Jump to content
IGNORERAD

Översättningsfråga.


janne_h

Recommended Posts

Janne ge mig en bild och det svenska namnet så ska jag hjälpa dig   :)

 

https://www.google.se/search?q=fish+tape&hl=sv&rlz=1T4RVEA_svTH616TH616&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=n1YpVc2UCdGOuAS3tIDgCQ&ved=0CDgQ7Ak&biw=1920&bih=878

 

Svenska = Dragfjäder

Engelska = Fish Tape

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 122
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    38

  • Benriach

    22

  • leifen

    9

  • stefan5300

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Nej dom förstod vad vi menade. Men hade det inte i sortimentet.

Varför borde homepro,s personal veta den rätta benämningen på en dragfjäder menar du?

Tror nog inte dom flesta  svenskar vet vad en dragfjäder är. Varför skulle thai veta bättre menar du?

Om de förstod vad du menade så kanske de skulle kunna namnet på produkten trots att de själva inte har det i sortimentet.

 

Går du in på IKEA i Sverige och visar en bild på en falukorv och frågar om de har de i sitt sortiment så kommer de förmodligen säga nej men trots allt veta vad det är...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns lite överkurs att importera något som med all säkerhet finns att köpa bara man kommer till rätt affär.

jo, mer menat som ett hjälpmedel för att hitta rätt pryl ;)

To do list-
(1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds.
(3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om de förstod vad du menade så kanske de skulle kunna namnet på produkten trots att de själva inte har det i sortimentet.

 

Går du in på IKEA i Sverige och visar en bild på en falukorv och frågar om de har de i sitt sortiment så kommer de förmodligen säga nej men trots allt veta vad det är...

Det kan verka logiskt om man pratar om en falukorv som dom flesta vet vad det är.

Om jag visar dig ett specifikt rörverktyg. Skalla jag förvänta mig att du vet den exakta benämningen på detta även om du kanske förstår funktionen på verktyget?

 

post-3145-0-17343300-1428773059.gif

Denna används för att ta hål i diskbänkar. Kan du nu tala om för mig att du vet vad den heter?

Med din logik så borde ju detta namn vara allmänt känt?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu körde jag "fish tape" i google translate och fick fram เทป ปลา.

 

Sen körde jag det i google bilder och fick fram detta:https://www.google.se/search?q=%E0%B9%80%E0%B8%97%E0%B8%9B+%E0%B8%9B%E0%B8%A5%E0%B8%B2&hl=sv&rlz=1T4RVEA_svTH616TH616&biw=1209&bih=892&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=LFkpVZfpGcOgsAHK0oHYDA&ved=0CAYQ_AUoAQ

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Där hittar du ställen i Pattaya + det Thailändska namnet om det kan vara till någon hjälp

http://www.thaivisa.com/forum/topic/767298-fish-tape-in-Pattaya/

 

Är nog mera övertygad om att det går att hitta i Bangkok, istället för att bege sig 14 mil sydöst enkel resa bara för att inhandla en dragfjäder.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan verka logiskt om man pratar om en falukorv som dom flesta vet vad det är.

Om jag visar dig ett specifikt rörverktyg. Skalla jag förvänta mig att du vet den exakta benämningen på detta även om du kanske förstår funktionen på verktyget?

 

attachicon.gifhal.gif

Denna används för att ta hål i diskbänkar. Kan du nu tala om för mig att du vet vad den heter?

Med din logik så borde ju detta namn vara allmänt känt?

Om jag jobbat med något liknande så hade jag säkert kunnat det, nu är jag dock helt okunnig om sådant så nej...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Pingislover

Jag tror det heter Thep pla fyfa =เทปปลาไฟฟ้า

i vilken stad vill du hitta den?

Link to comment
Dela på andra sajter

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan verka logiskt om man pratar om en falukorv som dom flesta vet vad det är.

Om jag visar dig ett specifikt rörverktyg. Skalla jag förvänta mig att du vet den exakta benämningen på detta även om du kanske förstår funktionen på verktyget?

attachicon.gifhal.gif

Denna används för att ta hål i diskbänkar. Kan du nu tala om för mig att du vet vad den heter?

Med din logik så borde ju detta namn vara allmänt känt?

Punch
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror det heter Thep pla fyfa =เทปปลาไฟฟ้า

i vilken stad vill du hitta den?

 

I Bangkok.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag jobbat med något liknande så hade jag säkert kunnat det, nu är jag dock helt okunnig om sådant så nej...

Då kanske du förstår logiken i varför inte homepros personal eller min fru vet vad detta heter på Thai.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Om de förstod vad du menade så kanske de skulle kunna namnet på produkten trots att de själva inte har det i sortimentet.

 

Går du in på IKEA i Sverige och visar en bild på en falukorv och frågar om de har de i sitt sortiment så kommer de förmodligen säga nej men trots allt veta vad det är...

ja du Benriach om du förstod dej på marknadsföring  så skulle IKEA personalen tala om för dej vart du kunde köpa falukorven

 

/matz

Link to comment
Dela på andra sajter

Då kanske du förstår logiken i varför inte homepros personal eller min fru vet vad detta heter på Thai.

Nej, eftersom de tydligen visste vad det var...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, eftersom de tydligen visste vad det var...

På samma sätt som du visste vad Hålplunchen var för något efter att jag förklarat funktionen och visat bilden, men inte kunde benämna det.

Hur svårt kan det vara?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Pingislover

Jag hamnar på samma sidor som Lung King, men har skickat lite frågor till 

en kompis som jag tror kan hjälpa dig. Så avvakta en stund.

Har du vart i Chinatown Bangkok där ligger det flera kvarter bara med

rörmockerigrejer gata upp och gata ner

Link to comment
Dela på andra sajter

På samma sätt som du visste vad Hålplunchen var för något efter att jag förklarat funktionen och visat bilden, men inte kunde benämna det.

Hur svårt kan det vara?

Ehhh, jag vill inte skryta, men jag har fan ingen aning om vad en hålpunsch är för något.

Är du lika vimsig som rörmokare som forumist så vettefasen om du inte är bättre på att kröka än att kröka rör...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror det heter Thep pla fyfa =เทปปลาไฟฟ้า

i vilken stad vill du hitta den?

 

Verkar som du är inne på rätt spår. Eftersom en del bilder blir rätt resultat och pekar mot th.aliexpress.com.

Dock verkar det vara fattigt med thai affärer som annonserar.

Jag får ge mig ut i Bangkok och leta helt enkelt bland butiker som säljer elgrejor.

Tack ändå för att du försökte!

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Ehhh, jag vill inte skryta, men jag har fan ingen aning om vad en hålpunsch är för något.

Är du lika vimsig som rörmokare som forumist så vettefasen om du inte är bättre på att kröka än att kröka rör...

Hmm jag visade bilden och talade om vad den var till för.

Du vet efter det inte vad det är.

Detta till trots begär du att en Thai som aldrig förmodligen hört talas om en dragfjäder. Bara genom att få se en bild och fått veta funktionen.. Borde veta den rätta benämningen och du påtalar det konstiga om det inte är så... Lysande sickan.

Dessutom vill du ha det till att jag är vimsig.  apropå det där med vimsighet!

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm jag visade bilden och talade om vad den var till för.

Du vet efter det inte vad det är.

Detta till trots begär du att en Thai som aldrig förmodligen hört talas om en dragfjäder. Bara genom att få se en bild och fått veta funktionen.. Borde veta den rätta benämningen och du påtalar det konstiga om det inte är så... Lysande sickan.

Dessutom vill du ha det till att jag är vimsig.  apropå det där med vimsighet!

Men herregud du kan väl för fan inte gå till bagaren och fråga vad en del i en motor heter, eller tvärtom gå till en bilmekaniker och fråga vad det är för skillnad på bikarbonat och bakpulver.

 

Jösses, du är ju t,om vimsigare än jag först trodde...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Men herregud du kan väl för fan inte gå till bagaren och fråga vad en del i en motor heter, eller tvärtom gå till en bilmekaniker och fråga vad det är för skillnad på bikarbonat och bakpulver.

 

Jösses, du är ju t,om vimsigare än jag först trodde...

Precis. Om dom inte säljer detta på Homepro över huvud taget så verkar det knappast logiskt att förvänta sig att dom heller vet benämningen på detta?

Du tog just ett ganska advekat exempel på varför killen som jobbar på Homepro knappast borde veta benämningen på detta!

Eller menar du att inträdesprovet för att börja jobba på Homepro betyder att man ska veta namnet på all världens verktyg som dom inte säljer?

Apropå att vara vimsig.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis. Om dom inte säljer detta på Homepro över huvud taget så verkar det knappast logiskt att förvänta sig att dom heller vet benämningen på detta?

Du tog just ett ganska advekat exempel på varför killen som jobbar på Homepro knappast borde veta benämningen på detta!

Eller menar du att inträdesprovet för att börja jobba på Homepro betyder att man ska veta namnet på all världens verktyg som dom inte säljer?

Apropå att vara vimsig.

Hur menar du?

 

Jag tror nog att Ulla på posten vet var man köper mjölk även om det inte har ett jävla dugg med posten att göra...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...