frason Inlagd November 9, 2016 Dela Inlagd November 9, 2016 25 minuter sedan, skrev gst: Samma sak, lägre skatt om man jobbar än om man är pensionär. Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk Jag byter gärna % jag betalar i skatt på min lön med dig. Låt mig gärna veta hur vi gör rent praktiskt. Hatar lögnare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evert 1 Inlagd November 9, 2016 Dela Inlagd November 9, 2016 En del av vad Trump kan göra 1. Starta krig Trump blir överbefälhavare för USA:s militär. Formellt är det kongressen som förklarar krig. I praktiken har dock en rad presidenter skickat ut amerikansk militär i strid utan godkännande. 2. Använda kärnvapen USA:s president har ingen "kärnvapenknapp" att trycka på, vilket ibland påstås, utan ett kort med olika kärnvapenkoder. Även om Trump måste samråda med höga militärer före ett anfall har han den yttersta makten att använda kärnvapen. 3. Utse ministrar Som USA:s president är det Donald Trump som utser ministrar. Dock måste de innan de tillträder erhålla senatens "råd och samtycke". 4. Riva upp handelsavtal Trump har sagt att han vill riva upp det nordamerikanska frihandelsavtalet Nafta. Detta kräver dock kongressens godkännande och även bland republikaner är stödet för frihandel stort. 5. Utse domare Trump kommer att få utse nya domare till USA:s högsta domstol, som sedan ska godkännas av senaten. Domstolen är mäktig då den bland annat kan häva lagförslag som bryter mot USA:s konstitution. 6. Lägga in veto USA:s president kan lägga in sitt veto mot kongressens lagar. Ett veto som dock kan hävas. 7. Skriva under nya internationella avtal Trumps har rätt att ingå avtal med främmande makter. Avtalen måste sedan godkännas av senaten. 8. Riva upp Iranavtalet Trump har kallat kärnavtalet med Iran för "fruktansvärt". Som president har han möjlighet att försöka riva upp det, men det anses tveksamt om det kommer att ske då det skulle riskera att försämra relationerna med viktiga främmande makter. 9. Föreslå nya lagar Trump kan föreslå lagar i samband med sitt "State of the union"-tal. De måste dock accepteras av senaten och representanthuset (kongressen). Eftersom kongressen har republikansk majoritet väntas Trump ha bättre möjligheter att få igenom sin politik än föregångaren Obama. 10. Förhandla om klimatavtalet Trump har dömt ut klimatavtalet från Paris och sagt att det är dåligt för USA. Avtalets karaktär gör det svårt att bryta. I praktiken kan Trump aktivt välja att strunta i USA:s åtaganden. 11. Bygga muren mot Mexiko Att bygga en mur mot Mexiko är ett av Donald Trumps viktigaste vallöften. För att bygga muren behöver han få kongressen med sig. Att sedan få Mexiko att betala för muren, vilket han också lovat, lär bli svårare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd November 9, 2016 Dela Inlagd November 9, 2016 Trump har nog stora möjligheter att genomföra det republikanerna önskar, de sitter i majoritet överallt. Jag tror att många jänkare som aldrig röstar på politiker i normala fall har röstat. De tror och hoppas på att en person som absolut inte tillhör etablissemanget ska kunna göra storverk. Hade jag varit jänkare och egen företagare eller anställd inom industrin hade jag också röstat på Trump. Inbillar mig att Amerika nu ännu mer kommer att slå vakt om sin egen integritet. Vi får nog börja räkna med att försöka klara oss på egen hand - risken finns att storebror bara bryr sig om sina egna och egenintressen. Valresultatet är troligtvis lika gynnsamt för USA som missgynnsamt för övriga världen:sick:Att tro på att Trump ska göra underverk är väl ungefär lika korkat som när norrmännen gav Obama fredspriset innan han ens tillträtt. Visst har han rätt att genomföra republikansk politik. Men alla hans utspel är långt ifrån traditionell republikansk politik. Kongressen och senatorerna lär nog hålla honom på mattan. Och en sak är säker. Att han harmöjligt att utföra allt han lovat, är bara syniskt dumt att tro. Då presidenten har ganska lite makt jämfört med kongressen inom landet. Skickat från min SM-N910F via Tapatalk "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hobbe Inlagd November 9, 2016 Dela Inlagd November 9, 2016 25 minuter sedan, skrev gst: Samma sak, lägre skatt om man jobbar än om man är pensionär. Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk Helt rätt, det är lägre skatt om man jobbar än om man är pensionär . Men det är en jävla dubbelmoral då dom som har höjt skatten till den nivån för pensionärerna anklagar dom som sänker den för dom som jobbar att dom har höjt den för pensionärerna. Sen kan man diskutera om det är rätt med en högre skattesats på pension än arbete ,då pension i stor del är uppskjuten lön men det är en helt annan fråga. Men oavsett så har ingen höjt skatten för pensionärer. Mvh Hobbe Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Fredman Inlagd November 9, 2016 Dela Inlagd November 9, 2016 32 minuter sedan, skrev spooncreek: Hur ska du få ihop din världsbild nu, har den rämnat? Nöjd eller besviken? Grattis till vadet även om jag tror att det är pengar som du gärna förlorat! Trumpen hade rätt hela tiden, valet är riggat! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hobbe Inlagd November 9, 2016 Dela Inlagd November 9, 2016 16 minuter sedan, skrev Jiipee: Vet gst om SINK? Tror inte han har för avsikt att skriva ur sig från Sverige . Inte än i alla fall. Enligt tråden han har så verkar det som det är 6 mån som gäller för tillfället. Mvh Hobbe Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
John Khonken Inlagd November 9, 2016 Dela Inlagd November 9, 2016 2 timmar sedan, skrev Isan Lover: Hej Han har väl i.o.f.s inte uttalat sig kränkande om kvinnor och rasistiskt mot utlänningar, inte heller har han väl hotat med att bygga murar mot grannländerna, men du kan ju ogilla honom p.g.a något annat. Mvh isan lover Men han har uttalat sig nedlåtande om Trumpen. Som om Lövet kunde något om politik. Lövet ljuger ju så han tappar brallorna Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
John Khonken Inlagd November 9, 2016 Dela Inlagd November 9, 2016 1 timme sedan, skrev SatanG: Jag skulle vilja höra din förklaring till varför Trump vann. Du har väl gått all in på att etablissemanget inte tillåter att han vinner. Bilderberggrupper etc etc. My ears are open ;-) / SatanG Återkommer senare. Du ha inte last allt ser jag Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hobbe Inlagd November 9, 2016 Dela Inlagd November 9, 2016 3 minuter sedan, skrev John Khonken: Men han har uttalat sig nedlåtande om Trumpen. Som om Lövet kunde något om politik. Lövet ljuger ju så han tappar brallorna Vilken fullt frisk människa gör inte det ? Mvh Hobbe Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
John Khonken Inlagd November 9, 2016 Dela Inlagd November 9, 2016 1 minut sedan, skrev hobbe: Vilken fullt frisk människa gör inte det ? Mvh Hobbe Skillnaden är att lövet ska vara en statsman för landet Sverige. Vi är bara drängar så vi kan saga vad vi vill (nästan) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hobbe Inlagd November 9, 2016 Dela Inlagd November 9, 2016 Precis nyss, skrev John Khonken: Skillnaden är att lövet ska vara en statsman för landet Sverige. Vi är bara drängar så vi kan saga vad vi vill (nästan) Vad ska Donald Trump föreställa då ? Mvh Hobbe Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
gst Inlagd November 9, 2016 Dela Inlagd November 9, 2016 Jag jobbar och pröjsar 16176.- i skatt varje månad! Har pankisar 20,000.- per månad eller? Med samma inkomst betalar en pensionär mer i skattSkickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
gst Inlagd November 9, 2016 Dela Inlagd November 9, 2016 Ja men procentuellt är den det samma! Alltså inte höjd. Det är den andra gruppen som fått sänkt. Det innebär inte att den andra fått högre om den nu betalar lika mycket i % som den gjorde innan. Hur tänkte du nu?Jag tänker helt klart. Den borgerliga regeringen sänkte skatten (jobbskatteavdraget) för de som jobbar. Följden blir att pensionärer får en högre procentuell skatt vid samma inkomst som en dom jobbar. Är väl klart som korvspad, förstår inte svårigheten att begripa vad jag skriver?Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
gst Inlagd November 9, 2016 Dela Inlagd November 9, 2016 Vet gst om SINK?Eftersom jag inte bor heltid i Thailand finns inte den möjligheten för mig.Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ArneMorales Inlagd November 9, 2016 Dela Inlagd November 9, 2016 (ändrad) Tror att Trump vann därför att han hela tiden har sagt att han som president vill jobba för Amerika och amerikanska folket i första hand. Folk är trötta på dessa karriärpolitiker, i USA och EU, som när de väl blivit valda använder sin politiska makt för sin egen vinning och karriär och i stort sett struntar i vad landets folk tycker. Hillary Cinton, Angela Merkel, och även den svenska PK-eliten, Fredrik Reinfeldt, Stefan Löfven, Margita Dahlsröm, Mona Sahlin, mfl. Dom lyssnar inte på eller jobbar för sin egen befolkning i första hand, utan vill styra sitt för egen karriär och vinning. Bara att hoppas att väljarna i Tyskland, Frankrike, Sverige mfl säger ifrån, liksom engelskmänen gjorde vid Brexit omröstningen, och USAs väljarna gjorde idag. Hillary Clinton tog hutlöst betalt för att hålla möten med arabiska ledare, eller WallStreet toppar och lägger miljonerna i Clinton Foundation, familjens privata stiftelse. Merkel tar in 1 miljon illegala invandrare till Tyskland, Reinfeldt ville göra liknande i Sverige, Löfven och co lägger ner mycket tid och pengar på att komma in i FNs säkerhetsråd, och att förbättra sina relationer med oljemiljardärerna i Saudi Arabien mm. mm. Allt detta är deras privata ideer som aldrig lagts fram för väljarna att rösta om. Ändrades November 9, 2016 av ArneMorales Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
gst Inlagd November 9, 2016 Dela Inlagd November 9, 2016 Jag byter gärna % jag betalar i skatt på min lön med dig. Låt mig gärna veta hur vi gör rent praktiskt. [emoji4] Om du jobbar, och har samma inkomst som jag har i pension, skulle jag betala betydligt mer i skatt än vad du gör. Nu kanske du har högre inkomst än jag har pension, men det hör inte hit. Vid samma inkomst betalar en pensionär högre skattSkickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
gst Inlagd November 9, 2016 Dela Inlagd November 9, 2016 Helt rätt, det är lägre skatt om man jobbar än om man är pensionär . Men det är en jävla dubbelmoral då dom som har höjt skatten till den nivån för pensionärerna anklagar dom som sänker den för dom som jobbar att dom har höjt den för pensionärerna. Sen kan man diskutera om det är rätt med en högre skattesats på pension än arbete ,då pension i stor del är uppskjuten lön men det är en helt annan fråga. Men oavsett så har ingen höjt skatten för pensionärer. Mvh Hobbe Jag har inte anklagat någon för att höja skatten för pensionärer, jag tycker bara att det är orättvist att pensionärer ska betala högre skatt på din pension än de som fortfarande jobbarSkickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hobbe Inlagd November 9, 2016 Dela Inlagd November 9, 2016 1 minut sedan, skrev gst: Jag har inte anklagat någon för att höja skatten för pensionärer, jag tycker bara att det är orättvist att pensionärer ska betala högre skatt på din pension än de som fortfarande jobbar Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk Tänkte inte på dig utan på politiker från det parti som har höjt skatten. Sen kan jag hålla med om att det andra , kanske t.o.m borde vara tvärtom . Mvh Hobbe Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spooncreek Inlagd November 9, 2016 Dela Inlagd November 9, 2016 14 minuter sedan, skrev ArneMorales: Tror att Trump vann därför att han hela tiden har sagt att han som president vill jobba för Amerika och amerikanska folket i första hand. Folk är trötta på dessa karriärpolitiker, i USA och EU, som när de väl blivit valda använder sin politiska makt för sin egen vinning och karriär och i stort sett struntar i vad landets folk tycker. Hillary Cinton, Angela Merkel, och även den svenska PK-eliten, Fredrik Reinfeldt, Stefan Löfven, Margita Dahlsröm, Mona Sahlin, mfl. Dom lyssnar inte på eller jobbar för sin egen befolkning i första hand, utan vill styra sitt för egen karriär och vinning. Bara att hoppas att väljarna i Tyskland, Frankrike, Sverige mfl säger ifrån, liksom engelskmänen gjorde vid Brexit omröstningen, och USAs väljarna gjorde idag. Du har säkert en hel del rätt i det du skriver. Problemet är att den som de missnöjda väljer, Trump, antagligen är likadan och vill som du uttrycker det främst "styra för sin egen karriär och vinning". *Eftersom vi är på ett Thailandsforum är väl en jämförelse med Thaksin hyfsat bra. Annars sammanfattar Alice Teodorescu, som verkar väldigt poppis bland de som skyller allt ont i världen på "etablissemang" eller "PK-media", det hela rätt bra i en krönika idag: Teodorescu: Förnekelse skapar farliga politiker "Här står vi nu, med ett splittrat USA, ett splittrat EU, med människor som tappat hoppet och som inte vågar stå för sina åsikter ens när opinionsmätningsföretag frågar om vem de ska lägga sin röst på. Det är det riktiga problemet. Och det sorgligaste av allt är följande som sammanfattats väl av en bekant: ”De vann valet åt Trump men Trump kommer inte att vinna något åt dem. Till vad kommer de att vända sig då?” Alla som nu förvånas och förfäras, kom ner från piedestalerna och inse att er förnekelse bidrar till skapandet av farliga politiker. Om två år är det val i Sverige, det som skett i USA är bara en föraning om vad som kan bli verklighet också här. " http://www.gp.se/ledare/teodorescu-förnekelse-skapar-farliga-politiker-1.3942350 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SatanG Inlagd November 9, 2016 Dela Inlagd November 9, 2016 42 minuter sedan, skrev John Khonken: Återkommer senare. Du ha inte last allt ser jag Läst allt, nä vem har gjort det? Det här ser jag fram emot / SatanG "Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evert 1 Inlagd November 9, 2016 Dela Inlagd November 9, 2016 Till syvende och sist är det väl den politiker (ledare) som manipulerar bäst som får mest röster. Otvivelaktigt tror amerikanarna att Trump är en bättre ledare än Clinton, vad vi andra anser är i sak ganska oväsentligt, bäst är nog att vi tiger och samtycker, annars kanske vi råkar illa ut. Ni vet väl att jänkarna har full kontroll på vads som sägs och vem som säger vad på nätet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd November 9, 2016 Dela Inlagd November 9, 2016 3 minuter sedan, skrev apknug: Motsatsvis tycker du då att det är orättvist att alla de, sjuksköterskor Brandmän Poliser lärare, som går upp varje dag och åker till jobbet har en lägre skatt och får mer i plånboken än de som ligger hemma och tittar i taket. Jag tycker inte det, de skall premieras att gå till jobbet varje dag! Vi har 1 000 000 människor i Sverige som inte går till jobbet, varje dag. Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk Hej Det beror väl på varför man ligger kvar i sängen och tittar i taket, är det för att man är lat är det ju en sak, men är man pensionär, arbetslös, sjuk, handikappad o.s.v ska man ju inte straffas för detta. Dom som arbetar premieras med lön, pensionsavsättningar, försäkringsskydd, företagssjukvård, o.s.v, var inte avundsjuk eller klaga på dom som saknar möjlighet att vara en del av detta. Inse att det inte finns jobb till alla och att alla inte kan arbeta. Mvh isan lovet Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Herluf Inlagd November 9, 2016 Dela Inlagd November 9, 2016 39 minutes ago, ArneMorales said: Tror att Trump vann därför att han hela tiden har sagt att han som president vill jobba för Amerika och amerikanska folket i första hand. Folk är trötta på dessa karriärpolitiker, i USA och EU, som när de väl blivit valda använder sin politiska makt för sin egen vinning och karriär och i stort sett struntar i vad landets folk tycker. Hillary Cinton, Angela Merkel, och även den svenska PK-eliten, Fredrik Reinfeldt, Stefan Löfven, Margita Dahlsröm, Mona Sahlin, mfl. Dom lyssnar inte på eller jobbar för sin egen befolkning i första hand, utan vill styra sitt för egen karriär och vinning. Bara att hoppas att väljarna i Tyskland, Frankrike, Sverige mfl säger ifrån, liksom engelskmänen gjorde vid Brexit omröstningen, och USAs väljarna gjorde idag. Hillary Clinton tog hutlöst betalt för att hålla möten med arabiska ledare, eller WallStreet toppar och lägger miljonerna i Clinton Foundation, familjens privata stiftelse. Merkel tar in 1 miljon illegala invandrare till Tyskland, Reinfeldt ville göra liknande i Sverige, Löfven och co lägger ner mycket tid och pengar på att komma in i FNs säkerhetsråd, och att förbättra sina relationer med oljemiljardärerna i Saudi Arabien mm. mm. Allt detta är deras privata ideer som aldrig lagts fram för väljarna att rösta om. Bra, men vem fan är Margita Dahlsröm? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
måne Inlagd November 9, 2016 Dela Inlagd November 9, 2016 4 minuter sedan, skrev Herluf: Bra, men vem fan är Margita Dahlsröm? Synonymen för Margot Wallström tror jag Måne Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Herluf Inlagd November 9, 2016 Dela Inlagd November 9, 2016 DN; "så pratar du med ditt barn om donald trump".....rälig tidning den där http://www.dn.se/livsstil/psykologen-sa-pratar-du-med-ditt-barn-om-trump/ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts