djävlas med trump, det vill säga rena petitesser som i det stora hela är totalt ointressant för en majoritet att veta och bry sig om. Det anstår naturligtvis inte en president att sänka sig och käbbla på den nivån. Och när han krigar med media så blir det ju bara värre. Han lär ju knappast få media att vika sig bara för att han spottar och fräser mot dom. Dock visar det sig genom hans agerande hur lite han faktiskt verkar ha innan för pannbenet. Och den som tror att han kommer att ändra sig är lika naiv som en hustru som tror hela tiden och blir besviken på en alkolist,s supande. Han har ju själv konstaterat att han är den han är och inte lär ändra på sig. Då förefaller det ju besynnerligt om folk tror att hans minst sagt udda beteende skulle ändras till något positivt. Dock personligen så tycker jag att det är mycket underhållande att läsa om hans tok bravader. Och man kan väl bara dra igång en vadslagning om hur länge det tar innan han gör nånting som drar honom inför riksrätt? "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd Januari 23, 2017 Dela Inlagd Januari 23, 2017 (ändrad) 56 minuter sedan, skrev Fritz: Och passar det inte in så avfärdar man det enkelt som att det är typiskt PK eller alternativa fakta! Fritz.. Ja med sådana rådgivare och pressekreterare behöver man inga politiska fiender för att framstå som en idi*t:) http://www.realclearpolitics.com/video/2017/01/22/chuck_todd_to_kellyanne_conway_alternative_facts_are_not_facts.html https://www.theguardian.com/world/video/2017/jan/21/donald-trump-inauguration-crowd-size-media Ändrades Januari 23, 2017 av janne_h "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd Januari 23, 2017 Dela Inlagd Januari 23, 2017 "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spooncreek Inlagd Januari 23, 2017 Dela Inlagd Januari 23, 2017 (ändrad) Trump vann valet bland annat på att ägna sig åt ständiga lögner och åt att ständigt konfrontera pressen. Varenda "skandal" hade bara resultatet att Trumps stöd ökade. Uppenbarligen har han bestämt sig på att köra på i samma stil som president (lögnen om antalet deltagare när han svors in är ju så generande dålig att man nästan rodnar själv å hans och hans medarbetares vägnar). Utvecklingen torde bli detsamma ett tag till, hans stöd kommer bara att öka för varje skandal. Så stort är föraktet bland så många mot det så kallade "etablissemanget". Men, någonstans finns det förstås en gräns för hur stort stöd han kan få. Icke att förglömma, så röstade trots allt en majoritet av amerikanarna inte på honom, så hans ökning i popularitet kan ingalunda vara oändlig. Själv fortsätter jag att bygga på mitt "Fort Spooncreek" på den Isaanska landsbygden. Vi ska vara självförsörjande på allt, inklusive en öl med Chang-smak . Behovet av att retirera dit kan uppstå fortare än man tror under nuvarande världsordning. Vänstra bilden. Trump 2017. Högra bilden: Obama 2009 Ändrades Januari 23, 2017 av spooncreek Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd Januari 23, 2017 Dela Inlagd Januari 23, 2017 10 minuter sedan, skrev spooncreek: Trump vann valet bland annat på att ägna sig åt ständiga lögner och åt att ständigt konfrontera pressen. Varenda "skandal" hade bara resultatet att Trumps stöd ökade. Uppenbarligen har han bestämt sig på att köra på i samma stil som president (lögnen om antalet deltagare när han svors in är ju så generande dålig att man nästan rodnar själv å hans och hans medarbetares vägnar). Utvecklingen torde bli detsamma ett tag till, hans stöd kommer bara att öka för varje skandal. Så stort är föraktet bland så många mot det så kallade "etablissemanget". Men, någonstans finns det förstås en gräns för hur stort stöd han kan få. Icke att förglömma, så röstade trots allt en majoritet av amerikanarna inte på honom, så hans ökning i popularitet kan ingalunda vara oändlig. Själv fortsätter jag att bygga på mitt "Fort Spooncreek" på den Isaanska landsbygden. Vi ska vara självförörjande på allt, inklusive en öl med Chang-smak . Behovet av att retirera dit kan uppstå fortare än man tror under nuvarande världsordning. Vänstra bilden. Trump 2017. Högra bilden: Obama 2009 Jag tror personligen inte att stödet kommer att öka. I valrörelsen så pratade han om hur etablissemanget misskötte sig vilket gick hem hos folk. Och därav hade folk överinseende med hans ständiga lögner. Då många ville ha något nytt. Om vi däremot ser en president som håller på att bråka med pressen om helt meningslösa saker som statistik på ett framträdande. Så kommer nog samma människor som röstade fram honom snart lämna stödet till honom då han nu är en del av etablissemanget själv. Då jag tror att dom flesta (som röstat på honom trots han utspel) förväntat sig att se en annan sida av Trump när han väl var president. Verkar ju lite idi*tiskt att slåss med väderkvarnar bara för att hävda sitt eget ego. men det är ju det som är utmärkande för trump tyvärr. Han skulle säkert kunna bli en alldeles utomordentlig president, om han bara lämnade småsintheten därhän, och brydde sig om det man ska göra som president, nämligen att ta beslut för landet. "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest JJC Inlagd Januari 23, 2017 Dela Inlagd Januari 23, 2017 5 timmar sedan, skrev stefan5300: Ett sossesvin från Kalmar har kladdat på tangentbordet innan han kopplade in hjärnan men vad kan man begära. Indignationen mot USA:s nye president Donald Trump har ju i helgen varit minst sagt påtaglig. Band de som gått längst i hetsen på sociala medier, finns en socialdemokrat i Kalmar. Politikern Roland Petersson avslutade ett inlägg på facebook, med orden "Trump överträffar mina värsta farhågor. Kan ingen jävel skjuta honom". Inlägget är nu raderat, men om det får några politiska följder är oklart. -Ett helt oacceptabelt inlägg. Man får aldrig uppmana till våld, säger Roger Holmberg som är ordförande Kalmars socialdemokrater. I typisk sosse anda ville Roland att någon annan gör jobbet som han får beröm för Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spooncreek Inlagd Januari 23, 2017 Dela Inlagd Januari 23, 2017 (ändrad) 19 minuter sedan, skrev janne_h: Jag tror personligen inte att stödet kommer att öka. I valrörelsen så pratade han om hur etablissemanget misskötte sig vilket gick hem hos folk. Och därav hade folk överinseende med hans ständiga lögner. Då många ville ha något nytt. Om vi däremot ser en president som håller på att bråka med pressen om helt meningslösa saker som statistik på ett framträdande. Så kommer nog samma människor som röstade fram honom snart lämna stödet till honom då han nu är en del av etablissemanget själv. Då jag tror att dom flesta (som röstat på honom trots han utspel) förväntat sig att se en annan sida av Trump när han väl var president. Verkar ju lite idi*tiskt att slåss med väderkvarnar bara för att hävda sitt eget ego. men det är ju det som är utmärkande för trump tyvärr. Han skulle säkert kunna bli en alldeles utomordentlig president, om han bara lämnade småsintheten därhän, och brydde sig om det man ska göra som president, nämligen att ta beslut för landet. Jag hoppas naturligtvis att du har rätt och jag har fel. Vi får se. Det jag främst invänder mot i ditt resonemang är att folk röstade på honom "trots hans utspel". Jag är mer inne på att väldigt många röstade på grund av hans utspel. Alla anti-etablissemangsröster, och de är många nu har vi sett i flertalet val och omröstningar under 2016. Ändrades Januari 23, 2017 av spooncreek Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
John Khonken Inlagd Januari 23, 2017 Dela Inlagd Januari 23, 2017 Folk röstade väl på trumpen för att allternativet var och är genomkorumperad. Man hoppades att trumpen kanske var lite bättre . Det får framtiden visa om folket röstade rätt eller fel. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evert 1 Inlagd Januari 23, 2017 Dela Inlagd Januari 23, 2017 Tveksamt om Trump är en bra president för Europa eller världen över huvud taget. Han kan dock kan han bli en injektionskälla för USA. Dum som jag är hade jag självklart röstat på ja just Trump - om jag varit jänkare. Sosse eller vänsteretablissemanget har nu fått ett hatobjekt att spy galla över. Tror nog att jänkarna till sist kommer att inse att Trump ändå blev ett bra val. För övrigt är USA valsystem egentligen mer rättvist än orättvist, tänk efter själva. Oberoende om du/ni bor på landsbygden i Thailand eller Sverige eller USA bör väl era röster också räknas? Som det är idag räknas Thailändarnas eller Svenskarnas röster egentligen inte - trots att de räknas - är det någon som än fattar. Men så här är det. Stadsborna röstar självfallet för det som är bäst för dem, stadsborna är i majoritet = de får sin vilja igenom vilket i sin tur går ut över oss grönsaker på landsbygden som har helt andra förutsättningar. Resultatet blir inte sällan att vi på landsbygden får stå för notan medan stadsborna bärgar hem vinsterna. Självklart har en bonde ute på Isaan helt andra förutsättningar än en medelklass ini Bangkok och röstar självklart också annorlunda - men de är i minoritet mot de medel och överklassmänniskor som bor i städerna. Hade vi haft USA röstsystem i Sverige hade i alla fall inte S eller Mp varit vid makten. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spooncreek Inlagd Januari 23, 2017 Dela Inlagd Januari 23, 2017 (ändrad) 27 minuter sedan, skrev evert 1: Tveksamt om Trump är en bra president för Europa eller världen över huvud taget. Han kan dock kan han bli en injektionskälla för USA. Dum som jag är hade jag självklart röstat på ja just Trump - om jag varit jänkare. Sosse eller vänsteretablissemanget har nu fått ett hatobjekt att spy galla över. Tror nog att jänkarna till sist kommer att inse att Trump ändå blev ett bra val. För övrigt är USA valsystem egentligen mer rättvist än orättvist, tänk efter själva. Oberoende om du/ni bor på landsbygden i Thailand eller Sverige eller USA bör väl era röster också räknas? Som det är idag räknas Thailändarnas eller Svenskarnas röster egentligen inte - trots att de räknas - är det någon som än fattar. Men så här är det. Stadsborna röstar självfallet för det som är bäst för dem, stadsborna är i majoritet = de får sin vilja igenom vilket i sin tur går ut över oss grönsaker på landsbygden som har helt andra förutsättningar. Resultatet blir inte sällan att vi på landsbygden får stå för notan medan stadsborna bärgar hem vinsterna. Självklart har en bonde ute på Isaan helt andra förutsättningar än en medelklass ini Bangkok och röstar självklart också annorlunda - men de är i minoritet mot de medel och överklassmänniskor som bor i städerna. Hade vi haft USA röstsystem i Sverige hade i alla fall inte S eller Mp varit vid makten. Felpost. Ändrades Januari 23, 2017 av spooncreek Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
AnTove Inlagd Januari 23, 2017 Dela Inlagd Januari 23, 2017 59 minuter sedan, skrev evert 1: Tveksamt om Trump är en bra president för Europa eller världen över huvud taget. Han kan dock kan han bli en injektionskälla för USA. Dum som jag är hade jag självklart röstat på ja just Trump - om jag varit jänkare. Sosse eller vänsteretablissemanget har nu fått ett hatobjekt att spy galla över. Tror nog att jänkarna till sist kommer att inse att Trump ändå blev ett bra val. För övrigt är USA valsystem egentligen mer rättvist än orättvist, tänk efter själva. Oberoende om du/ni bor på landsbygden i Thailand eller Sverige eller USA bör väl era röster också räknas? Som det är idag räknas Thailändarnas eller Svenskarnas röster egentligen inte - trots att de räknas - är det någon som än fattar. Men så här är det. Stadsborna röstar självfallet för det som är bäst för dem, stadsborna är i majoritet = de får sin vilja igenom vilket i sin tur går ut över oss grönsaker på landsbygden som har helt andra förutsättningar. Resultatet blir inte sällan att vi på landsbygden får stå för notan medan stadsborna bärgar hem vinsterna. Självklart har en bonde ute på Isaan helt andra förutsättningar än en medelklass ini Bangkok och röstar självklart också annorlunda - men de är i minoritet mot de medel och överklassmänniskor som bor i städerna. Hade vi haft USA röstsystem i Sverige hade i alla fall inte S eller Mp varit vid makten. Hur menar du när du säger att det amerikanska valsystemet är mera rättvist? Du kan inte rösta om du är svart och åkt fast för fortkörning. Men du kan köra rattfull och köra ihjäl en människa som vit och sedan bli president ( George W Bush), samtidigt som du har mindre med röster än motståndarna. Det gäller att ha de rätta rösterna ifrån rätt delstat. Du kan köpa dig en plats i senaten om du är tillräckligt rik eller har backning som sponsrar. Sverige har sina fördelningsmandat, så att det ska bli en helt rättvist fördelning av makten mellan länen och folkmängden. Annars vore det ingen idé för t.ex. en Gotlänning att rösta. Det kommunala skattesystemet är också konstruerat att skatten ska fördelas. Där finns däremot en risk med skapandet av storkommuner som är populärt nuförtiden. Det gör så att det kan bli knepigt att fördela rätt och att makten kommer längre bort ifrån folket. Följer man hur regeringsformen och hur statsskicket är konstruerat, så är det svårt att få ett mera rättvist valsystem och styrelsesätt än det Sverige har. Du kan som svetsare bli statsminster . Eller som Bosse Ringholm bli finansminister, fast att han inte fick slutbetyg ifrån gymnasiet för att han inte klarade av ett enda prov i matematik. Sedan är soffliggarna ett problem för Sverige och att vi tar inte vara på den faktiska möjlighet till demokrati som vi har. Alla kan engagera sig inom politiken, utan att ha en förmögenheten eller komma ifrån rätt familj. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Januari 23, 2017 Dela Inlagd Januari 23, 2017 58 minuter sedan, skrev AnTove: Hur menar du när du säger att det amerikanska valsystemet är mera rättvist? Du kan inte rösta om du är svart och åkt fast för fortkörning. Men du kan köra rattfull och köra ihjäl en människa som vit och sedan bli president ( George W Bush), samtidigt som du har mindre med röster än motståndarna. Det gäller att ha de rätta rösterna ifrån rätt delstat. Du kan köpa dig en plats i senaten om du är tillräckligt rik eller har backning som sponsrar. Sverige har sina fördelningsmandat, så att det ska bli en helt rättvist fördelning av makten mellan länen och folkmängden. Annars vore det ingen idé för t.ex. en Gotlänning att rösta. Det kommunala skattesystemet är också konstruerat att skatten ska fördelas. Där finns däremot en risk med skapandet av storkommuner som är populärt nuförtiden. Det gör så att det kan bli knepigt att fördela rätt och att makten kommer längre bort ifrån folket. Följer man hur regeringsformen och hur statsskicket är konstruerat, så är det svårt att få ett mera rättvist valsystem och styrelsesätt än det Sverige har. Du kan som svetsare bli statsminster . Eller som Bosse Ringholm bli finansminister, fast att han inte fick slutbetyg ifrån gymnasiet för att han inte klarade av ett enda prov i matematik. Sedan är soffliggarna ett problem för Sverige och att vi tar inte vara på den faktiska möjlighet till demokrati som vi har. Alla kan engagera sig inom politiken, utan att ha en förmögenheten eller komma ifrån rätt familj. Naturligtvis är inte USA någon demokratisk eller jämnstäldhetsförebild det man kan sägas vara förebild inom är väl frihet att ha vapen, vilken fördel det nu för med sig. Hurvida Löfven kom in i politiken som svetsare kan vi nog ha en lång diskusion om. Han har en del studier på universitet. Har ingen aning om hur länge han var svetsare men tiden som fackföreningsaktiv i metall var nog det som gjorde skillnad. Är man nog mycket politisk broiler kan man göra karriär. Hur många politiker har egentligen gjort karriär genom att jobba i vanliga yrken? Löfven drog igång en SSU förening tidigt 70-tal. 1979 började han som svetsare, 1981 blev han kontaktombud på metall. Sedan dess har han gjort karriär i facket. Men visst låter det bra för en socialdemokrat att ha folklig anknytning som svetsare. Det som har hänt i Sverige under lång tid tycker jag inte ger de politiska företrädarna i Sverige någon större anledning att klappa sig för bröstet. Undantaget då finansminister Borg. Jag har annars inte mycket till övers för moderaterna men Borg har gjort bra ifrån sig. Annars tycker jag att svensk politik är en riktig bottennotering. Irrar runt och spejar på vad som kan ge röster. Tiden när partierna hade en idiologi är ett minne blot. Inte undra på att politikerna tappar i förtroende och vi får ett politikerförakt. Numera gäller det att följa vindflöjteln dit vinden blåser för att locka nya väljare för att kunna behålla makten. Bosse Ringholm blev förbundsordförande i SSU 1967. Han lär ha varit med några år innan också. Politisk broijler alltså. En svensk motsvarighet till Trump kan kanske vara Jan Emanuel Johansson. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Fredman Inlagd Januari 23, 2017 Dela Inlagd Januari 23, 2017 En bild säger mer än tusen ord... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts