Jump to content
IGNORERAD

Antivirus Program


Nemo

Recommended Posts

Jag antar att de flesta (alla) av er använder ett. Men har ni försökt avinstallera ett? Det kan vara ett litet helsike att bli av med dessa program.

 

I dag försökte jag att avinstallera Avira Antivirus Free, men det var inte så lätt som jag trodde, då använde jag ändå Revo Uninstaller som är ett mycket bättre program än Windows inbyggda.

 

Tji fick jag, provade ett par gånger men Avira var fortfarande kvar på datorn. Då provade jag en annan variant. Det finns en knapp som heter Forced Uninstall i Revo-programmet som brukar funka när det trilskar med avinstallatonen, men lik förbannat så fanns Avira kvar efter en restart.

 

Provade Mr. Google men hittade inget vettigt där (fanns dock många som hade samma problem), så jag gick in på settings i Avira programmet och där hittade jag några rutor som jag avmarkerade. Det var om att tillåta eller inte att andra program skulle kunna ändra i registret.

 

Ny uninstall med Revo, och nu, först nu gick det att bli av med eländet.   :)  Har haft samma problem med Bitdefenders program, kommer inte ihåg hur jag gjorde men det tog en bra stund innan jag blev av med skiten.

 

Varför gör de det så jäkla svårt att bli av med programmen, det är ju ändå gratisvarianten jag har provat, så det gör ju knappast att man blir intresserad av att köpa ett program av dessa tillverkare.

 

Ursäkta en lite för lång klagan om detta.  År det några av er som har haft liknande problem?

 

 

 

PS.  Malwarebytes Anti-Malware Premium rekommenderas starkt tillsammans med ett antivirus program.

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 55
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • kitungmakmak

    10

  • Nemo

    8

  • Herr Chang

    6

  • khun-petch

    6

Mest aktiva i denna tråd

kitungmakmak

Jag antar att det skyddet är inbyggt för att inte en trojan skall kunna avinstallera skyddet enkelt. 

 

Behövs bara en zeroday (http://en.wikipedia.org/wiki/Zero-day_%28computing%29) attack med två steg så är ditt AV program borta och du deltar i ett botnet eller blir avsnokad utan att du märker nåt.

 

Så även om det kan vara irriterande så tror jag i alla fall att det finns en enkel förklaring till varför utvecklarna valde att göra det på det sättet.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Det bästa är många gånger att inte installera något! Förut så hade jag Norton men det sackade ner datorn så det tog jag bort och det var inte lätt. Efter det så hade jag Avast och det fungerade bra men det var något som störde mig men kommer inte ihåg vad det var.

 

Nu har jag haft Windows egna i 6 månader och det är helt gratis och följer med mjukvaran. Windows defender! den är komplett och jag har inte haft något som hellst problem med virus eller annat skit. Datorn fungerar normalt och har inte blivit segare. Jag kommer att fortsätta med den eftersom den fungerar bra...  

//P

Link to comment
Dela på andra sajter

khun-petch

Det bästa är många gånger att inte installera något! Förut så hade jag Norton men det sackade ner datorn så det tog jag bort och det var inte lätt. Efter det så hade jag Avast och det fungerade bra men det var något som störde mig men kommer inte ihåg vad det var.

 

Nu har jag haft Windows egna i 6 månader och det är helt gratis och följer med mjukvaran. Windows defender! den är komplett och jag har inte haft något som hellst problem med virus eller annat skit. Datorn fungerar normalt och har inte blivit segare. Jag kommer att fortsätta med den eftersom den fungerar bra...  

Samma här och om man inte porrsurfar hela tiden så ligger man kanske inte i högriskzonen.Experter rätta mig gärna!

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Det bästa är många gånger att inte installera något! Förut så hade jag Norton men det sackade ner datorn så det tog jag bort och det var inte lätt. Efter det så hade jag Avast och det fungerade bra men det var något som störde mig men kommer inte ihåg vad det var.

 

Nu har jag haft Windows egna i 6 månader och det är helt gratis och följer med mjukvaran. Windows defender! den är komplett och jag har inte haft något som hellst problem med virus eller annat skit. Datorn fungerar normalt och har inte blivit segare. Jag kommer att fortsätta med den eftersom den fungerar bra...  

Påminnelse om registrering antar jag.

 

Kör ju 2 samtidigt, men det kan vara ett litet helsike att få dom att inte kivas med varandra. defender och avast. samt antimalware, ghostery och adbloc plus lite andra tillägg på bläddraren. adfender och nåt hemgjort monkeyscript för att ta kål på thailändska sidor som inte dom andra verkar råda bot på.

 

Men norton var ju ett elände på prestandan.

 

Däremot fasar jag över dagen då jag skall försöka avinstallera truecrypt, inte för att jag tror det kommer att hända - men att göra det utan att förlora data kan bli lite spännande utan backup.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Det bästa är många gånger att inte installera något!

 

Kan nog hålla med om detta. Har kört utan en tid och det har inte varit några problem. Men som khun-petch säger, så får man ju se upp med vilka sidor man öppnar.

Link to comment
Dela på andra sajter

khun-petch

Jag har åkt på en mejlhackning en gång för fyra år sedan.Då hade jag avg eller avast.Med facit i hand så var det klantigt

av mig då detfanns klara tecken på att allt inte stog rätt till.Kontot låstes,det var mitt största problem vilket kanske även

hände många av mina kontakter.Tack vare en av mina döttrar med pojkvän så fick jag tillbaka mitt enda och älskade

mejlkonto.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Jag har åkt på en mejlhackning en gång för fyra år sedan.Då hade jag avg eller avast.Med facit i hand så var det klantigt

av mig då detfanns klara tecken på att allt inte stog rätt till.Kontot låstes,det var mitt största problem vilket kanske även

hände många av mina kontakter.Tack vare en av mina döttrar med pojkvän så fick jag tillbaka mitt enda och älskade

mejlkonto.

Trist, men vad jag nog säger är att lite teknik (av nåt slag) plus att man tänker innan man gör nåt med datorn idag hjälper mycket.

Dom har börjat gå runt dom tekniska begränsningarna med fiffigare "nigeraibrev". En person är lättare att lura än en dator med tillräckligt skydd tydligen.

 

Tja, mailen är ju bra å ha. har 2 konton som är kopplade till varann. En säkerhetsrisk såklart men jag orkar fan inte logga in på bägge.

Där ligger tex ett foto på passet och alla biljetter. Blir jag av med allt annat så har jag i alla fall en chans att komma hem om det nu går åt pipan.

Men dom har jag ju även i fysisk form. Det är nog värre med stålarna jag tror jag har på banken. Det är bara siffror i nån maskin.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

khun-petch

Trist, men vad jag nog säger är att lite teknik (av nåt slag) plus att man tänker innan man gör nåt med datorn idag hjälper mycket.

Dom har börjat gå runt dom tekniska begränsningarna med fiffigare "nigeraibrev". En person är lättare att lura än en dator med tillräckligt skydd tydligen.

 

Tja, mailen är ju bra å ha. har 2 konton som är kopplade till varann. En säkerhetsrisk såklart men jag orkar fan inte logga in på bägge.

Där ligger tex ett foto på passet och alla biljetter. Blir jag av med allt annat så har jag i alla fall en chans att komma hem om det nu går åt pipan.

Men dom har jag ju även i fysisk form. Det är nog värre med stålarna jag tror jag har på banken. Det är bara siffror i nån maskin.

Ja jag vet att det kan vara bra med dubbel mejl men som gammal slaktare så vill jag ha lite av svåra saker.Jag pratade med Swedbank

i veckan eller förra och dom sa att min säkerhetsdosa var säker.Men vad gör man om ens pass blir stulet,det har jag inte ens tänkt på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vad gör man om ens pass blir stulet,det har jag inte ens tänkt på.

 

Anmäler det stulet, och beställer ett nytt på ambassaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Anmäler det stulet, och beställer ett nytt på ambassaden.

Varit med om det för ett antal år sen, var inte så enkelt att ens få ett hotellrum då utan pass.

Hade tur i oturen med att inte åka ensam så polaren bokade två rum istället.

Men allt går. fast utan ID och pengar så blir livet lite besvärligare.

Ett av skälen till att jag i alla fall vill ha hemresan bokad och betald. Då blir det en sak mindre att bekymra sig över om det går åt h-vete.

 

EDIT: Fan nu for jag OT igen... jäklar.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

khun-petch

Det är annat för mig som är hemma och inte tänker åka till Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hört att man kan pippa med hyrtanter utan gummi och att man inte får någon sjukdom om man är försiktig.
För tusan använd Antivirus! Vilket som helst men använd detta så är risken mindre att man ska få eller sprida skiten vidare. Om om man ska avinstallera ett antivirusprogram så kan man ju börja med att läsa instruktionerna. Jag har avinstallerat och installerat en massa olika antivirusprogram och det brukar inte vara nått större problem. Problem blir det när man installerar flera.Finns många gratisprogram  som är bra men ofta är dom man köper mera kompletta. Man får vad man betalar för som det brukar heta.

//G  

Själv använder jag Kaspersky mycket nöjd. Avast och Avira tycker jag är helt ok gratis program.

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag antar att de flesta (alla) av er använder ett. Men har ni försökt avinstallera ett? Det kan vara ett litet helsike att bli av med dessa program.

 

I dag försökte jag att avinstallera Avira Antivirus Free, men det var inte så lätt som jag trodde, då använde jag ändå Revo Uninstaller som är ett mycket bättre program än Windows inbyggda.

 

Tji fick jag, provade ett par gånger men Avira var fortfarande kvar på datorn. Då provade jag en annan variant. Det finns en knapp som heter Forced Uninstall i Revo-programmet som brukar funka när det trilskar med avinstallatonen, men lik förbannat så fanns Avira kvar efter en restart.

 

Provade Mr. Google men hittade inget vettigt där (fanns dock många som hade samma problem), så jag gick in på settings i Avira programmet och där hittade jag några rutor som jag avmarkerade. Det var om att tillåta eller inte att andra program skulle kunna ändra i registret.

 

Ny uninstall med Revo, och nu, först nu gick det att bli av med eländet.   :)  Har haft samma problem med Bitdefenders program, kommer inte ihåg hur jag gjorde men det tog en bra stund innan jag blev av med skiten.

 

Varför gör de det så jäkla svårt att bli av med programmen, det är ju ändå gratisvarianten jag har provat, så det gör ju knappast att man blir intresserad av att köpa ett program av dessa tillverkare.

 

Ursäkta en lite för lång klagan om detta.  År det några av er som har haft liknande problem?

 

 

 

PS.  Malwarebytes Anti-Malware Premium rekommenderas starkt tillsammans med ett antivirus program.

För avinstallera Avira måste du använda aviras eget avinstallation. Bifogar manual

 

http://www.avira.com/en/support-download-avira-antivir-removal-tool/avira-uninstall-tool/

 

http://www.techsupportall.com/avira-uninstall-tool/

 

man_avira_antivir-removaltool_en.pdf

 

Prova med detta. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv rekommenderar jag AVAST det är gratis det är litet program det belastar inte processor

 

https://www.avast.com/sv-se/index

 

Bäst i många tester

Det är bra!

Har det själva på mina Windows datorer.

Köpet en ny bärbar med Norton förinstallerat.

Det åkte bort så fort det bara gick!

Mög

Sedan installera Jah Avast Free.

Har inga problem med mina datorer.

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det så att Windows Defender är ett antivirusprogram så det är helt onödigt att installera ett till. Till tidigare operativsystem än Windows 8 så hette det Windows essentials.

//P

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det så att Windows Defender är ett antivirusprogram så det är helt onödigt att installera ett till. Till tidigare operativsystem än Windows 8 så hette det Windows essentials.

Tyvärr så är det inte det bästa alternativet och uppdateringar för virus definitioner är mycket långsamma. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr så är det inte det bästa alternativet och uppdateringar för virus definitioner är mycket långsamma. 

 

Privat har jag kört med det i 3 år nu utan ett enda problem.  Använder pc nu som förr och har historiskt

drabbats ett par gånger men inte med inbygga MS skyddet

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jlh66

Jag kör Linux Kubuntu på en laptop utan virusskydd och Linux Mint på en burk utan skydd, sen en laptop(w7 )och en burk med  xp med Avast och det funkar ok. Avast kan väl vara lite segt med uppdateringar ibland

Link to comment
Dela på andra sajter

Privat har jag kört med det i 3 år nu utan ett enda problem.  Använder pc nu som förr och har historiskt

drabbats ett par gånger men inte med inbygga MS skyddet

Bara att gratulera. 

Link to comment
Dela på andra sajter

För avinstallera Avira måste du använda aviras eget avinstallation. Bifogar manual

 

http://www.avira.com/en/support-download-avira-antivir-removal-tool/avira-uninstall-tool/

 

http://www.techsupportall.com/avira-uninstall-tool/

 

attachicon.gifman_avira_antivir-removaltool_en.pdf

 

Prova med detta. 

 

Jo detta var ju en av uppgifterna jag hittade när jag sökte på google. Men det är ju bara en pdf fil med instruktioner, det finns ju inget avinstallationsprogram (långt ord) utan bara instruktioner.

 

Men som sagt, jag löste ju problemet genom att avmarkera ett par saker i Avira, efter det så fungerade avinstallationen ok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv rekommenderar jag AVAST det är gratis det är litet program det belastar inte processor

 

https://www.avast.com/sv-se/index

 

Bäst i många tester 

 

Irriterande pop-up som dyker upp ständigt, och vill att man ska upgradera till deras betalprogram.

Link to comment
Dela på andra sajter

För avinstallera Avira måste du använda aviras eget avinstallation.

 

Märkligt att de inte har detta inbyggt i programmet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...