Jump to content

Öppen grupp  ·  130 medlemmar

Donald Trump
IGNORERAD

018 Donald Trump

Herr Chang

Recommended Posts

1 timme sedan, skrev JJC:

Senaten har Republikansk majoritet.

Hänger du inte med nyheter eller utbildas du av Aftonblaskan. Finns ju SVD, DI och mycket annat som är mera opartiskt.

Jag vet att den är republikansk, men det innebär inte att de denna gång kommer att stå bakom sin kandidat Trumpt . Det är en unik situation där han lyckades att slåss sönder det republikanska partiet och förnedra dem . Tog bort deras chanser att driva den politik som de önskar att driva . Det försökte in i det sista att få fram någon som kunde hopp in i slutet och slå Trump . De ser detta som ett förlorat val , som de vill lägga bakom sig så fort det går . Och det vill säkerställa att han antingen snabbt blir av med sitt presidentskap eller förstöra alla hans chanser att bli omvald . Jag hänger med ganska bra och jag har fått min utbildning i mitt yrke på Ekot , Aktuellt , BBC och Bloomberg . Gjorde bara praktik på Aftonbladet för en massa år sedan . 

Dela på andra sajter

• Svar 8,5k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• John Khonken

1232

• spooncreek

569

• Tallviking

356

• Khun Ken

336

Jag tror att Trump är det bästa som hänt för ett internationellt samarbete.

Dessutom har nog 3'e världskriget inte varit längre bort än det är nu.

Jag skulle önska att det fanns lite go i den svenska politiken som säger att vi ska göra Sverige jättebra igen.

Tyvärr är det nog försent med den här regeringen som sätter högre värde på invandrade muslimska bidragsturister än 

skattebetalande Svenskar.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev AnTove:

Jag vet att den är republikansk, men det innebär inte att de denna gång kommer att stå bakom sin kandidat Trumpt . Det är en unik situation där han lyckades att slåss sönder det republikanska partiet och förnedra dem . Tog bort deras chanser att driva den politik som de önskar att driva . Det försökte in i det sista att få fram någon som kunde hopp in i slutet och slå Trump . De ser detta som ett förlorat val , som de vill lägga bakom sig så fort det går . Och det vill säkerställa att han antingen snabbt blir av med sitt presidentskap eller förstöra alla hans chanser att bli omvald . Jag hänger med ganska bra och jag har fått min utbildning i mitt yrke på Ekot , Aktuellt , BBC och Bloomberg . Gjorde bara praktik på Aftonbladet för en massa år sedan . 

Det är din åsikt, men ge honom en chans att visa.

Hur än det är så blev han vald i demokratiska val. 

Vi strävar ju efter att demokrati upprätthålls

Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev scorpio63:

Jag skulle önska att det fanns lite go i den svenska politiken som säger att vi ska göra Sverige jättebra igen.

Tyvärr är det nog försent med den här regeringen som sätter högre värde på invandrade muslimska bidragsturister än 

Trumps tal Ge makten tillbaka till folket och ställ krav på styrande politiker kallades i våra medier för populistisk.

Så nu vet vi vad populism i Sverige betyder. 

Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev scorpio63:

Genom att lova att säga upp alla samarbetsavtal gällare fred och miljö ?  Många historiker och statsvetare är av en annan åsikt och menar att vi aldrig har varit så nära ett tredje världskrig som nu . Och det handlar inte enbart om Trump , utan även Kinas provokationer mot grannländer . Anstränga förhållandet mellan Indien , Pakistan och Afghanistan . Pågår en stor maktkamp inom det saudiska kungahuset och det ligger farligt när ett nytt inbördeskrig i Libanon . Plus övriga oroligheter i övriga grannländer . 

Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev AnTove:

Genom att lova att säga upp alla samarbetsavtal gällare fred och miljö ?  Många historiker och statsvetare är av en annan åsikt och menar att vi aldrig har varit så nära ett tredje världskrig som nu . Och det handlar inte enbart om Trump , utan även Kinas provokationer mot grannländer . Anstränga förhållandet mellan Indien , Pakistan och Afghanistan . Pågår en stor maktkamp inom det saudiska kungahuset och det ligger farligt när ett nytt inbördeskrig i Libanon . Plus övriga oroligheter i övriga grannländer . 

Jaja, du är lika PK som vanligt.

Det snöar idag på kanarieöarna, bevis på jordens uppvärmning.

Miljö, innebär att skatta död på svenska arbetare då Sverige har ett helt  ovesäntligt avtryck på miljön på hela jorden.

Indien, Pakistan och Afganistan. Vadå, din regering har ju snart släpat in varenda människa från dom länderna hit för bidrag.

Fakta:

Om vi sket i att bry oss om alla länder i mellanöstern så skulle vi må så förbannat mycket bättre

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev AnTove:

Globalisering gör att några blir väldig rika samtidig så underbetalda fattiga i öst tillverkar skit produkter till alla som blev arbetslöva i väst.

Det är det Trump vill ändra på. Hoppas att han lyckas med det.

Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev JJC:

Det är din åsikt, men ge honom en chans att visa.

Hur än det är så blev han vald i demokratiska val. 

Vi strävar ju efter att demokrati upprätthålls

Visst är det min åsikt . Jag är väldigt intresserad av Amerikansk politik och dess historia . Även av nationalekonomi och statskunskap . Jag är mycket nyfiken på hur han ska bära sig för att kunna göra de förändringar som han har lovat . Den Amerikanska statsapparaten är inget undantag , utan är omständig och det går ytterst långsamt att förändra något . Från första utkastet till beslut tog det som kom att kallas för Obamacare nästa 15 år att rösta igenom .Man gjorde en genomgång av senaten och nästa 80% av de republikanske senatorerna hade tecknat sig för Obamacare .  Man kommer inte undan att det landets ekonomi är mycket ansträngd och det kommer att bli omöjligt att låna alla dessa tusentals miljarder dollar . Han ska sätta Kina på plats , landet som de är skyldiga så mycket pengar att de kan på en dag begära USA i konkurs . De har också ett beroende militäriskt och har enorma skulder till emirat länderna som han också ska sätta på plats . Så det blir intressant att se vad han kan göra och innan hans väljare börjar att känna sig lurade . 

Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev AnTove:

Visst är det min åsikt . Jag är väldigt intresserad av Amerikansk politik och dess historia . Även av nationalekonomi och statskunskap . Jag är mycket nyfiken på hur han ska bära sig för att kunna göra de förändringar som han har lovat . Den Amerikanska statsapparaten är inget undantag , utan är omständig och det går ytterst långsamt att förändra något . Från första utkastet till beslut tog det som kom att kallas för Obamacare nästa 15 år att rösta igenom .Man gjorde en genomgång av senaten och nästa 80% av de republikanske senatorerna hade tecknat sig för Obamacare .  Man kommer inte undan att det landets ekonomi är mycket ansträngd och det kommer att bli omöjligt att låna alla dessa tusentals miljarder dollar . Han ska sätta Kina på plats , landet som de är skyldiga så mycket pengar att de kan på en dag begära USA i konkurs . De har också ett beroende militäriskt och har enorma skulder till emirat länderna som han också ska sätta på plats . Så det blir intressant att se vad han kan göra och innan hans väljare börjar att känna sig lurade . 

Obama tillträdde med 4 krig avgick med 7 krig. Minska de krig med hälften så hittar du pengarna till investeringar i landet.

Går man längre och stoppar sponsring av suni länder så har de pengar så de kan bada i. 

Krig och globalisering ska bekämpas. Sedan ska vi samarbeta för allas bästa inte bara för de rikaste.

Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev AnTove:

Lika svensk politik.

Vi är så upplånad i högkonjuktur att det är rent löjligt.

Sedan så kan han koncentrera sig på USA istället för att leka varldspolis så är nog ekonomin hemma.

Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev JJC:

Globalisering gör att några blir väldig rika samtidig så underbetalda fattiga i öst tillverkar skit produkter till alla som blev arbetslöva i väst.

Det är det Trump vill ändra på. Hoppas att han lyckas med det.

Vi sitter i en rävsax när det gäller detta . Vi behöver att konsumera för att skapa arbete, men samtidigt är det inte hållbart i den takt vi konsumerar . Vi konsumerar snart fyra gånger så mycket naturresurser som gjorde hinner att producera . Saken är att om han eller någon annan tar hem tillverkningen , så kommer det inte att finnas någon som vill jobba för de lönerna . Löner måste upp och då stiger priserna på produkten och färre köper . Vi har satt oss själva i ett system som vi inte vet hur vi ska komma ur . Jag tror inte att det är någon politiker som kan lösa detta . Det innebär att i stort alla länder skulle behöva att komma överens och konsumenterna använder sin makt genom av man köper . Men det är en så komplicerad fråga och så mycket samarbete att jag har svårt att se hur man ska nå dit .  

Dela på andra sajter

Med rädd för att bli idi*tförklarad.

Importtullar.

Se på Cuba, saker som är 50 år gammalt funkar för att det är vettigt att laga.

Idag är en 50tums tv som är 3 år gammal skrot för att man kan köpa en ny för 5000kr.

Den går att laga för någon kunnig för 5kr, men den slängs istället.

Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev scorpio63:

Jaja, du är lika PK som vanligt.

Det snöar idag på kanarieöarna, bevis på jordens uppvärmning.

Miljö, innebär att skatta död på svenska arbetare då Sverige har ett helt  ovesäntligt avtryck på miljön på hela jorden.

Indien, Pakistan och Afganistan. Vadå, din regering har ju snart släpat in varenda människa från dom länderna hit för bidrag.

Fakta:

Om vi sket i att bry oss om alla länder i mellanöstern så skulle vi må så förbannat mycket bättre

Sveriges miljöpolitik innebär också att vi har ett väldigt rent och fint land . Men jag håller med dig om att de föreslagna höjningar av energi och bränsle skatter är helt galan . För det kommer att slå väldigt hårt emot småföretag som åkeri , som kommer att få det svårt att klara sig . Upplever det som att flykting politiken har svängt rejält förra året och många återvänder eller blir utvisade . Minskat rejält med nyanlända .  Som land hamnade vi kläm för att vi är ett så lite land inom EU , andra medlemsländer som Italien , Spanien och Portugal uppfyllde inte sina antagande . Det tog bara emot några tusen på man . Vi kanske skulle sluta bry oss om mellanöstern , men det blir också lite knepigt när Svensk industri är beroende av regionen för export . T.ex. ca 30 % av alla sågade trävaror går till mellanöstern på export . De första företagen som fick slå upp sina portar i Irakiska Kurdistan efter Saddams fall var Volvo , Scania och Electrolux . Så det finns många sidor av ett mynt .. 

Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev JJC:

Obama tillträdde med 4 krig avgick med 7 krig. Minska de krig med hälften så hittar du pengarna till investeringar i landet.

Går man längre och stoppar sponsring av suni länder så har de pengar så de kan bada i. 

Krig och globalisering ska bekämpas. Sedan ska vi samarbeta för allas bästa inte bara för de rikaste.

Absolut , försvarsbudgeten är 4,5 biljoner kronor . Om slår ihop de 5 länder som har den näst största försvarsbudgeterna , så kommer de tillsammans inte upp i en femte del av den amerikanska . Ändå så har Trump lovat en kraftig ökning för att det Amerikanska försvaret har blivit för svagt . Så jag har svaga förhoppningar om att det ska bli ett mindre krigande . Men jag hoppas . 

Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev AnTove:

Sveriges miljöpolitik innebär också att vi har ett väldigt rent och fint land . Men jag håller med dig om att de föreslagna höjningar av energi och bränsle skatter är helt galan . För det kommer att slå väldigt hårt emot småföretag som åkeri , som kommer att få det svårt att klara sig . Upplever det som att flykting politiken har svängt rejält förra året och många återvänder eller blir utvisade . Minskat rejält med nyanlända .  Som land hamnade vi kläm för att vi är ett så lite land inom EU , andra medlemsländer som Italien , Spanien och Portugal uppfyllde inte sina antagande . Det tog bara emot några tusen på man . Vi kanske skulle sluta bry oss om mellanöstern , men det blir också lite knepigt när Svensk industri är beroende av regionen för export . T.ex. ca 30 % av alla sågade trävaror går till mellanöstern på export . De första företagen som fick slå upp sina portar i Irakiska Kurdistan efter Saddams fall var Volvo , Scania och Electrolux . Så det finns många sidor av ett mynt .. 

Jag erkänner att jag har svårt att möta dina argument.

Men om man jamför 30% export av sågade trävaror med 500 miljarder i invandringskostnader

Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev scorpio63:

Jag erkänner att jag har svårt att möta dina argument.

Men om man jamför 30% export av sågade trävaror med 500 miljarder i invandringskostnader

Jag vet inte i kronor hur mycket det rör sig om. Jag har inte upplevt att jag fått ett riktigt svar på vad invandringen kostar Sverige . Man vet inte vem man ska tro på , det är så många siffror , ifrån många olika håll . Det sprids ut på så många olika myndigheter så att det är svårt att få en överblick . Antingen så vet inte politikerna , eller så vet dem inte hur de ska presentera det . Det är en så het politiska fråga och förmodligen skulle många inte tro eller acceptera det som skulle presenteras . Men jag blev mycket förvånad när jag besökte Dubai , Saudiarabien och Egypten . Vid alla byggen var det maskiner och lastbilar ifrån Volvo och Scania . Utrustningar ifrån Atlas Copco och trävarorna som låg där var ifrån SCA mfl . Skanska var också väldigt aktiv och byggde . Blev riktigt glad av detta.

Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev scorpio63:

500 miljarder i invandringskostnader

Direkt från Fria Tider eller vad är källan? Undrar vad Trump har med den att göra.

Hatar lögnare.

Dela på andra sajter

Visst.

Vilka körde dessa maskiner då?

Var det dom högutbildade från Afganistan eller Somalia, det är ju dom som Löfven säger kommer.

Jag vet då att om jag är dålig och går till läkaren så vill jag ha en läkare som gått igenom svensk utbildning och pratar svenska.

Ännu helldre om jag ska opereras.

Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev frason:

Direkt från Fria Tider eller vad är källan? Undrar vad Trump har med den att göra.

Inte från fria tider utan från offentliga uppgifter.

Trump har inget med det att göra mer än att han bryr sig om amerika.

Vi borde ha politiker som bryr sig mer om Sverige och Svenskar än andra.

Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev JJC:

Påläst ser jag. Det är inta han ensam som får trycka på den röda knappen. Det finns många spärrar innan det händer.

Läs på folk, Förlita är inte bara på den kommunistiska propaganda. Var källkritiska.

Man blir mörk rädd av allt okunskap hos vanligt folk.  

Givetvis om det börjar regna atombomber så skall han ta upp det i senaten och fråga om lov eller?

Påläst ser jag men du har nog fel källa typ hjärntvättarblasket eller is.

Galten af Bubbelspruuth

Dela på andra sajter

för att återgå till trumpen, jag tror att han själv är överraskad att han blev president, egentligen ville han nog inte det utan bara röra om i grytan och ligga överst i flottet, han ville nog bara frotera sej med makten å sedan dra nytta av det i sina företag, 

det bevisar också på att amerikanska folket är mycket lättlurade, hur kan man gå å rösta på en idi*t,

men men vi har och har haft våra idi*ter här i sverige också 

tx ny demokrati vad var det ha ha bert karlsson som statsminister (bert är nog ingen idi*t som trumpen men dragen om att synas är ju de samma)

i nutid har vi sd med jimmy som ledare, jo jag tackar ett gäng uppklädda (i kostym) nassar, 

som väl är är ju svenska folket rätt så välutbildat och inte går på vilka dumheter som helst 

jo visst det finns dom som röstar på sd men dom som verkligen sympatiserar med dom är nog inte så många, de allra flesta som röstar på sd är nog bara missnöjda med övriga partier

ett tips till dom som "missnöjesröstar" rösta blankt 

tror inte trumpen kommer att klara detta men vi får se

Dela på andra sajter

Trumph verkar direkt ha skrotat Trans-Pacific Partnership

https://en.wikipedia.org/wiki/Trans-Pacific_Partnership

Viserligen verkar inte Thailand ha "Skrivit på" Avtalet men....det kan nog påverka landet?

En annan sak som jag funderat på, detta att ta tilbaka jobben till Amerika (Protektionism)

Det fins ju anledning till att Industrier flyttar till låglöneländer.

Tillverkningspriset blir lägre.

Ska tex. en Bilfabrik flytta tilbaka till USA så ökar ju kostnaderna (Lön, Sjukförsäkring mm..)

Detta leder ju till ökat Konsumentpris på Bilen.

Så när Medel USA ska köpa denna nya Made in USA Bil och märker att priset gått upp tja.....20-40% (vad vet jag) hur reagerar då de Amerikanska Konsumenterna?

För drygt 120 år sen hadde vi en hel del Protektionism i Sverige, främst på Jordbruksprodukter (Mat..)

Detta tack vare att man hadde sådan Rösträtt så att Bönderna var överrepresenterade i Riksdagen och då stoppade Billig Inport av olika  Matvaror från te. Australien,USA, Argentina......

Detta gillade ju Sveriges Bönder men den växande skaran av Industriarbetare fick betala ett högre Pris för sin Mat.

Dela på andra sajter

Kvällens fråga: okunskap eller medveten desinformation bakom ministerns felaktiga påstående?

Fredric Morenius added,

Annika Strandhäll @strandhall
10 miljoner! Att vår befolkning växer kraftigare än de flesta i Europa är viktigt för att säkra välfärden och pensionerna! Heja Sverige ??

Dela på andra sajter

An Tove

Varför har du skrivit  mycket mer. Du är en människa med åsikter. Väl underbyggda men personliga. Jag gillar människor som har egna åsikter och ogillar tvärtom. Däremot är vi inte överens om allt. Men va fan grunden av vad du skriver är helt rätt.

I sann demokratisk anda gör packet allt för att förstöra Washington. Samma typer som finns I Sverige . Där all demokrati utgår från vänsterns tyckande.

Dela på andra sajter

Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...