Jump to content

Öppen grupp  ·  130 medlemmar

Donald Trump
IGNORERAD

018 Donald Trump

Herr Chang

Recommended Posts

Bert Karlsson, han är väl ändå lite Trump light?

Skickat från min iPhone 7 via Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

• Svar 8,5k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• John Khonken

1232

• spooncreek

569

• Tallviking

356

• Khun Ken

336

39 minuter sedan, skrev Soengsang:

Bert Karlsson, han är väl ändå lite Trump light?

Nja liknande utstrålning men Bert är väll en FriahandelsEU vän eller?

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev janne_h:

Problemet är att det du förespråkar är testat och verkar misslyckas varje gång.

Detta för att den mänskliga naturen ser mer till sig själv än andra.

Om USA är naturligt självförsörjande på det mesta så fungerar det. Dock är faktum att dom amerikanska konsumenterna nöjer sig inte med varor från USA, vilket naturligtvis fördyrar kostnaderna avsevärt för konsumenterna.

Därav är handelshinder en mycket dålig ide som kostar landet mer än arbetslösheten i det långa loppet.

Tänk på att handelstullar är dubbelriktade. Vilket även skulle slå hårt mot USA,s exportindustri vilket gör att det man vinner i arbetslöshet internt slår ut arbeten med råge i företag som exporterar amerikanska varor, och i realiteten är dom som står för USA,s inkomster för att få amerekansk industri att växa. Därav är balans i export och import av godo för dom flesta länder.

vem har sagt att usa var/är i balans ?

tillväxt ska fördelas jämnt mellan dom länder som ingår frihandelsavtal

på senare tid hamnade allt i Kina och det kanske inte var tanken.

obalans

att enskilda företag gnuggar händerna och påverkar politiker betyder inte att det gynnar befolkningen i stort.

verkar svårt att förstå.

Dela på andra sajter

Tallviking
30 minuter sedan, skrev Nicholas:

obalans

att enskilda företag gnuggar händerna och påverkar politiker betyder inte att det gynnar befolkningen i stort.

verkar svårt att förstå.

Kan du ge ett exempel på ett sådant frihandelsavtal ?

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

41 minuter sedan, skrev Nicholas:

obalans

verkar svårt att förstå.

Ok vem säger att tillväxt måste fördelas jämt?

Det är ju ingen naturlag att så måste vara fallet, Utan det är ju marknadskrafterna som styr detta.

Att kineserna fått stark ekonomisk makt beror ju mest på att USA har fört en slarvig ekonomisk politik under lång tid. Där man tror att man kan låna sig till välstånd. Detta har ju byggt på att hela världen haft så stor tilltro till dollarn att detta kunnat ske under lång tid utan märkbar förändring för stadsbudgeten. Men det har även inneburit att man har gynnat kineserna per automatik.

Som jag skriver. Så kan man naturligtvis enligt det du förespråkar höja tullar och riva upp handelsavtal. För att på konstgjort sätt försöka tvinga industri till USA. Men baksidan av detta gör att arbetslöshet och ekonomisk fattigdom för den vanlige amerikanen bara större.

Då samtidigt industri som redan finns i USA och exporterar får problem omvänt. Vilket knappast är någon fördel för USA.

Om vi tar exemplet Apple till exempel. Om dom skulle tvingas att tillverka sina telefoner i USA så skulle dels produktionspriset öka markant. Men dessutom när dom ska säljas i andra länder så får dom ju dessutom strafftullar. Vilket skulle kunna fördubblla eller i värsta fall tredubbla priset på en Iphone i andra länder. Vilket då skulle göra att Samsung skulle ta över hela övriga världen. Då jag betvivlar att konsumenter även om dom gillade Apple som telefon. Skulle vara beredda att betala dessa priser.

Och så är det generellt. Låga tullar ger det lättare för inhemska företag att verka i konkurrens med andra företag.

Då inget företag håller produktion i låglöneländer av ideologiska skäl. Utan gör detta för att kunna vara konkurrenskraftiga för att kunna sälja mer. Vilket ofta även gynnar det land som företaget ligger i.

Och skulle det som Trump föreslår gå igenom, så kan du nog se en massflykt av amerikanska bolag utomlands. Då det knappast kan vara upp till Amerikanska staten att bestämma var dessa företag har sin produktion baserad.

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Dela på andra sajter

Ok vem säger att tillväxt måste fördelas jämt?

Det är ju ingen naturlag att så måste vara fallet, Utan det är ju marknadskrafterna som styr detta.

Att kineserna fått stark ekonomisk makt beror ju mest på att USA har fört en slarvig ekonomisk politik under lång tid. Där man tror att man kan låna sig till välstånd. Detta har ju byggt på att hela världen haft så stor tilltro till dollarn att detta kunnat ske under lång tid utan märkbar förändring för stadsbudgeten. Men det har även inneburit att man har gynnat kineserna per automatik.

Som jag skriver. Så kan man naturligtvis enligt det du förespråkar höja tullar och riva upp handelsavtal. För att på konstgjort sätt försöka tvinga industri till USA. Men baksidan av detta gör att arbetslöshet och ekonomisk fattigdom för den vanlige amerikanen bara större.

Då samtidigt industri som redan finns i USA och exporterar får problem omvänt. Vilket knappast är någon fördel för USA.

Om vi tar exemplet Apple till exempel. Om dom skulle tvingas att tillverka sina telefoner i USA så skulle dels produktionspriset öka markant. Men dessutom när dom ska säljas i andra länder så får dom ju dessutom strafftullar. Vilket skulle kunna fördubblla eller i värsta fall tredubbla priset på en Iphone i andra länder. Vilket då skulle göra att Samsung skulle ta över hela övriga världen. Då jag betvivlar att konsumenter även om dom gillade Apple som telefon. Skulle vara beredda att betala dessa priser.

Och så är det generellt. Låga tullar ger det lättare för inhemska företag att verka i konkurrens med andra företag.

Då inget företag håller produktion i låglöneländer av ideologiska skäl. Utan gör detta för att kunna vara konkurrenskraftiga för att kunna sälja mer. Vilket ofta även gynnar det land som företaget ligger i.

Och skulle det som Trump föreslår gå igenom, så kan du nog se en massflykt av amerikanska bolag utomlands. Då det knappast kan vara upp till Amerikanska staten att bestämma var dessa företag har sin produktion baserad.

Produktionskostnad av en iphone påverkas nog marginellt eftersom det är robotar som gör huvuddelen av jobbet.

På samma sätt som IKEA faktiskt kan tillverka Billy hyllan i Sverige (och gjorde det fortfarande sist jag kollade)

Låglönejobben behövs även i I-länder.

En kort stund trodde vi att vi kunde skänka bort det till U-länder för vi var ändå världsbäst.

Det var fel.

Ett fel som tydligen 2st på detta forum vägrar förstå.

Dela på andra sajter

Tallviking
5 minuter sedan, skrev Nicholas:

Produktionskostnad av en iphone påverkas nog marginellt eftersom det är robotar som gör huvuddelen av jobbet.

På samma sätt som IKEA faktiskt kan tillverka Billy hyllan i Sverige (och gjorde det fortfarande sist jag kollade)

En kort stund trodde vi att vi kunde skänka bort det till U-länder för vi var ändå världsbäst.

Det var fel.

Så produktionskostnad påverkas inte av lönekostnader, kostnader för overhead i produktionen, lokalkostnader, lokala skattenivåer etc ?

Märkligt att de flesta regeringar och företag inte inser det du "inser" !

Dela på andra sajter

Så produktionskostnad påverkas inte av lönekostnader, kostnader för overhead i produktionen, lokalkostnader, lokala skattenivåer etc ?

Märkligt att de flesta regeringar och företag inte inser det du "inser" !

Vilket land har världens högsta skatter?

Vem har problem med förståelsen?

Din gud Lövfen eller jag?

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Nicholas:

Det var fel.

Du förstår fortfarande inte det jag skriver. Om USA höjer sina tullar så gör ju även andra det. Menar du på fullt allvar att Amerikaner kommer att acceptera löner i klass med kineser samtidigt som priserna stiger på grund av tullar.

Och vad har man vunnit om jobben görs inom USA men av robotar istället för människor. Var kommer då arbetstillfällena du talar så stort om ifrån?

Vi hade säkert kunnat ha kvar en massa sömmerskor i Borås. Jag är ledsen att säga det. Men dessa sömmerskor hade nog blivit av med jobbet ändå. Eftersom dom kanske om tullarna i Sverige höjdes skulle kunna sälja lokalt. Men väldigt lite utomlands.

Om man vill att en ekonomi ska växa så är export vitalt för ekonomin. Därför att bara export tillför ekonomin kapital. Det verkar som du har helt bortsett från detta faktum i ditt resonemang.

Hade det resonemang som du förespråkar om protektionism fungerat så skulle nog Thailand vara en av dom ledande ekonomierna i världen.

Och det vet vi ju alla att så inte är fallet!

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Dela på andra sajter

Tallviking
1 timme sedan, skrev Nicholas:

Vilket land har världens högsta skatter?

Vem har problem med förståelsen?

Din gud Lövfen eller jag?

Du förstod uppenbart inte frågan.....

Dela på andra sajter

Du förstår fortfarande inte det jag skriver. Om USA höjer sina tullar så gör ju även andra det. Menar du på fullt allvar att Amerikaner kommer att acceptera löner i klass med kineser samtidigt som priserna stiger på grund av tullar.

Och vad har man vunnit om jobben görs inom USA men av robotar istället för människor. Var kommer då arbetstillfällena du talar så stort om ifrån?

Vi hade säkert kunnat ha kvar en massa sömmerskor i Borås. Jag är ledsen att säga det. Men dessa sömmerskor hade nog blivit av med jobbet ändå. Eftersom dom kanske om tullarna i Sverige höjdes skulle kunna sälja lokalt. Men väldigt lite utomlands.

Om man vill att en ekonomi ska växa så är export vitalt för ekonomin. Därför att bara export tillför ekonomin kapital. Det verkar som du har helt bortsett från detta faktum i ditt resonemang.

Hade det resonemang som du förespråkar om protektionism fungerat så skulle nog Thailand vara en av dom ledande ekonomierna i världen.

Och det vet vi ju alla att så inte är fallet!

Primärt argumenterar jag för sänkta löneskatter på låga löner.

Men i kombination med att Hennes och Mauritz inte ska få dumpa indiska och kinesiska kläder i Sverige utan lite straffskatt.

Dom kläderna kommer inte från EU.

Och vad då poängen med EU?

Bara stöd till jordbruksindustrin som kanaliseras till livsmedelsindustrin.

Dags att använda EU till nåt vettigt.

Stort nog för inre marknad.

Dela på andra sajter

Herr Chang
19 timmar sedan, skrev Nicholas:

Det var fel.

Det stämmer inte att robotar gör huvuddelen av jobbet. Jag har sett siffror att upp mot en miljon kineser direkt eller indirekt är inblandade i sammansättningen av Apples produkter. I Foxconns fabriker och hos andra underleverantörer. Det är dock sant att om Apple tvingades flytta detta till USA så skulle så mycket som möjligt robotiseras. Detta av kostnadsskäl, minimilön i Kina är betydligt lägre. Man kan också fråga sig hur många amerikaner som skulle vilja ha dessa jobb.

Steve Jobs besökte en gång Obama i Washington. Herr Obama beklagar sig då över att Apple har så mycket produktion i Kina, kan man inte ge jobben till amerikaner istället? Steve Jobs svarar bara "these jobs are not coming back".

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Det stämmer inte att robotar gör huvuddelen av jobbet. Jag har sett siffror att upp mot en miljon kineser direkt eller indirekt är inblandade i sammansättningen av Apples produkter. I Foxconns fabriker och hos andra underleverantörer. Det är dock sant att om Apple tvingades flytta detta till USA så skulle så mycket som möjligt robotiseras. Detta av kostnadsskäl, minimilön i Kina är betydligt lägre. Man kan också fråga sig hur många amerikaner som skulle vilja ha dessa jobb.

Steve Jobs besökte en gång Obama i Washington. Herr Obama beklagar sig då över att Apple har så mycket produktion i Kina, kan man inte ge jobben till amerikaner istället? Steve Jobs svarar bara "these jobs are not coming back".

Herr Chang har talat.

Om dom jobben aldrig ska komma tillbaks så betyder det att du måste sälja något annat till kinesen som motsvarar värdet.

För evigt.

Dela på andra sajter

John Khonken
18 timmar sedan, skrev Tallviking:

Du förstod uppenbart inte frågan.....

Du som förespråkar fri handel. Vad sager du om förhandlingar som sker mellan Usa och Europa . TTP. Tycker du det är bra eller dåligt. Vad är bra vad är dåligt. Hur slår det mot den invandring vi har till Sverige. Och våra få låglönejobb.

Dela på andra sajter

Primärt argumenterar jag för sänkta löneskatter på låga löner.

Men i kombination med att Hennes och Mauritz inte ska få dumpa indiska och kinesiska kläder i Sverige utan lite straffskatt.

Dom kläderna kommer inte från EU.

Och vad då poängen med EU?

Bara stöd till jordbruksindustrin som kanaliseras till livsmedelsindustrin.

Dags att använda EU till nåt vettigt.

Stort nog för inre marknad.

Vad du tycks missa är att straffskatt har aldrig varit jobbskapande. Sen är det ju så att det måste även vara viss balans mellan låglöne jobb och medelklass jobb. Då detta styrs av prisbilden i landet för att kunna leva på en basnivå.

Exempel lönerna i Thailand är mycket lägre än i Sverige. Och detta fungerar för att prisbilden på basvaror är mycket lägre än i Thailand. Skulle vi införa låglöne jobb i europa, med löne nivåer av kinesisk modell så skulle det inte gå att leva på dessa löner huruvida om dom betalade skatt överhuvudtaget.

Det skulle även vara svårt att få folk att ta dessa låglöne jobb om man inte samtidigt rev upp alla sociala skyddsnät. Då ingen skulle vilja jobba för lägre lön än dom kan få i socialbidrag.

Så dina idéer kommer aldrig att fungera i praktiken!

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Dela på andra sajter

Du som förespråkar fri handel. Vad sager du om förhandlingar som sker mellan Usa och Europa . TTP. Tycker du det är bra eller dåligt. Vad är bra vad är dåligt. Hur slår det mot den invandring vi har till Sverige. Och våra få låglönejobb.

För att inte hamna i en ny invandrartråd så ska jag i alla fall ge ett kort svar.

Invindring har inget med vare sig frihandel eller låglöne jobb att göra. Sveriges problem är frikostiga bidrag som lockar folk till Sverige för att ta del av detta utan att vara intresserade av att jobba. Ströp man bidragen skulle man kunna öppna gränserna för fri invandring. Då vi bara skulle få in invandrare som skulle vara intresserade av att göra rätt för sig, och bidra till samhället.

Låglöne jobb i all ära. Men så länge man får mer i bidrag än att jobba. Så lär det ju vara svårt att få folk att ta dessa jobb.

Läste ett inlägg från en tjej som drev en städfirma. Och hon hade svårt att hitta personal, trots att det finns massor som inte kan få andra jobb. Detta då det är mera lönsamt att gå på bidrag. Vilket jag starkt ifrågasätter om det är av godo för samhället i stort.

Dela på andra sajter

Vad du tycks missa är att straffskatt har aldrig varit jobbskapande. Sen är det ju så att det måste även vara viss balans mellan låglöne jobb och medelklass jobb. Då detta styrs av prisbilden i landet för att kunna leva på en basnivå.

Exempel lönerna i Thailand är mycket lägre än i Sverige. Och detta fungerar för att prisbilden på basvaror är mycket lägre än i Thailand. Skulle vi införa låglöne jobb i europa, med löne nivåer av kinesisk modell så skulle det inte gå att leva på dessa löner huruvida om dom betalade skatt överhuvudtaget.

Det skulle även vara svårt att få folk att ta dessa låglöne jobb om man inte samtidigt rev upp alla sociala skyddsnät. Då ingen skulle vilja jobba för lägre lön än dom kan få i socialbidrag.

Så dina idéer kommer aldrig att fungera i praktiken!

Så du tror att Sverige för evigt kan överleva på lika villkor med övriga världen med världens högsta skatter för evigt?

Att det kan rulla på som ett vinnande koncept.

Vi har bara dyra fina jobb, resten av världen för ta dom billiga.

Förbluffande.

Jag förespråkar en kombination av sänkta skatter och ett tull skydd emot länder utanför EU.

Hjälper inte befolkningen i Sverige att HM's ägare är rika som troll.

Jag inte bara tror att sömmerskorna i Borås kan komma tillbaka, jag anser att dom måste komma tillbaka.

Dela på andra sajter

För att inte hamna i en ny invandrartråd så ska jag i alla fall ge ett kort svar.

Invindring har inget med vare sig frihandel eller låglöne jobb att göra. Sveriges problem är frikostiga bidrag som lockar folk till Sverige för att ta del av detta utan att vara intresserade av att jobba. Ströp man bidragen skulle man kunna öppna gränserna för fri invandring. Då vi bara skulle få in invandrare som skulle vara intresserade av att göra rätt för sig, och bidra till samhället.

Låglöne jobb i all ära. Men så länge man får mer i bidrag än att jobba. Så lär det ju vara svårt att få folk att ta dessa jobb.

Läste ett inlägg från en tjej som drev en städfirma. Och hon hade svårt att hitta personal, trots att det finns massor som inte kan få andra jobb. Detta då det är mera lönsamt att gå på bidrag. Vilket jag starkt ifrågasätter om det är av godo för samhället i stort.

Instämmer.

Och dom invandrare som kom på 60-70 talet kom för att arbeta.

Bidragen var inte så generösa då, dessutom fanns det fungerande gränskontroller över hela EU på den tiden.

Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Nicholas:

Så du tror att Sverige för evigt kan överleva på lika villkor med övriga världen med världens högsta skatter för evigt?

Att det kan rulla på som ett vinnande koncept.

Vi har bara dyra fina jobb, resten av världen för ta dom billiga.

Förbluffande.

Jag förespråkar en kombination av sänkta skatter och ett tull skydd emot länder utanför EU.

Hjälper inte befolkningen i Sverige att HM's ägare är rika som troll.

Jag inte bara tror att sömmerskorna i Borås kan komma tillbaka, jag anser att dom måste komma tillbaka.

löneskatterna är ju en sak som knappast har nånting med straffskatter att göra eller tullnivåerna.

Om du inför låglönejobb så är ju löneskatt en sekundär fråga. Eftersom skatten redan är lägre på dessa jobb i Sverige då skatten är progressiv. Men även om dom helt skulle skattebefria dessa jobb. Så spelar det ingen roll så länge man kan få ut bidrag som överstiger vad dessa jobb betalar.

Att låglöneländer kan hålla låga löner hör ju ihop med kostnadsläget i övrigt i det landet.

Och jag betvivlar att någon vill ha ner priserna då detta slår på lönerna i stort.

Låt oss leka med tanken att matpriserna ska sänkas i Sverige för att dom som har låglönejobb ska kunna leva på lönen. Detta kräver naturligtvis att både matproducenter och dom som jobbar i mataffärer och bönder med mera får mindre i ersättning för sin arbetsinsats.

Allting hänger ihop. Och det är orimligt att tro att dessa sömmerske jobb skulle kunna komma tillbaka till Sverige.

Vi lever i en global ekonomi. Och därav så bygger del av vårat välstånd på att det finns låglöneländer som kina som kan producera det som vi inte har billig arbetskraft till. Så att vi kan koncentrera oss på mer avancerade jobb som ger bättre inkomster.

Ditt tänk är ungefär lika illa som när man drog ner budgeten inom sjukvården. Och hos polis med mera. Och till exempel tog bort läkarsekreterare så att doktorerna själva fick göra det jobbet. Eller att poliser själva fick göra civilanställdas kontorsjobb. Vilket innebar att man tog resurser från där det behövdes, till okvalificerat arbete och det vart dyrare eller försämrad service per arbetad timme.

Självklart behövs det låglönejobb till dom som inte klarar tröskeln in på arbetsmarknaden i övrigt. Men blanda inte ihop det med jobb som låglöneländer utför. Det är en helt annan sak.

Och jag kan lova dig med säkerhet. Att den dagen som till exempel Sverige började straffskatta HM,s varor från låglöneländer så skulle det företaget direkt flaggas ut och upphöra helt med sin verksamhet i Sverige. Det är den krassa verkligheten. Så handelstullar och straffskatter är direkt kontraproduktivt och det är den verklighet vi lever i. Samma sak för USA. Om USA skulle börja med att straffbeskatta till exempel Apple för att få dom på knä. Skulle dom ta sitt pick och pack och lämna landet. knappast nånting som skulle gynna usa.

Dela på andra sajter

46 minuter sedan, skrev Nicholas:

Tvinga tillbaka dom till symaskinerna under pistolhot för bövelen och ge dom 40-50 SEK/dag i lön så blir det nog snurr på snurr på den Svenska Tekoindustrin igen. 

Symaskinsagenten Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Fritz:

Tvinga tillbaka dom till symaskinerna under pistolhot för bövelen och ge dom 40-50 SEK/dag i lön så blir det nog snurr på snurr på den Svenska Tekoindustrin igen. 

Symaskinsagenten Fritz..

Ja jag vet inte vilken plan Nicholas har för att få tillbaka sömmerskorna till Borås? Men den båten gick nog iväg för många år sedan. :)

Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Fritz:

Symaskinsagenten Fritz..

Ja jag vet inte vilken plan Nicholas har för att få tillbaka sömmerskorna till Borås? Men den båten gick nog iväg för många år sedan. :)

Dela på andra sajter

Tallviking
11 minuter sedan, skrev Fritz:

Symaskinsagenten Fritz..

Samma med varven

Sparka in tusentals finska svetsare till extremt låga löner i treskift, låt dom bo i barackstäder/husvagnar och ge dom mycket begränsade rättigheter och möjligheter till påverkan på sin livssituation

Eller skall vi kanske importera massor av kineser, thailändare, vietnameser och filippinier som är beredda att ställa upp på sådana förhållanden ?

Dela på andra sajter

Tallviking
11 minuter sedan, skrev Fritz:

Symaskinsagenten Fritz..

Samma med varven

Sparka in tusentals finska svetsare till extremt låga löner i treskift, låt dom bo i barackstäder/husvagnar och ge dom mycket begränsade rättigheter och möjligheter till påverkan på sin livssituation

Eller skall vi kanske importera massor av kineser, thailändare, vietnameser och filippinier som är beredda att ställa upp på sådana förhållanden ?

Dela på andra sajter

John Khonken
2 timmar sedan, skrev janne_h:

Det var därför jag frågade. För vi har det vi har och måste hitta lösningar på dom problem vi har

Dela på andra sajter

Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...