Jump to content
IGNORERAD

Migrationsverket = Blä


Matte14

Recommended Posts

Sam sip sam

Jag vet inte om just PUTet är det största och viktigaste i vår framtid med tanke på våra 2barn.  Och det är ju inte så att dom bor kvar i Thailand heller utan dom är ju här. Den som lider mest av detta är jag som inte vill åka tillbaka till Thailand eller något annat land utan familjen. 

 

Vet inte riktigt vad du menar med dotterns TUT? 

 

 

tror herr nilsson tagit sig en tuting för mkt

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 46
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • pigge01

    5

  • Matte14

    5

  • thaikonsult

    3

  • motivas

    3

Mest aktiva i denna tråd

Man kan bara söka UT uppehållstillstånd

Men men kan bli beviljad Ut eller PUT Permanent uppehållstillstånd.

Det bestämmer handläggarna på mig.

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där funkar lite hur som helst.

För 3 år sedan då jag sökte på den som nu är min fru gick det inte heller att söka på numret.

Inte heller i år då jag har en ansökan inlämnad för arbetstillstånd.

 

Å andra sidan så känns det inte som om dom vet var dom pysslar med heller.

Kan bero på att de har anställt en massa Syrier och Somalier och nån Irakier, de vill ju bara serva sina egna och skiter i Svenskar/Thailändare. Sen fuska de på SFI så de fattar inte vad som står på våra ansökningar.

 

Vi fick ju inte PUT i höstas efter 2 år med tillfälligt, detta skall vi nu i vår kräva "omprövning" på. De har fan inte ens läst handlingarna utan grovt skrivit fel på en massa datum om när vi åkt in och ut i Sverige. Man blir bara så trött och funderar på hur man fortare kan bygga upp sitt kommande boende som glad gamling i Thailand. För i Sverige om 20 år tex, där vill man nog inte vara som vit Svensk...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bero på att de har anställt en massa Syrier och Somalier och nån Irakier, de vill ju bara serva sina egna och skiter i Svenskar/Thailändare. Sen fuska de på SFI så de fattar inte vad som står på våra ansökningar.

Vi fick ju inte PUT i höstas efter 2 år med tillfälligt, detta skall vi nu i vår kräva "omprövning" på. De har fan inte ens läst handlingarna utan grovt skrivit fel på en massa datum om när vi åkt in och ut i Sverige. Man blir bara så trött och funderar på hur man fortare kan bygga upp sitt kommande boende som glad gamling i Thailand. För i Sverige om 20 år tex, där vill man nog inte vara som vit Svensk...

Du har fått det som Fredrik Rainfelt och hans pack velat he det.

Allt detta ärAlliansens fel 8 år av misstag efter misstag.

Nuvarande regering kan ännu inget görs.

Alliansens budget gäller.

Ändrades av pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte om just PUTet är det största och viktigaste i vår framtid med tanke på våra 2barn.  Och det är ju inte så att dom bor kvar i Thailand heller utan dom är ju här. Den som lider mest av detta är jag som inte vill åka tillbaka till Thailand eller något annat land utan familjen. 

 

Vet inte riktigt vad du menar med dotterns TUT? 

Hej Mjebane.

Jag tolkade som ni sökte första gången UT. Och där man ger Tidsbestämt uppehållstillstånd(tut). Vad jag förstår nu är det PUT ni söker.

Beklagar att jag missförstod ditt inlägg.

Men tycker ändå att du får hålla reda på mail, dokument i dina kontakter med myndigheter. Det är ändå en viktig sak i er framtid.

Hoppas det löser sig snarast för er.

 

Med vänlig hälsning

Nilsson68

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har fått det som Fredrik Rainfelt och hans pack velat he det.

Allt detta ärAlliansens fel 8 år av misstag efter misstag.

Nuvarande regering kan ännu inget görs.

Alliansens budget gäller.

Det kommer att bli ännu värre med den nuvarande starkt Sverigefientliga regeringen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Det kommer att bli ännu värre med den nuvarande starkt Sverigefientliga regeringen.

Hej ! lämnade in för ansökan PUT 2014-10-06 idag fick vi att vi ska till Norröping 21 april kul att det händer något häl. Thomas mjölby

Link to comment
Dela på andra sajter

Lung Lennart

För att öka effektiviteten så borde man dela upp migrationsverket i två oberoende verk. Detta för att möta den flyktingström på kanske 100 000 asylsökande per år som det nu talas om. "Vanliga" ansökningar kommer att drunkna i mängden, väntetider på flera år kommer inte att vara en utopi.

1. Ett "Asylverk", som handlägger asylsökningar och asylrelaterade anhöriginvandringar. Har ansvar för alla flyktingförläggningar och liknande.

2. Ett rent Migrationsverk som bara handlägger "traditionella" uppehållstillstånd och arbetstillstånd, handhar visumfrågor i samarbete med ambassaderna, Svenska medborgarskap och liknande.

Mellan verken skall det vara "vattentäta skott", inga "lån av personal" vid "flyktingboomar."

Med ett litet men effektivt migrationsverk som bara sköter icke flyktingrelaterade ärenden så tror jag det totalt sett skulle bli effektivare.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att öka effektiviteten så borde man dela upp migrationsverket i två oberoende verk. Detta för att möta den flyktingström på kanske 100 000 asylsökande per år som det nu talas om.

 

Jag vet ett mycket bättre sätt.........whistling.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Lung Lennart

Jag vet ett mycket bättre sätt...whistling.gif

Jag med, men tyvärr är ju den politiska verkligheten vad den är, och då måste man ju komma med förslag som eventuellt kan vara genomförbara.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Det verkar vara många olika erfarenheter angående Migrationsverket.

Jag blev varnad när jag ville ta hit min tjej för 4 år sedan att det skulle bli krångligt.

Men, det har gått bra:

- första ansökan tog knappt 2 månader. (Alla sa att det skulle ta 5-6 månader)

- förlängningen, 3 månader, tog c:a en vecka.

- 2 års ansökan tog ett par veckor efter inskickade papper.

- 5 års ansökan tog någon vecka.

- svenskt medborgarskap tog 2 veckor.

Kort sagt, vi har klarat oss bra, inga krånglande byråkrater.

Numera så är vi gifta och hon tycker att Sverige är bra. Inte så myggigt som hemma i Thailand.

Men vänta bara till jag har tältat en natt med henne i Hedesunda! HAHAHA! :gasp::slap:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar vara många olika erfarenheter angående Migrationsverket.

Jag blev varnad när jag ville ta hit min tjej för 4 år sedan att det skulle bli krångligt.

Men, det har gått bra:

- första ansökan tog knappt 2 månader. (Alla sa att det skulle ta 5-6 månader)

- förlängningen, 3 månader, tog c:a en vecka.

- 2 års ansökan tog ett par veckor efter inskickade papper.

- 5 års ansökan tog någon vecka.

- svenskt medborgarskap tog 2 veckor.

Kort sagt, vi har klarat oss bra, inga krånglande byråkrater.

Numera så är vi gifta och hon tycker att Sverige är bra. Inte så myggigt som hemma i Thailand.

Men vänta bara till jag har tältat en natt med henne i Hedesunda! HAHAHA! :gasp::slap:

5-års ansökan vad gäller det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Första UT ansökan tog 5 månader Dec12-April13

Förlängning tog en månad 2015

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar vara många olika erfarenheter angående Migrationsverket.

Jag blev varnad när jag ville ta hit min tjej för 4 år sedan att det skulle bli krångligt.

Men, det har gått bra:

- första ansökan tog knappt 2 månader. (Alla sa att det skulle ta 5-6 månader)

- förlängningen, 3 månader, tog c:a en vecka.

- 2 års ansökan tog ett par veckor efter inskickade papper.

- 5 års ansökan tog någon vecka.

- svenskt medborgarskap tog 2 veckor.

Kort sagt, vi har klarat oss bra, inga krånglande byråkrater.

Numera så är vi gifta och hon tycker att Sverige är bra. Inte så myggigt som hemma i Thailand.

Men vänta bara till jag har tältat en natt med henne i Hedesunda! HAHAHA! :gasp::slap:

Har samma erfarenhet. Allt har gått smärtfritt och snabbt. UT 2011 tog ca 2 månader, PUT 2013 tog ett par veckor och Svensk medborgarskap i våras tog knappt 2 veckor.

 

//Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi hade heller inget att klaga på. UT knappt 3 mån, PUT på dagen 2 veckor. Dom tog sig till och med besväret att skicka ett trevligt mail där dom berättade att PUT var klart och att det kommer ett beslut per post om ett par dagar.

Link to comment
Dela på andra sajter

5-års ansökan vad gäller det?

Det är permanent, men det är av någon anledning 5 år om man tittar på datumet. Därför kallade jag det 5 år.

Link to comment
Dela på andra sajter

alla ni som sitter och tycker att det gått smidigt.. Era ansökningar och UT.PUT,Medborgarskap är ju alla i "forntiden" ( minst 2 år sedan)

 

Sedan ni sökte har ju verkligheten kommit ikapp Sverige.

 

Köerna har blivit liiiiiite längre. ( dess orsak kan behandlas i Älgtråden)

 

Nu förtiden är det dock inte lika lätt.

Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar vara många olika erfarenheter angående Migrationsverket.

Jag blev varnad när jag ville ta hit min tjej för 4 år sedan att det skulle bli krångligt.

Men, det har gått bra:

- första ansökan tog knappt 2 månader. (Alla sa att det skulle ta 5-6 månader)

- förlängningen, 3 månader, tog c:a en vecka.

- 2 års ansökan tog ett par veckor efter inskickade papper.

- 5 års ansökan tog någon vecka.

- svenskt medborgarskap tog 2 veckor.

Kort sagt, vi har klarat oss bra, inga krånglande byråkrater.

Numera så är vi gifta och hon tycker att Sverige är bra. Inte så myggigt som hemma i Thailand.

Men vänta bara till jag har tältat en natt med henne i Hedesunda! HAHAHA! :gasp::slap:

 

Svenskt Medborgare fås efter 3 år.

 

 

"Kortare tid om du lever tillsammans med en svensk medborgare

Om du är gift, lever i ett registrerat partnerskap eller är sambo med en svensk medborgare

kan du ansöka om svenskt medborgarskap efter tre år.

Ni ska då ha bott tillsammans de senaste två åren.

Det räcker inte med att ni är gifta med varandra, ni ska också bo tillsammans."

 

http://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Bli-svensk-medborgare/Medborgarskap-for-vuxna/Tid-i-Sverige.html

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

alla ni som sitter och tycker att det gått smidigt.. Era ansökningar och UT.PUT,Medborgarskap är ju alla i "forntiden" ( minst 2 år sedan)

 

Sedan ni sökte har ju verkligheten kommit ikapp Sverige.

 

Köerna har blivit liiiiiite längre. ( dess orsak kan behandlas i Älgtråden)

 

Nu förtiden är det dock inte lika lätt.

Frugan sökte Svensk medborgarskap i april 2015 (ej forntiden). På MIGs hemsida stod det att handläggningstiden är upp till 8 månader, men det tog 10 dagar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan sökte Svensk medborgarskap i april 2015 (ej forntiden). På MIGs hemsida stod det att handläggningstiden är upp till 8 månader, men det tog 10 dagar.

bra då skippar jag UT och PUT och söker medborgarskap direkt istället för M.L.S  ;-D

Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...