Jump to content

Öppen grupp  ·  130 medlemmar

Donald Trump
IGNORERAD

018 Donald Trump

Herr Chang

Recommended Posts

25 minuter sedan, skrev måne:

Kan man inte tänka sig nån typ av kontrakt?Efter nåt år är de ju oftast självgående och säg det företag som inte debiterar när de skickar ut en lärling på ett jobb som fullärd montör)de är ju rätt duktiga då)

Jag vet t.o.m ett företag som debiterat fullt för elever som varit ute på jobb under tiden de varit på praktik under tiden de praktiserat på företaget. Inte många av den kalibern som den killen han var ganska självgående redan när han gick på gymnasiet. Han fick åka ensam i företagets bil redan under praktiktiden. En del företag har förstått det där och tar emot praktikanter och sorterar ut de duktigaste redan under gymnasietiden. 

Lärlingssystemet är föråldrat och idag vill inte företagen binda sig för ett längre engagemang med en lärling om de inte vet att han/hon är av rätt virke. Dvs. tillhör de duktigaste. Att chansa på att förbinda sig under lärlingstiden med en lärling som kanske inte håller måttet gör inte många företag idag. Förmodligen kan de få arbetskraft ändå, utan att betala för (ta ansvar för) deras lärlingstid.

Dela på andra sajter

• Svar 8,5k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• John Khonken

1232

• spooncreek

569

• Tallviking

356

• Khun Ken

336

35 minuter sedan, skrev Wangthong:

Jag vet t.o.m ett företag som debiterat fullt för elever som varit ute på jobb under tiden de varit på praktik under tiden de praktiserat på företaget. Inte många av den kalibern som den killen han var ganska självgående redan när han gick på gymnasiet. Han fick åka ensam i företagets bil redan under praktiktiden. En del företag har förstått det där och tar emot praktikanter och sorterar ut de duktigaste redan under gymnasietiden. 

Lärlingssystemet är föråldrat och idag vill inte företagen binda sig för ett längre engagemang med en lärling om de inte vet att han/hon är av rätt virke. Dvs. tillhör de duktigaste. Att chansa på att förbinda sig under lärlingstiden med en lärling som kanske inte håller måttet gör inte många företag idag. Förmodligen kan de få arbetskraft ändå, utan att betala för (ta ansvar för) deras lärlingstid.

Det är ju skrämmande,under grundskolans slutfas raggade ju skolorna med "säkert jobb" om man sökte in på hantverkarlinjen,även regeringen puffade för detta.Vad har då de styrande för möjligheter att stötta dessa som valde att lyssna på att utbildning lönar sig?Som det är idag så får de aktivitetsersättning på hutlösa 141/dag(ung.hälften vad en montör har per timme,knappast nån sporre för dem,väljer de att gå ut på praktik för att visa intresse så är det samma ersättning.Nu klarar sig grabben ekonomiskt på grund av att han bor hemma men alla klarar inte en 20-årings "krav" när de vill uppleva "livet",just nu tycker han att samhället sviker honom men han kämpar på.Tragiskt att ersättningar spolas ut utan kontroll på andra områden men det är ju snart val och då har de nog satt sin sista potatis.

Måne

Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Wangthong:

Man kan aldrig lita på folk i hantverkarbranschen.

Hatar lögnare.

Dela på andra sajter

Ja Ilegal invandring år ju ett poroblem med många bottnar.

Fast jag tycker Protektionisme3n som ligger i Trumps Agenda är ett större Problem specielt för ett Exportberoende land som Sverige.

Även att han verkar helt skrota Miljöpolitiken, är ingen Miljöpartist men nog behövs det Miljötänkande.

Det räcker ju bara att titta på Östersjön och dess utveckling de senaste...vet inte..30-50 åren.

Dela på andra sajter

On 2016-11-21 at 00:19, skrev janne_h:

``....
Det kommer att bli värdens röra i USA om alla dessa papperslösa i USA blir utvisade.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Tror jag inte. Detta kommer att genomföras i flera steg.

Första steget är de ca 2 miljoner som begått brott. Därefter andra papperslösa.

Varför skall USA, eller andra länder, acceptera dem som befinner sig olagligt i landet.

Tror du Janne att det blir världens röra i Sverige om regeringen skulle besluta och genomföra utvisning  av  alla papperslösa?

Skulle drabba många i  tex Malmös Rosengård, och dem som begår grova brott.

Ge dem en chans att skaffa fram korrekta ID handlingar, och andra dokument från sitt hemland,  som behövs.

Ut med dem som inte uppfyller landets krav för medborgarskap eller uppehållstillstånd, och ut med dem som begår grova brott,

tycker jag.

Dela på andra sajter

Tror jag inte. Detta kommer att genomföras i flera steg.

Första steget är de ca 2 miljoner som begått brott. Därefter andra papperslösa.

Varför skall USA, eller andra länder, acceptera dem som befinner sig olagligt i landet.

Tror du Janne att det blir världens röra i Sverige om regeringen skulle besluta och genomföra utvisning  av  alla papperslösa?

Skulle drabba många i  tex Malmös Rosengård, och dem som begår grova brott.

Ge dem en chans att skaffa fram korrekta ID handlingar, och andra dokument från sitt hemland,  som behövs.

Ut med dem som inte uppfyller landets krav för medborgarskap eller uppehållstillstånd, och ut med dem som begår grova brott,

tycker jag.

Till och börja med så är inte Sverige och USA jämförbara på något sätt. Här i Sverige lagstiftas det ju om att papperslösa ska få bidrag skolgång och sjukvård trots att dom är just papperslösa. Medans i USA får man jobba och se till sådana saker själv om man vill överleva.

Vad jag menade var att många papperslösa i USA (inte i sverige) är integrerade på så sätt att dom jobbar och gör samhällsnytta. Och då blir det ju naturligtvis en förlust för samhället, som naturligtvis inte kan jämföras med att utvisa folk som kommer till Sverige för att få bidrag och slippa jobba.
Kriminella är en sak. Dock verkar det som om Donald Trump har högre ambitioner än så.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev John Khonken:

Nu är det katastrof igen. Kan någon kunnig förklara vad som drabbar Sverige I detta avtal

http://www.di.se/nyheter/trump-planerar-att-overge-tpp-direkt/

Allt som Trump planerar göra är en katastrof för Sverige ;)

Ingår även i skolundervisningen på lågstadiet i Sverige numera... :) 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas

Dela på andra sajter

7 minutes ago, janne_h said:

Till och börja med så är inte Sverige och USA jämförbara på något sätt. Här i Sverige lagstiftas det ju om att papperslösa ska få bidrag skolgång och sjukvård trots att dom är just papperslösa. Medans i USA får man jobba och se till sådana saker själv om man vill överleva.

Vad jag menade var att många papperslösa i USA (inte i sverige) är integrerade på så sätt att dom jobbar och gör samhällsnytta. Och då blir det ju naturligtvis en förlust för samhället, som naturligtvis inte kan jämföras med att utvisa folk som kommer till Sverige för att få bidrag och slippa jobba.
Kriminella är en sak. Dock verkar det som om Donald Trump har högre ambitioner än så.

Ja, är det inte SJUKT? Är man papperslös är man i landet olagligt, men ändå har man rättigheter.

Dela på andra sajter

En liten OT-fråga till dig som är VVS:are med eget företag,grabben har gått utbildningen som VVS:are och söker nu lärlingsanställning,nästan alla företag i din bransch undviker lärlingar på nuvarande avtal,nu till frågan varför undviker ni att anställa unga utbildade kollegor?Varför,det är stor brist på rörisar men utan lärlingar försvinner ju kompetensen i framtiden.Redan nu märks ju generationsväxlingen i branschen.AF ger bidrag för att anställa nyanlända utan någon som helst erfarenhet av yrket,bidrag upp till 75% av lön,slumpad arbetsgivaravgift m.m. Hur tänker ni i branschen på återväxten?Eller tänker ni alls på den?

Det finns många skäl. Idag har yrlesskolor växt upp som svampar ur jorden. Vilket gjort att syo konsulenter har packat in kleti pleti på dessa utbildningar för att man inte vet vad man ska göra av dessa elever som man inte vet var man annars ska placera. Detta sänker nivån. Och väldigt många lärlingar går ut skolan ur något dom inte är ett dugg intresserade av. Sen har facket ställt till det. Så anställer man en lärling. Och det sen visar sig att det är en slarver man anställt. Så är det nästan omöjligt att bli av med personen om den inte vill sluta frivilligt.
Sen inte att förakta när lärlingen sen fått sitt certifikat. Så är det mera regel än undantag att den nya röris en vill prova vingarna på ny firma där man minsann får 10 kr mer i timmen. Ingen lojalitet någonstans som oftast. Varför ska jag då ta utbildningskostnader och besvär för någon som sen med stor anledning drar så fort personen kan börja generera pengar tillbaka.
Om facket kunde börja förstå sådana enkla saker. Så skulle det vara lättare att få jobb.
Dessutom har ju skolorna dessutom släppt igenom så många blivande rörisar. Att konkurrensen om dom platserna som finns är stenhård.
På min tid så började man RÖR plugget för att man var genuint intresserad av teknik och att bli röris. Idag är det inte så. Och tyvärr så drabbar detta även dom få som faktiskt är intresserade.
Det är bara fortsätta att ringa runt och maila företag. Nånstans får han napp.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev janne_h:

Det finns många skäl. Idag har yrlesskolor växt upp som svampar ur jorden. Vilket gjort att syo konsulenter har packat in kleti pleti på dessa utbildningar för att man inte vet vad man ska göra av dessa elever som man inte vet var man annars ska placera. Detta sänker nivån. Och väldigt många lärlingar går ut skolan ur något dom inte är ett dugg intresserade av. Sen har facket ställt till det. Så anställer man en lärling. Och det sen visar sig att det är en slarver man anställt. Så är det nästan omöjligt att bli av med personen om den inte vill sluta frivilligt.
Sen inte att förakta när lärlingen sen fått sitt certifikat. Så är det mera regel än undantag att den nya röris en vill prova vingarna på ny firma där man minsann får 10 kr mer i timmen. Ingen lojalitet någonstans som oftast. Varför ska jag då ta utbildningskostnader och besvär för någon som sen med stor anledning drar så fort personen kan börja generera pengar tillbaka.
Om facket kunde börja förstå sådana enkla saker. Så skulle det vara lättare att få jobb.
Dessutom har ju skolorna dessutom släppt igenom så många blivande rörisar. Att konkurrensen om dom platserna som finns är stenhård.
På min tid så började man RÖR plugget för att man var genuint intresserad av teknik och att bli röris. Idag är det inte så. Och tyvärr så drabbar detta även dom få som faktiskt är intresserade.
Det är bara fortsätta att ringa runt och maila företag. Nånstans får han napp.

Tack för svar.Jag förstår din synpunkt men nu är det så i detta fall att han valt yrket av intresset för yrket men det kan ju inte arbetsgivaren veta.Det gäller att vis sitt intresse och att kunna sälja sig själv(inte lätt för en 19-åring)I grabbens fall har han gått den kommunala utbildningen med jättehöga betyg för inträde,han har även gjort halva gesällprovet(svets)med godkänt resultat.Han har goda referenser från de praktiktjänster han gjort.Han kämpar på och det AF erbjuder är praktikjobb för 18kr/tim.Lite frustrerande för en ung kille som vill framåt.Finns det inte läge för kontraktsskrivning ang.fortsatt jobb efter lärlingstiden?Eller att avsluta lärlingstiden om de inte tycker han håller måttet?

Ändrades av måne

Måne

Dela på andra sajter

Tack för svar.Jag förstår din synpunkt men nu är det så i detta fall att han valt yrket av intresset för yrket men det kan ju inte arbetsgivaren veta.Det gäller att vis sitt intresse och att kunna sälja sig själv(inte lätt för en 19-åring)

Som jag skrev. Det är bara att ringa runt och inte ge upp, så får han ju napp någonstans.

Dela på andra sajter

Media. USA:s tillträdande president Donald Trump bjöd in en rad toppföreträdare för de stora mediebolagen – och gav dem enligt uppgift en rejäl avhyvling.
– Det var en ren jävla arkebusering, säger en källa till New York Post.

Gilla artikeln på Facebook

Dela/skriv ut

29Dela

På mötet, som var off the record, deltog enligt ögonvittnen 30 till 40 personer, inklusive de mest kända nyhetsankarna från de stora tv-bolagen.

– Trump började med [CNN-chefen] Jeff Zucker och sade: "Jag hatar din tv-kanal, alla på CNN är lögnare och du borde skämmas", säger en källa till New York Post.

En annan deltagare bekräftar att det rådde en bister stämning på mötet.

–  Trump upprepade att "vi befinner oss i ett rum fullt av lögnare, de bedrägliga och oärliga medier som misstog sig helt". Han vände sig alla i rummet och sade att media utgörs av oärliga, svekfulla lögnare.

Källan beskriver mötet som "en total katastrof". Mediefolket som deltog hade förväntat sig att få höra hur de skulle kunna få tillgång till Trumps administration men blev istället alltså utskällda efter noter, skriver New York Times.

21901

Dela på andra sajter

Det gjorde Trumpen väldigt bra,

Ja absolut - borde han inte avskaffa pressfriheten helt så att han själv kan kontrollera vad som rapporteras om honom media?

/Krille

Dela på andra sajter

Därom tvistar de lärde.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev John Khonken:

Ja om målet är att försvåra för honom själv som president så är ju naturligtvis detta bra.

Han behöver mediabolagen på sin sida lika mycket som dom behöver honom. Nu har han ju ytterligare sett till att media kommer att försöka ge en dålig bild av honom.

Han kan i och för sig tvitter. Men det kan väl knappast se speciellt statsmannamässigt ut att presidenten twittrar ut vad som händer och sker i vita huset?

Och i förlängningen så marginaliserar han sig själv. Att lova vitt och brett i en valrörelse är en sak. Men att verkligen vara president är något helt annat.

Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Krille:

Ja absolut - borde han inte avskaffa pressfriheten helt så att han själv kan kontrollera vad som rapporteras om honom media?

/Krille

Kan du berätta vilket land som har pressfrihet. I sverige har vi alla fall inte det.

Dela på andra sajter

Pressen är en samling svin som ljuger så dom tror sig själva. Väldigt bra att någon sa ifrån. Hoppas det blir samma sverige. Yttrandefrihet igen

Ändrades av John Khonken
Dela på andra sajter

Kan du berätta vilket land som har pressfrihet. I sverige har vi alla fall inte det.

I Sverige får man bara press-stöd ifall man svär sig trogen den sanna PK-läran ala Alice Bah Kunke style.

Ett mycket allvarligt hot mot det fria ordet som går helt under folks radar.

För komplext för svenne.

Sedan EU pengar rakt i pappa Bonniers plånbok ovanpå det.

Sjukt.
Dela på andra sajter

56 minuter sedan, skrev Nicholas:

I Sverige får man bara press-stöd ifall man svär sig trogen den sanna PK-läran ala Alice Bah Kunke style.

Jasså ?

Ett mycket allvarligt hot mot det fria ordet som går helt under folks radar.

Jasså ?

För komplext för svenne.

Sån tur att vi har dig då som välvilligt förklarar för oss " som int begrip " hur det går till. Gissar att du som vanligt har inside information som stöd för dina påståenden.

Sedan EU pengar rakt i pappa Bonniers plånbok ovanpå det.

Sjukt.

Det är aldrig försent att ge upp.

Dela på andra sajter

Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...