Hilding Inlagd Februari 6, 2009 Dela Inlagd Februari 6, 2009 Fått besked om att UT beviljats. Är det bara att knalla upp på ambassaden i BKK för att få UT-stämpel i passet utan tidsbokning? Lite konstigt att det inte står något i brevet man får från MIG hur processen går till väga. Är det något annat att tänka på i Thailand innan kärestan lämnar LOS? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Herr Chang Inlagd Februari 6, 2009 Dela Inlagd Februari 6, 2009 Hej Hilding, Ja, det är bara att knalla upp på ambassaden med passet utan tidsbokning. Bara att ta en nummerlapp och invänta din tur. Vet dock inte hur det är med foton som behövs för UT i passet. När vi var där april 2008 så fanns det förvisso fotoutrustning på ambassaden, men den var ur funktion så turligt nog hade vi med oss egna foton. Herr Chang har talat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hilding Inlagd Februari 10, 2009 Trådstartare Dela Inlagd Februari 10, 2009 Tack Herr Chang, Läste någonstans om att man måste få stämpel i passet och lämna landet inom 3 månader från beviljandedatum. Stämmer det? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bucknut Inlagd Februari 10, 2009 Dela Inlagd Februari 10, 2009 Det är som Changen skriver. Knalla upp på ambassaden och sedan gäller hennes UT från den dagen som är skrivet i papperna du/hon fått. Finns ingen regel om att hon måste ut ur Thailand inom 3 månader. Dock "tickar" tiden på hennes 2 år som hon är beviljad att stanna i Sverige. Anong Thaimassage 71/28 Moo 3 Luangphochuan Road Karon Beach, 83100 Phuket, Thailand Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Herr Chang Inlagd Februari 10, 2009 Dela Inlagd Februari 10, 2009 Just det, tror inte det finns någon regel om 3 månader. Fru Chang fick UT 2005-08-10, men anlände inte Sverige förrän 2005-10-29. Inga problem med det. Anledningen var att migränverket sagt 12-14 månader för ansökan, och så tog det 11 månader... Däremot vid förlängning av UT så kollar man hur lång tid som tillbringats i Sverige. Man bör ha minst hälften av UT-perioden i Sverige (om det inte finns speciella skäl). Och då räknar man ju från när UT beviljades. Herr Chang har talat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hilding Inlagd Februari 11, 2009 Trådstartare Dela Inlagd Februari 11, 2009 Tackar för de kloka svaren. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
พี่ตา Inlagd Februari 19, 2009 Dela Inlagd Februari 19, 2009 Hur snabbt får man de fyra sista siffrorna när man folkbokfört sig och kan man få personbevis för ID samtidigt? Tänkt ta några dagar ledigt när tjejen kommer hit på UT och beta av alla punkterna som finns på listan över vad man bör fixa när man fått UT. Skulle vara värdefullt och veta om man kan göra allt på en gång eller om det tar tid för registrering och handläggning etc så att man blir tvungen att göra det i flera omgångar istället. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Holst Inlagd Februari 19, 2009 Dela Inlagd Februari 19, 2009 QuoteHur snabbt får man de fyra sista siffrorna när man folkbokfört sig och kan man få personbevis för ID samtidigt? Tänkt ta några dagar ledigt när tjejen kommer hit på UT och beta av alla punkterna som finns på listan över vad man bör fixa när man fått UT. Skulle vara värdefullt och veta om man kan göra allt på en gång eller om det tar tid för registrering och handläggning etc så att man blir tvungen att göra det i flera omgångar istället. Hej hej Första vardagen efter att Joy kom hit på Ut,Så besökte vi Skattemyndigheten ,sen fick vi vänta ca 2 veckor, tills de sista 4 siffrorna kom ,, då tog vi en dag och gick till försäkringskassan ,arbetsförmedlingen och skolan Mvh Holst Om ditt problem går att lösa.behöver du inte oroa dig. Om ditt problem inte går att lösa.är det ingen idé att du oroar dig Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mancon Inlagd Februari 19, 2009 Dela Inlagd Februari 19, 2009 Försök ta kontakt med Skattemyndigheten redan nu och försök få ett prelliminärt tips för hur lång tid det kan ta att få de sista 4 siffrorna och ta sedan kontakt med försäkringskassan ,arbetsförmedlingen och skolan etc. och prelliminär boka möten med deras handläggare ca: en vecka senare. Lycka till. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Herr Chang Inlagd Februari 20, 2009 Dela Inlagd Februari 20, 2009 Och som jag brukar skriva, glöm inte att sätta upp damens namn på lägenhetsdörren/brevlådan... besked om personnummer skickas till henne. Skatteverket påstår att en hel del av dessa besked kommer i retur pga att brevbäraren inte hittar adressaten! En annan detalj är damens namnteckning på det svenska ID-kort hon förhoppningsvis får. Jag lyckades tydligen inte förklara för fru Chang vikten av en någorlunda smidig namnteckning. Hon plitade omständigt sitt namn på ID-kortsunderlaget, och nu får hon leva med det. Jag skriver min namnteckning på cirka en sekund, för henne tar det väl minst 15 sekunder. Inte roligt när det är en massa papper som ska skrivas under, eller i affären med kreditkortet... Herr Chang har talat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rogga_rigga Inlagd Februari 21, 2009 Dela Inlagd Februari 21, 2009 Det första som din dam ska göra är att gå direkt till ditt lokala Skattekontor och ansöka om ett personnummer. Hon ska ta med sitt pass samt beslutet som du fick om UT från Migrationsverket. Efter cirka 2 veckor kommer en blankett från Försäkiringskassan. Den skall ni fylla i även om hon har inkomsten 0 kr. Eventuellt kommer också en kallelse från ert landsting till en gynekologisk undersökning om HPV-virus som alla tjejer (även svenska) får. När ni på något av dessa sätt märker att din dam har fått sina sista 4 siffror är det dags att anmäla henne till SFI (Svenska för invandrare) hos er kommun. Kolla på er kommuns hemsida. Eftersom din dam helt saknar försäkrings- skydd kan det vara bra att teckna en olycksfallsförsäkring för henne. Hon är ju visserligen bättre skyddad här än i Thailand och hon har ju nästan fri sjukvård men det kan vara smart att komplettera din hemförsäkring med en olycksfallsförsäkring för henna. Du har säkert samma skydd genom ditt jobb. Beträffande ID-kort kan det vara svårare att få det direkt om ni inte är gifta. Men från i juni ordnar det sig också http://www.skattever...2580009535.html Grattis och lycka till!!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
พี่ตา Inlagd Februari 21, 2009 Dela Inlagd Februari 21, 2009 Tack för svaren! Skall försöka fixa allt det så snart som hon kommit till Sverige. Fick besked igår om beviljat UAT, strax under fyra månader sedan hon lämnade in ansökan i BKK. Så det var en positiv överraskning av MIG i Solna, hade ställt in mig på 6 månader... Även om väntan har känts lång så måste jag ändå säga att hela processen varit ok, bara fyllt i ett frågeformulär och bifogat lite bilder och intyg sedan vänta. Men visst är just väntetiden sur... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
freddan_gbg Inlagd Februari 21, 2009 Dela Inlagd Februari 21, 2009 QuoteTack för svaren! Skall försöka fixa allt det så snart som hon kommit till Sverige. Fick besked igår om beviljat UAT, strax under fyra månader sedan hon lämnade in ansökan i BKK. Så det var en positiv överraskning av MIG i Solna, hade ställt in mig på 6 månader... Även om väntan har känts lång så måste jag ändå säga att hela processen varit ok, bara fyllt i ett frågeformulär och bifogat lite bilder och intyg sedan vänta. Men visst är just väntetiden sur... Grattis Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest DrRambone Inlagd Februari 21, 2009 Dela Inlagd Februari 21, 2009 Quote Tack för svaren! Skall försöka fixa allt det så snart som hon kommit till Sverige. Fick besked igår om beviljat UAT, strax under fyra månader sedan hon lämnade in ansökan i BKK. Så det var en positiv överraskning av MIG i Solna, hade ställt in mig på 6 månader... Även om väntan har känts lång så måste jag ändå säga att hela processen varit ok, bara fyllt i ett frågeformulär och bifogat lite bilder och intyg sedan vänta. Men visst är just väntetiden sur... Grattis Själv väntar man : 5 månader o counting i solna Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BanFang Inlagd Februari 21, 2009 Dela Inlagd Februari 21, 2009 Grattis... jag hoppas ni får många lyckliga år tillsammans.. MVH BanFang Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pigge01 Inlagd Februari 21, 2009 Dela Inlagd Februari 21, 2009 Grattis och lycka till!! pigge01 Dyslektiker är på Svenska Ordblind. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
พี่ตา Inlagd Februari 26, 2009 Dela Inlagd Februari 26, 2009 Tack så mycket!! Känns som cirkeln är sluten nu.Vi träffades via nätet,,hållt kontakten via nätet,, fått mycket hjälp och info från nätet (MPR) och nu äntligen är vi på väg mot leva tillsammans i IRL. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MickeN Inlagd Mars 1, 2009 Dela Inlagd Mars 1, 2009 Tjejens UT blev klart i fredags jag undrar om det räknas från då eller när hon har stämplat passet? 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
พี่ตา Inlagd Mars 1, 2009 Dela Inlagd Mars 1, 2009 QuoteTjejens UT blev klart i fredags jag undrar om det räknas från då eller när hon har stämplat passet? Det räknas från den dag beslutet fattades och gäller två år framåt i tiden. När hon stämplar passet har inget med det att göra. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lung Lennart Inlagd Mars 1, 2009 Dela Inlagd Mars 1, 2009 Var lyhörd och se upp den dag damen börjar på SFI. Det finns "gamar" som sätter i system att lura nyanlända Thaitjejer till kortspel som resulterar i skulder och beroendeställning. Gamarna bevakar olika SFI skolor och ser de nyanlända, vilka de skall slå klorna i. I värsta fall måste skulderna betalas av på horhusen nere i Europa, Det finns ett par läsvarda trådar om företeelsen på broderforumet. http://www.thailands...aimaffia#p22716 http://www.thailands...aimaffia#p22705 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu