Jump to content

IGNORERAD

Intyg på att åka med endast en förälder?

Toboas

Recommended Posts

Nu kommer du snart få skäll eftersom det finns folk som rest utan att göra allt detta. ... :good:

Blanda inte hop "skäll" med någon som delar med sig av sin egna erfarenhet av något.

Det är lixom det som är en av meningarna med ett forum.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

• Svar 30
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• janne_h

7

• Nemo

6

• Toboas

4

• frogfish

2

Mest aktiva i denna tråd

Mina erfarenheter,,, rest många ggr med min styvdotter ensam utan modern,, hon har iofs dubbelt medborskap o vi har inte samma efternamn.

Har aldrig varit några problem ut o in i sverige/Thailand, inte ens en fråga om anknytning till varandra.

tillägg: innan nån påpekar ;),, ja hon är fortfarande inte myndig än.

Ändrades av Rogigoal

# 27 RIP

Dela på andra sajter

Blanda inte hop "skäll" med någon som delar med sig av sin egna erfarenhet av något.

Det är lixom det som är en av meningarna med ett forum.

Och jag som inte hade en aning om vad som var meningen med MPR, men nu vet jag ju. Man lär sig nåt nytt varje dag. Jag är helt upprymd, det är nästan som att ha kommunicerat med Djupa Tanken :good:

Dela på andra sajter

Känns som de tre minuterna att skriva ett intyg kan vara värt det. :)

Jag är notarius publicus (intygar t. ex. handlingar, underskrifter och liknande), den här typen av intyg är relativt vanlig och verkar vara ett krav när det gäller resor till/från länder i Sydamerika. Intygen är också vanliga för resor till Balkan.

Ett sådant intyg kan se ut på många olika sätt, men vanligt är ett familjebevis, som finns på engelska och som binds samman med ett enkelt intyg som säger (på engelska) något i stil med

"jag namn efternamn, ger min make/maka, namn efternamn, tillåtelse att resa ensam med vårt gemensamma barn, namn efternamn.

De kommer att resa från land till land under tiden xx-xx-xx till och med xx-xx-xx.

X-stad datum

Tillåtande förälders underskrift"

(Som intygas av notarius publicus)

Vissa stater har säkert detta som ett krav (Chile exv.) men man kan tänka sig att ett land när som helst kan ha en utökad kontroll om man vill det och tydligen har ju vissa flygbolag detta inskrivet i sina regler.

Mvh

arvids

Dela på andra sajter

• 1 månad senare...

Kort uppdatering: Jag skrev ett enkelt intyg (Jag blabla som är far till . intygar att) på engelska och skrev under och hade med telefonnummer. Ingen frågade efter något intyg men det kändes ändå som att den tid jag hade sparat på att inte skicka med lappen inte hade stått i paritet med besväret ifall de hade frågat efter det.

Nu är de i Thailand och själv får jag vänta lite drygt en månad innan jag följer efter. :give_heart:

Dela på andra sajter

Låter ju lustigt eller rent av olustigt att en vuxen kan resa med någon annans barn utan något sorts intyg. Men jag frågade SAS en gång och enligt dem bestämmer flygbolagen själva och SAS kräver inget intyg.

Sen vad tullaren kan hitta på det vet man aldrig.

Ändrades av Khonis
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...