Jump to content
IGNORERAD

Förbud mot barn på motorcyklar föreslås i Thailand


MPR Nyheter

Recommended Posts

Summa sumarium måste ju vara att dom som fraktar sina små telningar på moppen utan hjälm, skiter i om deras barn dör eller inte. Man ser ju ofta föräldrar med hjälm men ungarna som åker är utan. Kan det vara Buddah som skyddar?

Det finns ingen lag på MC hjälm för små barn, tyvärr har jag inte åldersgränsen klar just nu men det finns säkert någon som vet, så enligt Thailändsk logik,,varför kosta på något som det ändå inte är lag på

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 33
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Dolemon

    4

  • leifen

    3

  • Jive

    2

  • Nemo

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Så var det tidigare men det är ändrat.

A2 – Mellanstor motorcykel

 

Körkortsbehörigheten A2 ger rätt att köra motorcyklar vars nettoeffekt är högst 35 kilowatt och som har ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,2 kilowatt/kg.

För att få ett A2-körkort finns det sex krav du behöver uppfylla

  • Du har körkortstillstånd.
  • Du är permanent bosatt i Sverige eller har studerat här i minst sex månader.
  • Du har fyllt 18 år.
  • Du har gått riskutbildning.
  • Du har gjort ett godkänt förarprov (kunskapsprov och körprov). Har du redan tagit ett A1-körkort behöver du bara göra ett körprov.
  • Du har inget körkort som är utfärdat i någon annan stat inom  EES-området. Ett sådant körkort går däremot att byta ut mot ett svenskt.
http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/A--Motorcykel-huvudsida/

En tydlig och klar redogörelse sånär på en liten sak,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,det handlar om MC Thailand, vi har inte samma regelverk här ( om ens något )

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Och ofta så använder de barnen till krockkuddar stående mellan foraren och styret.

Det är nästan det jag irriterar mig på mest, när mamman eller pappan (som kör) har hjälm men inte ungen och dessutom sitter ungen framför.

Vill inte tänka på vad som händer vid en krock. Men slutresultatet  blir nog inte bra i alla fall.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nästan det jag irriterar mig på mest, när mamman eller pappan (som kör) har hjälm men inte ungen och dessutom sitter ungen framför.

Vill inte tänka på vad som händer vid en krock. Men slutresultatet  blir nog inte bra i alla fall.

 

Mc som biltransporter är för mig en gåta att kunna tillåta dessa varianter i Thailand sitta typ 10st på ett flak no pobbem men så stryker dom med vid olykor med.

 

Vad är skilnaden på utan hjälm på mc eller sitta och dingla på ett flak.

Mvh.Dolle

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför är det bara föraren av MC som måste ha hjälm på sig?

Varför har mc-taxikillarna sällan eller aldrig någon extra hjälm till passageraren?

 

med en poliskår som ville höja trafiksäkerheten skulle förbättringar nås.

 

Born41

Om dom tog 1000 bath i böter skulle nog hjälmanvändandet öka Och alla på Mc-Moppen ska ha hjälm 

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Mc som biltransporter är för mig en gåta att kunna tillåta dessa varianter i Thailand sitta typ 10st på ett flak no pobbem men så stryker dom med vid olykor med.

 

Vad är skilnaden på utan hjälm på mc eller sitta och dingla på ett flak.

Mvh.Dolle

 

På flaket får du bara ha passagerare om det är tak över.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

På flaket får du bara ha passagerare om det är tak över.

 

Man får ha ja.

Men vad hände när olykan är framme när dom sitter som dom gör på flaken tak på en Picup fungerar det som en hjälm på mc?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Born41

 

Jag har aldrig åkt MC-taxi utan hjälm i Thailand, har de ingen hjälm åker jag inte med, men de brukar åka efter en hjälm, engång kom de med en hjälm med trasigt spänne, då fick de åka efter en fungerande hjälm.

 

 

Puman

I Januari-Februari åkte jag  taxi i Pataya 5 gånger med start från det "ordinarie" taxistället utanför condokomplexet

men inte vid något tillfälle hade dom en hjälm i korgen,och jag såg också när dom ibland körde iväg med passagerare och alltid utan

hjälm på passageraren.

Om man påpekar att man vill ha hjälm så fixar dom fram en.

Ibland tog dom 2 passagerare och ingen hade hjälm förutom föraren.

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får ha ja.

Men vad hände när olykan är framme när dom sitter som dom gör på flaken tak på en Picup fungerar det som en hjälm på mc?

 

Utan bälte så lär det bli mycket skador på passagerarna.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...