Jump to content

IGNORERAD

Thailand och Ryssland stärker sina band

MPR Nyheter

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Nej. Sådana misstag som har så katastrofala följder för ett helt land och dess extremt viktiga risnäring kan aldrig vara OK i något land i världen

Om du inte inser det är du antingen fanatiskt blind eller något ännu värre

Hej

Det är inte vad jag och du tycker som spelar roll i detta fall, det är lagar och demokratins spelregler det handlar om, finns det en parlamentarisk majoritet för ett beslut som får negativa effekter t.ex på ekonomin så blir väl fallet snarare en misstroendeomröstning än en militärkupp i ett demokratiskt land.

Mvh isan lover

Dela på andra sajter

• Svar 198
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Tallviking

41

• Khun Ken

12

• leifen

11

• UglyFarang

9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej

Det kan inte vara så att även seriösa regeringar ibland gör fel kalkyler och misslyckas med att hålla sin budget?

Och mig veterligen utgör inte en överskriden budget något skäl till en militärkupp i en demokrati, snarare en misstroendeomröstning.

Bönderna var väl dom stora vinnarna på risstödet?

Mvh isan lover

En dåres försvarstal?

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

En dåres försvarstal?

Hej

Det är väl ställt utom all tvivel att bönderna var dom stora vinnarna på risstödet?

Lika självklart och uppenbart är det väl att regeringens kalkyler inte höll angående risstädet?

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Dela på andra sajter

Hej

Det är inte vad jag och du tycker som spelar roll i detta fall, det är lagar och demokratins spelregler det handlar om, finns det en parlamentarisk majoritet för ett beslut som får negativa effekter t.ex på ekonomin så blir väl fallet snarare en misstroendeomröstning än en militärkupp i ett demokratiskt land.

Mvh isan lover

Inte om en kupp syftar till att få stopp på blodiga demonstrationer och hotande inbördeskrig som orsakats av denna vansinniga "satsning" från den redan avgångna regeringen

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Inte om en kupp syftar till att få stopp på blodiga demonstrationer och hotande inbördeskrig som orsakats av denna vansinniga "satsning" från den redan avgångna regeringen

Hej

Gäller det även om nämnda militär ligger bakom dessa oroligheter och demonstrationer?

Mvh isan lover

Dela på andra sajter

Hej

Gäller det även om nämnda militär ligger bakom dessa oroligheter och demonstrationer?

Mvh isan lover

Förmodligen inte, men det är ju en hypotetisk fråga.

I detta fall var det vanliga människor som startade protesterna.

Dela på andra sajter

Hej

Det är väl ställt utom all tvivel att bönderna var dom stora vinnarna på risstödet?

Lika självklart och uppenbart är det väl att regeringens kalkyler inte höll angående risstädet?

Mvh isan lover

Så risbönderna har det ekonomiskt mycket bättre nu tack vare risstödet?

Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

En kupp måste ju bryta mot en jävla massa lagar och förordningar, både nationella och internationella. Tycker det är lite konstigt att du i denna tråd försvarar och bortförklarar dessa lagbrott medan du i andra trådar benhårt håller på lagar och förordningar och inte drar dig för att kalla dom som ifrågasätter dessa för inhumana. Tycker det är, allt enligt ditt egna resonemang, synnerligt inhumant att på minsta vis försvara ett så vidrigt lagbrott som en militärkupp.  

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Förmodligen inte, men det är ju en hypotetisk fråga.

I detta fall var det vanliga människor som startade protesterna.

Hej

Eller var dessa människor bara brickor i ett spel styrt av andra?

Enligt mig var det militären tillsammans med dom PDRC medlemmar som finansierade demonstrationerna och sedan firade kuppen iklädda militäruniformer som låg bakom dessa demonstrationer, jag tror inte alls att alla som demonstrerade egentligen ville ha en diktator och diktatur.

Dom allra flesta människorna bland demonstranterna trodde sig nog demonstrera mot sittande regering och för fortsatt demokrati, frihet och reformer, dessa känner sig nog lurade och utnyttjade idag när inget av det dom önskade sig ser ut att bli verklighet.

Det är nog bara den absoluta hardcore gruppen av gula rojalister och antidemokrater som är nöjda nu, t.o.m demokraterna varnar ju för den pågående utvecklingen och ser den föreslagna konstitutionen och öppnandet för ej folkvalda till PM posten som ett allvarligt hot mot demokratin.

Mvh isan lover

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

En kupp måste ju bryta mot en jävla massa lagar och förordningar, både nationella och internationella. Tycker det är lite konstigt att du i denna tråd försvarar och bortförklarar dessa lagbrott medan du i andra trådar benhårt håller på lagar och förordningar och inte drar dig för att kalla dom som ifrågasätter dessa för inhumana. Tycker det är, allt enligt ditt egna resonemang, synnerligt inhumant att på minsta vis försvara ett så vidrigt lagbrott som en militärkupp.

Hej

Enögd kappvändare och anhängare av double standard är väl den rätta benämningen.

Mvh isan lever

Dela på andra sajter

Du vet att Hunger Games inte är en dokumentär, va?

Undrar om den "kloka" militärjuntan inte blandar själva verklighet med cienciefiktion. För vågar man göra som i filmen, med de tre fingrarna i luften, då åker man faktiskt in. Men visst handlar det mest om att de känner sig så osäkra, på väg till paranoia. Men det är likadant med alla regeringar som kommit till makten med tvång. Jag skulle inte våga sätta mina tre fingrar uppe i luften iThailand för då skulle den paranoida militärjunta helt enkelt inte gilla mig. 

Dela på andra sajter

Undrar om den "kloka" militärjuntan inte blandar själva verklighet med cienciefiktion. För vågar man göra som i filmen, med de tre fingrarna i luften, då åker man faktiskt in. Men visst handlar det mest om att de känner sig så osäkra, på väg till paranoia. Men det är likadant med alla regeringar som kommit till makten med tvång. Jag skulle inte våga sätta mina tre fingrar uppe i luften iThailand för då skulle den paranoida militärjunta helt enkelt inte gilla mig. 

Jo visst är det helt galet det som hände i BKK med gesten och jag är inte förvånad över att en del lättpåverkade thailändare går runt och gestikulerar.

Men att man kan bli så uppspelt som Cecilia blev, trodde jag inte var möjligt.

Ändrades av Surin P3
Dela på andra sajter

Hej

Mvh isan lover

Du vet om att Chalerm Yoobamrung är före detta polis och inte militär?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Dela på andra sajter

Självklart bryter en kupp mot alla lagar och regler i sak men frågan blir väldigt komplicerad och mångfasetterad om syftet med kuppen är att få stopp på eskalerande våld. Hotande inbördeskrig och en lång rad andra grova brott mot antingen demokratin. Konstitutionen eller rena brottslagar

Därför anser jag att dagens kupp är bättre än alternativet och kan, hur underligt det än låter, klassas som human då den besparat väldigt många vanliga thailändare lidande, blodsutgutelser, ekonomiska problem och även livet.

Ändrades av Tallviking

Dela på andra sajter

Självklart bryter en kupp mot alla lagar och regler i sak men frågan blir väldigt komplicerad och mångfasetterad om syftet med kuppen är att få stopp på eskalerande våld. Hotande inbördeskrig och en lång rad andra grova brott mot antingen demokratin. Konstitutionen eller rena brottslagar

Därför anser jag att dagens kupp är bättre än alternativet och kan, hur underligt det än låter, klassas som human då den besparat väldigt många vanliga thailändare lidande, blodsutgutelser, ekonomiska problem och även livet.

Kan väl inte bli enklare för någon som lever efter lagboken? Det finns garanterat överridande lagar från tex FN mot de problem du tar upp som säger att det aldrig är ok med en militärkupp i en demokrati. Så nej, det svaret gör dig bara till en hycklare av hög rang med tanke på vad du spottat ur dig beträffande lagar och regler i andra trådar :police:

Dela på andra sajter

Kan väl inte bli enklare för någon som lever efter lagboken? Det finns garanterat överridande lagar från tex FN mot de problem du tar upp som säger att det aldrig är ok med en militärkupp i en demokrati. Så nej, det svaret gör dig bara till en hycklare av hög rang med tanke på vad du spottat ur dig beträffande lagar och regler i andra trådar :police:

Rätt eller fel, militären brukar åberopa en lag från 1914 för att rättfärdiga sina kupper. Enligt den lagen kan militären utfärda undantagstillstånd och därvid skall militären anses vara överordnad civilt styre.

Beträffande FN vet jag inte vika eventuella lagar som tar upp detta. Känner inte till någon om kupper. 

Dela på andra sajter

Så vilken av de två alternativen anser du är bäst för Thailand ?

1. Fortsatt eskaleing av våld och demonstrationer, ingen förmåga för polismyndigheterna att upprätthålla lag och ordning och hotande läge som kan leda till ett inbördeskrig

2. Den kupp som skedde som fick slut på ovanstående och lugnade ner läget i landet så man kan börja titta på att i lugn och ro lösa problemen

Det räcker med att du svarar en siffra och inte en massa floskler som andra här tenderar att göra

Dela på andra sajter

Tror inte FN har utfärdat några lagar om kupper. Däremot har man ju utfärdat sin deklaration om mänskliga rättigheter. Den viktigaste av alla artiklar i denna är rätten för en människa att få leva (artikel 3). I detta avseende har respekten för dom mänskliga rättigheterna helt klart förbättrats. Även beträffande artiklarna 4, 7, 8 och 12  så har framsteg gjorts i flera avseenden.

Beträffande övriga artiklar som tar upp yttrandefrihet och liknande, så är situationen i stort sett likadan före och efter kuppen.  Så totalt sett har Thailand enligt min mening helt klart vunnit på militärkuppen vad beträffar mänskliga rättigheter. 

Dela på andra sajter

Hej

Mvh isan lover

Man vill gärna göra sken av att det är så. Men verkligheten säger att detta orsakat prishöjningar på grödor mm.

Så i långa loppet så är det just bönderna som får stå för notan av detta jordbruksstöd.

Idag är det väl så att jordbruk är mindre lönsamt än innan risstödet infördes?

Summan blir att bönderna är ekonomiska förlorare. Även om man vill påskina att regeringen YL var väldigt frikostig mot bönderna. Så säger verkligheten något annat.

Att du försvarar denna dårskap. Talar mer om en dåres försvarstal än om att bönderna skkulle tjänat på detta.

Ungefär som att kissa på sig i 20 minus. Det blir varmt några sekunder innan det vänder till helvetets kyla! 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Dela på andra sajter

Så vilken av de två alternativen anser du är bäst för Thailand ?

1. Fortsatt eskaleing av våld och demonstrationer, ingen förmåga för polismyndigheterna att upprätthålla lag och ordning och hotande läge som kan leda till ett inbördeskrig

2. Den kupp som skedde som fick slut på ovanstående och lugnade ner läget i landet så man kan börja titta på att i lugn och ro lösa problemen

Det räcker med att du svarar en siffra och inte en massa floskler som andra här tenderar att göra

Jag svarar inte med siffror utan med ord och om du anser det vara floskler så tycker jag du ska läsa dina egna inlägg i andra trådar! Det bryter mot en hel uppsjö av lagar och regler med en militärkupp och tycker du det är ok att bryta mot alla dessa lagar och regler så är du inte så lite skenhelig.

Dela på andra sajter

Tror inte FN har utfärdat några lagar om kupper. Däremot har man ju utfärdat sin deklaration om mänskliga rättigheter. Den viktigaste av alla artiklar i denna är rätten för en människa att få leva (artikel 3). I detta avseende har respekten för dom mänskliga rättigheterna helt klart förbättrats. Även beträffande artiklarna 4, 7, 8 och 12  så har framsteg gjorts i flera avseenden.

Beträffande övriga artiklar som tar upp yttrandefrihet och liknande, så är situationen i stort sett likadan före och efter kuppen.  Så totalt sett har Thailand enligt min mening helt klart vunnit på militärkuppen vad beträffar mänskliga rättigheter. 

Ärligt talat så skiter jag fullständigt i din åsikt i det här fallet. Det är Tallvikings skenhelighet beträffande lagar som siktet är inställt på :girl_dev:  

Dela på andra sajter

Jag svarar inte med siffror utan med ord och om du anser det vara floskler så tycker jag du ska läsa dina egna inlägg i andra trådar! Det bryter mot en hel uppsjö av lagar och regler med en militärkupp och tycker du det är ok att bryta mot alla dessa lagar och regler så är du inte så lite skenhelig.

Så du klarar inte av att svara med andra ord !

Dela på andra sajter

Så du klarar inte av att svara med andra ord !

Som du ser så har du fått ett svar, sen att det inte var ett tillrättalagt svar som du själv har utformat är en annan sak. 

Dela på andra sajter

Som du ser så har du fått ett svar, sen att det inte var ett tillrättalagt svar som du själv har utformat är en annan sak. 

Vilken del av dina otrevligheter och flummanden ansåg du vara ett svar på frågan ?

Dela på andra sajter

Vilken del av dina otrevligheter och flummanden ansåg du vara ett svar på frågan ?

Flummanden? Jag värnar bara om att lagar inte ska brytas, något fel med det? ???

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...